پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بندکشی: چطور درزهای بین کاشی ها و سنگ ها به وجود آمدند؟ (بخش اول)

بندکشی کاشی

بندکشی: چطور درزهای بین کاشی ها و سنگ ها به وجود آمدند؟ (بخش اول)

پاســخ اولیه این است که در دنیای ساخت و ساز همه چیز در حرکت اســت. بنابراین برای این حرکت ها نیاز به وسیله ای دارد تا از جدا شدن مصالح و تخریب جلوگیری نماید. این اصل در نصب کاشی های سرامیکی و سنگ نیز وجود دارد. حرکت، بخشی از ماهیت این گونه نصب ها می باشد که باید در نظر گرفته و راه حلی برای ان اندیشــیده شود. مقالات صنعتی زیادی درباره این موضوع وجود دارد که برای دستیابی به اطلاعات بیشتر می توان آنها را بررسی نمود.

به دلیل نامحدود بودن شــرایط و سیستم های ساختاری که کاشی، شیشه و سنگ می توانند روی آنها نصب شوند، تعیین جزئیات و نقشه های درزها مخصوصا در پروژه های بزرگ بر عهده معمار و مهندس پروژه می باشد. طراحان حرفه ای جداولی دارند که ضریب انبساط اکثر مصالح ساختمانی در آن ذکر شــده است. آنها در محاســبات خود می توانند میزان جا به جا شــدن مصالح را بر اساس نوع و حتی چسب مورد استفاده برای نصب مشخص نمایند.

 همانطور که تصور می کنید ترکیب های بیشماری وجود دارند. و برای نصاب ها راهی به جز وارد شدن به یک پروژه برای یافتن یک ترکیب قابل اجرا وجود ندارد. بنابراین بــرای دریافت بهترین نتیجه اندازه گیری و جانمایی درزها باید از طریق محاسبه انجام شود نه از طریق گمانه زنی.

 فرمول محاسبه اندازه و جانمایی کاشی چیست؟

به صورت خلاصه می توان گفت این فرمول می تواند به صورت زیر باشد: ضریب انبساط کاشی× دامنه دمایی × فاصله بین درزها

ضریب انبســاط کاشــی باید از طریق تولید کننده و یا مراجعه به استاندارد معماری تعیین شود.

دامنه دمایی به منظور حداقل دمای محیط و حداکثر دمای ســطح کاشی در طول روند اجرای پروژه می باشد.

فاصله درزها تنها متغیر معادله خواهد بود. این مقدار برای دسترسی به عدد مناســب برای عرض می تواند متغیر باشد. در غیر این صورت اگر فاصله درزها ثابت و یا نیاز به حداقل و یا حداکثر فاصله باشد، فاصله درزها باید تغییر کند.

 توجه داشته باشید که این فرمول دارای یک محاسبه تک بعدی نمی باشد. همچنین یک دیفرانسیل حرارتی حرکت برای لایه های زیرین، انبساط رطوبتی ، بار های زنده و مرده نیز وجود دارد که می تواند روی حداقل عرض درزها به دلیل حرکت های حرارتی تاثیر بگذارد.

در غیاب یک طراحی حرفه ای به این پیشنهادات می تواند واقعا موثر واقع شوند. در هر حال اگر مطمئن نیستید با افراد حرفه ای در سایر صنایع نیز مشورت نمایید. نگاهی به همین موضوع در بحث سنگ و نصب آن می تواند برای شما جالب باشد.

 برخی عواملی که روی حرکت کاشی ها تاثیر دارند به شرح زیر خواهند بود.تمامی این عوامل باعث حرکت سنگ و کاشی در نصب می شوند و اگر تدبیری برای این حرکت اندیشــیده نشود باعث ایجاد ترک و یا خارج شدن پودر از کاشی ها و یا پف کردن و بیرون زدگی کاشی ها و یا سنگ ها بعد از نصب می شود.

حرکت فیزیکی سازه این بخش شامل حرکت، لرزش و تغییر شکل لایه های زیرین نصب می باشد. این حالت یک پدیده معمول است که باعث عدم موفقیت در نصب به دلیل عدم اعمال اندازه های دقیق می شود.

انقباض بتن

انقباض بتن در طول خشک شدن آن و به دلیل از دست دادن رطوبت اتفــاق می افتد. وقتی این حالــت روی می دهد، بتن به حالت طبیعی منقبض می شــود. در دنیای امروز که عملیات ساخت با سرعت انجام می گیرد معمولا نصب ســنگ و کاشی زمانی انجام می شود که هنوز بتن به شکل کامل منقبض نشده است. در بسیاری از این موارد مشاهده می شــود که کاشی ها ظرف مدت کوتاهی بعد از نصب به طرف بیرون پف کرده اند. این پدیده به این دلیل اتفاق می افتد که بتن هنوز در حال منقبض شــدن است در حالی که اندازه کاشــی ثابت می باشد. درزهای کاشی ها می توانند از وقوع این پدیده جلوگیری نمایند.

حرکت حراراتی

حرکت های حرارتی شامل نوسانات دمایی و تغییرات دمایی محیط می باشد. درک این موضوع در نصب های بیرونی ملموس تر است. اما به هر حال در نصب های داخلی مورد توجه قرار نمی گیرد. به خاطر داشته باشید که تمام نصب ها همراه با چرخه سیستم های خنک کننده و گرم کننده می باشــند که هوا را گرم یا خنک می کنند. گردش هوا در محل نصب باعث نوسان دما و نهایتا حرکت در مراحل نصب می شود. علاوه بر آن سیستم های گرمایش از کف در حال توسعه است که می تواند روی فشار نصب تاثیر گذار باشد.

 ایجاد اختلاف دما در سطح نصب و بخش زیرین نصب نیز می تواند باعث افزایش فشار نصب شود که باید تدابیر لازم در مورد آن اندیشیده شود. فرض نمایید که منصوبات در بخــش بیرونی در معرض آفتاب قرار گرفته اند. گاهی اوقات منصوبــات مذکور می تواند به دمای بیش از ۶۰ درجه ســانتیگراد برسد. سپس بارش باران شدید منصوبات را خیس می نماید. در این مثال، دما می تواند ظرف چند ثانیه تا ۲۱ درجه سانتیگراد کاهش یابد. این نوع فشار باید با درز انبساط همراه باشد در غیر اینصورت گسستن پیوند روی می دهد.

 انجماد و ذوب نیز بر منصوبات تأثیر گذارند. احتمالا منصوبات داخلی که از نورگیر برخوردارند یا با پنجره یا درهای شیشه ای محصور شده اند باید همانند کاربردهای بیرونی در نظر گرفته شوند. عرض و فرکانس درز انبساط باید در وضعیت نهایی در کاربردهای بیرونی و شناور افزایش یابد. در چنین شــرایطی برخی از کاربردهای داخلی ممکن است با وضعیت نهایی یکسانی مواجه شوند.

گسترش رطوبت: در برخی موارد، مصالح پرداخت شــده مورد اســتفاده می تواند رطوبت را به جهت درصد تخلخل جذب نماید. در طول زمان، جذب رطوبت، رشــد مصالح پرداخت شــده را به همراه دارد. در صورتیکه تعیین درز انبســاط دوره ای برای تطبیق این حرکت بالقوه صورت نگیرد، رشــد مذکور می تواند منجر به گسستن پیوند شود.


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag/%d8%a8%d9%86%d8%af%da%a9%d8%b4%db%8c-%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%b3%d9%86%da%af-%d9%87%d8%a7/” icon_placement=”Right” small_placement=”Left” button_text=”قسمت” button_small=”اول” font_family=”Shabnam” button_size=”MD” button_color=”Dark” button_style=”Flat” button_style_icon=”Mask-Right” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ animate_button=”Flip-LR” icon=”fa-arrow-right”]

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag/%d8%a8%d9%86%d8%af%da%a9%d8%b4%db%8c-%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%b3%d9%86%da%af-%d9%87%d8%a7-2/” icon_placement=”Right” small_placement=”Left” button_text=”قسمت” button_small=”دوم” font_family=”Shabnam” button_size=”MD” button_color=”Dark” button_style=”Flat” button_style_icon=”Mask-Right” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ animate_button=”Flip-LR” icon=”fa-arrow-right”]


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments