پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

صنعت کاشی و سرامیک نیاز به ظرفیت‌های جدید ندارد

صنعت کاشی و سرامیک نیاز به ظرفیت‌های جدید ندارد

صنعت کاشی و سرامیک نیاز به ظرفیت‌های جدید ندارد

صنعت کاشی و سرامیک جزو آن‌دسته از صنایعی است که ظرفیت آن در داخل تکمیل شده است و بیشتر واحدهای این صنعت نیز درحال‌حاضر با نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

این درحالی است که در برخی استان‌ها به‌تازگی شاهد راه‌اندازی واحدهای جدید هستیم.

ظرفیت ۷۰۰ میلیون مترمربعی

دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک درباره ظرفیت‌های ایجاد شده مازاد در صنعت کاشی و سرامیک عنوان کرد: آنچه برای صنعت سیمان در حال اتفاق افتادن است، برای صنعت کاشی و سرامیک هم تکرار می‌شود. ما بارها اعلام کردیم که هم‌اکنون ظرفیت ما ۷۰۰ میلیون مترمربع است، درحالی‌که برای ۵۰ درصد این رقم فقط بازار داریم. حتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم که تعدد تولیدکنندگان و محدودیت در صادرات به دلایل شرایط سیاسی باعث شده واحدها تعطیل شوند اما بازهم می‌بینیم که مجوز می‌دهند.
به گزارش ایلنا، بهنام عزیززاده درباره وضعیت فعالان این حوزه در سال ۹۷ گفت: با وجود اینکه تولیدات کاشی و سرامیک صادرات‌محور است، انتظار همگان این بود که وضعیت خوبی داشته باشیم اما سال گذشته سال بسیار سختی برای ما بود. تعدد بخشنامه‌های بانک مرکزی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را سردرگم کرد. متاسفانه هنگام صدور این بخشنامه‌ها نگاه کارشناسی وجود نداشت و آنقدر این بلاتکلیفی ادامه داشت که صادرکنندگان تصمیم گرفتند کاری انجام ندهند و برای مدتی از بازار دور شوند از این‌رو کار را در اختیار دلال‌ها قرار دادند.
وی ادامه داد: از طرفی این غیبت باعث شد بازار خود را به‌ویژه در کشورهای همسایه از دست بدهیم. بانک مرکزی زمانی به پیمان‌سپاری ارزی تاکید داشت که ۹۰درصد صادرات ما به عراق و افغانستان به شکل ریالی بود ولی از ما دلار و یورو می‌خواستند.

مشکلات سال ۹۷

دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک گفت: ما به لحاظ کمی در سال ۹۷ افزایش صادرات داشتیم اما به لحاظ کیفی در هر مترمربع، کاهش شدید نرخ را تجربه کردیم. این در حالی است که نرخ مواد اولیه ما همچون جوهر چاپ و گلوله‌های سرامیکی به شدت افزایش پیدا کرده بود. به طور کلی در این سال به جای اینکه به فکر تولید باشیم به دنبال تامین مواد اولیه، مشکلات کارگری و نحوه پیمان‌سپاری ارزی بودیم.
وی افزود: محدودیت در نقل‌وانتقالات بانکی باعث شده بود نتوانیم مانند قبل به‌راحتی صادرات کنیم اما با وجود همه این مشکلات به جای افزایش نرخ، کاهش نرخ داشتیم به طوری که در سال ۹۶ هر متر را ۴ دلار صادر می‌کردیم اما در امسال ۲دلار صادرات انجام دادیم. دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک تاکید کرد در ادامه خاطرنشان کرد: ما از زمان ریاست آقای بهمنی در بانک مرکزی تا امروز نامه دادیم، به افرادی که می‌خواهند کارخانه تولید کاشی و سرامیک تاسیس کنند وام ندهند زیرا بازاری برای فروش محصولات نیست، حتی به شکل علمی و با عدد و رقم ثابت کردیم که امکان بازگشت سرمایه در این واحدها صفر است و اکنون تولید ما ۳ برابر مصرف داخلی است اما بازهم می‌بینیم که مجوز داده می‌شود و وام‌های کلانی هم به آنها اهدا می‌شود، درحالی‌که هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد.
عزیززاده ادامه داد: آیا غیر از این است که بانک برای دادن وام باید به دنبال توجیه اقتصادی باشد، این نشان می‌دهد که هنگام گرفتن وام، معیارهای دیگری نیز به غیر از این موارد مطرح می‌شود و مهم است.

تدوین برنامه مناسب با چالش روبه‌رو است

پیش از این نیز رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران درباره مشکلات پیش‌روی صنعت کاشی و سرامیک در گفت‌وگو با روزگار معدن عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند، تهیه مواد اولیه است که همچنان این مشکل ادامه دارد و با وجود بخشنامه‌های سفت‌و‌سختی که بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه و… اعلام می‌کند، شرایط را برای تولید بسیار سخت کرده است و این نگرانی وجود دارد که بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شوند و ریزش نیروی انسانی اتفاق بیفتد.
محمد روشنفکر با توجه به چشم‌انداز امسال برای بازار کاشی و سرامیک عنوان کرد: با توجه به سیاست‌هایی که دولت درپیش‌ گرفته است، دورنمای خوبی را نمی‌توان برای تولید درنظر گرفت. از آنجا که سیاست‌های دولت شفاف نیست، تدوین یک برنامه مناسب برای تولیدکنندگان همواره با چالش روبه‌رو است.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments