پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش نصب سرامیک کف + فیلم

آموزش نصب سرامیک کف

آموزش نصب سرامیک کف + فیلم

فهرست مطالب

اجرا و نصب سرامیک را همه ما دیده ایم و احساس می کنیم کار راحتی است. همین پندار سبب می شود بسیاری از پروژه ها به تیم های غیر متخصص و با تجربه کم داده می شود و با پایان کار، بندهای نامنظم و سرامیک های ناهموار ما را آزار می دهند. اگرچه در بسیاری از پروژه ها برای نصب سرامیک کف از مجریان حرفه ای و متخصص باید استفاده شود، اما برای پروژه های کوچکتر و درجه ۲ (همانند انباری ها، اتاقهای خدماتی و … در ساختمان) می توان به صورت شخصی اقدام کرد که هزینه را بسیار کاهش می دهد. 

نصب آن هم سادگی نسبی داشته و دقت کمتری را می طلبد. در این مقاله روش نصب سرامیک کف را مرحله به مرحله از نحوه آماده سازی سطح تا اجرای سرامیک و بندکشی آن را بیان می کند. تایل سرامیک به دلیل مقاومت بالا در برابر آب، دوام بالا یک کفپوش مطلوب برای آشپرخانه ها، سرویسهای بهداشتی، حمام، راهروهای ورودی و … است. در این مقاله سعی شده است تا به صورت گام به گام درباره نصب کفپوش سرامیکی صحبت شود.

بخش عمده موفقیت در نصب صحیح و با کیفیت سرامیک به آماده سازی بستر و زیرکار وابسته است. وقتی که سطح بستر کار محکم، بدون تخلخل و ناهمواری باشد و همچنین مصالح و ابزار لازم جهت اجرای سرامیک مهیا باشد، فرایند نصب سرامیک با ملات و یا چسب در کف کاری نسبتا ساده است. دقت داشته باشید اجرای سرامیک را باید با حوصله انجام داد تا زیبایی یکراستایی بندهای آن در پایان کار جلوه گر باشد و نباید دقت را فدای سرعت کرد.

خرید اقساطی سرامیک کف پذیرایی از فروشگاه آنلاین سرام پخش

سرامیک کف هال

ابزار کار نصب سرامیک کف

به صورت کلی ابزار زیر باید در هنگام اجرای سرامیک در کنار شما باشد:
۱- ابزار برش سرامیک: می توان از دستگاه برش برقی و یا از اره های دستی برش سرامیک استفاده کرد.
۲- انبر مخصوص کار سرامیک
۳- ماله لاستیکی
۴- ماله فلزی شیاردار برای پخش کردن ملات با ضحامت بسیار کم
۵- کمچه و چکش لاستیکی
۶- اسپیسر کاشی و شمشه تراز
۷- سطل و اسفنج
۸- متر نواری و گچ خط کشی و خط کش گونیا
۹- تخته الوار
۱۰- عینک ایمنی و دستکش لاستیکی

مصالح نصب سرامیک کف

۱- سرامیک
۲- ملات چسب سرامیک
۳- گروت
۴- پاک کننده گروت
۵- درزبند کننده (سیلر) گروت
۶- ورق سمنت بورد و نوارمش درزبندی آن (اختیاری)

مراحل نصب سرامیک کف

  • تهیه طرح Layout سرامیک کف

الگوی قراردادن و نصب سرامیک کف روی مقدار سرامیک موردنیاز جهت تامین تاثیر می گذارد. یک الگوی شبکه ای مربعی برای نصب ساده است و سرامیک های کمتری نیاز به برش و شکستن دارد.

سرامیک های قطری به لحاظ بصری زیبا هستند و برای کف فضاهای کوچک گزینه خوبی اند، اما برش قطری آنها پیچیده است. مساحت کف اتاق را اندازه گیری کنید و به اندازه ۱۵% بیشتر از مقدار به دست آمده (به عنوان دور ریز و پرت) خریداری کنید. می توان با داشتن یک طرح منسجم و دقیق و با درنظر گرفتن جزئیات و حتی درز بین سرامیک ها (حدودا ۳-۲ میلیمتر) مقدار دقیق را خریداری کرد.

  • آماده سازی بستر کار

تایل سرامیک به تنهایی شکننده است، اما وقتی روی سک سطح محکم، سفت و بدون انعطاف، و بدون درز و شکاف قرار می گیرد، از خود مقاومت خوبی نشان می دهد. سرامیک می تواند مستقیما روی پلای وود و یا حتی کفپوش وینیلی نصب شود. بستر بتنی که هموار باشد و یا ملات کفسازی ریخته شده روی لایه های پوکه ریزی و … که سفت شده و به مقاومت رسیده باشد، برای اجرای سرامیک مناسب است.
این بخش از آماده سازی در پروژه های داخلی اجرا نمی شود و تنها جهت آشنایی علاقه مندان ارائه می شود:
ورق تخته سیمانی (سمنت بورد cement board) یک بستر محکم، جامد، هموار و بدون درز را برای اجرای سرامیک فراهم می کند. سمنت بورد را با استفاده از پیچ خودکار به کف متصل کنید. پیچها را در هر فاصله ۳۰ سانتیمتر محیط سمنت بورد کار کنید مش نواری فایبرگلاس را در درزهای بین تخته سیمانی قرار دهید و با بتونه مخصوص آنرا پر کنید.

خرید کاشی و سرامیک برند مرجان  از بازار آنلاین سرام پخش

سرامیک کف پذیرایی برند مرجان
  • قرار دادن سرامیک کف

طول همه دیوارها را اندازه گیری کنید و با گچ، یک خط روی زمین از دو دیوار روبروی هم بکشید تا یک الگو و امتداد مستقیم روی کف داشته باشید.

بدون استفاده از چسب و ملات، سرامیک ها را روی یک خط و با قراردادن فاصله نگهدار بین آنها، روی کف قرار دهید. این مرحله به دلیل جلوگیری از بریده شدن سرامیک های نزدیک دیوار در اثر وجود مواردی است که با چشم نمی تواند آنها را مشاهده کرد و یا برطرف کردن خطای چشمی در کار است.

این مرحله را می توانید به هر جهتی انتقال دهید تا نحوه چیدمان سرامیک ها را در کف به صورت واقعی داشته باشید. مقداری از چسب سرامیک را با ماله، کمچه و یا ماله شیاردار بردارید و روی سطح زیر کار بریزید.

بهش صاف ماله شیاردار را با زاویه ۴۵ درجه روی ملات قرار داده و آنرا پخش کنید تا سطح بزرگتر از یک سرامیک شما رو کف ایجاد کند.

سپس بخش شیاردار ماله را روی چسب پخش شده با زاویه ۴۵ درجه قرار دهید و آنرا محکم به زمین فشار دهید و چسب را شانه ای در امتدار خط مستقیم تعیین شده بکشید.

شیار موجود در ماله شیاردار به صورت اتوماتیک مقدار ضخامت و مصرف چسب را تنظیم می کند.

  • نصب سرامیک

به آرامی و با دقت سرامیک را روی چسب خیس قرار دهید و آنرا کمی به عقب و جلو حرکت داده و فشار دهید تا به خوبی به ملات بچسبد. هدف کار این است که رگه های ملات پر شود و کل سطح پشت سرامیک با چسب پر شود و به صورت پراکنده سرامیک را از روی کف بردارید و کنترل کنید که همه سطح پشت سرامیک با چسب پر شده باشد.

وقتی از نصب یک سرامیک به سرامیک بعدی می روید، از فاصله نگهدار (اسپیسر) بین سرامیک ها در گوشه ها استفاده کنید تا یک درز و شکاف منظم و با یک اندازه ثابت داشته باشید.

یک شکاف حدود ۶ میلیمتر در طول دیوارهای فضاهای بزرگ قرار دهید و آنرا با ملات و یا چسب پر نکنید.

از شمشه تراز استفاده کنید و آنرا روی دو کاشی مجاور قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که سرامیک ها روی یک سطح و هموار نصب شده اند. در صورت وجود اختلاف تراز بین دو سرامیک کف با استفاده از چکش لاستیکی به آرای روی گوشه های سرامیک ضربه بزنید و آنها را تراز کنید.

نحوه نصب سرامیک کف

  • برش سرامیک

برای برش فقط چندتا از سرامیک ها استفاده از اره برش دستی مفید و به صرفه است. با اندازه گیری دقیق فاصله سرامیک انتهایی دیوار و کشیدن خط راهنما روی سرامیک، آنرا با ابزار برش ببرید. از انبر فقط برای برش سرامیک های دور لوله ها، اطراف سرویس بهداشتی فرنگی و در کل برای برشهای غیر خطی استفاده کنید. همیشه از عینک ایمنی قبل از استفاده از ابزار برش سرامیک استفاده کنید.

  • بندکشی سرامیک

پس از نصب سرامیک های کف، اسپیسرها را بردارید و با استفاده از ماله لاستیکی گروت و مواد بندکشی را به داخل درزها هدایت کنید. برای این کار، سطح کف را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. ماله را با زاویه ۴۵ درجه روی کف قرار دهید و ماده بندکشی را به داخل درزها ببرید و آنرا پر کنید. ماله را به صورت زاویه قطری نسبت به درز سرامیک ها قرار دهید تا مواد از درزها خارج نشود. مقدار ماده باقیمانده را به سطل انتقال دهید.

پس از مدت حدود یک ساعت از پایان بندکشی، با استفاده از یک اسفنج و سطل آب تمیز به آرامی اسفنج را با حرکت دایره ای روی سرامیک کف و درزها بکشید و مقدار اضافی گروت ریخته شده روی کف را جمع و پاک کنید.

——————————————-

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش بند کشی کاشی سرامیک را مطالعه بفرمایید.

——————————————-

  • پاک کردن رد اثر ماده بند کشی

یک رویه مه مانند سفید-شیری پس از بندکشی روی سرامیک باقی می ماند. پس از عمل آوری کامل ماده بند کشی آنرا با استفاده از اسفنج و یک سطل آب تمیز پاک کنید. سپس به مقدار لازم از تمیز کننده ماده بندکشی Grout Haze Cleaner را به آب لازم اضافه کنید و یا مستقیما (طبق دستورالعمل تولید کننده) با استفاده از اسفنج روی کف بکشید تا حالت سفیدی ایجاد شده بر اثر اجرای بندکشی از بین برود.

  • درزبندی (Seal) کردن بندهای سرامیک

اگر درزهای بندکشی شده سرامیک ها به خوبی محافظت (Seal) و درزبندی نشود، بر اثر آب خراب شده و به مرور زمان از جای خود کنده می شود و یا تیره خواهد شد. با استفاده از مایع سیلر مناسب درزهای بندکشی شده را سیلرکاری کنید. و این کار را با استفاده از یک برس نرم و یا با اسپری کردن سیلر به کل سطح سرامیک شده انجام دهید و پس از اتمام کار، مقدار اضافه را از روی سطح تمیز کنید.
این مقاله به سادگی و به صورت مرحله به مرحله نصب سرامیک کف را به علاقه مندان توضیح می دهد تا برای پروژه ها ی کوچکی که در منزل دارند خودشان بتوانند سرامیک را نصب کنند.

نکات مهم برای نصب کاشی و سرامیک کف

  •  قبل از هرکاری در کاشی و سرامیک کاری باید تراز سطح کار را کنترل کرد و نواقص و عدم ناهمواری ها را درست کرد.
  • در اندازه گیری محلی که می خواهید کاشی کاری انجام دهید دقت لازم را داشته باشید، چرا که آماده سازی و مقدمات کاشی و سرامیک کاری، بیشترین سهم را برای نتیجه ی زیبا و تمیز دارد.
  • برای زیبایی کار و راحتی نصب سرامیک کف، از جدا کننده ها و صلیب کاشی استفاده کنید که استفاده از این اسپیسرها و جدا کننده ها باعث می شوند که سرامیک ها به طور مساوی در کنار یکدیگر قرار گیرند.
  • بهتر است ابتدا تمام قطعات و سرامیک ها را با توجه به چیدمان در نظر گرفته شده در کنار هم قرار دهید و از ترکیب آن ها مطمئن شوید و نمای کلی آن را ببینید و سپس نسبت به نصب آن اقدام کنید و همچنین سرامیک هایی که نیاز به برش دارند را در مرحله ی بعدی کار قرار دهید و آن ها را نصب کنید.
  • از یک سرامیک و کاشی راهنما استفاده کنید و از گوشه ی اتاق یا فضای مورد نظر، کار نصب را شروع کنید.
  • برای برش کاشی و سرامیک می توانید از شابلون استفاده کنید.
  • حداقل ۲۴ ساعت قبل از ریختن دوغاب، به کاشی و سرامیک استراحت بدهید.
  • پس از خشک شدن ماده دوغاب درون بندها، سطح را تمیز کنید و پس از بندکشی به مدت ۱۲ ساعت بهتر است بر روی سطح سرامیک کاری و یا کاشی کاری شده رفت و آمد نشود.

پس از نصب سرامیک کف نباید به آنها ضربه زد تا کاملا به سطح بچسبند و دیگر از جای خود تکان نخورند.

نکات بعد از نصب سرامیک:

بعد از نصب سرامیک کف باید مراقبت های لازم جهت افزایش طول عمر آنها صورت گیرد، برای مثال از قرار دادن وسایل سنگین و یا کشیدن اشیای نوک تیز بر روی آنها ممانعت شود. تمیز نگه داشتن و انجام مراقبت های لازم می تواند عمر سطوح کاشی کاری و یا سرامیک کاری شده را دو برابر کند.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments