پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

انتخاب کاشی مناسب برای فضاهای بیرونی

انتخاب کاشی مناسب برای فضاهای بیرونی

انتخاب کاشی مناسب برای فضاهای بیرونی

تبدیل کردن حیاط و باغچه خانه از یک محیط خسته کننده و یکنواخت به فضاهای شیک نیازمند رعایت چند راهکار ساده است. با انجام این تغییرات، می توان فضاهای بینظیری را در محیط های باز و تراس های بزرگ خلق کرد. یک راه حل ساده برای ایجاد این تغییر، استفاده از کاشی ها در فضای باز است.

اما چنین انتخابی در میان طیف گسترده ای از کاشی در بازار وجود دارد، که قابل نصب در فضاهای بیرون هستند. متغیر های گیج کننده ای مانند مواد، بافت، سبک و رنگ در دنیای کاشی ها وجود دارد که می تواند مصرف کنندگان را بیش از پیش به خطا سوق دهد. و  همانطور که می دانید یک انتخاب اشتباه در کاشی کاری، صرف نظر از هزینه های مالی، فوق العاده ناخوشایند است و حتی ممکن است روی ارزش خانه هم تاثیر منفی بگذارد.

بنابراین این مطلب برای همه کسانی است که صاحب خانه هستند و نمی دانند کدام نوع کاشی برای فضاهای باز مناسب است.

مهمترین فاکتور: در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی هر منطقه

مواد طبیعی مانند تراورتن، سنگ مرمر و اسلیت، گزینه های جذابی برای کاشی های فضای باز هستند. این سنگ ها به خاطر زیبایی ناهموار و دوامِ زیاد همیشه مورد توجه بودند. همینطور کاشی تراکوتا به دلیل رنگ های گرم و قرمز-قهوه ای به کار رفته در آن، زیبایی خاصی در باغچه ایجاد می کند. با این حال، تمامی این کاشی ها همگی متخلخل هستند و درصد جذب آب بالایی دارند. اگر چه در تابستان و روزهای گرم آنها شگفت انگیز به نظر می رسند اما در فصل زمستان و روزهای سرد سال، به شدت آسیب می بینند. چرخه سرد و گرم شدن در نهایت جنس این کاشی ها را تضعیف می کند و در نهایت منجر به ترک خوردگی و شکسته شدن کاشی می شوند.

بنابراین آب و هوا باید اولین معیار انتخاب شما برای انتخاب نوع کاشی شما است. انتخاب شما بسیار وابسته به موقعیت جغرافیایی و الگوهای هوای فصلی آن باشد.

بهترین تعادل بین زیبایی و ظرافت و دوام و تخلخل کم از هر ماده دیگری، پرسلان است. نرخ جذب کم آن باعث می شود که این کاشی مقاومت بسیار زیادی در برابر یخ زدگی داشته باشد و از این طریق از شکستگی و خوردشدن و ترک خوردگی که در هر سنگی رخ می دهد، جلوگیری می شود. علاوه بر این، تخلخل کم آن به این معنی است که احتمالا جلبک ها، قارچ ها و کپک ها در سطح کاشی کمتر رخ می دهد.

اما چه موادی مناسب برای هوای گرم است؟ بارِ دیگر، در حالی که رنگ های فانتزی سنگ طبیعی در هنگام در معرض نور مستقیم خورشید محو می شوند، پرسلان مقاوم به UV است و رنگ هایش برای مدت طولانی در معرض نور خورشید، ثابت باقی می مانند.

حواستان به لغزشِ کاشی باشد

افتادن، لغزش و سقوط یکی از رایج ترین حوادثِ خانگی به شمار می رود و سطوح لغزنده عامل اصلی بسیار این حوادث است. این عامل لغزش اغلب توسط صاحب خانه هایی که تنها در جستجوی تلاش برای کاشی های زیبا و با دوام هستند، نادیده گرفته می شود. با این حال، جلوگیری از این امر مستلزم توجه جدی، به ویژه توسط کسانی است که در آب و هوای بارانی، مناطق مرطوب و یا شَرجی زندگی می کنند.

مواد طبیعی مانند سنگ تراورتن و سنگ مرمر می توانند در هوای مرطوب خطرناک باشند. سرامیک و پرسلان ساخته شده مشکلات مشابهی را نشان می دهد. خوب راه چاره چیست؟ در حالی که کاشی های ساخته شده از سنگ طبیعی را نمی توان اصلاح کرد، کاشی های سرامیکی و پرسلانی می توانند به گونه ای ساخته شوند که مقاومت آنها در برابر لغزش افزایش یابد. علاوه بر این، استانداردی برای کاشی های مقاوم در برابر لغزش تدوین شده تا درجه لغزش آن به درستی تعیین شود. بنابراین برای استفاده در محیط های باز -به ویژه در آب و هوای مرطوب- مطمئن شوید که کاشی با درجه بالای مقاومت در برابر لغزش انتخاب کنید.

دقت در انتخاب رنگ

رنگ یک عامل مهم است که اغلب در انتخاب کاشی ها برای فضاهای باز مورد توجه قرار می گیرد. این امر توسط صاحبان خانه که انرژی زیادی را صرف هماهنگ شدن رنگ ها صرف می کنند، بسیار مهم تلقی می شود. یک قاعده کلی و مفید در این زمینه این است که در مناطقِ تاریک و یا رنگ های تیره از کاشی های رنگی روشن برای روشن کردن فضا استفاده کنید و در مناطق با رنگ های روشن _رنگ های روشن_ با رنگ های تیره تر فضا را متعادل کنید. تکنولوژی چاپ پیشرفته در حال حاضر، این اجازه را می دهد که از هر رنگی در کاشی های پرسلانی استفاده کنید.

در مورد سبک و طرح روی کاشی فکر کنید

قبل از انتخاب نهایی کاشی شما باید به سبک و طراحی که می خواهید تراس یا حیاط خود اجرا شود، کاملا آگاه باشید. آیا طرفدار رنگ ها روشن و تابستانی هستید؟ یا می خواهید اطراف استخر را کاشی کاری کنید؟ تنها از کاشی ها برای ایجاد راهرو استفاده می کند و یا قصد ایجاد فضایی برای نشستن دارید؟ همه ی این گزینه ها، در انتخاب طرح و کاشی شما تاثیرگذار است.

این سوالات ممکن است بسیار واضح باشد اما بسیاری از صاحبخانه ها در جواب آن اشتباه می کنند، چرا که قبلا درباره ی طرح کلی حیاط خود فکر نکردند. اگر قبل از شروع پروژه طراحی فضای بیرونی را مشخص نکنید، ممکن است بعدا هزینه های زیادی را صرف درست کردن حیاط یا تراس خود کنید ولی این هزینه تظمین کننده زیبایی نیست.

هماهنگی با دکوراسیون خانه

بعد از در نظر گرفتن مواردی همچون شرایط آب و هوایی، میزان لغزشِ کاشی، رنگ های مناسب برای محیط و سبک و طرح کاشی، تنها نکته باقی مانده تناسب سبک داخلی خانه با محیط بیرونی آن است. اغلب اوقات صاحبان خانه علاقه دارند تا فضای خانگی خانه را به بیرون از خانه نظیر حیاط یا تراس هم گسترش دهد. یک روش بسیار هوشمندانه و ظریف برای رسیدن به این هدف، بازسازی کاشی های محیط با رنگ مشابهِ فضای داخلی است. اگر شما از دکوراسیون داخلی خانه را در حیاط خود استفاده کنید، می توانید یکپارچگی فضای زندگی خود را در محیط بیرونی گسترش دهید.

این هماهنگ و یکپارچه سازی بی نظیر بین سالن خانه با حیاط می تواند با نصب همان کاشی های داخلی و استفاده از همان الگوی چینش (اما در اندازه های بزرگتر) اتفاق بیوفتد.

نتیجه

در زمانی که شما میخواهید دکوراسیون حیاط را به کلی عوض کنید، با طیف گسترده ای از گزینه های کاشی موجود مواجه می شوید، پنج معیار فوق به شما کمک می کند تا کاشی های بی نظیر و متناسب با فضای باز خود را به سادگی انتخاب کنید و به تغییراتی که مدنظرتان است، دست یابید.


گردآوری شده توسط پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments