پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بسته بندی کاشی | علم، هنر و تکنولوژی محافظت از محصول

بسته-بندی-کاشی

بسته بندی کاشی | علم، هنر و تکنولوژی محافظت از محصول

بسته بندی کاشی | علم، هنر و تکنولوژی محافظت از محصول، امروزه از صنایع بسته بندی به عنوان علم، هنر و تکنولوژی محافظت از محصول در حین توزیع، انبار کردن، فروش و استفاده از آن تعبیر می شود. در واقع می توان بسته بندی را به عنوان یکی از مراحل آماده سازی کالا و معرفی برند برای فروش در نظر گرفت.

بسته بندی حرفه ای و استاندارد می تواند علاوه بر محافظت از محصول، در بازاریابی و فروش آن نیز تاثیر به سزایی داشته باشد. به همین منظور توجه به این قسمت برای تولید کنندگان اهمیت بسیاری پیدا می کند.

اهمیت بسته بندی محصولات کاشی

اهمیت سالم رسیدن محصول به مصرف کننده در کنار موضوعاتی چون سرعت جابجایی، اطلاع رسانی مناسب و معرفی کالا جهت فروش باعث شده تا طراحان، طبقه بندی هایی را برای بسته بندی هر کالا در نظر بگیرند. عمده این طبقه بندی ها باعث ایجاد دو گروه شده که عبارتند از : بسته بندی اولیه و بسته بندی ثانویه. بهتر است با توجه به رویکرد مطلب، ذکر مثال در این رابطه را با بسته بندی سنتی در گروه کاشی و سرامیک دنبال کنیم.

بسته بندی اولیه:

در این مرحله بسته بندی با رعایت ضوابط مختلفی از جمله تعداد کاشی در هر کارتن، وزن نهایی هر جعبه و المان های مد نظر جهت نمایش طراحی شده و در صورت نیاز از ابزارهایی چون تسمه، ورق کاغذ و فوم استفاده می شود. در پایان این مرحله یک جعبه کاشی که بر روی آن مشخصات محصول درج شده را در پیش روی خود دارید.

بسته بندی ثانویه:

در این قسمت هدف کنار هم قرار دادن جعبه ها به نحو صحیح، حمل و نقل، انبار کردن و در نهایت سالم رساندن جعبه کاشی و محصول به دست مشتری است. برای این منظور عموما جعبه های کاشی را بسته به ابعاد جعبه روی پالت مناسب در یک تا چهار ردیف چیده و با استفاده از نوارنایلون و تسمه مهار می کنند.

بسته-بندی-کاشی

در نگاه اول می توان به این بسته بندی اکتفا نمود، اما بروز مشکلاتی از قبیل پاره شدن تسمه و ریزش جعبه ها از روی پالت، جابجاشدن جعبه ها در طول حمل و نقل بر روی پالت،  خراب شدن کارتن های زیرین ناشی از فشار زیاد و حتی چینش نامتوازن که باعث رسیدن ضرر و زیان مالی به تولید کننده و نارضایتی مصرف کننده شده است، طراحان را به فکر استفاده از ابزارهای مناسب جهت کاهش ضایعات و آسیب دیدگی کالا و تکمیل بسته بندی انداخت.

از جمله این راه حل ها در مرحله دوم بسته بندی می توان به استفاده از نبشی مقوایی اشاره کرد. اما این محصول چیست و چگونه در بسته بندی قرار گرفته و به کاهش ضایعات کمک می کند؟ نبشی مقوایی را با نام هایی از قبیل محافظ لبه، گوشه مقوایی، نبشی کاغذی و نبشی پالت نیز می شناسند.

این کالا، فرآوردهای تولید شده از مقوا با سطح مقطع گونیا شکل بوده که در طول بال و ضخامت های مختلف تولید می شود. از این محصول می توان در ۴ ستون کالای چیده شده روی پالت، کلاف بالای پالت و یا به عنوان زیر سری برای تسمه استفاده کرد.

چگونگی بسته بندی محصولات

قرار گیری محافظ لبه مقوایی در ۴ ستون بسته بندی و کلاف بالای کار باعث ایجاد شدن یک بسته بندی جامع و کامل همانند یک باکس پیوسته و مستحکم می شود . علاوه بر این نبشی مقوایی از وارد شدن آسیب به محصول به دلیل فشار ناشی از تسمه کشی نیز جلوگیری می کند.

بسته-بندی-کاشی

چینش صحیح جعبه های محصول بر روی پالت، رعایت اصول تقسیم وزن در هر پالت در کنار استفاده صحیح از گوشه مقوایی و تسمه مناسب می تواند آسیب ها و ضایعات هنگام حمل و نقل و انبار کردن پالت های کاشی بر روی هم را به مقدار به س زایی کاهش دهد و این اطمینان را به تولید کننده بدهد تا کالای خود را با کمترین آسیب به دست مصرف کننده برساند.

ساختار مقوایی این محصول باعث شده تا به راحتی قابل بازیافت بوده و با قرارگیری در زیر یک لایه استرچ که در پایان کار بر روی کل بسته بندی کشیده می شود، از ورود رطوبت به آن جلوگیری شود.

همچنین تولید کنندگان می توانند در جهت افزایش المان های تبلیغاتی و معرفی کننده در محصول و بسته بندی، نام و برند خود را بر روی نبشی چاپ کرده تا کالای خود را متمایز نمایند.

لازم به ذکر است امروزه ماشین آلاتی نیز طراحی شده تا بدون دخالت نیروی انسانی، بسته بندی در این مرحله که شامل قراردهی نبشی مقوایی بر روی کنج های مد نظر بوده به همراه استرچ و تسمه کشی نهایی را با دقت بسیار بالا انجام دهد.

بسته-بندی-کاشی

با مقایسه میان هزینه های تهیه نبشی مقوایی و استفاده از آن در بسته بندی نهایی و ضرر و زیان مالی و نارضایتی مشتری از کالای تحویلی در بسته بندی سنتی، می توان نبشی مقوایی را راهکاری مناسب و مطمئن جهت بهبود بازدهی و افزایش کیفیت بسته بندی در هر گروه صنعتی از جمله کاشی و سرامیک دانست.

 

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

اگر این مقاله برای شما مفید بود برای دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments