پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

صنعت کاشی ایرانی، چرا دیگر خاک را کیمیا نمیکند؟

صنعت کاشی ایرانی، چرا دیگر خاک را کیمیا نمیکند؟

صنعت کاشی ایرانی، چرا دیگر خاک را کیمیا نمیکند؟

صنعت کاشی و سرامیک ایران

در سالهای اخیر از رشد قابل توجهی در مقیاس کمی تولید برخوردار بوده است ، به طوری که امار گشایش کارخانجات جدید به خصوص در استان یزد حاکی از افزایش میزان اسمی تولید کاشی و سرامیک در داخل کشور است.

با مقایسه تولید کاشی در ایران و کشورهای دیگر نکته ی برجسته حاکی از کاهش در میزان تولید در کشورهای اصلی تولید کننده اروپایی است و ماهیت این روند نزولی تمرکز بیشتر این کشورها بر کاهش سرمایه گذاری در بخش تولید کاشی و بالعکس افزایش سرمایه گذاری در بخش ماشین الات و تکنولوژی تولید کاشی است . از مهمترین دلایل تغییر استراتژی این کشورها میتوان به این موضوع اشاره کرد که با وجود کاهش میزان تولید در این کشورها به این دلیل که میزان مشتریان و وابستگان تکنولوژیکی انها نظیر ایران افزایش یافته است و صادرات دانش فنی و خدمات پس از فروش تجهیزات و ماشین الات روند رو به رشدی داشته است ،حاشیه ی سود بالاتر این فرایند جایگزین سود حاصل از تولید و فروش کاشی گشته است.

از موارد قابل توجه در مقایسه صنعت کاشی ایران و سایر کشورهای اروپایی و حتی کشور چین میتوان به این نکته اشاره کرد تولید یک محصول با کیفیت و درجه یک به طوری که قیمت ان بالاتر از میانگین قیمت بازار باشد از خطوط قرمزی است که کشورهای اروپایی در فروش وبازاریابی محصولات خود از ان تخطی نمیکنند. و سوال نگارنده از این سرفصل اغاز میشود که چرا با توجه به یکسان بودن تکنولوژی مورد استفاده برای تولید اعم از کوره ، دستگاه پرس، و ماشین های چاپ همتراز و حتی لعاب وانگوب وجوهر یکسان ،قیمتهای کاشی ایرانی در مقایسه با کاشی های اروپایی و چینی از چنین تنزلی برخوردار است؟

به نظر میرسد با وجود همه ی شرایط یکسان میان تکنولوژی و شرایط تولید یکسان –زیرا عموما کارخانجات کاشی و سرامیک تمامی خط تولید و تجهیزات و مواد اولیه و … را از کشورهای مبدا تهیه میکنند- هنوز صنعت کاشی و سرامیک از جای خالی بعضی بسترهای استراتژیک رنج میبرد.

با توجه به رشد سریع تغییران محیط های کسب و کار در عرصه بین المللی و دوری چند سال اخیر صنایع ایرانی از بازارهای خارجی شاید توجه به مسائلی که زمانی به نظر میرسید برای اندیشیدن و انطباق در بازار ایران هنوز زود است ، دچار تاخیر هم شده است. با نگاهی گذرا به صنعت کاشی و سرامیک ایران که می بایست تا کنون در جایگاه اوج بلوغ و ثمردهی خود قرار میگرفت و متاسفانه همچون جوانی که نشانه های کهن سالی از منظر ناتوانی در خود ترمیمی و بازیافتن نشاط و جوانی ش رفته رفته به بیماری مزمنی تبدیل شده است اما همچنان گونه ی همت خود را با تکیه بر اراده ی کارافرینان ایرانی که چشمی جز یافتن رونق دوباره این صنعت و شکوفایی و جضور سربلند در بازارهای داخلی و خارجی ندارند ، با سیلی سرخ نگه داشته است. از منظر نگارنده شاید نه تمام پایان رنجها اما التیام و کاهش دردهای متداوم این صنعت با تغییر نگرش در نحوه ی برنامه ریزی ها و چیدمان فرایندها و استراتژی ها ی حال حاضر و ازمون شده باشد.

با اندکی تدقیق در علل موفقیت سایر کشورها و تمرکز بر مشکلات اصلی در این صنعت شاید بتوان با الگوبرداری های متناسب با شرایط داخلی کشور اندکی بار از دوش خسته ی امیدواری های این صنعت برداشت.

از اصلی ترین مشکلات صنعت کاشی و سرامیک درایران میتوان به طور خلاصه به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- پایین بودن نرخ فروش محصولات در بازارهای داخلی و خارجی PRICE
۲- پایین بودن سطح تنوع محصولات نسبت به بازارهای خارجی PRODUCT
۳- عدم مطابقیت استانداردها و روش های بازاریابی و تبلیغات مدرن PROMOTION
۴- پایین بودن نرخ پوشش مستمر در بازارهای داخلی و خارجی PLACE
در اولین نگاه به خلاصه ی این مشکلات، ۴p معروف امیخته ی بازاریابی در ذهن به درستی متبادر میشود ، بنابراین شاید از اولین قدمها تمرکز بر بسترهای مهم و استراتژیک این امیخته بازاریابی برای ساماندهی به سیستم تولید و قیمت گذزاری و توزیع و ترفیعات وفروش باشد.

باید بپذیریم که در طول سالیانی که کشورهای اروپایی و حتی کشور چین از دستاوردهای علم بازاریابی به خوبی در عرصه ی B2B و B2C بهره برده اند ، صنعت کاشی و سرامیک در ایران نتوانسته است معدل قابل قبولی کسب کند. این علم در طول این سالیان در دنیا از مراحل ابتدایی و اولیه ی خودعبور کرده و حتی وارد خان سوم نیز شده است این درحالی است که شاید صنعت ایرانی همچنان نابلد خان اول ماندن در خانه ی اول را برگزیده باشد. در ایران تقریبا اکثریت کسب و کارها هم چنان در حیطه ی بازاریابی عصر اول و تعداد اندکی در گستره ی بازاریابی عصر دوم و قلیلی در حیطه ی نوین عصر بازاریابی سوم فعالیت میکنند.

برای تشریح وتوصیف بازاریابی عصر اول بازاریابی میتوان به دوره ای اشاره کرد که در عصر صنعتی اروپا و امریکا، ماشین الات صنعتی فناوری و مزیت رقابتی محسوب میشدند و بازاریابی به مفهوم فروش محصولات کارخانه به همه ی کسانی بود که ممکن بود انها را بخرند. محصولات تنوع تکنیکی و طراحی بسیاری نداشت و جهت عرضه در بازاری انبوه عرضه میشد و هدفت استاندارد سازی یکسان کیفیت محصولات و افزایش مقیاس تولید جهت دستیابی به کمترین هزینه های تولید بود تا اینکه این محصولات برای مشتریان بیشتر با قیمتهای پایین تر و مقرون به صرفه تر ارائه شود.

در بازاریابی عصر دوم که در دهه های موسوم به انفجار اطلاعات پدید امد ، هسته ی اصلی بر خلاف عصر اول دیگر ماشین الات و تجهیزات صنعتی نبود و مزیت اصلی و هسته ی بنیادی همان فناوری اطلاعات و دانش فنی و دانش بازار به شمار میرفت. در این عصر کار بازاریابی دیگر به سادگی مرحله ی اول که تنها به چگونگی تولید محصول می پرداخت نبود زیرا که مصرف کنندگان این عصر با دسترسی به اطلاعات به راحتی میتوانند محصولات مشابه بیشتری را با یکدیگر مقایسه کنند و ارزش محصول توسط مصرف کنندگان قابل براورد است و مصرف کنندگان تا حد زیادی از ترجیحات متفاوت تری برخوردار هستند در نتیجه بازاریابان ناگزیر باید بازار را تقسیم بندی نموده و محصول برتر خود را در بازار هدف توسعه دهند. قانون طلایی مشتری را بر مسند پادشاهی نشاند و مصرف کنندگان از این که نیازها و خواسته هایشان به خوبی دیده شود با ادامه ی خرید رضایت خود را ابراز می کنند. زیرا بازاریابان این محیط توانسته اند به ذهن و قلب مشتری دست بیابند.چشم انداز نسل دوم بازاریابی همان مشتری مداری است اما در دنیای بیرون از سرزمین هایی که به قطا سریع السیر این تحولات نپیوسته اند شاهد ظهور نسلی دیگر از بازاریابی هستیم .بازاریابی دوران ارزش محور لازمه ی فعالیت بازاریابان در این دوره رویکردی انسانی به مصرف کنندگان است.

در دوره های قبل مشتریان صرفا به عنوان مصرف کننده قلمداد میشوند اما در این دوره به عنوان انسانی کامل که ذهن وقلب وروح دارد شکل گرفته است . در این دوره انسانها به صورت فزاینده ای به دنبال راه حل هایی جهت رفع نگرانی های خود در ایجاد دنیایی بهتر برای زندگی هستند.

در دنیای پیچیده امروز بازار وجامعه ی مصرف کنندگان به دنبال شرکتهایی هستند که در چشم انداز ماموریت و ارزشهای خود از عمیقترین نیازهای آنان یعنی عدالت اجتماعی ، احترام به نسلهای اینده، حفاظت از محیط زیست سخن بگویند مصرف کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که علاوه بر الزامات عملکردی و عاطفی نیازمندی های معنوی ایشان رانیز براورده سازند.

از خاطر نبریم که از شعائر بازاریابی ارزش محور میتواند تکیه بر افرینش برند وبرندسازی باشد که همچنان رضایت مشتری از اولویت برخوردار است بااین حال در ماموریت و چشم انداز سرشار از ارزشهای بیشتری در جهت تعالی صفات نیک در جهان دارد. هدف بازاریابان ارزش محور ارائه مفاهیمی در جهت زیباتر نمودن و ستودنی تر بودن حیات بشر ومسائل جهانی است.بازاریابی ارزش محور مفهوم بازاریابی را به عرصه ای از ارمان های انسانی و ارزش ها و معنویات ارتقا میدهد و اعتقاد دارد که مصرف کنندگان انسانهایی با درک کامل هستند که نبایدسایر نیازها و ارزوهایشان نادیده گرفته شود بنابراین بازاریابی ارزش محور با بهره گیری از ابزار برند سازی بازاریابی عاطفی را با بازریابی معنوی ادغام و نمونه ی کاملتری ارائه میکند. این نوع بازاریابی ارتباط بیشتری با زندگی مصرف کنندگان برقرار میکند و پاسخ ها وامیدواری های بیشتری برای جامعه به در قالب شعار برند و پیام برند به ارمغان می اورد.

به عنوان مخلص کلام،نگارنده بر خود واجب می داند تا با دعوت از اندیشمندان علم بازاریابی و برندینگ کشور بر تمرکز بیشتر بر صنعت کاشی و سرامیک که به توجه مسئولانه علمای اکادمیک کشور برای یافتن برون رفتی از وضعیت حال حاضر و گشودن پنجره های امید به سوی این صنعت مادر خاطر نشان کند انزمان که دستان ایرانیان خاک را به هنر کیمیا می نمودند، منظور از کیمیا تنها کیسه های زر و سیم نبود و بلکه هنر ارزشهایی بود که در قالب محصولات و خدمات به جهان ابراز میشد. شاید با فاصله گرفتن از روشهای تاکیدی گذشته که صرفا بر کیفیت وقیمت تمام شده تمرکز داشت با مطالعه بیشتر بر افرینش برندهای اصیل و بازافرینی های برند های ارزشمند صنعت کاشی و سرامیک شاهد تولد ققنوس وار این صنعت باشیم .

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments