پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

سنگ مرمر یا کاشی بنظر شما کدام گزینه برای شما مناسب است؟

سنگ مرمر یا کاشی بنظر شما کدام گزینه برای شما مناسب است؟

آنچه خواهیم خواند:

  • ترکیب بندی
  • مقاومت در برابر لکه
  • ماندگاری
  • نگهداری
  • هزینه
    آیا شما در حال ساخت خانه خود یا بازسازی آن هستید؟ انتخاب نوع مناسب کف می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و تأثیر زیادی بر ظاهر نهایی خانه داشته باشد. در هنگام انتخاب کف، فرد به ماندگاری آن، هزینه نگهداری و نگهداری آن فکر می‌کند، زیرا بیشتر اوقات صاحبان خانه کف را تا دهه‌ها حفظ می‌کنند تا زمانی که اصلاً ضروری نشود که تغییر کند. برای کمک به شما در انتخاب نوع مناسب کف که با مشخصات و نیازهای شما همخوانی دارد، این راهنما را تا آخر بخوانید زیرا در اینجا تفاوت بین کف سنگ مرمر و کاشی توضیح داده‌ایم.

سنگ مرمر یا کاشی؟!

هنگام طراحی یا ساخت یک خانه، آنچه ما می‌خواهیم یک خانه خیلی عالی نمایان شود نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در هر جزء است. با توجه به اینکه هزینه زیادی برای تمام ویژگی های خانه خرج می شود، نمی خواهید در تصمیم گیری ها عجله کنید و اشتباهی غیر قابل برگشت مرتکب شوید.
یکی از عناصر کلیدی در زمان اتمام خانه که می‌تواند تأثیر زیادی بر فضای داخلی کلی خانه داشته باشد، کف است. با توجه به تعداد زیاد گزینه‌های موجود در بازارها و با مشاوره طراحان، براحتی هرکسی دچار تردید و گیجی می شود . اما آنچه به آسان‌تر شدن این تصمیم کمک می‌کند، ویژگی‌های یک سنگ یا کاشی است، در حالی که رنگ و طرحها همگی در درجه دوم اهمیت قرار دارند و تصمیم‌گیری زمان کمتری می‌گیرد.

سنگ مرمر و کاشی هر دو دارای خواص و ویژگی های متفاوتی هستند که به همین دلیل هر دو در بین سازندگان و خانوارها محبوبیت بالایی دارند. این مقایسه با توجه به خواص و ویژگی های آنها بهترین راه برای تصمیم گیری آسان است.

ترکیب بندی

سنگ مرمر یک سنگ طبیعی است که در اثر قرار گرفتن سنگ آهک در معرض دما و فشار بالا به وجود می آید. این یک ماده طبیعی است که دارای رگه های رنگی متفاوتی است که در کل قطعه می گذرد. این رگه ها یا لایه ها ناخالصی هایی هستند که در بین محتویات سنگ وجود دارند و پس از تغییر به شکل دائمی آن تبدیل می شوند.
کاشی بر خلاف سنگ مرمر، محصولی ساخته دست بشر است و از حرارت دادن مخلوطی از خاک رس و سایر مواد معدنی در دمای بالا و فشار بالا تشکیل می شود که لایه ای شیشه ای را تشکیل می دهد. کاشی های شیشه ای در اشکال، اندازه ها، رنگ های مختلف و یکسان هستند.

مقاومت در برابر لکه

سنگ مرمر، به عنوان یک ماده طبیعی، بسیار واکنش پذیر است و در برابر نشت اسیدی از جمله سرکه، مرکبات و سایر مایعات آسیب پذیر است و نیاز به توجه زیاد دارد، در غیر این صورت به طور دائمی رنگ می شود.
از طرف دیگر کاشی ها در برابر لکه مقاوم هستند و می توان کف را با یک دستمال مرطوب تمیز کرد. با این حال، دوغاب بین دو کاشی به تمیز کردن منظم با مواد شوینده قویتر نیاز دارد. بنابراین، به نوعی، دوغاب و مرمر نیاز به یک نوع تعمیر و نگهداری را دارند تا در بهترین شکل باقی بمانند.

ماندگاری

سنگ در مقایسه با گزینه‌های دیگر کفپوش موجود، قوی‌ترین و ماندگارترین است و حداقل تا ۲۵ سال نیاز به تعویض ندارد. این اتفاق فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که کف‌ها به درستی مراقبت شده و به طور منظم نگهداری شوند با گذشت زمان، سنگ مرمر رنگ زردی پیدا می کند که به این دلیل است که جلای سطح کف از بین می رود و سنگ مرمر می تواند آسیب ببیند.
کاشی‌های شیشه ای نیز مقاوم و ماندگار هستند و ممکن است تا ۱۰ تا ۱۵ سال دوام کنند. این کاشی‌ها نیاز به کمترین نگهداری دارند و اگر ریزشی اتفاق بیفتد، به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد کاشی های شیشه ای مستعد تغییر رنگ و خراش هستند، اما به دلیل ماهیت شیشه ای خود، وزن های سنگین یا استفاده نادرست می تواند منجر به شکستگی شود.

نگهداری

همانطور که قبلا ذکر شد، سنگ مرمر ماهیت بسیار واکنش پذیری دارد و نیاز به نگهداری مناسب و منظم دارد. روی زمین با مایعات به خصوص اگر اسیدی هستند، باید بسیار مراقب باشید. بهتر است از درزگیر روی سطح استفاده شود تا در برابر رطوبت مقاوم شود. علاوه بر این، نیاز به پرداخت منظم دارد، در غیر این صورت شروع به ایجاد لایه زرد و همچنین جذب کثیفی می کند که سطح آن را خراب می کند.
نگهداری کاشی ها در مقایسه با سنگ مرمر به دلیل ماهیت غیر متخلخل آنها که توانایی یک ماده برای جذب آب است، آسان است. این باعث می شود در برابر آب و همچنین لکه مقاوم باشد و هر نوع ریخته شده را می توان از سطح آن پاک کرد. بله، شما باید در وزنه زدن روی کاشی ها دقت بیشتری داشته باشید زیرا وزنه های ناهموار یا افتادن وزنه سنگین روی کف کاشی می تواند منجر به شکستن آن شود.

هزینه

سنگ مرمر به دلیل ظاهر طبیعی، گزینه ای گران قیمت برای کفپوش است. قیمت سنگ مرمر با تغییر رنگ، درجه، اندازه و ضخامت متفاوت است. سنگ مرمر کالایی است که در بین ثروتمندانی که می توانند هزینه نصب و نگهداری بالاتر آن را تحمل کنند، بسیار محبوب است.

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments