پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

برآورد میزان کاشی

برآورد میزان کاشی

برآورد میزان کاشی

اندازه گیری هایی دقیق تا از میزان مورد نیاز برای تکمیل کاشی کاری

هیچ کس نمی خواهد بعد از تکمیل پروژه کاشی کاری با مقدار زیادی کاشی بلااستفاده روبرو شود و همینطور توقف های یک الی دو روزه در صورت اتمام کاشی، هزینه بَر و وقتگیر است. هر دوی اینها دلایل خوبی هستند تا به اهمیت “برآورد میزان کاشی” پی ببریم.

در واقع مهمترین گام در شروع کاشی کاری “برآورد میزان کاشی” است، این کار زمانی ضروری می شود که کاشی را از شهری به جز محل سکونت خودتان سفارش دهید، اگر مقدار کمتری از نیاز شما باشد؛ این امکان وجود دارد کاشی های اضافی خریداری شده، همان طرح یا رنگ نباشد و مشکل جدیدی به وجود می آید.

تخمین کاشی شامل محاسبه مساحت است.

محاسبه و برآورد میزان کاشی با اندازه گیری های دقیق آغاز می شود، برای اطمینان به صحت این محاسبات بهتر است چندبار این کار را تکرار و نتیجه محاسبات را بررسی کنیم.

برای یک فضای مستطیل شکل این محاسبات واقعا آسان و ساده است؛ اما اگر این فضا مثلثی و یا با لبه های منحنی باشد، اندازه گیری و محاسبات چالش برانگیز تر می شود.

بنابراین فضایی که می خواهید آنرا کاشی کاری کنید، بروی تعداد کاشی ها تاثیرگذار است. هر چقدر این فضا نامنظم تر (یعنی دارای زاویه های بیشتر و یا گوشه های بیشتر) تعداد برش ها و به صورت مستقیم خسارات و ضایعات اجتناب ناپذیرِ کاشی را افزایش می دهد.

برآورد کاشی برای فضاهای مختلف

برآورد میزان کاشی

خوشبختانه بیشتر دیوارها و کف ها مستطیل شکل هستند و محاسبه مساحت یک مستطیل آسان است. شما برای مساحت یک مستطیل نیاز به دو اندازه گیری دارید:

طولِ مستطیل (L)  و عرض (یا ارتفاع)  .(W)شما می توانید مساحت مستطیل (A) را با ضرب کردن این دو در  یکدیگر به دست آورید:

A = L x W

و برای برآورد تعداد کاشی هایی که نیاز دارید (N)، مساحت فضا را تقسیم بر مساحت یک کاشی (a) تقسیم کنید:

N = A ÷ a

برآورد میزان کاشی

نکات

* فراموش نکنید که فضای درب، پنجره ها، محیط اشغال شده توسط کابینت ها و فضاهای دیگری از دیوار  که کاشی در آنجا نصب نمی شود، در محاسبه مساحت کل دیوار لحاظ شود.

* آیا می خواهید از کاشی های شش ضلعی استفاده کنید؟

مساحت یک شش ضلعی با دو طرف طول L با این فرمول ارائه می شود:

A = (3√۳ x L۲ / ۲) = ۲.۶ x L۲

* کاشی ها _به خصوص کاشی های کفپوش_  درون جعبه بسته بندی می شوند و ممکن است هر جعبه دارای اطلاعاتی  باشد که مساحت کل کاشی های درون آن جعبه را مشخص می کند. در این صورت، مساحت کل دیوار را بر مساحتی که کاشی های هر جعبه اشغال می کند، تقسیم کنید تا تعداد جعبه های مورد نیاز شما به دست آید.

برآورد میزان کاشی

ارزیابی برآورد میزان کاشی و تصحیح آن

هنگامی که از کاشی های بسیار کوچک استفاده می کنید، عرض ملات ها بسیار مهم است.

در اغلب موارد، اندازه تقریبی فاصله های بین کاشی ها که با ملات پر می شوند، در نظر گرفته نمی شود. (برای  کاشی های بزرگتر از  ۱۰ سانتی متر).

در عوض برای کاشی های کوچک تر، این اندازه اهمیت پیدا می کند. البته گاهی موارد این کاشی ها روی صفحات مِش قرار می گیرند و نیازی به محاسبه ی عرضِ ملات ندارند. با این حال اگر شما بخواهید کاشی های ۵/۲ یا ۵ سانتی متری را با دست نصب کنید، باید عرض ملات ها را به طول و عرض کاشی اضافه کنید.

یکی دیگر از عواملی است که برآورد نادرست در نظر گرفته نمی شود، احتمال خراب شدن کاشی در هنگام برش و نصب است. به عنوان یک قاعده کلی، ۱۰ درصد کل کاشی های محاسبه شده را به کل کاشی ها اضافه می کنیم. برای مثال اگر شما محاسبه ی کل تعداد کاشی ها ۳۰۰ عدد باشد، در واقع شما به ۳۳۰ عدد کاشی نیاز دارید.

در نهایت، برآورد کاشی ها مرزی (کاشی هایی که نصفه در فضا قرار می گیرند) را فراموش نکنید، اگر شما قصد استفاده از آنها را دارید. طول تمام مرزهایی را که برای کاشی نیاز دارید اندازه گیری کنید بر عرض یک کاشی تقسیم کنید تا تعداد کاشی های مرزی مورد نیاز به دست بیاید.

برآورد کاشی برای فضاهای نامنظم

همانطور که قبلا گفتیم، همه دیوارها، کف ها و یا دیگر فضاها مستطیلی نیستند. برخی از آنها مثلثی هستند و برخی دیگر انحنا دارند. بهترین روش برای محاسبه فضای نامنظم، ایجاد یک مقیاس کوچکتر (و مناسب) از فضا بر روی کاغذ شطرنجی، و فرض هر یک از خانه ها به یک کاشی است. به دلیل این که این روش، روشی کاملا تقریبی است بهتر از ۱۵ یا ۲۰ درصد کاشی را اضافه تر در نظر بگیرید و همینطور ۱۰ درصد نیز به عنوان ضایعات کاشی به آن اضافه کنید.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments