پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

توسعه پایدار صنعت کاشی با افزایش بازده کوره های سرامیکی

توسعه پایدار صنعت کاشی با افزایش بازده کوره سرامیکی

توسعه پایدار صنعت کاشی با افزایش بازده کوره های سرامیکی

افزایش بازده کوره های سرامیکی با لوله های گرمایی

فناوری لوله های گرمایی با تقویت نسل جدیدی از کوره سرامیکی کم انرژی سوز و کم دودزا باعث می شود صنعت سرامیک اروپا تبدیل به الگوی پایداری در استفاده صحیح از منابع انرژی گردد.

فعالیت های اقتصادی انسان با ظهور انقلاب صنعتی تاثیر عمیقی بر تخریب منابع زیست محیطی گذاشته است. با بروز مشکلات عمیق در این زمینه، امروزه طرح توسعه پایدار صنایع با خلقِ فناوری صنعتی و نظریه های اقتصادی حول محور کاهش اثر مخرب تولید روی محیط زیست با استفاده از کاهش مصرف سوخت، در کنار افزایش حاشیه سود برای تولید کننده و حداکثرسازی مطلوبیت محصول برای مـصرف کننده می چرخد.

توسعه پایدار صنعت کاشی و سرامیک

توسعه پایدار صنایع سرامیکی اروپا از آن جهت اهمیت دارد که حدود یک چهارم محصولات سرامیکی جهان، از کاشی و ملزومات غذاخوری گرفته تا محصولات بهداشتی، به قیمت ۳۰ میلیارد یورو (حدود ۸/۳۹ میلیارد دلار) و با به کارگیری ۰۰۰/۲۴۰ نفر در اروپا تولید می شود. جنبه‌های منفی آن شامل عطش این صنعت به استفاده از انرژی حرارتی (گرمایی)، اتلاف وسیع انرژی و انتشار گاز دی اکسید کربن می باشد.

ایده استفاده از لوله های حرارتی در کنار کوره های کاشی از کجا آمد؟

این ایده مبتکرانه که توسط برونل طراحی شده در محیطی واقعی در صنعت سرامیک تحقق یافته است. این ایده باعث می شود در مصرف انرژی و پول صرفه جویی شود، پاکیزگی محیط زیست اطراف کارخانه حفظ شده و با سوختن سوخت های فسیلی کمتر، انتشارات گازهای کربنی نیز کمتر گردد. بنابراین، ردپای کربن به جای مانده از چنین کارخانه ای به مراتب کمتر از بقیه است.

برای اطلاعات بیشتر از این پروژه می توانید از سایت Www.spire2030.eu/dream دیدن کنید.

پیدایش استفاده از لوله‌های گرمایی عامل تحول اساسی در صنعت کاشی و سرامیک

بر طبق نتایجی که از پروژه ای ۵ میلیون پوندی (تقریبا ۶/۶ میلیون دلار) به دست آمده، نصب مبدل لوله حرارتی در یک کارخانه کاشی سازی فعال در شهر پاولو ایتالیا باعث ذخیره انرژی، کاهش هزینه ها و کاهش انتشار گازها شده است. پروژه طراحی منابع و بازده انرژی در کوره های سرامیکی با نام H2020 DREAM، لوله های گرمایی صنعتی جدید را به کوره غلتکی نسل جدید شرکت “میراژ گرانیتو سرامیکو اس پی ای” اضافه کرده است.

نظارت شش ماهه بر این پروژه حاکی از آن است که استفاده از سیستم لوله حرارتی به کاهش انتشار گازها تا ۵/۲۰۵ میلیون تُن در سال کمک کرده و در طول یک سال باعث صرفه جویی و ذخیره مبلغی معادل ۲۸۰۰۰ پوند (حدود ۳۷۰۰۰ دلار) شده است.

توسعه پایدار صنعت کاشی با افزایش بازده کوره سرامیکی

آقای هوشام (هوسام) جوهارا طراح سیستم لوله حرارتی که استاد دانشگاه برونل لندن نیز می باشد درباره این سیستم چنین می گوید:

«ما سیستمی را پیاده سازی کردیم که در این صنعت در نوع خود، اولین پدیده محسوب می شود. این سیستم به خودی خود بر جریان روزمره کارخانه تأثیری ندارد و درواقع وجودش قابل دیدن نیست. اما کار آن ذخیره کردن پول و انرژی است. ما در هر ساعت کاری، حدود ۳۶۰ مگاژول بازیافت انرژی داریم و این همان گرمای متوازن کننده ای است که به غیر از این راه، از سوختن گاز طبیعی در مرحله ای به دست می آید که مواد خام را خشک می‌کند.»

نتایج پروژه استفاده از لوله‌های گرمایی در کنار کوره سرامیکی

آزمایش های صورت گرفته در کارخانه نشان می دهد که مبدل حرارتی لوله های حرارتی در مقایسه با مبدل های حرارتی قدیمی تر در بحث بازیابی انرژی ۲۵ درصد مؤثرتر عمل می‌کنند. آمار و ارقام حاکی از آن است که تولید کنندگانی که مبادرت به نصب مبدل حرارتی لوله های حرارتی نمایند، ظرف مدت ۲ سال مقدار پول سرمایه گذاری شده خود را دوباره به دست می آورند.

در نتیجه دستاوردهای پروژه استفاده از لوله‌های گرمایی در کنار کوره سرامیکی سود و منفعت است و مزیت رقابتی در اختیار استفاده کننده های نهایی محصولات قرار داده تا به آنها اجازه دهد که حاشیه سود خود را افزایش دهند. همچنین مصرف کننده های نهایی را در چشم انداز این صنعت در موقعیتی مستحکم تر قرار می دهد و آنها را قادر می سازد در چارچوب بازار به سطح بالاتری از رشد برسند.

منبع: مجله الماس

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments