پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

سنگ نما ، و خصوصیات آن

سنگ نما ، و خصوصیات آن

سنگ نما ، و خصوصیات آن

سنگ نما ، و خصوصیات آن | نمای ساختمان یکی از ارکان اصلی هر ساختمان است و نقش مهمی در هویت و زیبایی هر ساختمان دارد. در بسیاری از موارد نام ساختمان برگرفته از نمای آن ساختمان می باشد و به نوعی شناسنامه ساختمان است. در سالهای اخیر، مصالح مختلفی برای نمای ساختمان بکار میرود؛ اما یکی از پرکاربردترین و پر مصرف ترین متریال به خصوص نمای ساختمان های مسکونی، انواع سنگ های طبیعی است. سنگ های طبیعی انواع گوناگون دارند و هر کدام کاربرد گوناگون دارند و این سوال پیش می آید که چه نوع سنگی مناسب نمای ساختمان می باشد؟

ما در این مقاله، تلاش خواهیم کرد که اطلاعاتی در خصوص سنگ های مناسب نما و مزایا و معایب آنها را به تفصیل توضیح دهیم.
در نمای ساختمان از متریال های متفاوتی از جمله کامپوزیت، شیشه، سیمان، چوب و سنگ استفاده می شود که از میان این متریال ها سنگ های ساختمانی یکی از متداولترین متریال های استفاده شده در نمای ساختمان مخصوصا در کشور ایران است.
استفاده از سنگ های ساختمانی در نمای ساختمان دارای مزیت هایی زیر می باشد:

سنگ ها با محیط زیست سازگاری دارند.
سنگ ها جلوه ای از طبیعت را به نمایش می گذارند.
سنگ ها در برابر شرایط جوی مقاوم هستند.
سنگ های ساختمانی انواع گوناگونی دارند و هرکدام ویژگی خاص خود را دارند و باید متناسب با ویژگی آنها استفاده شود. سنگ مناسب نمای ساختمان باید دارای ویژگی های زیر باشد:

سنگ نما باید در برابر ناملایمات جوی ( سرما، گرما ، یخ زدگی ، باد ، باران های اسیدی و … ) و اشعه UV مقاوم باشد.
سنگ نما باید جذب آب کمی داشته باشد.
سنگ نما نباید دارای رگه های ناخالصی و ترک باشد.
سنگ نما باید مقاومت در برابر فشار و نشست ساختمان را داشته باشد.
سنگ نما باید چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد.

از بین انواع سنگ های ساختمانی میتوان به سنگ تراورتن، سنگ گرانیت، سنگ چینی، سنداستون و سنگ های چینی به عنوان بهترین گزینه برای سنگ نما اشاره کرد. حال به تفکیک مزایا و معایب هر کدام از این سنگ ها را برای استفاده در نمای ساختمان توضیح خواهیم داد.

سنگ نما تراورتن

سنگ نما ، و خصوصیات آن
سنگ تراورتن در چشمه های آب گرمی شکل می گیرد که از کربنات کلسیم اشباع شده باشد و بر اثر حرکت، تعادل شیمیایی آب به هم خورده و دی اکسید کربن آزاد می گرددد. ترکیب دی اکسید کربن با کلسیم موجود در چشمه آب معدنی، کلسیم کربنات تولید می کند سپس این ماده در بستر مسیر آب ته نشین می شود و به مرور زمان با ته نشین شدن مواد دیگر بر روی آن، تکه های سنگ تراورتن را تشکیل می دهد.از ملزومات دیگر شکل گیری این سنگ حضور باکتری و جلبک است.

سنگ نما تراورتن

ویژگی سنگ تراورتن

سنگ تراورتن دارای تنوع رنگی بالاست و این دست طراحان را برای طراحی نما بازتر میکند.
سنگ تراورتن بدلیل خلل و فرج چسبندگی خوبی با ملات دارد و به راحتی از نما جدا نمیشود.
سنگ تراورتن در برابر اشعه UV مقاوم است و رنگ سنگ بر اثر تابش خورشید از بین نمیرود.
سنگ تراورتن بدلیل نرم بودن و خوش تراش بودن بهترین گزینه برای ساخت نماهای کلاسیک و رومی است.

سنگ نما گرانیت

سنگ گرانیت گونه ای سنگ آذرین درونی است که از سرد شدن توده های مذاب شکل گرفته است. کانی اصلی تشکیل دهنده گرانیت ها فلدسپات، کوارتز، میکا و … است. گرانیت ها سنگ هایی بسیار سخت و جلاپذیرند. دارای مقاومت فشاری بالایی می باشند. جرم حجمی متوسط آن حدود ۲.۶ تن بر متر مکعب است. گرانیت ها از لحاظ ظاهری بافت یکدستی دارند و بیشتر به رنگ خاکستری، قرمز، صورتی و سبز (به علت وجود فلدسپات ها) یافت می شوند.

سنگ نما گرانیت

ویژگی سنگ گرانیت

سنگ گرانیت مقاوم ترین سنگ ساختمانی است
سنگ گرانیت در برابر اشعه UVمقاوم است و رنگ آن بر اثر تابش خورشید از بین نمیرود.
سنگ گرانیت در برابر شرایط جوی ( سرما ، گرما ، یخبندان ، باران های اسیدی و … ) مقاوم است.
سنگ گرانیت جذب آب بسیار کمی دارد.
سنگ گرانیت غالبا ساب پذیری خوبی دارند.
سنگ گرانیت چسبندگی خوبی با ملات ندارد و باید به هنگام نصب توسط اسکوپ مهار گردد.
سنگ گرانیت از تنوع بالایی برخوردار نیست.
سنگ گرانیت بسیار سخت برش است.

سنگ نما سنداستون

سنگ نما ، و خصوصیات آن
سند استون یا ماسه سنگ نوعی سنگ رسوبی است که عمدتا از ذرات ماسه و کانی های مختلف از جمله کربنات کلسیم، سیلیس اکسید آهن و دولومیت تشکیل شده است. سنداستون در رنگ های مختلفی ظاهر می گردد که رنگ های قهوه ای مایل به زرد و خاکستری متداول ترند. ماسه سنگ ها در برابر هوازدگی بسیار مقاومند، مقاومت خمشی پایینی داشته و جذب آب بسیار بالایی دارند.

سنگ نما سنداستون

ویژگی سنداستون

سنداستون‌ به دلیل ساختار ماسه ای بودنشان بافتی خشن دارند و ساب پذیری خوبی ندارند.
سنداستون‌ در برابر ناملایمات جوی مقاوم هستند.
سند استون جذب آب بالایی دارد.
سنداستون مقاومت خمشی کمی دارد و براحتی خم شود.

سنگ نما چینی (کریستال)

سنگ نما ، و خصوصیات آن
سنگ چینی یا کریستال همان سنگ آهک دگرگونی یا مرمریت است که دانه ها یا بلورهای تشکیل دهنده آن قابل رویت بوده و بافتی تمام بلور دارد که عمدتا از کلسیت و مقداری کمی لاستونیت تشکیل شده است و در برخی از سنگ های چینی کوارتز هم وجود دارد که با افزایش میزان کوارتز، میزان سختی سنگ چینی افزایش می یابد و اکثرا دارای رنگ های سفید و خاکستری روشن است. علت انتخاب نام چینی بر روی این سنگ صدای حاصل از ضربه به سنگ چینی هست که شبیه به صدای ظروف چینی می دهد. از قدیم در ایران استفاده از این سنگ در نمای ساختمان به خصوص در نواحی گرمسیر رایج بوده است چراکه رنگ روشن آن مانع جذب گرمای زیاد می‌شده است.

سنگ نما چینی

ویژگی سنگ چینی (کریستال)

سنگ چینی چسبندگی خوبی با ملات دارد.
سنگ چینی مقاومت خوبی در برابر فشار دارد.
سنگ چینی در برابر ناملایمات جوی مقاومت خوبی دارد.
سنگ چینی جذب آب کمی دارد.
سنگ چینی تنوع رنگی کمی دارد.

در کشور ایران در چندین سال گذشته بدلیل وجود معادن فراوان و غنی انواع سنگ های تراورتن ، استفاده از سنگ های تراورتن و اجرای نماهای کلاسیک و رومی مخصوصا در نمای ساختمان های مسکونی بسیار رایج گردیده است.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] سنگ نما ، و خصوصیات آن

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع:سنگ یاب
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments