پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راهکارهایی برای تمیز کردن کاشی استخری

دانستنی های جالب از کاشی استخری

راهکارهایی برای تمیز کردن کاشی استخری

راهکار هایی برای تمیز کردن کاشی استخری | پس از ماه ها یا سال ها استفاده از استخر، بسته به ماهیت شیمیایی آب استخر یا حتی به میزان سختی آب ناحیه شما، بر روی کاشی های استخر شروع به جمع شدن کلسیم (بروز شوره)، جلبک ها یا سایر آلاینده ها کنند.

این آلودگی ها معمولا با ایجاد شوره و یا سفیدک بر روی کاشی ها و یا یک حلقه ی تیره سبز رنگ روی سطح کاشی بر روی سطح آب آشکار می شود. متاسفانه به دلیل اینکه این آب در تماس با انسان ها قرار دارد، می تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری گردد.

تمیز کردن کاشی های استخر
علائم وجود جلبک روی آب

تجهیزات لازم برای تمیز کردن کاشی استخری 

• برس های شستشوی استخر ساخته شده از فولاد زنگ نزن (سیمی) و یا پلاستیکی، برای حذف جلبک ها

• پوکه های معدنی یا همان سنگ پا (برای از بین بردن سفیدک روی کاشی)

• هیدرولیک اسید

• سرکه

• محافظ چشم

• دستکش

•ماسک های تنفسی

مرحله اول: آمده کردن استخر برای تمیز کاری

ابتدا باید مقداری از آب استخر را تخلیه کنید تا سطح آب از روی کاشی های آلوده شده، پایین بیاید. البته کل آب استخر را تخلیه نکنید چرا که در مراحل بعدی برای تکمیل تمیز کاری به همین آب نیاز خواهید داشت.

مرحله دوم: تمیزکاری

بررسی کنید که آلودگی شما از چه نوعی است. اگر روی کاشی ها جلبک گرفته باشد؛ ابتدا از برس های شستشوی استخر استفاده کنید. این برس ها به دو گونه اصلی تقسیم می شوند برس های سیمی از جنس فولاد ضد زنگ برای استخر های سیمانی به کار می روند و برس های سیمی از جنس پلاستیک سفت برای پوشش های وینیلی به کار می روند.

برس های باید خیس باشند. تمیزکاری را تا حذف کلی جلبک ها ادامه دهید. اگر با مقاومت مواجه شدید روی کاشی ها، سرکه اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه روی سطح باقی بماند.

برای حذف سفیدک روی سطح می توانید از پوکه های معدنی و یا همان سنگ پا استفاده کنید. مانند برس های شستشوی استخر برای جلوگیری از خراش، سنگ پا و کاشی را خیس کنید.

قبل از استفاده کلی از آن، روی سطحی که کمتر در معرض دید هست، آزمایش کنید تا مطمئن شوید این کار به سطح کاشی ها آسیب وارد نمی کند. در اغلب موارد استفاده از سنگ های معدنی هیچ تاثیری بر روی کاشی های سرامیکی نخواهند داشت.

حذف رسوبات کلسیم از استخر ها ممکن است بسیار مشکل باشد و نیاز به زمان بیشتری نسبت به تمیز کردن جلبک های روی استخر داشته باشد. استفاده از سرکه خالص یکی از راه های کمکی برای این کار است. سرکه را روی رسوبات کاشی اسپری کنید و ۵ دقیقه صبر کنید و سپس تمیزکاری را ادامه دهید.

این کار را تا هنگامی که همه ی رسوبات از روی کاشی استخری محو شوند، ادامه دهید.در برخی موارد، حذف رسوباتی مانند کلسیم با استفاده از سنگ پا و سرکه دشوار است.

در این مواقع شما به مقدار کمی اسید هیدرولیک نیاز پیدا کنید. استفاده از اسید هیدرولیک می تواند به حذف رسوبات کمک کند. بعد از آن می با استفاده از برس های شستشوی استخر می توانید تمام سطح را از آلودگی ها پاک کنید.

اگر چه اسید هیدرولیک یک اسید ضعیف است، اما قرارگرفتن مقدار کمی از آن ها بر روی پوست و یا در چشمان شما ، می تواند منجر به جراحت یا سوختگی های شیمیایی شود.

در هنگام استفاده از این شوینده همیشه از تجهیزات حفاظت شخصی مانند عینک های محافظ و دستکش و ماسک مخصوص،ّ استفاده کنید. بعد از ریختن اسید روی کاشی، چند دقیقه صبر کنید تا اسید کاملا پوسته رسوبی را در خود حل کنید.

همچنین در هنگام استفاده از این ماده بسیار مراقب باشید تا اسید به آب استخر وارد نشود و ماهیت شیمیایی آب استخر را تحت تاثیر قرار ندهد.

پاک کننده های تجاری

برخی از پاک کننده های تجاری برای تمیز کردن سطوح کاشی در بازار در دسترس هستند. اکثر آنها بسیار قوی هستند و حاوی اسید های هیدروکلریک، فسفر و / یا هیدروفلوئوریک (یا ترکیبی از آن ها) هستند.

این مواد بسیار قوی می باشند. بنابراین هنگام استفاده از آن ها، دستورالعمل را به دقت دنبال کنید و از تجهیزات حفاظتی شخصی استفاده کنید.

تمیز کردن نهایی

هنگامی که آلاینده ها از سطح کاشی حذف شدند، می توانید با آب معمولی کل سطح استخر را پاک کنیدو بعد از آن حتما از تعادل شیمیایی آب استخر مطمئن شوید. همچنین هرگونه ذرات سنگ پا را حذف کنید چراکه آنها خیلی زود رسوب می کنند.

تمیز کردن کاشی های استخر
نشانه های تجمع کلسیم روی کاشی

توجه داشته باشید که این مطلب یک دستورالعمل کلی برای حذف آلاینده ها از روی استخر بوده اند. در صورتی که مقدار این آلاینده ها روی سطح زیاد باشد و یا از نحوه برقراری تعادل شیمیایی در آب اطلاع نداشته باشید، بهتر است با متخصصان در این زمینه مشورت کنید. مشاهده و نگهداری منظم از استخر کار شما را در در طولانی مدت آسان تر می کند.

 

• اگر محتوای این مقاله برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.همچنین شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مقاله با ما و سایر کاربران سرام‌ پخش در میان بگذارید.


 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۶

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments