پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ترک کاشی، مقدمات جلوگیری از ایجاد شکاف

ترک کاشی، مقدمات جلوگیری از ایجاد شکاف

ترک کاشی، مقدمات جلوگیری از ایجاد شکاف

زمانی که آب موجود در ترکیب بتن تبخیر می شود، شکاف هایی ناشی از افت حجمی به طور طبیعی روی لایه زیرین سطح بتن شکل می گیرد.

 به تدریج این شکاف ها از لایه زیرین به سطح سرامیک یا کاشی های ساخته شده از جنس سنگ طبیعی منتقل می شوند. غشاء حایل شکاف که به غشاء ضد شکاف نیز معروف است به گونه ای طراحی شده است که مانعی میان لایه زیرین و کاشی ایجاد نماید.

 سیستم های ضد شکاف متعددی در بازار موجود می باشند؛ از جمله غشــاء مایع که می توان آن را با سطحی جامد ترکیب کرد. سایر غشاء ها را می توان با استفاده از یک ماله به کار برد. برخی از غشاء های ورقه ای با چســبندگی بالا را می توان به طور مستقیم روی لایه زیرین به کار برد اما برخی دیگر را باید اول روی لایه ای از ملات قرار داد؛ در حقیقت ملات، غشاء را از لایه زیرین جدا می نماید.

در هر دو صورت کاشی ها، روی یک ماده چسبنده نازک قرار می گیرند. فرضیه عدم وجود شکاف در بتن جدید بدان معنا که شکاف هیچگاه به وجود نخواهد آمد کاملا غلط است. شکاف های ناشی از افت حجمی ظرف مدت کوتاهی معمولا ۱۲ ماه از زمان بتن ریزی شکل می گیرند.

 برخی از غشاء های ضد شکاف، ترکیبی از عناصر ضد آب و کاهش سر و ً صدا می باشند. این محصولات باید کاملا مطابق با دستورالعمل تولید کننده نصب شوند. اکثر تولیدکنندگان معروف مواد چسبنده، دستورالعمل هایی در این خصوص ارائه می نمایند.

کاربرد یکی از سیستم های مواد از جمله چسب، دوغاب، ضدآب، و مواد ضد صدا و شکاف می تواند موثر باشد. با این وجود برخی از بهترین سیســتم های ضد شــکاف همراه با چسب های بسیار نازک و روش های نصب ضخیم مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مزیت های مرتبط با کاربرد سیســتم های ضد شکاف در بتن جدید مربوط به قابلیت آنها در مواجهه با فشاری است که ترکیب کاشی به هنگام تبخیر رطوبت لایه زیرین ایجاد می نماید. این امر اجازه می دهد کاشی یا سنگ ظرف مدت سه روز به جای چهار تا شش هفته قابل نصب باشد.

زمانی که ضدآب نمودن لایه زیرین یا نصب کاشی روی بتن جدید مورد نیاز نباشد، سیســتمی را می توان مورد استفاده قرار داد که عایق نمودن شکاف و نصب سریع کاشی را ممکن سازد.

 آیا سیستم های عایق شکاف ضروری هستند؟

محصولات عمدتا از لحاظ اندازه، بزرگتر و در بسیاری از موارد نازکتر می شوند. هر چقدر کاشی ها بزرگتر باشند، تعداد درزهای ملات و در برخی از موارد عرض درز ملات کمتر اســت. این امر شاید از لحاظ زیبایی ظاهر سودمند باشد اما زمانیکه بین لایه زیرین و کاشی، حایلی وجود ندارد منجر به فشار بیشتر روی کاشی ها می شود.

غشاء های عایق شکاف مانع از شکاف های ناشی از افت حجمی می شوند اما نمی توانند از شکاف های ایجاد شده به واسطه مشکلات ساختاری جلوگیری به عمل آورند.

در اکثر موارد، پیمانکاران شکاف های ناشی از افت حجمی را قبل از کاربرد غشاء عایق شکاف، پر می کنند. با این وجود لازم است ذکر شود که نهایتا فاکتور اصلی و تعیین کننده، توانایی غشاء عایق شکاف مورد استفاده است که در برابر هرگونه حرکت ناشی از شکاف مقاومت می کند. پر کردن شکاف ها، راه حل نهایی نیست.

در برخی از موارد توصیه می شــود تمامی کف قبل از نصب کاشی با غشاء پوشیده شود. این امر تا حد زیادی به اندازه و محل منطقه ای که قرار است کاشــی در آنجا نصب گردد، بستگی دارد که معمولا نیاز به درزهای حرکتی (انبســاطی) را تعیین می کند.

در بخش های کوچکی از نواحی داخلی، درزهای حرکتی محیط که معمولا زیر قرنیز یا پایه کاشــی پنهان هستند، با حرکت احتمالی روبرو می شوند. در مــکان های بزرگ داخلی یا خارجی، درزهای حرکتی باید به هنگام کاشی کاری و در بالا یا در نزدیکترین حالت با درزهای حرکتی در لایه زیرین پیوند بخورند.

این امر خصوصا در بخش هایی که در آن سطوح کاشی کاری شده زیر نور شدید آفتاب قرار دارند، از اهمیت برخوردار است.

نصب کنندگان کاشی باید دستورالعمل دقیقی در خصوص نصب غشاء عایق شکاف روی درزهای حرکتی موجود، در اختیار داشته باشند. در بســیاری از موارد، سطوح بتنی قدیمی که قرار است مجددا کاشی کاری شوند، متحمل شکاف هایی می شوند. این موارد را می توان تک تک و با استفاده دقیق از غشاء عایق شکاف ورقه ای و لایه ای اصلاح نمود. باید دقت نمود غشاء به طور صحیح نصب شود؛ یعنی با عرض و طول مناسب به طوریکه مانع از حرکت در شکاف هایی شود که ممکن است به سطح منتقل و به شکاف در کاشی بینجامد.


منبع: مجله الماس

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments