پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

دکتر فرهاد گلستانی فرد

دکتر فرهاد گلستانی فرد

دکتر فرهاد گلستانی فرد

انجمن سرامیک ایران و موضوع دیرگداز

انجمن سرامیک ایران یک انجمن ملی برای شیشه و سرامیک است که مجوز آن در سال ۱۹۹۵ از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطاء شد و در حال حاضر دارای ۵۰۰ عضو حقیقی و ۱۰۰ عضو حقوقی می باشد. این انجمن در برگزاری کنفرانس ها، کارگاه­ ها و تحقیقات مشارکتی در زمینه های دیرگداز، کاشی، شیشه، چینی بهداشتی، آجر و صنایع رسی و الکتروسرامیک ها فعالیت می­ کند. اما دیرگداز زمینه فعالیتی است که انجمن سرامیک ایران با انجمن تولیدکنندگان نسوز ایران به صورت ملی و با مجلهRefractories WORLDFORUM به صورت بین المللی همکاری کرده و همواره جزء علاقه مندی های  اصلی بوده است. توسعه صنایع فولاد، سیمان، فلزات غیر آهنی، سرامیک و پتروشیمی در ایران منجربه تشویق تولیدکنندگان دیرگداز برای تولید سالیانه ۳۰۰۰۰۰ میلیون تن دیرگدازهای پایه و سایر دیرگدازها به دو صورت بی شکل و شکل دار شده است. با این حال در تولید دیرگدازها چالش ­هایی وجود دارد که از جمله آن­ها می ­توان به کمبود برخی از مواد اولیه، مشکلات صادرات و واردات که تحت تأثیر تحریم ها و همچنین نبود فناوری پیشرفته به ویژه در مورد مونولیتیک­ ها قرار گرفته ­اند، اشاره کرد. البته نیروی انسانی ماهر در ایران، امکان دسترسی به دولومیت خام ایرانی و همچنین نیازهای بازار در حال رشد عوامل مهمی در راستای توسعه صنعت دیرگداز به شمار می­ آیند.
دکتر فرهاد گلستانی فرد (رئیس پیشین انجمن سرامیک ایران) از طرف انجمن سرامیک ایران مصاحبه­ ای با مجله Refractories WORLDFORUM انجام داده­ اند که در ادامه آمده است.
  • وضعیت صنعت دیرگداز ایران در دهه گذشته چگونه بوده است؟
دهه گذشته شاهد کاهش مصرف ویژه دیرگداز در کارخانجات فولاد به مقادیر -۱۳ kg/t۹ بوده است که می­ توان علت را به تحقیقات گسترده در دانشگاه­ ها و مراکز تحقیق و توسعه دیرگداز نسبت داد. در صنعت سیمان نیز مصرف ویژه به مقادیر ۰.۲-۰.۵ kg/t کاهش یافته است که این کاهش نیز ناشی از همکاری مشترک مصرف­ کنندگان/تولیدکنندگان و مراکز تحقیقاتی می ­باشد. همچنین در طی دهه گذشته در بین مصرف کنندگان دیرگداز، علاقه به دیرگداز های مونولیتیک افزایش یافته است و بنابراین تولیدات مونولیتیک ها به میزان۴۰-۳۵% افزایش پیدا کرده است. اما بیشتر مونولیتیک­ ها در صنایع سیمان و پتروشیمی مورد استفاده قرار می­ گیرند، در حالی که میزان مصرف آنها در صنایع فولاد در حد قابل قبولی نمی باشد و تلاش هایی در راستای دستیابی به مقدار مصرف رضایت بخش در حال انجام است. البته به طور کلی، تأسیس کارخانجات جدید فلزات غیرآهنی و فولاد، باعث افزایش تقاضا برای تولید مازاد دیرگداز شده است. اما چالش بزرگ، افزایش قیمت مواد اولیه چینی مانند مگنزیا و گرافیت بوده که روند توسعه را کند کرده است.
  • آیا انتظارات مصرف کننده ایرانی تغییر کرده است؟
تمام صنایع مصرف کننده اعم از فولاد، فلزات غیرآهنی، سیمان و … انتظاراتی دارند که شامل عملکرد بهتر، هزینه کمتر و  ثبات محصول در مواد دیرگدازی که خریداری می­کنند، می­ باشد. صنایع فولاد در ایران انتظار دارند تولیدات تا سال ۲۰۲۵ تا ۴۵ میلیون تن افزایش یابد که این امر بیش از هر زمان دیگری به تولید دیرگدازهایی با کیفیت بالاتر وابسته است. تقریبا همه آنها انتظار دارند که در طی چند سال آینده میزان مصرف ویژه را به زیر ۱۰ کیلوگرم در تن کاهش دهند. کاهش میزان آلودگی و به همین ترتیب بازیافت دیرگدازهای مصرف شده نیز در بسیاری از کارخانجات دما بالا مورد علاقه و توجه است. برخی از مصرف­ کنندگان نیز در زمینه مدیریت کل دیرگدازها علاقه نشان می­دهند و آماده­اند که در این زمینه با تولیدکنندگان داخلی و بین المللی مباحثه کنند.گزارش جامعی در مورد انتظارات مصرف کنندگان دیرگداز توسط جناب آقای مهندس سیروس روشنفکر در آخرین کنفرانس دوسالانه دیرگداز ایران در تهران در آبان ۱۳۹۶ ارائه شد.
  • نشریه­ ای مانندefractories WORLDFORUM R چه نقشی را می­ تواند درصنعت دیرگداز ایران ایفا کند؟
Refractories WORLDFORUM برای فعالان حوزه دیرگداز ایران بسیار شناخته شده است و لذا می تواند نقش مهمی را در معرفی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دیرگداز ایران به جوامع بین المللی ایفا کند. همچنین این مجله می­ تواند برای جامعه ایرانی نقش پنجره ­ای را داشته باشد که از طریق آن بتوان به جهان بیرون نگاه کرد که این نقش پس از یک دوره طولانی انزوای ایران می­ تواند حیاتی باشد. انجمن سرامیک ایران از اینکه تا کنون با مجله refractories  WORLDFORUM همکاری پرباری را داشته است بسیار خرسند بوده و مایل است که این همکاری را از طریق تبادلات دائمی گزارش ­ها و مقالات تقویت نماید. انجمن سرامیک ایران مفتخر است که به عنوان یکی از اعضای حقوقی مجله refractories  WORLDFORUM فعالیت می­کند و امیدوار است که در آینده نیز شاهد همکاری های بیشتری باشد.
[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] دکتر فرهاد گلستانی فرد

#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع: icers

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments