پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چرخ کاشی و سرامیک ایران روی ریل نیست

چرخ کاشی و سرامیک ایران روی ریل نیست

چرخ کاشی و سرامیک ایران روی ریل نیست

  چرخ کاشی و سرامیک ایران روی ریل نیست |
یکی از صنایع معدنی غیرفلزی که در کشور قدمت قابل توجهی دارد و در ۲ دهه گذشته به رشد قابل توجهی دست یافته، صنعت کاشی و سرامیک است. البته این صنعت این روزها حال و روز خوبی ندارد و بیشتر واحدهای تولیدی آن با کمترین ظرفیت کار می‌کنند یا در مرز ورشکستگی هستند.

اگرچه این صنعت، ناامید از بازار داخل به بازارهای منطقه دل خوش کرد اما بازار عراق را که سال‌ها در دست داشت، به تازگی از دست داده است.

کاهش ارزش صادراتی کاشی و سرامیک

وضعیت بازار داخلی صنعت کاشی و سرامیک درحال‌حاضر مساعد نیست، چراکه مشکلات مالی و پولی در این صنعت همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند و در زمینه صادرات نیز شرایط مساعدی وجود ندارد. به گزارش روزگار معدن، این مطلب را مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک عنوان کرد و گفت: در سال ۹۶ بخشی از ظرفیت‌های کاشی و سرامیک خالی باقی ماند. در این سال حدود ۳۷۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید شد که حدود ۱۵۰ میلیون متر مربع آن صادر شد.
بهنام عزیززاده در ادامه خاطرنشان کرد: البته حجم صادرات کاشی و سرامیک نسبت به سال‌های گذشته رشد کرده اما اتفاق مهم‌تر این است که ارزش صادرات آن کاهش یافته چراکه ارزش صادرات هر متر مربع کاشی و سرامیک حدود ۴/۵ دلار بود. برای مثال سال ۸۹ متوسط نرخ صادرات هر متر مربع کاشی ۴ دلار و ۶۶ سنت بود اما در سال ۹۶ ارزش هر متر مربع کاشی و سرامیک به ۲ دلار و ۶۷ سنت رسید. به عبارت دیگر در این سال‌ها حدود ۲ دلار نرخ کاشی و سرامیک کاهش یافت یعنی هر سال تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، تولیدات خود را با قیمت‌های پایین‌تر عرضه می‌کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین دلیل کاهش نرخ کاشی و سرامیک چیست، گفت: این کاهش نرخ از چند عامل ناشی می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین عامل‌ها این است که در یک دوره زمانی، مجوزهای بسیاری برای واحدهای کاشی و سرامیک صادر و همین موضوع سبب ایجاد ظرفیت‌های بسیار در این صنعت شد. هم‌اکنون نیز چند برابر کشش بازار داخلی، ظرفیت ایجاد شده و بسیاری از واحدها به سمت بازار صادرات پیش رفته‌اند. البته با وجود تحریم‌ها و مشکلات بانکی و مالی، صادرات نیز چندان رونقی پیدا نکرده است.
وی در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر در همین سال‌ها و با آغاز رکود مسکن و ساخت‌وساز، تقاضای داخلی نیز با کاهش روبه‌رو شد و از ۳۵۰ میلیون متر مربع به حدود زیر ۲۰۰ میلیون متر مربع رسید. بنابراین از آنجا که شرکت‌ها مجبور به حفظ کارکنان برای تولید بودند، دست به رقابت منفی و ارزان‌فروشی زدند. این موضوع سبب شد در داخل و خارج برای بازار کاشی و سرامیک رقابت منفی شکل بگیرد. به عبارت دیگر واحدها با کاهش نرخ در بازارهای منطقه سعی در جذب مشتری بیشتر دارند.
عزیززاده تاکید کرد: با وجود نبود تقاضا، صنعتگران کاشی و سرامیک همچنان سعی کردند از گردونه صنعت خارج نشوند اما اگر برای شرایط این صنعت تدابیری اندیشیده نشود، ممکن است همین میزان تولید نیز استمرار نیابد و برخی واحدها از گردونه خارج شوند.
مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در ادامه توضیح داد: ظرفیت ایجاد شده واحدهای کاشی و سرامیک در کشور ۳ برابر نیاز داخلی است یعنی درحال‌حاضر بالای ۷۰۰ میلیون متر مربع است، در حالی که نیاز و مصرف داخلی به ۲۰۰میلیون متر مربع هم نمی‌رسد. در گذشته، مجوزهای بسیاری برای واحدهای کاشی و سرامیک صادر شد، البته زمانی که این مجوزها را برای کارخانه‌ها صادر کردند بر مبنای نگاه صادرات‌گرا بوده اما هم‌اکنون ۵۰درصد از ظرفیت نصب شده، خالی باقی مانده است. عزیززاده با اشاره به شرایط صادرات تاکید کرد: باید در زمینه صادرات به فکر مشوق‌های صادراتی بیشتری بود. مسیر صادرات کاشی و سرامیک هموار نیست و محدودیت‌های بسیاری در مقابل آن قرار دارد. در نتیجه، خروجی کار نیز مطلوب نیست. وی ادامه داد: بیشتر صادرات ما به عراق است و این کشور نیز سختگیری‌هایی در زمینه واردات کاشی و سرامیک ایرانی اعمال کرده است.

بازار عراق را احیا کنیم

مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در پاسخ به این پرسش که چرا عراقی‌ها برای صادرکنندگان کاشی و سرامیک محدویت‌هایی ایجاد کرده‌اند، گفت: عراقی‌ها در روابط تجاری خود با ایران بسیار سختگیرند و برای ۱۶۹ کالای ایرانی تعرفه‌های واردات در نظر گرفته‌اند. از جمله این کالاها می‌توان به سیمان، کاشی و سرامیک اشاره کرد. از سوی دیگر قوانین گمرک شمال و جنوب این کشور با یکدیگر متفاوت است و سبب سردرگمی صادرکننده می‌شود. این کشور، تعرفه بالا برای واردات کاشی و سرامیک تعریف کرده و بازرسی ویژه کاشی و سرامیک راه‌اندازی کرده، در حالی که در هیچ جای جهان، برای کاشی و سرامیک بازرسی انجام نمی‌شود. وی ادامه داد: از سوی دیگر کشور عراق هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز افزایش داده است. از این رو تمام این عوامل سبب شده که وقتی محصول ایران وارد عراق می‌شود، مانند سابق قدرت رقابت‌پذیری نداشته باشد.
عزیززاده در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل عراقی‌ها این سیاست را در پیش گرفته‌اند، گفت: از آنجا که عراق به آرامش و ثبات رسیده، دیگر تمایلی به مراوده تجاری با ایران ندارد. از این رو برای صادرات ایران سختگیری‌هایی اعمال کرده که به سیاست‌های منطقه‌ای بازمی‌گردد. به عبارت دیگر برخی از مسئولان عراقی سیاست‌هایی در پیش گرفته‌اند که به نظر می‌رسد قصد دارند بازار را از ایرانی‌ها بگیرند. این شرایط سبب شده که کشورهایی چون چین، هند و ترکیه وارد بازار عراق شوند. این در حالی است که ما بازار عراق را در بدترین شرایط جنگی این کشور برای خود حفظ کرده بودیم و درحال‌حاضر که نقطه عطف بازسازی عراق است در حال از دست دادن آن هستیم. وی در ادامه تاکید کرد: مسئولان کشور باید بیش از این به فکر مذاکره با عراقی‌ها برای گرفتن این بازار باشند.

زیرساخت‌های صادرات مهیا نیست

مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ادامه داد: موضوع دیگر در زمینه صادرات کاشی و سرامیک، نبود زیرساخت‌های لازم در این زمینه است، بنابراین باید زیرساخت‌های صادرات را آماده و محدودیت‌های نقل و انتقال پول را رفع کرد. بیمه‌های ما در حوزه صادرات چندان ریسک‌پذیر نیستند و بیشتر با مسائل سیاسی گره خورده‌اند. در گمرکات، شبکه یکپارچه‌ای برای صادرات وجود ندارد و قوانین بسیار تغییر می‌کنند. عزیززاده ادامه داد: تعرفه برخی مواد اولیه با این ادعا که در داخل موجود هستند، افزایش داده شده‌اند، در حالی که این تصمیم سبب افزایش هزینه‌های تولید، شده است. به عنوان نمونه، برای زیرکونیوم که یک ماده وارداتی است، تعرفه بالا اعمال شده است. حالا تصور کنید ۱۳۰ شرکت که به زیرکونیوم نیاز دارند، به یک شرکت داخلی ارجاع داده شده‌اند که این شرکت نیز این ماده را وارد و تنها خردایش می‌کند. با وجود چنین شرکتی، تعرفه زیاد برای واردات این ماده اعمال شده است.
عزیززاده در ادامه تاکید کرد: تصمیم‌های ما یکپارچه نیستند و مسئولان در حوزه‌های مختلف جزیره‌ای عمل می‌کنند، در حالی که برای تصمیم درست باید تمام جوانب را سنجید. مدیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات کاشی و سرامیک از نظر کیفیت، قدرت رقابت با انواع خارجی را دارند، گفت: کیفیت کاشی و سرامیک به‌دلیل مشکلات مطرح شده در سطح بالایی قرار ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که شرایط صنعت کاشی و سرامیک را برای نیمه دوم امسال چگونه می‌بینید، گفت: بعید به نظر می‌رسد شاهد خروج ساخت‌وساز از رکود باشیم. از سوی دیگر موضوع ارز، تولیدکنندگان را در شرایط سردرگمی قرار داده و اوضاع را تا حدی متلاطم کرده است. عزیززاده افزود: تولیدکنندگان به صورت هفتگی و ماهانه منتظرند ببینند چه اتفاق‌هایی روی می‌دهد. زمانی که متغیرها را در اختیار داشته باشید می‌توانید پیش‌بینی کنید اما چون متغیرها مشخص نیستند نمی‌توان پیش‌بینی درستی کرد.

در انتظار رونق ساخت‌وساز

سینا گلکاری‌حق، تولیدکننده کاشی و سرامیک نیز درباره شرایط بازار کاشی و سرامیک عنوان کرد: درحال‌حاضر ساخت‌وساز در رکود به‌سر می‌برد. در چند ماه گذشته اگر به صف بانک‌ها نگاهی می‌انداختید صف خرید سکه و ارز باورنکردنی بود؛ سکه با سررسید یک ماهه به سرعت تمام شد. این موضوع در حقیقت نشان می‌دهد که مردم علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز ندارند و بیشتر به طلا و ارز روی آورده‌اند. این تولیدکننده کاشی و سرامیک در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست به سمت بازارهای صادراتی پیش بروید، عنوان کرد: یکی از کشورهای هدف صادرات کاشی و سرامیک ما عراق بود که درحال‌حاضر قوانین گمرکی سختگیرانه‌ای برای واردات ایران اعمال کرده و هند، چین و ترکیه را در واردات کاشی و سرامیک، مقدم از ما قرار داده است.
گلکاری حق در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، ما هر روز شاهد افزایش تورم بودیم و به جای آنکه به دنبال افزایش کیفیت محصولات تولیدی باشیم به دنبال خرید مواد اولیه و انبار کردن آن بودیم. وی با اشاره به رکود مسکن و تاثیر آن بر صنعت کاشی و سرامیک گفت: رکود مسکن آثار منفی خود را بر صنعت کاشی و سرامیک بر جای گذشته اما تثبیت این وضعیت باعث شده ما به دنبال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها و ارائه محصولات با نرخ مناسب بازار باشیم و تا حدودی پیش‌بینی آینده با توجه به شرایط موجود امکان‌پذیر است. این فعال در حوزه کاشی و سرامیک با اشاره به محدودیت ارتباط بانکی ایران و کشورهای دیگر گفت: ما صادرات محدودی به آلمان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همسایه‌های شمالی همچون آذربایجان داریم زیرا کشورها ریسک نمی‌کنند که به شکل نقدی خرید کنند. وی گفت: انتظار داریم با بهبود روابط خارجی، امکان برقراری رابطه تجاری با این کشورها برای تولیدکنندگان فراهم شود و از سوی دیگر هزینه‌های گمرکی کاهش یابد تا تولیدکنندگان بتوانند در زمینه تولیدات با کشورهای دیگر رقابت کنند زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل هزینه‌های بالای گمرکی و حمل‌ونقل نمی‌توانند صادرات خوبی داشته باشند.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] چرخ کاشی و سرامیک ایران روی ریل نیست


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments