پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ساخت لعاب مات بهداشتی خام، در صنایع چینی بهداشتی

کاشی کارخانه نوین

ساخت لعاب مات بهداشتی خام، در صنایع چینی بهداشتی

ساخت لعاب مات بهداشتی خام

استفاده از لعاب های رنگی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها روز به روز بیشتر می گردد، از طرف دیگر استفاده از کاشی با لعاب مات در رنگ های متفاوت، تحول چشمگیری در دکوراسیون داخلی ساختمان ها ایجاد کرده است. اما استفاده از این لعاب در مصارف چینی بهداشتی مبحث متفاوتی می باشد که موضوع این تحقیق است.

بررسی اقتصادی و تحقیقات بازار انجام شده نشان می دهد که در سال های اخیر معماران و طراحان داخلی ساختمان در سطح جهانی علاقه زیادی به استفاده از لعاب مات در کار خود نشان داده اند.

اولین بار در سال ۱۹۰۳ آقای چ . ف. بینز با افزایش میزان آلومینا در فرمول مواد اولیه به لعاب مات برای صنعت سفالگری دست یافت . پس از او نیز استال در سال ۱۹۱۲ به بررسی میکرو ساختار لعاب های مات و نیمه مات و شیشه ای پرداخت .

 آقای تولز در سال ۱۹۲۳ ساخت لعاب مات با استفاده از گروه RO اقدام نمود. پنس تئوری لعاب های مات را با شواهد به میکروسکوپی گسترش داد و ماتی لعاب ها را در تشکیل ۳ نوع کریستال کلسیم، آلومینا و روی – باریم دانست. در سال ۱۹۶۳ موسسه تحقیقات سرامیک آمریکا به ساخت لعاب مات هم بصورت فریت و هم خام برای استفاده روی بدنه های پرسلانی اقدام نمود.

علیرغم مطالعات زیادی که در مورد لعاب مات صورت گرفته، اما به بررسی این لعاب برای چینی بهداشتی پرداخته نشده است. برای ساخت لعاب مات باید فازهای کریستالی در حین پخت و سرد شدن ایجاد گردد و در صورتیکه این کریستال ها کوچک باشند، سطحی صاف و هموار تشکیل می شود که در مصارف چینی بهداشتی ضروریست . بطور معمول مات شدن های سطح قطعات لعابدار، ناشی از عدم پخت لعاب می باشد، اما یک لعاب مات مناسب نمی تواند بصورت اتفاقی ساخته شود. توجه به این نکته ضروری است که بخش اعظم فرمولاسیون لعاب را سیلیس تشکیل می دهد که دارای ماهیت شیشه ای است. همچنین در صورتی که کریستا ل های مات بصورت اتفاقی ساخته شوند، باعث ترک خوردن سطح لعاب می گردند و یا در آزمون های مقاومت در برابر مواد شیمیایی، کریستال ها دچار خوردگی می شوند. یک لعاب مات مناسب لعابی است که در عین مات بودن، کاربردی نیز باشد.  در این تحقیق، به ساخت لعاب مات با اضافه کردن CaO بیش از حد معمول لعاب های رایج، پرداخته شده است که در حین سرد شدن لعاب، کریستال ها شروع به تشکیل و رشد نموده و پس از پخت مانند یک منشور، نور را پراکنده می سازند. میزان کم CaO  خواص شیشه ای لعاب را بهبود می بخشد، در حالیکه استفاده از میزان بیشتر آن موجب کریستالی شدن لعاب می شود.. ماتی در لعاب های کلسیم دار ناشی از تشکیل کریستال هایی مانند آنورتایت، ولاستونایت و ژلنایت می باشد. در این تحقیق در طراحی لعاب مات به انطباق ضریب انبساط حرارتی لعاب و بدنه، خواص شیمیایی و کیفی لعاب و مشکلات حین تولید صنعتی آن، توجه گردیده است .

در این تحقیق با توجه به استفاده هنری و جایگاه لعاب مات در طراحی داخلی بعنوان یک محصول صنعتی، لعاب مات منطبق با بدنه پرسلانی چینی بهداشتی طراحی گردید . انطباق لعاب با بدنه بعنوان یکی از پارامترهای مهم تولید صنعتی لعاب مورد بررسی قرار گرفت . لعاب طراحی شده از کیفیت مطلوبی برخوردار بود . مقاومت شیمیایی لعاب مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد لعاب مات تولیدی از کیفیت لازم جهت استفاده بعنوان یک محصول تولیدی صنعتی بر خوردار می باشد . میزان مات بودن لعاب با آزمون براقیت بررسی شد و مشاهده گردید که لعاب تولیدی از میزان براقیت متفاوت با توجه به نوع رنگدانه برخودار خواهد بود . تاثیر نوع رنگدانه درمورفولوژی کریستال های تولید شده در لعاب مشاهده گردید که می تواند علت تفاوت در میزان براقیت لعاب های با رنگدانه های مختلف باشد. بلورهای ایجاد شده در لعاب توسط آزمون پراش اشعهX  مورد مطالعه قرار گرفت . بر اساس این آزمون، بلورهای مشاهده شده، سیلیکات زیرکونیم و ولاستونیت می باشند. از این دو فاز بلوری بعنوان عامل تغییر میزان براقیت لعاب و مات شدن آن می توان نام برد.


 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments