پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

علت لق شدن سرامیک کف چیست؟ + راهکارهای تعمیر آن

علت لق شدن سرامیک کف

علت لق شدن سرامیک کف چیست؟ + راهکارهای تعمیر آن

فهرست مطالب

یکی از موضوعاتی که همواره در کشور ما مورد بی‌توجهی قرار گرفته، مدیریت نگهداری ساختمان است. طبق تخمین‌ها تعمیر و نگهداری از ساختمان تا میزان ۹۵ درصد دوره حیات یک سازه از زمان ساخت تا پایان عمر آن را به خود اختصاص می‌دهد.

با اعمال فرایند مناسب مدیریتی در خصوص نگهداری و ترمیم اجزای سازه، علاوه بر ارتقاء سطح کیفی ساختمان، در صرف هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی چشمگیری خواهد شد. یکی از این اجزای مهم بخش‌های مختلف ساختمان که همواره به مراقبت و البته ترمیم مداوم نیاز دارد انواع کف‌پوش‌ها هستند.

در این مقاله قصد داریم با اشاره به دلایل آسیب‌های رایج در دو نوع کف‌پوش سرامیک و موزاییک و راه‌حل‌های ترمیم و رفع آنها، شما را در حفظ و نگهداری هرچه بیشتر این اجزای ارزشمند یاری کنیم.

دلایل بلند شدن سرامیک کف

یکی از مشکلات رایج به وجود آمده در سرامیک کف مورد اجرا در هر بخش از ساختمان، بالا آمدن سطح این قطعه است. دلایل عمده بروز این مشکل عبارت است از:

  • تغییرات دمایی:

می‌توان گفت دلیل اصلی بالا آمدن سرامیک کف انقباض و انبساط دمایی مولکولی مواد تشکیل‌دهنده آن و در نهایت ایجاد تفاوت درجه برودت میان ملات و بتن با سرامیک خواهد بود. این امر موجب ازبین‌رفتن بندکشی سرامیک و متعاقباً بالا آمدن آن شده که البته از طریق انجام فرایند بندکشی مجدد سرامیک اقدام به رفع مشکل پیش‌آمده خواهیم کرد. گفتنی است سرامیک‌های مورد اجرا در محیط‌های سرباز و در معرض تابش نور آفتاب بیش از سایر موارد در معرض بروز آسیب بالاآمدگی قرار دارند.

  • ملات اتصال:

عامل اصلی برقراری اتصالی قوی و پایدار بین سرامیک و سطح کف زیرین، ملات و یا چسب مناسب است. استفاده از ملات بی‌کیفیت، خشک و سفت و همچنین با ضخامت کم به‌مرور موجب ایجاد مشکل بالا آمدن سرامیک کف خواهد شد. به‌عنوان‌مثال یک نصاب ماهر آگاه است که در نصب سرامیک کف‌پوش بر روی مکان‌های جاگیری تأسیسات لازم است از ملات با ضخامت مناسب استفاده کند.

  • سایز سرامیک:

هرچه سایز سرامیک بزرگ‌تر باشد به علت عدم دسترسی ملات اتصال به تمام قسمت سطح زیرین سرامیک و در نتیجه کاهش میزان چسبندگی و اتصال، امکان ایجاد مشکل بالاآمدگی بیشتر خواهد شد.

خرید آسان و اقساطی کاشی سرامیک از بازار آنلاین سرام پخش

کاشی سرامیک چیست
  • تردد بیش از حد:

در مکان‌هایی که احتمال عبور و مرور بیش از حد وجود دارد، انتخاب سرامیکی کاملاً مقاوم در برابر فشار بار زنده امری ضروری خواهد بود. عدم کیفیت سرامیک در برابر تردد و حرکت بار موجب ایجاد مشکل بالاآمدگی آن می‌شود.

  • بندکشی مناسب:

در صورت عدم بندکشی مناسب، لبه قطع‌های سرامیک‌ها به‌خوبی بر روی‌هم چفت نشده و به‌مرورزمان موجب ایجاد مشکل بالا آمدن سرامیک خواهد شد.

عواملی دیگر از قبیل نشست ساختمان در مرور زمان، مهارت ناکافی نصاب، استفاده بلافاصله از سرامیک کف پس از نصب، عدم استفاده از مواد ضدیخ در ملات اتصال سرامیک، جابه‌جا کردن غیراصولی اسباب منزل بر روی سطح سرامیک و عدم رعایت فاصله بین سرامیک‌ها از جمله دلایل ایجاد مشکل بالا آمدن سرامیک به شمار می‌آیند.

  • رطوبت و خیس شدن سرامیک کف

این آسیب یکی دیگر از مشکلات رایج سرامیک کف به‌خصوص در سازه‌هایی واقع در محیط‌های با دمای پایین و همچنین مرطوب به‌حساب می‌آید.

گفتنی است واحدهای واقع بر روی پارکینگ نیز به علت خالی بودن فضای زیرین واحد و یا عدم عبور لوله‌های تأسیسات گرمایشی بیش از سایر طبقات در معرض بروز این آسیب رایج در سرامیک هستند.

علت خیس شدن سرامیک کف وجود رطوبت بالا و یا هوای سرد و ایجاد نم بر روی فضای کف‌پوش و در نهایت بروز آسیب‌های جدی بر روی سطح آن است. به‌منظور مقابله با این مشکل دو راه‌حل پیشنهاد می‌شود:

ایجاد تغییرات در اجرای کف‌پوش واحد:

راه‌حل کم‌هزینه استفاده از موکت‌های پُرزدار ضخیم به‌صورت موقت و در فصول سرد سال است. این امر فضای سرامیک را گرم نگه‌داشته و از تعریق و خیس شدن آن جلوگیری می‌کند. اگر مایلید که اقدامی اساسی‌تر را انجام دهید، لازم است سطح کف‌پوش را به‌طورکلی برداشته و از مصالحی در نقش عایق حرارتی از جمله انواع فوم‌ها به‌عنوان اجرای فرایند زیرسازی استفاده کنید.
دقت داشته باشید در صورت عدم توجه به مشکل خیس شدن سرامیک‌های ساختمان و ادامه‌دار شدن این آسیب، علاوه بر ازبین‌رفتن سرامیک‌ها به سایر اجزای قرار گرفته بر روی سطح کف‌پوش از جمله تخت و مبلمان و صندلی‌ها نیز خسارات جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد.

ایجاد ترمیم در سقف پارکینگ:

اگر بنا به هر دلیل ممکن، استفاده از روش اول برای واحدهای اجرایی بر روی پارکینگ جوابگو نبود، ناگزیر به اعمال تغییرات و به‌کارگیری عایق در قسمت سقف پارکینگ خواهید بود. گفتنی است این روش به نسبت روش اول نیازمند زحمت بیشتری خواهد بود و خبر خوب این است که در اغلب موارد با ایجاد تغییرات در اجرای کف‌پوش واحد مشکل خیس شدن سرامیک‌ها به طور کامل حل خواهد شد.

علت لق شدن سرامیک کف

لق شدن سرامیک کف

این آسیب که خود ناشی از مشکل بالا آمدن سرامیک کف است، دیگر مشکل رایج در استفاده از این نوع کف‌پوش محسوب می‌شود.

ایجاد سروصدا در هنگام عبور از روی سرامیک لق شده موضوعی آزاردهنده بوده که به‌خصوص در هنگام شب و در سکوت منزل موجب ایجاد مزاحمت برای سایر ساکنین می‌شود. از همین رو حل مشکل لق شدن سرامیک امری ضروری به نظر می‌آید. 

همان‌طور که اشاره شد از آنجایی‌که علت لق شدن سرامیک کف، خود از مشکل بالا آمدن آن چشمه می‌گیرد بنابراین می‌توان گفت دلایل بروز این آسیب نیز مشابه علل بالا آمدن سرامیک خواهد بود؛ تردد بیش از حد، قرارگیری بار سنگین و جابه‌جایی غیر‌اصولی آن بر روی سطح سرامیک، عدم اختصاص زمان کافی به ایجاد اتصال سرامیک مورد اجرا در کف و عبور و مرور بلافاصله پس از نصب این کف‌پوش و البته عدم بندکشی مناسب از جمله دلایل لق شدن سرامیک کف قلمداد می‌شوند. 

حال سؤال مطرح شده این است که چگونه سرامیک لق شده را ترمیم کنیم؟ در ادامه مقاله به نحوه تعمیر سرامیک لق شده خواهیم پرداخت. با سرام پخش همراه باشید.

نحوه تعمیر سرامیک لق شده

اگر بخشی از بندکشی و اتصال سرامیک دچار آسیب شده، این بخش تنها نیازمند اعمال فرایند لق گیری خواهد بود. برای این منظور طبق دو مرحله زیر پیش بروید:

۱- با استفاده از ابزاری چون کاردک و یا فرچه سیمی اقدام به تخلیه بندکشی باقیمانده از بین فضای درز‌های کاشی کنید تا فضای خالی جهت فرایند بندکشی ملات جدید ایجاد شود

۲- با بهره‌گیری از ملات و مصالح باکیفیت متشکل از چسب بتن، چسب پودری سرامیک، پودر بندکشی ضدآب و سیمان تیپ دو و همچنین پس از اعمال تراز سرامیک‌ها با استفاده از ابزار کاردک اقدام به بندکشی درزهای خالی کرده و سرامیک را محکم کنید.

خرید آسان و اقساطی سرامیک کف از بازار آنلاین سرام پخش

سرامیک کف مدل جدید ابر و بادی

در‌صورتی‌که علت لق شدن سرامیک کف از آسیب جدی بر روی بندکشی و حتی شکستگی سرامیک نشئت گرفته شده باشد لازم است برای ترمیم آن به نکات زیر توجه کنید:

۱- در ابتدا لازم است سرامیک به طور کامل از محل قرارگیری خود جدا شود. اگر تنها بندکشی دچار آسیب شده باشد جداسازی سرامیک امری آسان خواهد بود اما درصورتی‌که سرامیک دچار شکستگی شده لازم است برای انجام فرایند جداسازی آن دقت بیشتری را مبذول کنید. از برخی از قسمت‌های شکسته شده می‌توان در فرایند چسباندن مجدد سرامیک و پوشش دادن فضاهای خالی به‌خوبی استفاده کرد

۲- پس از جداسازی کامل سرامیک و یا بخش باقیمانده از آن، تمیزکردن سطح این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر در ایجاد فضای ایده‌آل برای استفاده از ملات جدید و در نتیجه برقراری اتصال قوی بین سرامیک و کف‌پوش بسیار تأثیرگذار خواهد بود

۳- در نهایت با استفاده از ترکیب ملات مخصوص که در قسمت مربوط به لق گیری به آن اشاره شده سطح زیر کاشی را آغشته کرده و با اعمال تراز نهایی سطح سرامیک، اقدام به بندکشی نهایی و نصب مجدد سرامیک موردنظر کنید

پس از انجام فرایند ترمیم و تعمیر لق شدگی سرامیک شایسته است به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱- پس از انجام فرایند لق گیری سرامیک بهتر است تا مدت زمانی معین از تردد و عبور از روی سطح سرامیک ترمیم شده خودداری کنید

۲- استفاده از مواد ضدیخ در ترکیب ملات اتصال را فراموش نکنید. این امر از بروز مشکلات و آسیب‌های ناشی از تغییرات برودت هوایی جلوگیری خواهد کرد

۳- با استفاده از روش‌هایی اصولی اقدام به جابه‌جا کردن اسباب ساختمان کنید تا از ایجاد لق شدگی مجدد بر روی سرامیک جلوگیری شود. حدالمقدور از قرار‌دهی اجسام سنگین‌وزن بر روی سطح کف‌پوش سرامیک خودداری کنید.

بالا آمدن سرامیک کف

علت بالا آمدن موزاییک کف

علت بلند شدن انواع موزاییک کف در محیط‌هایی چون پارکینگ و یا حتی حیاط ساختمان اغلب مربوط به تردد وسایل نقلیه همچون اتومبیل و موتورسیکلت بوده و در مرور زمان اتفاق می‌افتد. اما بروز این آسیب تنها به این دلیل محدود نمی‌شود و شامل عواملی دیگر نیز خواهد بود. اهم این عوامل عبارتند از:

  • سایز بزرگ موزاییک‌های مورد اجرا و عدم پخش یکنواخت ملات اتصال بین سطح موزاییک و کف
  • استفاده بیش از حد از ملات اتصال که منجر به ازبین‌رفتن تراز موزاییک و در نهایت بلند شدن آن می‌شود
  • عدم بهره‌گیری از مواد باکیفیت در تهیه ملات موردنظر

خرید آسان و اقساطی سرامیک آشپزخانه از بازار آنلاین سرام پخش

مدل کاشی کف آشپزخانه

لق شدن موزاییک کف

در مواردی که در تهیه ملات موزاییک کف‌پوش از ماسه استفاده نشده باشد، ترکیب ملات حاصله دچار زبری شده و از چسبندگی کافی برخوردار نیست. در نتیجه اتصال میان موزاییک و کف قوای لازم را نداشته و پس از مدتی تردد بر روی کف‌پوش، موزاییک دچار لق شدگی خواهد شد.

  • نحوه پیشگیری از لق شدن موزائیک کف

    برای این منظور لازم است از ماسه ریز‌دانه سیلت‌دار در جهت تهیه ترکیب ملات اتصال موزاییک بهره ببرید. این امر به قوام چسبندگی ترکیب حاصله کمک زیادی خواهد کرد. همچنین پیش از نصب و اجرای موزاییک در کف به‌وسیله دستمالی تمیز سطح موزاییک را از گردوغبار تمیز کرده تا ملات به‌کاررفته بر روی سطح آن دارای گیرایی بالاتری باشد.

  •  چگونه سرامیک لق شده را محکم کنیم

    برای تعمیر لق شدگی موزاییک نیز لازم است درست به‌مانند اجرای مراحل مربوط به ترمیم سرامیک‌های لق شده عمل کنید. به این صورت که موزاییک لق شده را به‌وسیله کاردک و با ازبین‌بردن بندکشی باقیمانده از محل قرارگیری خود جدا کرده، پس از تمیزکردن دقیق سطح و فضاهای کناری موزاییک، با تهیه ملات باکیفیت و تراز محل قرارگیری موزاییک اقدام به نصب مجدد آن ‌کنید. در نهایت فضاهای خالی کناری را با استفاده از دوغاب بندکشی نموده و سطح دوغاب اضافی را خشک و به‌وسیله ابزار کمچه جمع‌آوری کنید.

کلام آخر

مشاهده کردیم که چگونه با به‌کارگیری روش‌هایی ساده، پیشگیری، نگهداری و در صورت لزوم ترمیم انواع کف‌پوش سرامیکی و موزاییکی در مقابل بروز آسیب‌های احتمالی به‌راحتی قابل انجام است. 

هیچگاه توجه به اجزای مصرفی سازه را فراموش نکنید. در صورت بروز مشکل از روش‌های کاربردی ارائه شده در این مقاله از سرام پخش استفاده کنید.

 

نظرات ۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments