پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

در میان مواد اولیه ای که برای ساختن ساختمان ها مورد نیاز است، چسب های ساختمانی یکی از پر کاربرد ترین موادی است که در مراحل مختلف ساخت یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

از چسب های ساختمانی برای چسباندن بتن و سیمان استفاده می شود، چسباندن سنگ های ساختمانی، کاشی، سرامیک و پارکت تنها بخشی از استفاده های فراوان این چسب ها در صنعت ساختمان می باشد. البته مصرف چسب ها تنها محدود به صنایع ساختمانی نمی شود و از صنایع کاغذ گرفته تا صنایع الکتریکی و … از انواع چسب ها استفاده می کنند. اما در این مطلب موضوع صحبت چسب های ساختمانی است و به مصرف چسب در سایر صنایع پرداخته نخواهد شد.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

از گذشته که چسب ها از به صورت گیاهی و حیوانی تهیه می شدند تا این روز ها که در کنار مدل های طبیعی انواع چسب های مصنوعی هم تولید می شوند، این ماده بسیار کاربردی و موثر بوده است. استفاده از چسب ها در صنعت ساختمان مزایای فراوانی دارد. برای مثال فرض کنید که برای چسباندن کاشی، سرامیک یا سنگ های ساختمانی لازم بود از پیچ و مهره یا میخ استفاده کنید! در واقع اگر انواع چسب های ساختمانی موجود نبودند این مشکل پیش می آمد و در زیبایی و کیفیت نهایی کار تاثیرگذار بود. علاوه بر اینها راحتی نصب هم موضوع مهی است که چسب ها آن را امکان پذیر کرده اند.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

در حال حاضر در بازار چسب های ساختمانی بسیار متفاوتی از برند های مختلف موجود هستند که هرکدام از آنها در بخشی از پروژه به کمک شما خواهند آمد. همچنین کیفیت برند های مختلف مسلما با یکدیگر متفاوت هستند و شما باید با آگاهی کامل نسبت به نیاز خود و کیفیت چسب های موجود در بازار، اقدام به خرید آنها کنید. در این مقاله با انواع چسب های ساختمانی که در طول انجام یک پروژه به آنها نیاز خواهید داشت آشنا می شوید و البته در انتها شما را با برخی از برترین و با کیفیت ترین برند های موجود در بازار آشنا خواهیم کرد.

برخی از پر استفاده ترین چسب های ساختمانی عبارتند از:

•    چسب بتن

•    چسب سیمان

•    چسب سنگ

•    چسب کاشی

•    چسب فوری

•    چسب سیلیکون

•    چسب نانو

•    چسب پلی اورتان

•    چسب کاشت میلگرد

•    چسب پارکت

چسب بتن

چسب بتن بدون شک یکی از پر استفاده ترین چسب های ساختمانی مورد استفاده است و در مراحل مختلف پروژه به کار شما خواهد آمد. به طور کلی پروژه هایی که در آنها از بتن استفاده می شود، نیاز به چسب قدرتمندی دارد که اتصالات را به خوبی شکل دهد. این چسب باید به طور معمول بسیار قوی تر از چسب های معمولی که در پروژه های هنری و… استفاده می شوند باشد. باید بتن و ماده ی دیگری که قرار است به آن بچسبد به خوبی به یکدیگر متصل شوند. از آنجایی که این چسب یکی از مهمترین چسب های ساختمانی است، باید در مورد گونه های مختلف آن اطلاعات کافی داشته باشید. انواع مختلف چسب بتن بر اساس ماده ی تشکیل دهنده ی آنها را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

۱.    چسب بتن مایع

بسیاری از افراد متخصص که در صنعت ساختمان فعالیت می کنند از چسب بتن مایع استفاده می کنند که معمولا در بازار آن را درون یک تیوب مشاهده می کنید. مدل ها و برند های مختلفی از این چسب در بازار وجود دارد که تنها تعدادی از آنها از کیفیت مطلوب برخوردارند و به معنای واقعی می توانند باعث اتصال بتن به بتن یا مواد دیگر شوند. چسب بتن مایع برای چسبیدن فوری آماده شده است و در برابر روغن، آب و حرارت مقاومت بالایی دارد.

۲.    چسب بتن اپوکسی

یکی از چسب های ساختمانی بسیار قوی و معروفی که برای بتن مورد استفاده قرار می گیرد، چسب بتن اپوکسی است. اپوکسی یکی از موادی است که چندین چسب ساختمانی از آن ساخته می شود. این چسب از جهت داشتن دوام و مقاومت بالا در برابر آسیب های شیمیایی و طبیعی فراوانی، معروف و شناخته شده است. از آنجایی که معمولا اکثر بتن هایی که در یک پروژه ی ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند همچون بتنی که برای ستون های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند در بیرون از ساختمان هستند و در ارتباط با آسیب های طبیعی و شیمیایی هستند، دوام از مهمترین ویژگی چسب به حساب می آید. شما این دوام را در چسب بتن اپوکسی به عنوان یکی از قوی ترین چسب های ساختمانی مشاهده خواهید کرد.

۳.    چسب بتن رزین

رزین یکی دیگر از موادی است که در بسیاری از چسب های ساختمانی و غیر ساختمانی وجود دارد. اکثر چسب هایی که ماده ی اصلی و پایه ی تشکیل دهنده ی آنها رزین است، می توانند به سرعت خشک شوند و بدون اینکه پس از خشک شدن منقبض شوند، مقدار زیادی از وزن مواد را تحمل کنند. در حقیقت چسب بتن رزین به دلیل استحکام بالای آن اغلب در پروژه های ساخت باند فرودگاه، بزرگراه ها و پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. کاملا واضح است که اگر می خواهید از چسب های ساختمانی در پروژه های مهم و حساس استفاده کنید، معمولا چسب بتن رزین یکی از گزینه های اصلی شما خواهد بود.

۴.    چسب بتن ملات

در گذشته برای بیشتر فعالیت های بیرون ساختمان از چسب بتن ملات استفاده می شد. البته الان برای سال هاست که محصولاتی با قدرت چسبندگی بیشتر از چسب بتن ملات در بازار موجود می باشد. برای قرار دادن آجر ها بر روی هم برای ساخت دیوار ها اغلب از این چسب استفاده می شد و شما احتمالا این ماده را از نزدیک دیده اید. این چسب به طور معمول از آهک، ماسه، آب و مقدار کمی از سیمان های مختلف ساخته می شود و یکی از قدیمی ترین سنگ های ساختمانی به حساب می آید.

انتخاب چسب بتن مناسب

فرقی ندارد که شما کدامیک از این چسب های ساختمانی مخصوص بتن را انتخاب می کنید. معمولا یک سری قواعد برای استفاده از هریک از این چسب ها وجود دارد که بر روی بسته ی آنها نوشته شده است. این دستورالعمل در واقع توسط تولیدکننده تهیه شده است و در اختیار شما قرار داده شده است تا بتوانید چسب بتن مناسب با پروژه ی خود را انتخاب و خریداری کنید.

البته بعد از خرید چسب، شما باید بر اساس دستورالعملی که بر روی بسته قرار دارد از چسب استفاده کنید تا از حداکثر توان آن برای پروژه ساختمانی خود بهره ببرید. سطحی که قرار است از چسب های ساختمانی روی آن استفاده شود باید تا حد ممکن تمیز باشد. تمیز نگه داشتن سطوح زمانی که بیرون از منزل کار می کنید امر مشکلی است، اما می توانید با جارو کردن سطح تا حد زیادی آن را آماده کنید. همچنین سطح شما باید خشک باشد و نباید خیلی داغ یا خیلی سرد باشد.در مجموع چسب بتن از قوی ترین چسب های ساختمانی است و همانطور که گفته شد قابلیت استفاده در شرایط نامساعد جوی را دارد.

چسب سیمان

چسب سیمان یکی دیگر از چسب های ساختمانی است و به طور کلی بر اساس مواد تشکیل دهنده به سه دسته ی کلی تقسیم بندی می شود که برای متصل کردن سیمان به سیمان یا به سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرد. سه مدل مختلف از این چسب وجود دارد که عبارتند از:

۱.    چسب سیمان اپوکسی

۲.    چسب سیمان رزین

۳.    چسب سیمان ملات

هریک از این چسب های ساختمانی سیمان دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی هستند و در نتیجه هر کدام برای شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با هریک از این چسب ها بیشتر آشنا خواهید شد.

۱.    چسب سیمان اپوکسی

اپوکسی یکی از سخت ترین و در عین حال مقاوم ترین چسب سیمان مقاوم در برابر آب و هوای مختلف است. چسب سیمان اپوکسی با اختلاف بالا یکی از با دوام ترین چسب های ساختمانی است که برای سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب در برابر پرتو UV، حرارت، آب و هوا، ترشحات سبک و حتی ترشحات شیمیایی که ممکن است سیمان از خود بروز دهد، مقاوم است. اپوکسی که در چسب بتن هم مورد استفاده قرار می گرفت می تواند باعث چسبیدن سیمان به بتن هم شود و برای این منظور می توانید از چسب سیمان اپوکسی استفاده کنید. از این چسب برای روی هم چیدن بلوک های سیمانی در ساختمان سازی هم بهره برده می شود. واقعیت این است که چسب های ساختمانی که از اپوکسی ساخته می شوند گران قیمت هستند و چسب سیمان اپوکسی هم از این امر مستثنی نیست. در بسیاری از پروژه ها اصلا نیازی به قدرت چسبندگی بالای اپوکسی نیست و مدل چسب سیمان ملات می توانند کار شما را به خوبی پیش ببرد.

۲.    چسب سیمان رزین

رزین یکی دیگر از موادی است که علاوه بر بتن، برای تولید چسب های سیمان هم مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت بسیار مهم چسب سیمان رزین در مقایسه با مدل هایی که از اپوکسی در ساخت آنها استفاده می شود این است که به سرعت خشک می شوند و چسبندگی بالایی دارند. این چسب های ساختمانی با کیفیت مزایای دیگری هم دارند که از از این میا می توان به مقاومت در برابر آب رفتگی و چروک خوردن اشاره کرد. به علاوه چسب سیمان رزین پس از خشک شدن کمترین اثر را از خود به جای می گذارد و تقریبا محو می شود.

مهمترین استفاده ی چسب سیمان رزین در ساخت پل ها و اتوبان ها است. زمانی که قرار باشد در پروژه های ساختمانی از سیمان استفاده کرد و روی آن وزن سنگین و پر فشاری را اعمال کرد، معمولا از این چسب استفاده می شود. به دلیل هزینه ی بالا و تخصصی بودن استفاده از این چسب های ساختمانی، معمولا در پروژه های معمولی از آن ها استفاده نمی شود و چسب سیمان ملات ترجیح داده می شود.

۳.    چسب سیمان ملات

چسب سیمان ملات یکی از چسب های ساختمانی قدیمی است و سالیان طولانی است که از آن در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. قیمت بسیار کمتر این چسب و همچنین کیفیت مطلوب آن در شرایطی که در بیرون از ساختمان کار می کنید، باعث استفاده ی فراوان از آن در پروژه های ساختمانی معمولی شده است. با اینکه چسب سیمان ملات می تواند دمای خارج از ساختمان را تحمل کند، اما اگر به درستی از آن استفاده نشود باعث به وجود آمدن ترک هایی در مناطقی که از آن استفاده شده است می شود. معمولا برای ساخت ساختمان ها در طبقات کم، از این چسب سیمان استفاده می شود.

چسب سنگ

زمانی که پروژه ی شما تقریبا در انتهای راه است و بسیاری از فعالیت ها تمام شده است، زمان آن فرا رسیده که سنگ های ساختمانی یا همان سنگ نما نصب شود. نصب این سنگ ها باید بسیار دقیق باشد و از باکیفیت ترین چسب های ساختمانی برای چسباندن آنها بر روی نمای ساختمان استفاده کرد.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

قبل از اینکه هرگونه سنگی را روی این محل نصب کنید، باید مطمئن شوید که از مواد ضد آب در زیر آن استفاده شده است. نصب سنگ بر روی محلی که ضد آب نباشد، می تواند باعث نفوذ آب به اسکلت کلی ساختمان شود و آسیب هایی را به آن وارد کند که هزینه ی مالی و جانی به همراه داشته باشد.

در ارتباط با سیمان مدل های متفاوتی از چسب سنگ می توانند برای استفاده مفید باشند. برای مثال چسب سیلیکونی، چسب اپوکسی و چسب های ساختمانی همه کاره می توانند برای نصب سنگ های طبیعی بر روی سیمان مناسب باشند. چسب سنگ معمولا درون سطل هایی در بازار به فروش می رسند و شما می توانید با استفاده از یک ماله چسب را بر روی سطح مورد نظر خود بریزید، درست همانطوری که برای چسباندن سنگ از ماستیک استفاده می کنید. بعضی از مدل های سنگ سنگ هم درون دستگاه هایی ریخته می شود و شبیه به یک اسلحه به پشت سنگ زده شده و چسبانده می شود.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

سنگ هایی نظیر مرمر، تراورتن و گرانیت که در داخل و بیرون منزل مورد استفاده قرار می گیرند، همگی را می توان با ملات نازک سفید چسباند. تنها سنگ مرمر سبز در این میان استثنا است و در این مورد باید از اپوکسی با پایه ی ملات به عنوان چسب سنگ استفاده کرد. ماستیک ممکن است پس از مدتی رنگ سنگ را خراب کند و همچنین ماستیک توان نگهداری سنگ های ساختمانی بزرگ را ندارد. به این دو دلیل از ماستیک بیشتر به عنوان چسب کاشی در میان چسب های ساختمانی یاد می شود.

چسب کاشی

یکی از پر استفاده ترین چسب های ساختمانی مورد استفاده در فضا های داخلی خانه، چسب کاشی است. در خانه ی شما در مکان ها یا فضا های مختلفی ممکن است از کاشی ها استفاده شود. آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام از رایج ترین فضا هایی هستند که در آنها از کاشی استفاده می شود. بنابراین در این محیط ها نیاز به چسب کاشی قطعی است.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

باید توجه داشته باشید که خود کاشی ها هم به چند دسته تقسیم می شوند و برای هرکدام از آنها باید از چسب های ساختمانی مخصوص به خودش استفاده کرد. چسب هایی که در چند سال اخیر برای نصب کاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد بسیار پیشرفت کرده اند و ارتقاء یافته اند. چهار چسب سنگ پر استفاده ای که در صنعت ساختمان از آنها استفاده می شوند عبارتند از:

•    ماستیک ها

•    ملات نازک

•    لاتکس، اکریلیک

•    اپوکسی

زمانی که می خواهید چسب کاشی مناسب را انتخاب کنید، شرایط پروژه ی شما از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید بدانید که قرار است در چه مکانی از کاشی استفاده کنید. با توجه به اینکه کاشی قرار است بر روی زمین نصب شود یا دیوار و اینکه قرار است از کاشی در محلی خشک یا مرطوب استفاده شود، توع چسب های ساختمانی مورد استفاده برای کاشی تغییر خواهد کرد. سطحی که قرار است کاشی بر روی آن چسبیده شود هم نکته ای کلیدی است که باید در نظر گرفته شود.

۱.    ماستیک یکی از معروف ترین چسب های ساختمانی مورد استفاده برای کاشی است که نیاز به ترکیب با هیچ ماده ی دیگری ندارد. با اینکه این چسب کاشی بسیار قدرتمند است، اما باز هم برای کاشی کاری کف، کاشی کاری دیوار های بیرون منزل یا کاشی هایی که در معرض حرارت قرار دارند مناسب نیست.

۲.    ملات نازک یکی دیگر از چسب های ساختمانی کاشی به حساب می آید. این چسب قبل از مصرف نیاز دارد قبل از استفاده به خوبی به هم بخورد. این چسب پیوند قوی تری از ماستیک ایجاد می کند و همچنین نسبت به ماستیک ها تنوع مصرف متنوع تری دارد.

ملات نازک معمولا از سیمان، ماسه و برخی مواد شیمیایی که از نفوذ آب جلوگیری می کنند، تولید می شود.

۳.    یک چسب کاشی دیگر که مورد استفاده قرار می گیرد، ترکیبی از لاتکس و اکریلیک است. ترکیب این دو ماده حالت چسبندگی قوی را ایجاد می کند و نفوذ آب و رطوبت را کاهش می دهد. این چسب های ساختمانی می توانند برای چسباندن کاشی به کف و دیوار فضا های داخلی منزل مورد استفاده قرار بگیرند.

۴.    چسب کاشی اپوکسی قوی ترین و در عین حال گران قیمت ترین چسب برای چسباندن کاشی است. زمانی که اپوکسی خشک می شود، یک چسبندگی فوق العاده قوی را ایجاد می کند.

انتخاب بهترین چسب کاشی

تمام مدل های چسب های ساختمانی مناسب کاشی که تا اینجا با آنها آشنا شدید می تواند در شرایط گوناگون مناسب و مفید باشد. همچنین در پروژه های مختلف با توجه به شرایط موجود، شما می توانید یک سری مواد شیمیایی را جهت افزایش قدرت چسب به هر کدام اضافه کنید. زمانی که می خواهید یکی از چسب های ساختمانی را برای چسباندن کاشی های کف یا دیوار مورد استفاده قرار دهید، باید نکات مهم زیر را مد نظر قرار دهید:

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

•    قرار است کاشی در داخل منزل نصب شود یا خارج از آن

•    قرار است کاشی تحت حرارت بالا یا سرمای شدید قرار بگیرد یا خیر

•    قرار است کاشی با آب یا رطوبت بالا در تماس باشد یا خیر

•    از چه مدل کاشی استفاده می کنید (کاشی سرامیک، شیشه ای و…)

•    دقت کنید که آیا کاشی ها به طرز خاصی نازک هستند یا در قسمت پشتی درای ناهمواری هستن یا خیر

•    کاشی ها قرار است بر روی چه سطحی نصب شوند

داشتن اطلاعات کافی از پروژه ای که قصد انجام آن را دارید، می تواند در انتخاب مناسب ترین چسب کاشی از میان چسب های ساختمانی مختلف به شما کمک کند. اگر در مورد چسب ها اطلاعات کافی ندارید، با فروشنده یا افراد متخصص مشورت کنید و از آنها مشورت بگیرید. هرگز بر اساس حدس و گمان از میان چسب های ساختمانی انتخاب نکنید. این کار می تواند پروژه ی شما را دچار مشکل کند و مسلما جایگزینی و تعویض کاشی و چسب کاشی می تواند بسیار هزینه بر باشد.

چسب فوری

چسب فوری همانطور که از نام آن پیداست به سرعت عمل می کند و خشک می شود. در بسیاری از موقعیت ها شما زمان زیادی ندارید که اجازه دهید خشک شدن چسب های ساختمانی مدت زیادی طول بکشد. برخی از بهترین چسب های موجود در صنعت ساختمانی هم با اینکه پس از سفت شدن چسبندگی فوق العاده ای دارند، اما مدت زمان خشک شدن آنها طولانی است. برای مثال چسب اپوکسی با اینکه کیفیت بالا و قیمت زیادی هم دارد، اما مدتی زمان می برد تا خشک شود. اما چسب فوری در چند ثانیه خشک می شود و سرعت کار شما را بالا می برد. فرض کنید می خواهید در قسمت هایی از پروژه ساختمانی سنگ یا کاشی نصب کنید که احتمال افتادن کاشی در صورت رها کردن آن وجود داشته باشد. در این شرایط چسب فوری بهترین انتخاب شما در میان چسب های ساختمانی است.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

چسب سیلیکون

با تمام گستردگی چسب های ساختمانی و غیر ساختمانی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، چسب سیلیکون در بسیاری از صنایع باید مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل تکنولوژی الاستومتریکی که در تولید آنها به کار می رود، این چسب ها انعطاف پذیری فوق العاده و مقاومت به حرارت فوق العاده ای دارند که آنها را برای استفاده در دستگاه ها و تجهیزات بسیاری در صنایع الکترونیک، الکتروتکنیک، اتوماتیک و صنعت ساخت و ساز مناسب کرده است.

چسب سیلیکون در مدل های متنوعی از قبیل سیستم های دو جزئی که نیاز به عامل بهبود دهنده دارند، سیستم های تک جزئی که با رطوبت موجود در هوا ارتقاء می یابند و… موجود می باشند که هر کدام در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

به طور عمومی، افرادی که از چسب سیلیکون در فعالیت های ساختمانی استفاده می کنند، می توانند مطمئن باشند این چسب می تواند اتصالی را ایجاد کند که در مقابل حرارت بالا مقاوم است، حتی بعد از خشک شدن انعطاف پذیری خود را حفظ می کند و در مقابل مواد شیمیایی و حتی آب هم مقاوم است. البته به اینصورت نیست که تمام چسب های سیلیکون ویژگی های یکسانی داشته باشند.

این چسب در دسته ی چسب های ساختمانی هم قرار می گیرد و بسیاری از لوازم و تجهیزات ساختمانی را می توانید به وسیله ی چسب سیلیکون به هم بچسبانید یا عمل درزگیری را به خوبی انجام دهید. همچنین گستره ی بالای این چسب، آن را برای چسباندن بسیاری از تجهیزات و قطعات ساختمانی مفید کرده است.

چسب نانو

در میان چسب های ساختمانی متفاوتی که در بازار موجود هستند، چسب نانو یکی از جدیدترین محصولاتی است که در این زمینه عرضه شده است. علم با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و کاری که تا چند ماه پیش به دلایل منطقی امکان پذیر نبوده است، ممکن است امروز به سادگی امکان پذیر باشد. هر ساله چسب های متنوعی از دل این صنعت و با پشتکار بالای تولیدکنندگان وارد بازار می شوند که هرکدام از آنها بسیاری از کار ها را امکان پذیر و بسیاری دیگر را آسانتر می کنند. البته چسب نانو فقط به عنوان یک چسب در زمینه ی ساختمانی و ساخت و ساز مطرح نیست و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از ویژگی های چسب نانو که باعث محبوبیت آن در صنعت ساختمان شده است، قابلیت چسباندن شیشه به فلز است. در واقع برخی از مدل های این چسب می تواند در کمتر از یک دقیقه این دو ماده را به هم متصل کند. این ویژگی برای ساختمان هایی پیشرفته و حتی معمولی با دکوراسیون داخلی مدرن بسیار مهم است. همچنین می توانید با چسب نانو شیشه را به شیشه هم بچسبانید و یک اتصال قدرتمند به وجود آورید. می توانید در محیط داخلی ساختمان ها از این چسب استفاده کنید و مطمئن باشید اتصالاتی که به واسطه ی آن انجام شده اند با استحکام کامل در جای خود باقی خواهند ماند. مسلما این چسب در آینده ی نزدیک جایگاه بالاتری در میان چسب های ساختمانی پیدا خواهد کرد.

چسب پلی اورتان

پلی اورتان در واقع نوعی کامپوزیت است که ویژگی های خاصی دارد و در موارد بسیاری می توانید از آن استفاده کنید. این کامپوزیت چسبنده است و می تواند رنج وسیعی از مواد را به یکدیگر متصل کند. از این رو چسب پلی اورتان به عنوان یکی از چسب های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. برای تمام مواد عادی این چسب ممکن است بتواند به خوبی کار کند. برای مثال چوب، فلز، لاستیک، چرم، کاشی و شیشه، بسیاری از پلاستیک ها، بتن، آجر و اقلامی از این دست را می توان با چسب پلی اورتان چسباند. این چسب بر روی مواد سیلیکونی و تفلون به خوبی کار نمی کند و همچنین بر روی سطوح چرب یا واکسی هم بهتر است از این چسب استفاده نشود. این چسب در حالت پایه می تواند جامد و سفت باشد و در عین حال می تواند به صورت لاستیکی و انعطاف پذیر باشد.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

برخی از مزایای چسب پلی اورتان عبارتند از:

•    این چسب می تواند به اکثر وسایل بچسبد و مواد مختلف را به یکدیگر متصل کند. همچنین این چسب موفق شده تا مواد غیر متخلخل نظیر چوب، فلزات و شیشه را به دیوار بچسباند.

•    بسته به نوعی چسب پلی اورتانی که استفاده می کنید، می تواند در زمان کمی عمل چسباندن را انجام دهد و به کاربر اجازه دهد تا با سرعت بیشتری به ادامه ی کار خود برسد.

•    یکی از ویژگی های مهم این چسب که آن را از اکثر چسب های ساختمانی متمایز می کند، این است که می تواند در وضعیتی با رطوبت بالا هم از آن استفاده کرد. در واقع رطوبت باعث می شود که این چسب سریعتر و مستحکم تر بچسبد که شما همچین مزیتی را در هنگام استفاده از چسب های ساختمانی دیگر نظیر اپوکسی مشاهده نمی کنید.

•    این چسب به هم زدن و ترکیب شدن با هیچ ماده ای نیاز ندارد و پس از باز کردن درب ظرف، می توانید از آن استفاده کنید.

•    می توانید در درجه حرارت های متفاوتی از چسب پلی اورتان استفاده کنید.

•    مقاومت بالای پلی اورتان در برابر پرتو UV آن را برای استفاده در بیرون از ساختمان مناسب کرده است.

چسب کاشت میلگرد

در استاندارد سازی سازه برای بالاتر بردن تحمل اسکلت ساختمان از تمام ابزار های ممکن بهره برده می شود. چسب کاشت میلگرد از محصولاتی است که ظرفیت باربری سازه بتنی را افزایش می دهد. چسب های ساختمانی این کار را با ایجاد پیوند مناسب میان بتن و میلگرد انجام می دهند. بسته به شرایطی که پروژه در آن انجام می شود و ظرفیتی که سازه باید تحمل کند از چسب کاشت میلگرد مناسب استفاده می شود. معمولا از چسب هایی برای این منظور استفاده می شود که در آنها از اپوکسی استفاده شده باشد. برای اینکه بتوانید ماده های موجود در چسب کاشت میلگرد را به طور مناسبی مخلوط کنید، معمولا این چسب را در بازار به صورت کارتریج دوقلو مشاهده می کنید.

پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنعت ساختمان

چسب های ساختمانی موجود در بازار ایران

در ایران مانند تمام کشور های دنیا از انواع چسب های ساختمانی در پروژه ها بهره برده می شود. برای اینکه بتوانید چسب مناسبی را برای پروژه ی کوچک یا بزرگ خود انتخاب کنید، نیاز است با برند ها یا به عبارتی با تولید کننده های مطرحی که در این زمینه فعالیت می کنند آشنا باشید و در حین خرید دچار سردرگمی نشوید.

در ادامه با برخی از چسب های باکیفیت موجود در بازار ایران آشنا خواهید شد.

۱.چسب سنگ: زمانی که صحبت از چسباندن سنگ های ساختمانی به میان آید شما قطعا باید میان برخی از برند های مطرح انتخاب کنید. چسب سنگ راگا، چسب سنگ بیتا، چسب سنگ جلاسنج، چسب سنگ ملیکا، چسب سنگ مگاتایت، چسب سنگ مگاپوکسی و چسب سنگ میکا از برترین برند های چسب های ساختمانی هستند که در این زمینه در بازار موجود هستند.

۲.چسب کاشی: چسباندن کاشی ها نیاز به یک فرد متخصص و در عین حال نیاز به کاشی با کیفیت و چسب مرغوب دارد. در این میان چسب کاشی شیمی ساختمان و چسب کاشی پاوی استمپ از برند های شناخته شده ای هستند که در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

۳.چسب بتن شیمی ساختمان: یکی از چسب های ساختمانی دیگری که در پروژه های ساختمانی به شدت مورد نیاز است، چسب های مخصوص بتن هستند که شرکت شیمی ساختمان در این زمینه هم محصول با کیفیت خود با نام چسب بتن شیمی ساختمان را به بازار عرضه کرده است.

۴.چسب فوری: این چسب ها که آن را با نام چسب یک دو سه هم می شناسید در شرایط مختلفی برای انجام کار های ظریف در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. چسب فوری آک فیکس، استار باند، اینتکس، تکنوفیکس، ثنا باند، جی مکس، میتراپل و پاور ای سی ای از تولیدکنندگان این چسب های کاربردی به شمار می آیند.

۵.چسب سیلیکون: در مورد این چسب و اهمیت آن در پروژه های ساختمانی به طور کامل صحبت شد و در اینجا لازم است بدانید که چسب سیلیکون GT، L-800، TP-100، آک فیکس، سون و کاسپین در ایران اقدام به تولید این چسب های کاربردی می کنند.

۶.چسب صنعتی زتکس: چسب های صنعتی یا پلیمر هایی که برای چسباندن مواد و عایق کاری مورد استفاده قرار می گیرند در پروژه های ساختمانی کارایی خاص خود را دارند. زتکس تولیدکننده ی چسب های صنعتی مرغوبی است که در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

۷. چسب نانو نانوپوش: در میان چسب های ساختمانی، مدل نانو سابقه ی کمی دارد اما کاربرد های فراوانی را می تواند در پروژه ی شما داشته باشد. نانوپوش به طور تخصصی اقدام به تولید چسب های نانو در ایران کرده و محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه کرده است.

۸. چسب پلی اورتان آک فیکس: همانطور که میدانید این چسب می تواند انواع مواد از شیشه گرفته تا چوب و فلز را به یکدیگر بچسباند و در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

۹. چسب کاشت میلگرد زتکس: برای ایجاد پیوند مناسب میان بتن و میلگرد در پروژه های ساخت و ساز از این چسب استفاده می شود.

۱۰. اسپری فوم: اسپری فوم که در مدل ها و برند های مختلفی در بازار موجود است، یکی از بهترین درزگیر های ساختمانی است. اسپری فوم ثنا باند، اسپری فوم جی مکس و اسپری فوم زتکس برخی از بهترین برند های موجود در بازار هستند.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع:ساختمانچی

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

 

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments