پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

معرفی انواع لوله انتقال آب در کشاورزی

معرفی انواع لوله انتقال آب در کشاورزی

معرفی انواع لوله انتقال آب در کشاورزی

انتقال آب در در سیستم‌های کشاورزی از جمله بخش‌های مهم و کلیدی محصول می‌شود که کشاورزان توجه زیادی به آن دارند. انواع لوله انتقال آب در کشاورزی سبب می‌شود تا انتخاب مناسب ترین نوع آن کمی گمراه کننده به نظر برسد. این مقاله تلاش می‌کند تا انواع لوله را به همراه ویژگی‌های آن به شما معرفی کند تا در این مسیر به راحتی بهترین تصمیم را بگیرید. با ما همراه باشید.

انواع لوله انتقال آب در کشاورزی کدامند؟

انواع لوله انتقال آب در کشاورزی کدامند؟

در انتقال در کشاورزی از انواع مختلفی استفاده می شود که در ادامه هر کدام را توضیح می دیم.

۱- لوله‌های گالوانیزه

لوله گالوانیزه به دو دسته بندی تقسیم می‌شوند :

لوله‌های فولادی گالوانیزه و لوله‌های آهنی گالوانیزه. این دو نوع در بازار به نام لوله‌ های آهنی سفید شناخته می‌شوند و معمولا تفاوتی بین این دو قائل نمی‌شوند؛ ایم در حالی است که لوله‌های فولادی گالوانیزه وزن کمتری در مقایسه با لوله‌های آهنی گالوانیزه دارند و درخشان تر هستند. از جمله کاربرد این گونه لوله‌ها برای مصارف کشاورزی، در سیستم آبیاری سنترپیوت و سیستم‌های آبیاری خطی یا لینیری است.

۲- لوله‌های PE ( پلی اتیلن )

نوع دیگری از انواع لوله انتقال آب در کشاورزی،  لوله و اتصالات پلی اتیلن می‌ باشد. این لوله‌ها اکثرا در رنگ‌های سیاه یافت می‌شوند. ضخامت و چگالی لوله‌های PE در مقایسه با لوله‌ پلیکا مقدار بیشتری را دارا می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های آن مقاومت در برابر فشار سیالات است که آن را برای این کار مناسب می‌کند و همچنین در شبکه توزیع آب شهری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های آن مقاومت مناسب در مقابل اشعه ماوراء بنفش، سیالات شیمیایی، ساییدگی و خوردگی  و تحمل وزن زیاد اشاره کرد.

لوله پلی اتیلن را می‌توان برای روش‌های سیستم آبیاری قطره ای و سیستم گان یا قرقره ای مورد استفاده قرار داد چرا که امکان کنترل میزان  آب ورودی و خروجی لوله‌ها وجود دارد. استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن در سیستم‌های آبرسانی مربوط به کشاورزی، اثر مستقیمی روی سطح زیر کشت دارد و می‌تواند سبب صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب شود. 

۳- لوله‌های چدنی

لوله‌های چدنی نیز یکی دیگر از انواع لوله انتقال آب در کشاورزی محسوب می‌شوند و در دو نوع  سر تخت و سر توپی در دسترس هستند. برای استفاده از نوع سرطان نیازمند یک بست مخصوص است و برای نوع تخت باید از دو مدل بست استفاده کرد. مقایسه ویندوز می‌توان گفت که نوع سرتو مقاومت بالاتری نسبت به ضربه‌ها در مقابل نوع سر تخت دارد که این موضوع در بخش فشارهای ناشی از انبساط و انقباض لوله به کار می‌آید.

انواع لوله پلی اتیلن در انتقال آب در کشاورزی 

انواع لوله پلی اتیلن در انتقال آب در کشاورزی

۱-لوله پلی اتیلن آبیاری ۱۰mm

از لوله پلی اتیلن ۱۰ میلیمتر در جهت انتقال آب و سیستم‌های آبیاری کشاورزی و باغ‌ ها و گلخانه‌ها در روش‌های مختلف مثل قطره ای فشار، بارانی، سنتر پیوت، لینر و رول لاین مورد استفاده قرار گیرد. متراژ‌ های موجود برای این اول بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر می‌باشد و نحوه اتصال به یکدیگر توسط اتصالات پیچی انجام میشود.

۲-لوله پلی اتیلن آبیاری ۱۶mm

این لوله پلی اتیلن توانایی مقاومت در برابر ضربه و فشار همچنین وزن‌های سنگین را از طریق انعطاف پذیری که دارد از خود نشان می‌دهد. همچنین به راحتی جابجا و نصب می‌شود.

بیشتر کاربرد آنها در سیستم آبیاری قطره ای می‌ باشد و می‌تواند مصرف آب را تا میزان زیادی کاهش داده و از رشد علف‌های هرز جلوگیری کند. شیوه نصب آنها به واسطه فلنج‌ها انجام می‌پذیرد و به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد می‌توان در خارج از کانال اتصال را انجام و سپس جای گذاری کرد.

۳-لوله‌ پلی اتیلن آبیاری ۳۲ میلیمتری

این نوع لوله تحت عنوان لوله‌های فرعی و راه‌های انتقال آب از لوله‌های اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله استانداردهای لازم را دارد و می‌تواند با انواع تجهیزات کشاورزی هماهنگ شود. همچنین می‌توان در انواع روش‌های مدرن آبیاری از این نوع لوله استفاده کرد.

۴-لوله پلی اتیلن آبیاری ۵۰ میلیمتری

لوله پلی اتیلن ۵۰ میلیمتری در کلاف‌های ۱۰۰-۲۰۰-۴۰۰ متری قابل دسترس هستند . از این نوع لوله‌ها هم می‌توان به عنوان لوله‌های فرعی برای انتقال آب استفاده کرد. شیوه اتصال آنها به صورت پیچی و با سرعت انجام می‌ گیرد.

مقایسه قیمت انواع لوله انتقال آب در کشاورزی 

پارامترهای مختلفی بر قیمت‌های انواع لوله، خصوصا  قیمت لوله پلی اتیلن، تاثیرگذارند در ادامه به مهمترین عوامل تاثیر گذار اشاره خواهیم کرد:

۱-میزان خلوص و عدم خلوص ماده اولیه

یک پارامتر مهم برای تعیین قیمت لوله‌ها خصوصا لوله پلی اتیلن، مقدار مواد اضافی در ترکیبات آنهاست. برای مثال برخی از سازندگان از لوله‌های بازیافتی مثل پلی اتیلن‌های قدیمی در ترکیبات خود استفاده می‌کنم و در نهایت کیفیت پایین تری را ارائه می‌دهد این مسئله می‌تواند به میزان قابل توجهی بر قیمت لوله پلی اتیلن کشاورزی تاثیر بگذارد.

۲-میزان هزینه‌های تولیدی

دومین عامل هزینه‌های تولیدی که صرف ساخت لوله‌ها می‌شود؛ میزان استاندارد، آزمایشات کنترل کیفیت و همچنین حمل و نقل از جمله مواردی هستند که میتوانند در افزایش قیمت لوله، مانند قیمت لوله پلی پروپیلن نقش مهمی ایفا کنند.

۳-میزان تحمل فشار روی لوله پلی اتیلن

لوله‌ها و مخصوصاً لوله‌های پلی اتیلن کاربرد‌های گسترده ای دارد در بخش‌های مختلف مثل لوله کشی‌های ساختمان، انتقال سیالات حجیم، کشاورزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هر بخش لازم است که میزان فشار مناسبی را تحمل کرده و به سرعت دچار خرابی نشوند این موضوع از ابتدا و در ابتدا و در پروسه ساخت تعیین و آزمایش می‌شود و همین مسئله عامل دیگری بر قیمت اتصالات پلی اتیلن می‌ باشد.

راهنمای انتخاب بهترین لوله انتقال آب در کشاورزی 

استفاده از لوله‌ ها در هر بخش نیازمند آن است که موارد مربوط به آن حوزه توجه ویژه ای داشته باشیم. در بخش انتقال آب کشاورزی نکات زیر حائز اهمیت است:

  • ساختار آنها سبب آسیب به گیاهان نشود.
  • به راحتی قابل نصب و در صورت نیاز برداشته شوند و تعمیر شوند.
  • از هدر رفتن آب جلوگیری کرده و صرفه جویی کند.
  • انعطاف پذیری بالایی داشته باشند.
  • در برابر انواع کودها و رطوبت موجود مقاومت مناسب داشته باشند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و سرام پخش در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments