پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

پخت سوم کاشی و سرامیک

پخت سوم کاشی و سرامیک

پخت سوم کاشی و سرامیک

مرحله پخت کاشی و سرامیک شامل کلیه مراحل خشک کردن و پخت، اعم از پخت بدنه و پخت لعاب میباشد. لازم به ذکر است که در مراحل مختلف این بخش، عملیات مونتاژ و پرداخت نیز انجام میگیرد، در صنایع تولید کاشی، با توجه به نوع محصول تولیدی و نوع تکنولوژی بکار گرفته شده، فرآیند تک پخت، دو پخت و سه پخت مورد استفاده قرار می گیرد.

در مرحله اول بدنه پخته می شود و بعد از لعاب زنی پخت دوم بر روی آن صورت می گیرد و بعد وارد مرحله سوم پخت می شود که در این قسمت به جهت ایجاد تنوع و زیبایی بیشتر با استفاده از نقوش بر روی کاشی به صورت چاپ وارد مرحله سوم پخت می شود. به عبارت دیگر طرح هایی که بر روی کاشی به منظور تولید تک گل نقش زده می شود برای تثبیت طرح و مقاوم سازی آن را در کوره مجددا پخت می کنند،

پخت سوم نامیده می شود و حاصل آن کاشی دکوری است. کاشی سرامیکی در ایران سابقه چندانی ندارد اما بارشد تکنولوژی میزان تولید و مصرف کاشی های دکوری و به اصطلاح پخت سوم افزایش یافته است. اگر سری به بازار کاشی و سرامیک بزنید و در و کاشی های حاشیه و تک گل ها با طرح های متنوع موجود در بازار را مشاهده نمایید قطعاً متوجه می شوید این تعداد چاپ را در کارخانه کاشی و سرامیک نمی توان انجام داد. به همین دلیل کارخانه های تولیدی کاشی و سرامیک پس از تولید ، کاشی و سرامیک را برای ایجاد دکور به کارخانه های پخت سوم انتقال می دهند. برای تزیین کاشی و برجسته کردن آن از موادی هم چون وتروزا استفاده می کنند که به وسیله روش های معمولی چون چاپ سیلک اسکرین و به صورت چند باره چاپ می خورد. رنگدانه های مصرفی نیز همان رنگدانه های مورد مصرف در صنعت کاشی و سرامیک و بعضا با دمای پخت پایین تر است.

 

مواد اولیه کاشی و پخت سوم کاشی

مواد اولیه کاشی از انواع کاشی های غیر فلزی هستند که در طبیعت بصورت مواد معدنی و انواع خاکهای رسی بوفور یافت می شود این مواد در اثر هوازدگی و شرایط جوی طی سالینان دراز از نوع به نوع دیگر تبدیل شده اند ، این مواد را می توان استخراج و فراوری کرده و در صنایع مختلف از جمله کاشی و سرامیک استفاده نمود.
خاک رس اصلی ترین ماده در ساخت بدنه های کاشی می باشد و سیلیس که در طبیعت به صورت شن و ماسه و معادن سیلیس ( سنگهای سیلیسی ) یافت می شود سختی ترین مواد سطح پوسته زمین می باشد که جهت ساخت انواع لعاب کاشی و سرامیک و انواع شیشه ها کاربرد فراوان دارد.
از ترکیب انواع کانی های معدنی پس از فراوری و خلوص آنها ، انواع مواد سنبزی که در صنایع رنگ و لعاب کاشی کاربرد دارند بوجود می آید بعنوان مثال : لعاب سفید کاشی شامل ، سیلیس بعلاوه۷-۴% زیرکون می باشد ، که به کمک اکسیدهای دیگر ذوب شده و لعاب اپک کاشی را محقق می کند.

 

مواد مورد استفاده در صنعت پخت سوم کاشی و سرامیک

۱- لعاب شکری یا ویتروزا (vitroza) یا شیشه
۲- انواع پودر چاپ
۳- لعاب سفید پوششی
۴- ریلیف ( جهت چاپ برجسته خمیری )
۵- انواع اکسیدهای رنگی مانند کبالت ( رنگ سرمه ای ، سبز ، قرمز و …)
۶- انواع لوسترها ، صدفی ، آینه ای ، رنگی
۷- طلا و پلاتین
۸- انواع لعاب شکری لوستر و صدفی که بصورت پودری اعمال می شوند
۹- انواع رنگهای متالیک و اکلیل دار که در دماهای ۸۲۰ و ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد موجود هستند.
۱۰- انواع رنگهای قرمز پخت سوم که مناسب دمای ۸۵۰- ۸۰۰ درجه سانتی گراد می باشد.
۱۱- روغن چاپ که جهت ساخت خمیر چاپ استفاده می گردد که معمولا دو نوع پایه آب و بنزین هستند که بدلیل مسائل زیست محیطی نوع حلال آب آن در دنیا کاربرد فراوانی داشته و از انواع دیگر پرهیز می گردد.


#کاشی #سرامیک #سرام پخش

منبع:کاشیران

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments