پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

رسوب زدایی و جرم گیری شیرآلات اهرمی {به سادگی و با مواد طبیعی در دسترس}

رسوب زدایی شیرآلات اهرمی

رسوب زدایی و جرم گیری شیرآلات اهرمی {به سادگی و با مواد طبیعی در دسترس}

فهرست مطالب

ایجاد رسوبات اتفاقی اجتناب ناپذیر در تمامی المان‌هایی است که با آب سروکار دارند که مهم‌ترین آن‌ها شیرآلات و مخصوصاً شیرآلات اهرمی هستند؛ تفاوتی هم ندارد که این شیرآلات به عنوان شیر توالت استفاده شوند یا روشویی. تحت هیچ شرایطی نمی‌توان جلوی ایجاد رسوب را در شیرآلات اهرمی گرفت.
به عبارت دیگر هر کجا آب وجود داشته باشد رسوبات آن هم به دلیل وجود املاح معدنی همچون کلسیم و منیزیم وجود دارد و در نهایت باعث ایجاد آهک و رسوبات روی سطح شیرآلات خواهد شد.
به همین جهت بهتر است به‌جای این‌که انرژی خود را روی جلوگیری از ایجاد رسوب در شیرآلات اهرمی بگذارید، در مورد رسوب زدایی شیر اهرمی اطلاعات کسب کنید تا هر زمان که نیاز بود، بدون نیاز به مواد شوینده و شیمیایی صنعتی و مضر، شیرآلات خود را از هرگونه رسوب پاک کنید.
در ادامه این نوشته از مجله سرام پخش با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد فرایند رسوب زدایی و هم‌چنین نکات مهم آن را در اختیارتان قرار دهیم.

رسوب زدایی و جرم گیری شیر اهرمی

نشانه‌های وجود رسوب در داخل شیرآلات اهرمی

اگر شیرآلات رسوب گرفته باشند دچار تغییرات ظاهری و رفتاری می‌شوند. به قولی نشانه‌هایی را از وجود رسوب از خود نشان می‌دهند که تشخیص آن کار سختی نیست. تنها باید به یک‌‎سری موارد توجه کنید که به شرح زیر هستند:
• سفت شدن شیرآلات
• کاهش فشار جریان آب
• چکه کردن مداوم شیرآلات
• هرگونه تغییر در بو، رنگ و مزه آب
البته توجه داشته باشید که هر شیر آبی که یکی از این نشانه‌ها را داشته باشد صد در صد دچار رسوبات نشده است؛ اما باید برای بررسی‌های بیشتر اقدام کرد و در صورت وجود رسوبات هرچه سریع‌تر فراینده رسوب زدایی شیر اهرمی انجام شود. هم‌چنین لازم به ذکر است که شیر ظرفشویی به دلیل استفاده مداوم، بیشتر در معرض رسوب گرفتگی است.

رسوبات داخلی شیر اهرمی

وسایل لازم برای جرم گیری شیر آلات 

ابزار و وسایل مورد نیاز برای رسوب زدایی شیر اهرمی عبارت است از:
۱- آچار آلن
۲- مغزی شیر
۳- آچار فرانسه
۴- مواد شوینده
۵- کمپرسور هوا (در صورت امکان)

ابزار رسوب زدایی شیر آلات

نحوه رسوب زدایی داخلی شیرآلات اهرمی

بر سر این‌که آیا رسوبات برای بدن مفید است یا مضر، همواره اختلاف نظر وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که این رسوبات نه‌تنها برای سلامتی بدن مضر نیستند، بلکه فایده هم دارند و بعضی دیگر معتقدند که رسوبات املاح اضافی موجود در آب هستند و بدن نیاز به تمامی آن‌ها ندارد.
به هر جهت چه رسوبات برای بدن مفید باشند و چه مضر، در عملکرد فنی شیرآلات اختلال به وجود می‌آورند و حتماً در صورت بروز رسوبات آب باید اقدام به رسوب زدایی شیر اهرمی و سایر انواع دیگر شیرآلات کرد.
فرایند رسوب زدایی، فرایند سختی نیست و نیاز به تخصص خاصی ندارد؛ تنها چند نکته باید رعایت شود تا این فرآیند به‌صورت اصولی و بدون آسیب‌رسانی به شیرآلات انجام شود. پیش از شروع در نظر داشته باشید که در این فرآیند نیازی به استفاده از هیچ‌گونه مواد شیمیایی خطرناک نیست و می‌توان به‌سادگی و از طریق مواد بی‌ضرر این کار را انجام داد. این کار به‌صورت مرحله به مرحله صورت می‌گیرد که مراحل آن به شرح زیر هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله تمیز کرن پرلاتور (فشار شکن آب) را مطالعه کنید.

روش تمیز کردن پرلاتور فشار شکن آب

مرحله اول
در ابتدا باید شیر فلکه اصلی آب را بست و شیر را باز گذاشت تا آب و هوای موجود در آن کاملاً تخلیه شود. توجه داشته باشید که در باز کردن شیر عجله نکنید و اجازه دهید هرگونه فشار و هوای موجود در شیر آب تخلیه شود.
مرحله دوم
در این مرحله از روش رسوب زدایی شیر اهرمی قسمت سری شیر باید از طریق آچار فرانسه یا انبر قفلی با دقت باز شود. توجه داشته باشید که به سری شیر فشار بیش از حد وارد نکنید و پس از باز کردن، اجزای داخلی آن مانند واشر و توری را در مکان مناسبی قرار دهید.
مرحله سوم
با استفاده از آچار آلن و آچار فرانسه، دسته و تنه شیر اهرمی را باز کنید و کنار بگذارید. به همین ترتیب باید مغزی شیر اهرمی یا مغزی توپی آن‌را ترجیحاً از طریق انبر کلاغی خارج کنید و در مکان مناسبی قرار دهید.
مرحله چهارم
این مرحله از رسوب زدایی شیر اهرمی مربوط به آماده سازی مواد شستشو دهنده است. مواد رسوب زدای غیر شیمیایی، موارد بسیاری را شامل می‌شوند اما چهار نمونه از کارسازترین این موارد عبارتند از:
* خمیر دندان
* آب لیموترش
* محلول سرکه سفید + جوش شیرین
* مایع ظرفشویی
در بین موارد ذکر شده، سرکه و جوش شیرین از همه بیشتر و خمیردندان از همه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و همیشه توصیه می‌شود شما هم در فرآیند رسوب زدایی شیرآلات از محلول سرکه با جوش شیرین سفید استفاده کنید.
تمامی اجزایی که از شیرالات باز کردید از قبیل سرشیر، مغزی، واشر‌ها، توری و مهم‌تر از همه بدنه شیر را داخل محلول مورد نظر قرار دهید و بین یک تا دو ساعت بسته به شدت رسوبات نگه دارید.
در صورتی که کمپرسور باد در اختیار دارید، پس از اتمام زمان حضور اجزا داخل محلول، کمپرسور را با فشار مناسب باد درون شیر قرار دهید تا تمام رسوبات به بیرون پرت شوند. در هر صورت پس از اتمام فرایند رسوب زدایی شیر اهرمی نیاز است تا تمام قطعات را به خوبی بشویید و آبکشی کنید و برای مرحله بعدی آماده شوید.
مرحله پنجم
در این مرحله که به عنوان آخرین مرحله از فرایند رسوب زدایی مطرح می‌شود، تنها نیاز است که تمام تجهیزات جدا شده از شیر را در جای قبلی خود قرار دهید و سپس خود شیر را به بدنه اصلی متصل کرده و از طریق آچار مناسب به خوبی محکم کنید؛ اکنون شیرآلات شما کاملاً بدون رسوب در اختیارتان قرار دارند.

تمیز کردن رسوب شیر اهرمی

علت وجود رسوب در بدنه خارجی شیرهای اهرمی

شاید با خود فکر کنید که رسوبات تنها شامل حال قسمت‌ها و قطعات درونی شیرآلات می‌شوند و بدنه خارجی شیرآلات از گزند رسوبات در‌امان‌اند. اما برخلاف باورتان باید بدانید که بدنه خارجی شیرآلات، مخصوصاً شیر‌های اهرمی دچار رسوبات شده و نیاز است که فرایند رسوب زدایی شیر اهرمی برای آن‌ها پیاده‌سازی شود.
تجمع رسوبات روی بدنه خارجی شیرآلات بیشتر به دلیل شست و شوی مداوم بدنه شیر و به تبع آن تجمع باقیمانده‌های مواد شوینده و هم‌چنین انواع شامپو مخصوصاً در شیرآلات حمام است که جای هیچ نگرانی برای آن نیست؛ به‌سادگی می‌توان رسوبات خارجی شیرآلات را از بین برد که در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم.

خرید آسان و اقساطی انواع شیرآلات از بازار آنلاین سرام پخش

نحوه رسوب زدایی از بدنه خارجی شیرهای اهرمی

با توجه به این‌که نوع رسوباتی که حاصل از مواد شیمیایی مانند شوینده‌ها هستند متفاوت با رسوبات آب هستند، بازهم برای زدودن آن رسوبات نیازی به مواد شیمیایی وجود ندارد،؛ مخصوصاً اگر شیرآلات شما از جنس برنج است. استفاده از محلول‌های شیمیایی برای رسوب زدایی شیر اهرمی باعث پوسیدگی و خوردگی بدنه شیر می‌شود و به‌سادگی می‌توان با استفاده از همان موادی که در مراحل پیشین استفاده کردیم مانند سرکه یا لیمو ترش رسوبات بدنه خارجی شیرآلات را از بین برد که به دو روش انجام می‌شود.
روش اول
ابتدا توجه کنید در صورتی که قسمت رسوب گرفته شیرآلات قسمتی است که می‌توان مانند تصویر زیر یک پلاستیک روی آن کشید، تنها کافی است که محلول رسوب زدای مد نظر خود مانند آبلیمو یا محلول سرکه سفید را داخل یک پلاستیک بریزید و پلاستیک را روی شیر بکشید تا از طریق یک بند یا کش آن را محکم کنید. پس از گذشت چند ساعت می‌توانید پوشش را بردارید و سطح شیرآلات را بشویید.

روش دوم
در صورتی که امکان چنین کاری وجود نداشت، می‌توانید یک دستمال نرم را به محلول رسوب زدا آغشته کنید و روی بدنه شیر قرار دهید و چند ساعت صبر کنید تا فرایند رسوب زدایی شیر اهرمی به‌خوبی صورت گیرد. لازم به ذکر است خمیر دندان به دلیل ساختار خمیری خود برای این فرآیند مناسب‌تر است و به‌سادگی می‌تواند روی سطح بیرونی شیرالات قرار بگیرد.

رسوب زدایی از بدنه خارجی شیر اهرمی

کلام آخـــر
همان‌طور که در ابتدا گفته شد، هیچ نوع شیرآلات، از شیرآلات توکار گرفته تا سایر انواع دیگر، در هر مکانی که استفاده شود از گزند رسوبات آب و مواد شوینده در‌امان نیستند. به همین جهت فرآیند رسوب زدایی شیر اهرمی که برای انواع شیرآلات مانند شیر روشویی یا ظرفشویی کارساز است حتماً باید به‌صورت دوره‌ای انجام شوند. برخی اوقات رسوبات آنقدر در شیرآلات جا خوش کرده‌ و محکم شده‌اند که دیگر نمی‌توان آن‌ها را از بین برد. بهتر است شما هم انرژی خود را صرف این کار نکنید و به‌جای آن اقدام به خرید شیرآلات جدید کنید.
در صورتی که قصد خرید شیرآلات منزل را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق فروشگاه سرام پخش اقدام کرده و با کیفیت‌ترین محصولات راه با تنوع بالا و کیفیت مناسب تهیه کنید. تنها کاری که برای خرید از سرام پخش باید انجام دهید، انتخاب محصول مد نظر در بین محصولات موجود و سپس تکمیل فرآیند خرید است.

سوالات متداول…

رسوبات به دلیل املاح معدنی موجود در آب به وجود می‌آیند.

خیر؛ گرچه این مواد رسوبات را از بین می‌برند اما خود روکش و بدنه شیر را نیز تخریب می‌کنند و باعث سیاه شدن شیرآلات می‌شوند.

برخی شیرآلات به‌صورت ضد رسوب ساخته می‌شوند اما به‌صورت کلی تمام شیرآلات دیر یا زود دچار این مشکل خواهند شد.

ترکیب جوش شیرین با آب یا مایع ظرفشویی در بین موارد ذکر شده قوی‌تر خواهد بود.

خیر؛ از طریق موارد گفته شده می‌توان انواع شیر آلات را رسوب زدایی کرد.

بله؛ شما می‌توانید با مراجعه به صفحه خرید اقساطی سایت سرام پخش، از شرایط و جزئیات آن اطلاع پیدا کنید

نظرات ۸

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments