پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

پیگمنت های اکسید آهن

پیگمنت های اکسید آهن

پیگمنت های اکسید آهن

اکسید های آهن از مهمترین پیگمنت های رنگی معدنی، هستند

که محدوده رنگی از زرد و قرمز تا قهوه ای و سیاه دارند.

هر دو پیگمنت اکسید آهن طبیعی و سنتزی کاربرد تجاری دارند. پیگمنت های طبیعی اکسید آهن، طی فرآیند آسیاب کردن، با خلوص مناسبی ساخته می شوند. اکسید های آهن طبیعی، مثلا ً زرد گل اخرا، قرمز هماتیت و خاک رس سوخته مواد مقرون به صرفه ای هستند که بسیاری از ضروریات صنعت رنگ را مهیا می سازند.

اکسید آهن میکا پیگمنت طبیعی است که به عنوان پوشش محافظ فلزات استفاده می شود.

یک لایه فلس مانند بر روی فیلم ایجاد می کند و سطح براقی را تشکیل می دهد که باعث کاهش اثرات تخریبی تابش ها بر فیلم ومقاوم شدن آن در برابر خوردگی می شود.

پیگمنت های اکسید آهن سنتزی به دلیل خلوص شیمیایی و حالت فیزیکی کنترل شده ای که دارند، مفیدتر از پیگمنت های طبیعی می باشند.

از ترکیب اکسید آهن، ساختارهای متنوعی شناخته شده است:

  • اکسیدهای آهن قرمز (پیگمنت قرمز ۱۰۲ و ۱۰۱I. ) هردو اکسید آهن III بی آب (Fe۲O۳) در شکل کریستالی آلفا می باشند.
  • پیگمنت های اکسید آهن زرد (پیگمنت ها زرد ۴۲ و ۴۳I. ) که اغلب در دسته اکسیدهای آهن III آب دار، دسته بندی شده اند، در واقع اکسید هیدروکسیدهای آهن III، FeO(OH) هستند.
  • پیگمنت های اکسید آهن سیاه، مخلوط غیر استوکیومتری از Fe(II)/Fe(III) می باشند، که معمولا ً به صورت Fe۳O۴ دسته بندی می شوند، اگرچه عموما ً از هر دو حالت اکسایش به مقدار مساوی وجود دارد.
  • پیگمنت های قهوه ای احتمالا ً از مخلوط اکسید آهن II و آهن III و یا مخلوط های Fe۲O۳ و FeO(OH) تشکیل شده اند.

پیگمنت های  اکسید آهن عموما ً پایداری زیاد، کدورت بالا، سمیت کم و قیمت مناسبی دارند. اما، پیگمنت های زرد پایداری کمتری دارند، زیرا در دمای بالا آب از دست می دهند و با تشکیل Fe۲O۳ قرمزتر می شوند.

ایراد اصلی پیگمنت های اکسید آهن، پایین بودن شدت و براقیت رنگ آنها است.


جمع آوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments