پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

حال خوب صنعت کاشی و سرامیک

حال خوب صنعت کاشی و سرامیک

حال خوب صنعت کاشی و سرامیک

بر خلاف بسیاری از بخش‌های دیگر صنعت کشور، صنعت کاشی و سرامیک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم نمی کند که شاید مهم‌ترین دلیل آن تامین بسیاری از مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک در داخل کشور باشد

 

به گزارش سرام پخش به نقل از خبرگزاری ایسنا، بازدید از یک کارخانه کاشی و سرامیک در شهر صنعتی البرز استان قزوین و صحبت با مدیران و پرسنل این کارخانه نشان می‌دهد که بر خلاف بسیاری از بخش‌های دیگر صنعت کشور، صنعت کاشی و سرامیک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم نمی کنند که شاید مهم‌ترین دلیل آن تامین بسیاری از مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک در داخل کشور باشد.

ماده اصلی تولید این محصول خاک است که با توجه به غنی بودن ایران در بخش معادن عموما برای تامین آن نیازی به واردات نیست. تنها ماده‌ای که پیش از افزایش نرخ ارز بخش اعظمی از آن از طریق واردات تامین می‌شد لعاب بود که بعد از گران شدن دلار دیگر واردات آن برای تولیدکنندگان توجیه نداشت و در حال حاضر از لعاب داخلی برای ساخت کاشی و سرامیک استفاده می‌کنند. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که لعاب ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

البته به گفته مهدی فکری، مدیرعامل این کارخانه و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور، تولیدکنندگانی که برای تامین خاک خود فقط به یک تامین کننده وابسته هستند ممکن است در مقاطعی دچار مشکلاتی شوند، ‌ چراکه معدن‌دار می‌تواند قیمت‌های خود را بالا ببرد و یا حتی از فروش محصول خودداری کند، اما این مشکل نیز با استفاده از تامین‌کنندگان مختلف قابل حل است.

بازار, چالش صنعت کاشی و سرامیک

با این حال این صنعت هم بدون مشکل نیست، اما به نظر می‌رسد تنها چالش آن در بخش بازار است که یکی از دلایل اصلی آن رکود در بخش ساخت و ساز است. چرا که در حال حاضر ۱۴۷ کارخانه در صنعت کاشی سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع تولید دارند. البته به گفته فکری آغاز طرح ملی مسکن می‌تواند موجب رونق بازار کاشی و سرامیک کشور شود.

همچنین موافقتنامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا است که به نظر می‌رسد در صورت تحقق کامل در بخش صادرات کاشی و سرامیک هم موثر خواهد بود.

دست‌اندکاران تولید کاشی در این کارخانه معتقدند که با وجود اینکه ترکیه، هند و چین نیز در بخش کاشی و سرامیک تولیدات خوبی دارند، اما افزایش نرخ ارز و ارزان‌تر بودن کالای ایرانی برای مشتریان موجب شده تولیدکنندگان بتوانند تهدید کاهش ارزش پول ملی را به یک فرصت تبدیل کنند که البته شرط تحقق آن و رقابت با کشورهای دیگر، تولید کالای با کیفیت است. اهمیت کیفیت در این بازار در جایی روشن می‌شود که بدانیم پایین آمدن کیفیت محصولات این کارخانه در مقاطعی در سال ۱۳۹۷ باعث از دست رفتن بخشی از بازار آن‌ها شده بود و نکته جالب اینجاست که این مشکل با جایگزین شدن لعاب ایرانی به جای مشابه خارجی برطرف شده است.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور از میان تولید سالانه  ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک حدود هفت میلیون در این واحد تولید می شود و به کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی نیز صادرات دارد.

کاشی لاکچری، کالای صادراتی پر سود

همچنین مهدی فکری، در ادامه کاشی و سرامیک لاکچری به عنوان کالایی با ارزش افزوده بالا یاد کرد که بازار صادراتی خوبی دارد. وی با اشاره به توقف تولید کالای لاکچری در این کارخانه بعد از سال ۱۳۹۷ از سرگیری تولید این نوع کاشی و سرامیک از شهریور ماه امسال خبر داد که منجر به صادرات یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار تاکنون شده است.

به گفته فکری  این نوع کالاها به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتحادیه اروپا متقاضی دارد.

وی همچنین با اشاره به از دست رفتن بازار آفریقا در سال های گذشته از سوی برخی شرکت ها به دلیل نبود نمایندگی قوی در این کشورها گفت که با تلاش رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقای جنوبی، نفوذ در این کشور مهم قاره سیاه در دستور کار است که می تواند مرکزی برای صادرات کاشی و سرامیک به دیگر کشورهای این قاره باشد.

نکته جالب دیگر در کارخانه کاشی و سرامیک اتوماتیک بودن بسیاری از فرآیندها و کمتر بودن نیروی انسانی بود، چراکه بسیاری از بخش‌ها تنها به اپراتور نیاز داشت.

 

 

 


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments