پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تمیز کردن سرامیک “روش هایی آسان برای جرم گیری و لکه زدایی سرامیک”

تمیز کردن کاشی و سرامیک

تمیز کردن سرامیک “روش هایی آسان برای جرم گیری و لکه زدایی سرامیک”

فهرست مطالب

نظافت و تمیز کردن جزء کارهای روزمره‌ و در عین حال خسته‌کننده‌ای هستند که به هر حال باید انجام شوند. خوب است بدانیم روش‌های کارآمدی برای تمیز کردن کاشی‌ و سرامیک‌ها وجود دارد که کار را برای ما ساده‌تر می‌کند. در مطلب پیش رو، سعی شده بهترین روش‌های تمیز کردن کاشی و سرامیک ذکر شود؛ به طوری که مانند روز اول تمیز و زیبا به نظر برسند.

روش‌های تمیز کردن کاشی و سرامیک

راه های موثر برای تمیز کردن سرامیک‌ کف وجود دارد. با اینکه آب حتی به تنهایی نقش موثری در نظافت بازی می‌کند، اما گاهی کافی نیست و رسیدگی بیشتری نیاز است.توجه کنید ابتدا باید همه سرامیک‌ها و سنگ‌ها را جارو کنید و در مرحله بعد روش‌های زیر را به کار ببرید.

نحوه تمیز کردن سرامیک

  • سرکه و آب

سرکه سفید یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی ست که عملکرد خیلی خوبی روی کاشی ها دارد و با استفاده از آن کاشی ها درخشان می شود.

برای تمیز کردن کاشی ها با سرکه، مقادیر مساوی سرکه سفید و آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید و روی کاشی ها را اسپری کنید و بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه سطح را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

همچنین می توانید پارچه های نرم (مانند پارچه میکروفایبر یا تی شرت های قدیمی) را با این مخلوط خیس کرده و کاشی ها را تمیز کنید و سپس با آب گرم آن را شستشو دهید.

نکته: اسیدهایی مانند سرکه و برخی دیگر از محصولات مشابه، باعث فرسایش کاشی‌هایی می‌شوند که از سنگ‌های طبیعی ساخته شده‌اند. برای این کاشی‌ها از مایع ظرفشویی، هیدروژن پراکسید، آرد ذرت و جوش شیرین استفاده کنید.

تمیز کردن سرامیک با سرکه

  • لیمو

لیمو به لطف خاصیت اسیدی طبیعی که دارد، یک پاک کننده عالی برای کاشی هاست. بطری اسپری را از آب لیمو پر کرده و آنرا روی کاشی ها اسپری کنید. بعد از گذشت مدتی، با پارچه مرطوی یا اسفنج سطح کاشی را تمیز کنید.

همینطور می توانید پارچه را با آب لیمو خیس کرده و آن را روی سطح کاشی ها بکشید و بعد از گذشت مدت زمانی آن را با آب گرم بشویید.

  •  جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از پاک کننده های طبیعی و موثر بندکشی و کاشی هاست. جوش شیرین می تواند لکه های قوی و ماندگار را از سطح آن پاک کند و به سطوح درخشندگی خاصی ببخشد.

برای تمیز کردن کاشی ها با جوش شیرین، روی کاشی را با یک لایه نازک پودر جوش شیرین پوشانده و سپس با یک پارچه خیس شده در آب لیمو پاک کنید. بعد سطح را با آب گرم شستشو دهید.

خرید انواع کاشی و سرامیک از بازار آنلاین سرام پخش

  • پودر شستشو و آب

بهتر است که همیشه تمام ناحیه مورد نظر را تمیز کنید تا اینکه به صورت جداگانه به نظافت قسمت‌های مختلف بپردازید. به هر حال گاهی به منظور پاک کردن نقطه‌ای به خصوص از لک‌ها، نیاز به یک لکه‌بر قوی است. برای مثال لکه‌های ناشی از آلودگی غذاهایی مثل مرغ – شربت – نوشابه معمولا بیش از سایر چیزها باقی می‌ماند.

برای این کار مخلوطی از پودر شستشو و آب داغ را امتحان کنید. پودر شستشو، چه ترکیب خانگی آن چه خریداری شده، برای از بین بردن لکه‌ها در هر سطحی مناسب هستند. در ترکیبات این پودرها معمولا نمک، پودر بوراکس و جوش شیرین به کار می‌رود.

با استفاده از یک حوله کاغذی یا پارچه، محلول را روی لکه‌ پخش کنید و اجازه دهید پنج تا ده دقیقه به همان حالت بماند. سپس، با یک برس نرم روی آن نقطه بکشید و در نهایت تمام منطقه را با آب گرم و پارچه تمیز کنید. در صورت لزوم چندبار این مراحل را تکرار کنید.

براق کردن سرامیک و کاشی

  • مایع ظرفشویی و آب

گاهی اوقات چربی و مواد دیگری روی سرامیک‌ها و کاشی‌ها هستند اما ما قادر به دیدن آنها نیستیم. هر دو راه بالا برای تمیز کردن کاشی و سرامیک‌ها کارآمد هستند؛ با این حال یک پیشنهاد دیگر، استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم است.

در ظرفی، مایع ظرفشویی و آب را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید و با استفاده از دستمال یا حوله به تمیز کردن تمام منطقه بپردازید. به یاد داشته باشید که روی قسمت‌هایی که تمیز شده‌اند قدم نگذارید و تا بیست دقیقه از راه رفتن در آن نقاط بپرهیزید. البته این کار ممکن است باعث سر شدن سرامیک‌ها شود. در صورتی که این اتفاق افتاد می‌توانید با دستمال مرطوب روی نواحی شسته شده را بکشید.

می توانید کاشی های کف را نیز با هر یک از روش های ذکر شده در بالا تمیز کنید. در صورت تمیز کردن حمام یا آشپزخانه پیشنهاد می کنیم که تمیزکاری کاشی های کف در آخرین مرحله انجام گیرد، زیرا هنگام تمیزکاری دیواره و بندکشی ها، همه ی مواد روی کف می ریزد و دوباره کفپوش نیاز به تمیزکاری خواهد داشت.

همچنین اگر مساحت آشپزخانه و حمام شما بزرگ است، برای راحتی بهتر است که از یک بخارشوی استفاده کنید.

———————————

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم مقاله برق انداختن سرامیک طرح چوب را مطالعه بفرمایید.

———————————

روش‌های پاک کردن کاشی کف

قبل از تمیز کردن کاشی ها توجه به نوع و حتی بافت کاشی ها(سطح مات، براق یا نیمه مات)  اهمیت ویژه ای پیدا می کند. همینطور شما مطمئن می شوید که با تمیز کاری هیچ گونه آسیبی به کاشی وارد نمی شود.

کاشی های سرامیکی و پرسلانی را می توان با بیشتر محصولات تمیز کننده و محلول ها تمیز کرد. با این حال، سنگ مرمر می تواند با مواد اسیدی مانند لیمو ، سرکه، پارچه های تمیز کننده خشک و هرگونه مواد ساینده خراب شود؛ بنابراین باید نسبت به نوع تمیز کننده ای که استفاده می کنید، دقت داشته باشید.

خرید انواع سرامیک کف از بازار آنلاین سرام پخش

پرفروش ترین رنگ سرامیک کف هال

روشی موثر برای تمیز کردن کاشی های دیواری

همیشه روشی برای تمیز کردن کاشی ها به صورت موثر وجود دارد. به عنوان مثال اگر در حال تمیز کردن کاشی های حمام هستید، خوب است که قبل از شروع به تمیز کردن، چند دقیقه فضای حمام را گرم کنید تا موادی که روی سطح کاشی ها قرار دارند در اثر رطوبت، آسان تر پاک شوند. به این ترتیب تمیز کاری راحت تر و نتیجه آن موثرتر خواهد بود.

قبل از تمیز کردن کاشی ها ابتدا ملات یا بندکشی ها را تمیز کنید. احتمالاً آلودگی های حاصل از پاک کردن بندکشی ها روی کاشی ها می ریزد. به همین دلیل تمیزکردن بندکشی ها، اولویت پیدا می کند.

اگر از یک پاک کننده شیمیایی قوی تر استفاده می کنید، همیشه پنجره ها یا تهویه محیط را باز بگذارید تا بخارهای حاصله به حداقل برسد.

نحوه تمیز کردن کاشی های کف حمام

تمیز کردن کاشی کف حمام به دلیل اینکه در اغلب موارد صابون روی سطح باقی می ماند، بسیار مهم و دشوار است.

بهتر است قبل از تمیز کردن کاشی های کف، چند دقیقه حمام را گرم کرده و تهویه را ببندید. سپس با استفاده از روش هایی که در بالا گفته شد، حمام را تمیز کنید.

خشک کردن حمام با استفاده از پارچه خشک می تواند به کمتر کردن صابون، آهک و کپک ها کمک ویژه ای کند. اگر بندکشی های سطح تغییر رنگ دادند و تیره رنگ شدند.

————————————-

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم مقاله تمیز کردن کاشی حمام و دستشویی را مطالعه بفرمایید.

————————————-

شستشوی انواع سرامیک

سرامیک امروزه جزو محبوب ترین کف پوش ها می باشد که علاوه بر زیبایی، مزایای زیادی هم دارد و برای هر محیطی مناسب هستند و به خصوص برای آشپزخانه و حمام بهترین گزینه اند و طرح و رنگ و اشکال متفاوتی دارند.

شستشو و تمیز کردن سرامیک بسیار آسان است که شستشوی آن به خاطر حفظ زیبایی و همچنین افزایش و طول عمر دارای اهمیت زیادی می باشد، چرا که تا میزان زیادی می تواند از هزینه های احتمالی ناشی از خرابی سرامیک جلوگیری کند.

برای شست و شوی سرامیک آب در بسیاری از مواقع باعث تمیزی و درخشش اولیه می شود اما گاهی به تمیزی بیشری نیاز است و آب به تنهایی کافی نیست که در این مواقع میتوان از روش های زیر استفاده کرد، البته باید در نظر داشت قبل از شست و شویی باید ابتدا گرد و کثیفی اولیه را برطرف کرد که باعث شستشوی راحت تر و تمیزی بیشتری می شود.

لکه زدایی از روی کاشی سرامیک

  •  ازبین بردن لکه‌های خون

برای پاک کردن لکه خون از دستمال یا اسفنجی و محلول حاوی سفیدکننده و آب با نسبت ۱ به ۴۹ استفاده کنید. به‌عنوان مثال ۱۰ میلی‌لیتر (دوسوم قاشق غذاخوری) سفیدکننده را در نیم لیتر آب حل کنید. همچنین می‌توانید یک دستمال یا اسفنج را با پِراُکسید هیدروژن مرطوب کنید و آن‌قدر روی لکه بکشید تا پاک شود.

  •  جلوگیری از رشد قارچ و کپک

می‌توانید با استفاده از محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در نیم لیتر آب سرامیک خود را تمیز کنید و مانع از رشد قارچ و کپک بر روی سرامیک شوید.

  •  ازبین بردن لکه‌ی قهوه، چای یا آب‌میوه

برای تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن این لکه‌ها، سرامیک را با مایع ظرف‌شویی و آب داغ بشویید. لکه‌های غذایی را با محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در یک لیتر آب یا با پِراُکسید هیدروژن تمیز کنید.

لکه-زدایی-قهوه-بر-روی-کاشی-سرامیک

  •  ازبین بردن لکه‌ی آدامس، قیر یا موم

چند قطعه یخ را درون پلاستیک بریزید و آن را روی لکه‌های چسبناک روی سرامیک قرار دهید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه پایداریِ لکه را امتحان کنید. احتمالا لکه سفت شده باشد. تا حدامکان لکه را بتراشید و با تینر، باقیِ لکه را پاک کنید.

  •  ازبین بردن لکه‌ی چربی

برای پاک کردن لکه روغن و چربی، می‌توانید دستمالی را به نوشابه آغشته کنید و به‌صورت دورانی روی لکه بکشید و آن را پاک کنید.

اگر نوشابه ندارید می‌توانید از شوینده‌هایی که ساییدگی ایجاد نمی‌کند استفاده کنید.

  •  پاک کردن جوهر

جوهر یا لکه‌های خشک را باید با سفیدکننده پاک کرد. دستمالی را به سفیدکننده آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. هر ۶۰ ثانیه یا تا زمانی که لکه محو شود، این کار را انجام دهید.

دستمالِ آغشته‌شده به محلول سفیدکننده را برای مدت‌زمان طولانی روی سرامیک قرار ندهید. شاید الکلِ درون محلول، سبب تجمع نمکِ موجود در سفید‌کننده بر روی سرامیک شود.

  • ازبین بردن لکه‌ی لاک

لکه‌های کوچک لاک را می‌توانید با با استفاده از لاک‌پاک‌کن ازبین ببرید. درصورتی‌که لکه باقی ماند، می‌توانید از محلول سفیدکننده و آب به نسبت ۱ به ۹۹ استفاده کنید. پارچه‌ای را به محلول آغشته کنید و با استفاده از آن، لکه را پاک کنید. همچنین می‌توانید برای این‌کار از پِراُکسید هیدروژن هم استفاده کنید.

لکه-زدایی-لاک-بر-روی-کاشی-سرامیک

برای تهیه محلول سفیدکننده و آب می‌توانید ۱۰ میلی‌لیتر (۲ قاشق‌ غذاخوری) سفیدکننده و یک لیتر آب را با هم مخلوط کنید.

  •  ازبین بردن لکه‌های رنگی

برای ازبین بردن لکه‌های رنگی می‌توانید از رنگ‌بَر استفاده کنید. قبل‌ از اینکه لکه‌های رنگی را از روی سرامیک پاک کنید، آن را تی بکشید و اجازه دهید تا خشک شود. با توجه به دستورات کارخانه از رنگ‌بَر استفاده کنید. با استفاده از قلم‌مو رنگ‌بَر را روی لکه بزنید. بعد از حدود ۳۰ دقیقه می‌توانید با حوله لکه را پاک کنید.برای جلوگیری از استنشاق گازهای سمیِ موجود در رنگ‌بَر پنجره‌ها را باز بگذارید.

  •  ازبین بردن سس

چند قاشق‌ غذاخوری آمونیاک را در مقدار مساوی آب حل کنید. دستمالی را به محلول آغشته کنید. با حرکات رفت‌و‌برگشتی لکه‌ی یُد را از روی سرامیک پاک کنید.

روش هایی برای از بین بردن لکه های سخت روی سرامیک

  •  تی کشیدن زمین با سرکه

برای تمیز کردن سرامیک با سرکه، نصف فنجان (۱۱۷ میلی‌لیتر) سرکه سفید را با ۳/۷ لیتر آب گرم مخلوط کنید. با استفاده از تی محلول را به محل موردنظر بزنید و آن را تمیز کنید.اگر سرکه ندارید می‌توانید از الکل استفاده کنید.

  • شُستن لکه

اگر نتوانستید با تی کشیدن لکه را ازبین ببرید، می‌توانید آب گرم را در مقدار مساوی پودر شوینده مخلوط کنید. پودر شوینده طوری طراحی شده که به شما کمک می‌کند تا سطوح سختی مثل سرامیک را تمیز کنید.

دستمال را به محلول آغشته کنید و به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی لکه قرار دهید. سپس دستمال را بردارید و با استفاده از یک بُرس نرم سرامیک را تمیز کنید. درنهایت با یک دستمال مرطوب آن ناحیه را بشویید.درصورتی‌که لکه همچنان باقی ماند می‌توانید این کار را چندبار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

پاک-کردن-لکه-بر-روی-کاشی-سرامیک

  •  استفاده از بخارشور

برای تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن لکه‌های سخت می‌توانید از بخارشور استفاده کنید. بخارشور مانند جاروبرقی عمل می‌کند. ابتدا مخزن آب را پُر کنید و سپس دستگاه را روشن کنید و آن را روی جاهایی که می‌خواهید تمیز شود بکِشید.

می‌توانید بخارشور را از فروشگاه‌های تعمیر لوازم‌ خانگی قرض بگیرید.

  •  استفاده از اسیدهیدروکلریک رقیق برای تمیز کردن سرامیک

اسید‌هیدروکلریک اسیدی معدنی با خاصیت خورندگی است. اسیدهیدروکلریک را با آب با نسبت یک به پنج مخلوط کنید.

 به‌عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری اسید را در پنج قاشق غذاخوری آب حل کنید. محلول را روی محل موردنظر روی سرامیک بریزید. سرامیک را با یک بُرس نرم یا مسواک قدیمی به‌شدت بسابید. سپس با یک حوله‌ی خیس سرامیک را پاک کنید.

در نهایت، با استفاده از یک حوله یا دستمال تمیز سرامیک را خشک کنید.
در زمان استفاده از اسیدهیدروکلریک از ماسک و دست‌کِش ضخیم استفاده کنید و مراقب باشید که اسید روی صورت‌تان نپاشد.

چگونه می توان کاشی های مرمر را تمیز کرد؟

– می توانید کاشی های مرمر را با آب و یک پارچه میکرو فیبر نرم به آرامی تمیز کنید و سپس با یک پارچه دیگر آن را خشک کنید.

– اگر آلودگی های سطح کاشی مرمر زیاد بود، مقداری از صابون یا پودر صابون را با آب گرم رقیق کرده و با یک پارچه نرم سطح را تمیز کنید.

– برای از بین بردن لکه های قوی تر روی سطح کاشی مرمر، روی لکه آب اسپری کنید و با مخلوط جوش شیرین و آب آن را بپوشانید. بعد از گذشت یک ساعت اگر لکه هنوز وجود داشت، این کار را تکرار کنید. (این کار ممکن است تا ۲۴ ساعت نیز ادامه یابد)

سخن آخر

در این مقاله به‌طور جامع به بررسی راهکارهای تمیز کردن کف کاشی و سرامیک پرداختیم و امیدواریم که برایتان راه گشا باشند. شما همچنین برای خرید کاشی و سرامیک می‌توانید به فروشگاه سرام پخش مراجعه کنید و خرید خود را نهایی کنید. درصورت داشتن هرگونه سوالی نیز می‌توانید با کارشناسان پشتیبانی ما در ارتباط باشید.

نظرات ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments