پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

سرامیک پرسلان یا معمولی ؟

سرامیک پرسلان یا معمولی ؟

سرامیک پرسلان یا معمولی ؟

سرامیک پرسلان یا معمولی ؟ |یکی از مواردی که بسیاری از صاحب خانه ها و یا ساختمان سازها اغلب هنگام ساخت و یا بازسازی یک خانه به آن فکر می کنند، این است که چه مواد کفپوشی برای آشپزخانه، حمام، پذیرایی و اتاق ها، راه پله، بالکن، زیر زمین و … بهتر است. آنها باید سرامیک معمولی انتخاب کنند یا سرامیک های پرسلان ؟ کدام یک کارایی بیشتر دارد و با دوام تر است؟

این افراد آگاه اند که سرامیک های پرسلان و سرامیک های معمولی دارای ویژگی های خاص خود هستند. اما نکته ای که اغلب نمی دانند این است که کدام یک بهتر از دیگری است و این مسئله ای است که ما در این مطلب تشریح میکنیم.

با وجود این که سرامیک های معمولی و پرسلان از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، تفاوت های قابل توجهی بین این دو وجود دارد. سرامیک پرسلان متراکم تر و دارای منافذ کمتری نسبت به سرامیک معمولی است. این یعنی چه؟ اساسا، سرامیک های پرسلان به دلیل پوشش سختی که دارند، هم برای استفاده در محیط داخلی و بسته و هم فضای باز مناسب تر هستند. همچنین دلیل متراکم تر بودن سرامیک پرسلان، نحوه ساخت آن می باشد.

اگرچه سرامیک های معمولی نیز برای استفاده در کف و دیوارهای داخلی توصیه می شود، اما برای مکان هایی که اصطلاحا ترافیک سنگین تری دارند(رفت و آمد در آنها بیشتر است) یا ابزار و وسایل سنگین و آسیب زننده در آنجا بیشتر وجود دارند و همچنین اماکنی که بیشتر در معرض سرما و گرمای شدید هستند مانند بالکن، نمای ساختمان و …، بدون شک سرامیک های پرسلان گزینه بهتری می باشند. پرسلان ها در برابر ضربه و خراش های سطحی بسیار مقاوم هستند.

فواید استفاده از سرامیک پرسلان

دلایل بسیاری مبنی بر اینکه شما می بایست از سرامیک های پرسلانی استفاده کنید وجود دارد که در این بخش به برخی از آنها می پردازیم :

– مقاوم در برابر نفوذ مایعات

تراکم بالای سرامیک پرسلان در مقایسه با دیگر انواع سرامیک، آن را به شدت در برابر هر نوع نفوذ مایعات مقاوم ساخته است. این ویژگی را می توان با استفاده از لعاب شیشه ای ذوب‌شده به خوبی بهبود بخشید. این امر باعث می‌شود که سطح سرامیک به طور کامل در برابر نفوذ آب مقاوم گردد.

– مقاومت بالا در برابر لکه ها

مزیت دیگر استفاده از سرامیک های پرسلانی این است که مقاومت بالایی نسبت به لکه پذیری دارند که علت این امر این است که قادر به دفع نفوذ مایع می باشد. پس به راحتی می توان سطح این سرامیک ها را تمیز کرد.

– میزان جذب آب

استاندارد بین‌المللی سرامیک های پرسلان نشان می‌دهد که یک سرامیک برای برخورداری از عنوان ” پرسلان “، باید نرخ جذب آب کمتر از ۰.۱% (یک دهم درصد) را دارا باشد. نرخ جذب آب سرامیک پرسلان، این نوع سرامیک را برای کاربرد داخلی و خارجی در تمام شرایط مناسب می‌سازد. نرخ جذب آب سرامیک معمولی، معمولا بزرگتر از ۳% است که باعث می شود این سرامیک ها برای کاربردهای خارجی چندان کارا نباشند.

– دوام بالا

سرامیک های پرسلان به عنوان سخت‌ ترین گزینه‌ها برای پوشش کف در بازار محسوب می‌شوند. اساسا، هنگامی که سرامیک پرسلانی را انتخاب می‌کنید، مهم است که به دنبال گزینه ای باشید که حداقل نرخ ۵ PEI مقاومت در برابر فشار را دارا باشد تا با اطمینان در برابر ترافیک بالای رفت و آمد و نیز استفاده از تجهیزات سنگین مقاومت کند.

– ضد حریق

خانواده پرسلان ها از موادی تشکیل شده اند که به راحتی در شرایط عادی قابل اشتعال نیستند و در هنگام وقوع آتش سوزی، طبقاتی که از این سرامیک ها استفاده شده اند، می توانند حرکت شعله های آتش را محدود کنند.

– طول عمر بالا

اگر سرامیک های پرسلان به درستی نصب شده باشند، جای هیچ گونه نگرانی به جهت فرسودگی و از بین رفتن آنها وجود ندارد، حتی اگر در مکانی پر تردد باشند. زیرا پرسلان ها در صورت عدم استفاده غیر متعارف، طول عمری دست کم به اندازه چند دهه را دارند که این امر موجب صرفه جویی در هزینه جایگزینی آنها می شود.

– هزینه کم در نگهداری

مقاومت در برابر لکه و نفوذ مایعات یکی از عوامل مهم در کاهش هزینه و نیز سهولت در نگهداری سرامیک های پرسلان می باشد. برای مثال لکه های چربی با استفاده از یک دستمال مرطوب و یک جارو معمولی براحتی از بین می روند. در صورت تداوم این عمل بصورت منظم، سطح لعاب سرامیک همواره تمیز و عاری از آلودگی خواهد بود و این امر باعث افزایش کیفیت سلامت اعضای خانه و نیز افزایش طول عمر سرامیک می شود.

– قابلیت تعمیر و جایگزینی

همانطور که قبلا ذکر شد، مواد به کار رفته در ساخت سرامیک پرسلان بسیار مقاوم در برابر ترک خوردگی و شکستگی ناشی از تاثیرات فیزیکی است. اگرچه به هر دلیلی امکان ایجاد آسیب برای این دسته از سرامیک ها وجود دارد، اما مسئله مهم تر این است که شما به راحتی می توانید سرامیک های آسیب دیده را جایگزین یا حذف کنید. به طور کلی، توصیه می شود یک کارتن اضافی یا حداقل چند برگ از سرامیک را در هنگام نصب نگه دارید. زیرا این امر باعث می شود که تطبیق رنگ سرامیک های جایگزین شده با سایر سرامیک ها راحت تر شود.

معایب پرسلان ها

با وجود مزایای متعدد استفاده از پرسلان ها، این سرامیک ها دارای نقایصی نیز هستند که به چند مورد اشاره می کنیم :

– هزینه خرید و نصب بیشتر

یکی از دلایل استفاده کمتر از سرامیک های پرسلان را می توان گران تر بودن آنها نسبت به سایر خانواده سرامیک ها عنوان کرد. البته فراموش نکنید که با توجه به مقاومت و طول عمر بالای پرسلان ها، هزینه بیشتر در هنگام خرید و نصب این سرامیک ها می تواند به صرفه جویی در هزینه های احتمالی جهت تعمیر و تعویض زود به زود آنها کمک موثری داشته باشد.

– وزن بیشتر

درست مثل سایر انواع سرامیک، سرامیک های پرسلان نیز کمی سنگین تر هستند. این امر موجب می شود که فرآیند نصب برای برخی اماکن کمی سخت تر شود. برای مثال در هنگام استفاده از این نوع سرامیک ها برای طبقات دوم و بالاتر، می بایست استحکام و ظرفیت طبقات به جهت تحمل این وزن اضافی را در نظر داشت.

یک چالش!

فرآیند نصب سرامیک های پرسلان زمان گیر و همچنین می تواند پر زحمت باشد. به همان نسبت که پرسلان ها سنگین تر هستند، محکم تر نیز هستند و می توانند چالش زیادی برای شخص نصاب در موارد خاص ایجاد کنند. مثلا هنگام بُرش دادن سرامیک به اشکال مورد نیاز.

فریب برچسب “پرسلان” را نخورید!

در حال حاضر هیچ مقرراتی مبنی بر نام گذاری و یا برچسب گذاری سرامیک های “پرسلان” بر اساس خصوصیات خاص آنها وجود ندارد. با این حال، PTCA و ASTM دارای یک گواهینامه داوطلبانه در این خصوص می باشند. در صورت قانونی شدن و الزام داشتن اینگونه گواهینامه ها، خرده فروشان قادر به توصیف سلیقه ای و منفعت طلبانه از واژه “پرسلان” نسبت به فروش راحت تر کالاهای خود نخواهند بود و از طرفی خریداران می توانند برای بررسی کیفیت اجناس موجود در بازار و خرید آنها راحت تر تصمیم بگیرند.

دوغاب (ملات مورد استفاده در نصب سرامیک)

اگر چه پرسلان ها تقریبا ضد آب و مقاوم در برابر آسیب، لکه و نفوذ مایعات هستند، اما می بایست توجه داشته باشید که خطوط بین سرامیک ها(بند ها) کمی آسیب پذیر هستند. این به چه معناست؟ از آنجا که دوغاب و ملات ممکن است دارای منافذی باشد، حتما بند های بین سرامیک ها را به طور کامل بپوشانید(به اصطلاح بندکشی کردن) تا از آسیب دیدن جلوگیری شود. با این کار از ایجاد تغییر رنگ و پوسیدگی زودرس جلوگیری می شود.

سخن آخر

هنگام انتخاب یک سرامیک، توجه داشته باشید که نه تنها ظاهر محصول به نظر خوب و مطابق سلیقه شما باشد، بلکه باید بتواند از آزمایش گذر زمان به خوبی برآید. برای کسانی که می خواهند آشپزخانه خود را سرامیک کنند و یا خانه ای پر تردد دارند، سرامیک های پرسلان گزینه بهتری هستند زیرا از دوام و طول عمر بیشتری برخوردارند. از سوی دیگر، اگر بخواهید حمام و یا سرویس بهداشتی را بازسازی کنید، می توانید از سرامیک معمولی یا سرامیک پرسلان مطابق نیاز و ترجیح خود استفاده نمایید.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””]سرامیک پرسلان یا معمولی ؟


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments