پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

پودر فرایند گونیا کردن خشک

پودر فرایند گونیا کردن خشک

یک ماده اولیه تازه :

پودر فرایند گونیا کردن خشک

  بی ام آر (BMR) که تولید کنده پیشتاز خطوط کامل برای عملیات پرداخت کاری کاشی در بازار می باشد ،بسیاری از سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه را در طول دهه گذشته در توسعه فناوری سبزگرا (green-oriented) هدایت کرده است. در کنار فرایندهای تر مرسوم ،هم اکنون فرایندهای خشک نوآورانه تر و دوستدار محیط زیست توسعه داده شده اند و به دستگاه های پولیش ،صسقل دهی ،برش به صورت خط انداختن و ضربه زدن و گونیا کردن اعمال گردیده اند. Squadra Dry که نخستین دستگاه گونیا مردن خشک BMR است در ۲۰۰۹ توسعه یافت و در تکنارجیلا ۲۰۱ جایی که جوایز متعددی را در نوآوری سبز از آن خود کرد ،رونمایی گردید.پس از نسخه ۹موتوره ،در سال ۲۰۱۴ نسخه۱۲موتوره و بسیار قدرتمندتر Top Squadra Dry عرضه شد که قادر به سایش خشک پرسلان نیز می باشد، عاملی که موجی سریع را در تقاضای جهانی برانگیخت. از آنجایی که ۸۵درصد از دستگاه های گونیا کردن نصب شده توسط BMR تا ۲۰۱۴ از فرایند تر استفاده می کردند، از ۲۰۱۵ فناوری خشک بطور روزافزون محبوب گردید. آن سال این فناوری یک سوم کل دستگاه های نصب شده را شامل میشد،عددی که در ۲۰۱۶ به ۷۳درصد رشد یافت و انتظار می رود در ۲۰۱۷ به ۸۰ درصد برسد. درحال حاضر بیش از یک صد خط گونیا کردن خشک  BMRدر سراسر جهان در حال کار هستند.

این خود کاربران هستند که در مورد مزایای این فناوری بیشترین اشتیاق را دارند.حذف آب به معنای حذف فرایندهای خشک کردن کاشی و در نتیجه عدم نیاز به یک سامانه تصفیه آب ،خشک کن های عمودی یا افقی و ماشین آلات دفع لجن می باشد که منجر به ساده سازی قابل توجه از لحاظ مهندسی ماشین آلات می شود.قطعات یدکی (و ئ=در نتیجه کل خط)مدت بیشتری دوام می آورند و محل کار از لحاظ تمیزی بهبود می یابد.

اما مزیت دیگری نیز وجوددارد که به ویژه برای شرکت های سرامیکی قابل توجه است. نشان داده شده است که امکان بازیافت مقدار زیادی از ضایعات سایش خشک و استفاده دوباره از آنها به عنوان ماده اولیه در مرحله فرمولاسیون بدنه وجود دارد.


پروژه پژوهش علمی

این مساله با نتایج یک پروژه پژوهشی علمی انجام شده توسط BMR و با همکاری بخش علوم شیمی و زمین شناسی دانشگاه مودنا و رجیو املیا تایید شده بود.

آزمایش ها قادر بوده اند تا خواص شیمیایی ، اندازه ذره و ویژگی های فنی پودرهای تولید شده با استفاده از فناوری گونیا کردن خشک را تعیین کنند. همچنین نقش اساسی نوع ابزارهای به کار رفته روی دستگاه برای مقاصد انطباق پودرها برای استفاده دوباره در بدنه را اثبات کردند. مخصوصا طیف Squadra Dry با چرخ های سایش فلزی برای سایش زبر و متوسط و همچنین چرخ های سایش نرم مجهز شده است که از یک اتصال شبه رزینی به جای اتصال فلزی استفاده می کنند .جدول ۱ مقادیر پودری را نشان میدهد که می تواند در طول مدت یک عملیات ماشین کاری استاندراد با استفاده از Squadra Dry یا Top Squadra Dry  روی پرسلان بازیافت شود.بسته به مقادیر کمینه و بیشینه متغیرهای عملیاتی مختلف دستگاه و همچنین ضخامت ها و مقادیری که می تواند از هر ضلع کاشی برداشته شود،مقداری که می تواست بازیافت شود بین ۲۰ و۴۰۰kg/h پودر خشک متغیر بود.

این مقادیر معادل فراهم بودن یک ماده اولیه جدید قابل بازیافت در فرایند تولید ،حذف همه مشکلات آسیب های زیست محیطی و هزینه های دفع لجن حاصل از سایش می باشد.


اندازه گیری های علمی پودرها

در فرایند سایش خشک ضرورت دارد تا به منظور پخش کردن گرمای تولید شده توسط اصطکاک بین چرخ ساینده و کاشی ، ترکیب چرخ ساینده بهینه شود.

تا کنون نوع و اندازه ماده اتصالی که می تواند به طور بالقوه در خلال سایش خشک توسط چرخ ساینده آزاد شود ،هرگز مورد تجزیه و تحلی قرار نگرفته بود. همچنین ممکن نبود با قطعیت علمی گفته شود که چه پودرهایی با این فرض که توزیعهای اندازه ذره و ترکیبات ساختاری آن ها ناشناخته است. واقعا می توانند بازیافت شوند. در هر مورد اگر مشکلات خاصی وجود نداشته باشد ،این پودرهای پخته شده می توانند معادل شاموتی با کیفیت بالا در نظر گرفته شوند.برای جبران این فقدان اطلاعات، آزمون های آزمایشگاهی تازه ای با همکاری دانشگاه مودنا و رجیو املیا انجام شدند و ۵ پودر گونیا کننده را که از ۵ کارخانه مختلف همراه با چرخ های ساینده به دست آمد، در برگرفت. هدف از این کار تجزیه و تحلیل پودرها و یافتن آآلوده کننده های بالقوه بود.

پس از بررسی ماهیت مینرالوژیکی (کانی شناسی ) پودرها که آشکار شد انحصارا شامل کوارتز، آلبیت(فلداسپار سدیمی ) و مولایت هستند،گا بعدی تجزیه و تحلیل پودرها توسط فلوئورسانسی پرتو ایکس (XRF)بود. نتایج در جدول ۲ نشان داده شده اند . چرخ های ساینده نیز با XRF آنالیز شدند تا داده های ترکیبی صلی به دست آیند. اگرچه مواد به کار رفته از یک چرخ ساینده به چرخ ساینده  دیگر تغیر داشت اما در کل ، عناصر اصلی موجود عبارت بودند از کبالت،مس ،آهن،نیکل و گاهی اوقات قلع و سیلیسیم. بنابراین این ها عناصری بودندکه به عنوان اجزای سازنده جزئی در پودرها و به منظور تعیین درجه رهایش ناشی از سایش چرخ ساینده مورد جستجو قرار گرفتند.نتایج در جدول۳نشان داده شده است. این نتایج به وضوح ثابت میکنند که مقادیر آلوده کننده های آزاد شده توسط چرخ های ساینده به داخل پودرها بسیار اندک هستند. همراه با زیرکوئیم و روی که اجزای تشکیل دهنده بدنه ها هستند،مقدار عناصر کروموفر(رنگی کننده) بالقوه، یک سطح بیشینه ۰/۰۶ درصدی دارد(کروم در بدنه N)، اما به طور عادی در حوالی مقادیر کمتر از ۰/۰۱ درصد نوسان می کند . آهن نها آلوده کننده یافت شده در مقادیر قابل توجه بود که یقینا در مقادیر بالاتر از آن در بدنه های آغازی مربوطه حضور دارد. (به بزرگی ۲/۱-۱/۱ درصد ،جدول۲). توزیع اندازه ذره به خوبی هموژن است و انتظار می رود مشکلی در آمیختن پودرها با دیگر مواد اولیه وجود نداشته باشد.اندازه ذره کوچک جبران کننده سختی ذاتی مواد پخته است (جدول۴).

منبع: سرام نگار

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments