پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ساده ترین روش تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت {با مواد طبیعی ودر دسترس}

روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

ساده ترین روش تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت {با مواد طبیعی ودر دسترس}

فهرست مطالب

تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت روش‌های مختلفی دارد که بعضا شبیه به هم یا متفاوت هستند. پارکت لمینتی و چوبی به خاطر ساختار خود میزان بیشتری از گرد و خاک و کثیفی‌ها را جذب و به نمایش می‌گذارند و به همین جهت تمیز کردن اصولی پارکت نقش بسزایی در جلوه‌بخشی و ظاهر کفپوش‌های طرح چوب دارد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره راهکار‌های اصولی تمیز کردن کفپوش‌های چوبی یا طرح چوب کسب کنید، تا انتهای این نوشته از مجله سرام پخش با ما همراه باشید تا جزئیات کامل را برایتان بازگو کنیم.

ترفند تمیزکردن کفپوش چوبی و لمینت

وسایل لازم برای تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

با وجود اینکه پارکت‌های چوبی و لمینتی دارای ظاهر تقریباً یکسانی هستند اما ساختار آن‌ها به صورت کامل متفاوت است. پارکت‌های چوبی همانطور که از نامشان پیداست کفپوش‌هایی از جنس چوب هستند که برای کف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما کفپوش‌های لمینتی تنها ظاهر پارکت‌های چوبی را به ارث برده‌اند و به قولی از طرح و نقشه چوب کپی شده‌اند. جنس کفپوش‌های لمینتی چند لایه الیاف چوب متراکم به همراه رزین ملامین است که با روکش‌های طرح چوب ارائه می‌شوند.

این کفپوش‌ها امروزه تا حدود زیادی توانسته‌اند در بین مصرف‌کنندگان مطرح شوند به صورتی‌که بسیاری از افراد بجای خرید کاشی، برای خرید پارکت چوبی یا لمینتی اقدام می‌کنند.

با توجه به تفاوت این‌ دو کفپوش با هم و سایر کفپوش‌های دیگر مانند سرامیک کف، یک‌سری نکات در تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت باید رعایت شود.

در فرآیند تمیز کردن این نوع کفپوش‌ها وسایل مخصوصی نیاز است که به شرح زیر هستند:

• آب

• تی

• جارو برقی

• جارو دستی

• مایع شوینده مخصوص

• دستمال یا حوله برای خشک کردن

در بین تمام موارد گفته شده، تنها مواد شوینده برای تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت است که نیازمند یک‌سری توضیحات هستند که تشریح این مواد در ادامه آمده است.

وسایل لازم برای تمیز کردن پارکت و لمینت

شوینده‌های مناسب برای تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

برای شستشوی پارکت چوبی و لمینت دو راه وجود دارد. راه اول استفاده از مواد شیمیایی است و راه دوم استفاده از ترکیبات طبیعی که هرکدام به نوبه خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از ترکیبات طبیعی

در صورتی‌که لکه‌های مقاوم و همچنین کدری شدید بر روی پارکت‌ها وجود ندارد و تنها قصد تمیز کردن دور‌ه‌ای کف پوش‌ها را دارید، بهترین راه استفاده از مواد دارای ترکیبات طبیعی و فاقد ترکیبات شیمیایی است. این ترکیبات هیچ‌گونه آسیبی نه برای افراد حاضر و نه برای کفپوش‌ها ایجاد نمی‌کنند و کار کردن با آن‌ها نیز آسان‌تر است.

از همین رو در صورتی‌که قصد استفاده از ترکیبات طبیعی را دارید، بهترین ترکیبات برای تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت به شرح زیر هستند:

• نوشابه کولا

• ترکیب سرکه و لیمو ترش

• ترکیب آب ولرم با جوش شیرین

• ترکیب جوش شیرین، سرکه و آمونیاک

تمیز کردن پارکت و لمینت با مواد طبیعی

استفاده از ترکیبات شیمیایی

مواد شیمیایی باعث آسیب به بافت درونی و لایه بیرونی کفپوش‌ها شده، برای افراد حاضر در محل نیز مضر هستند و در نتیجه کار کردن با آن‌ها نیازمند رعایت موارد ایمنی بسیاری بوده و سخت و زمان‌بر است.

اما برخی از اوقات که کثیفی‌ها بسیار شدید هستند و همچنین لک‌های مقاوم ناشی از مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها به وجود آمده، ممکن است که ترکیبات طبیعی به اندازه کافی قوی نباشد؛ بنابراین می‌توان از ترکیبات شیمیایی استفاده کرد.

پیش از اینکه در رابطه با مواد شیمیایی مناسب برای تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت صحبت شود، لازم به ذکر است که مواد شیمیایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد حتماً باید به نسبت مناسبی با آب ترکیب شده و رقیق شده باشند. همچنین توجه داشته باشید که میزان مقاومت چوب در برابر مواد شیمیایی کمتر از لمینت بوده و برای پارکت‌های چوبی باید از مواد رقیق‌تر استفاده کرد.

این مواد عبارت‌اند از:

• وایتکس

• شوینده‌های مخصوص

• واکس مخصوص پارکت چوبی و لمینت

تمیز کردن پارکت با مواد شیمیایی

مراحل تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

نظافت پارکت چوبی و پارکت لمینت به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود و رعایت این مراحل که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم باعث می‌شود تا نتیجه نهایی کار مطلوب‌تر باشد.

سطح کفپوش را گردگیری کنید

اولین قدم برای تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت، گردگیری سطحی آن‌ها است؛ چرا که این کفپوش‌ها به واسطه ساختار خود گرد و خاک را جذب می‌کنند همچنین با توجه به اینکه رنگ اغلب این کفپوش‌ها به صورت تیره است، بدیهی است که گرد و خاک را بیشتر نشان می‌دهند.
بنابراین توصیه می‌شود در مرحله اول با استفاده از جاروبرقی گرد و خاک‌های سطح کفپوش را بگیرید.

تی بکشید

در قدم بعدی نیاز است تا با استفاده از تی، به خوبی سطح پارکت را تمیز کنید. بهتر است برای این کار از آب خالی استفاده نشود و با استفاده از ترکیبات طبیعی که گفته شد فرآیند تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت انجام شود.

در نظر داشته باشید که نیاز نیست یک سطل پر از ترکیب سرکه و لیمو ترش یا سایر ترکیبات دیگر را به روی کفپوش‌ها بریزید! تنها کافی است که تی رابا استفاده از این ترکیبات کمی مرطوب کرده و سپس تی کشید.
البته در این مرحله می‌توان از بخارشو هم استفاده کرد که این موضوع بستگی به میزان کثیفی سطح کفپوش دارد.

کفپوش را به سرعت خشک کنید

باقی ماندن مواد شوینده یا حتی آب روی پارکت در فرایند تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت، باعث لک شدن مجدد می‌شود و به همین جهت توصیه می‌شود که پس از تی کشیدن کامل و مرطوب شدن سطح پارکت، سریع اقدام به خشک کردن آن کنید.

همچنین می‌توانید برای نتیجه بهتر کل فضا را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و پس از تمیز و خشک کردن هر قسمت سراغ دیگری بروید.

مراحل تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

نکات ایمنی برای شستشوی پارکت چوبی و لمینت

توجه داشته باشید که در هنگام تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت حتماً از ماسک استفاده کنید تا گرد و غبار همچنین گاز ناشی از ترکیبات شوینده مخصوصاً ترکیبات شیمیایی وارد بدن شما نشود.

• هم در فرایند تمیز کردن پارکت‌ها و هم به صورت کلی سعی کنید که با کفش روی آن‌ها قدم نگذارید

• در هنگام تمیز کردن پارکت‌ها سعی کنید که کودکان را از محل دور کنید.

• از برخورد شوینده‌ها چه ترکیبات طبیعی و چه ترکیباتی شیمیایی با پوست خود جلوگیری کنید

• پس از اتمام فرآیند سطح را کاملا از مواد شوینده پاک و خشک کنید

روش‌‌های براق کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت

برخی از مواقع کثیفی‌ها بیش از مقدار و همچنین به صورت طولانی مدت ماندگار می‌شوند که این موضوع در نهایت باعث کدر شدن سطح پارکت می‌شود. در چنین مواقعی نیاز است که طبق فرآیند‌های گفته شده برای تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت منتها با شدت بیشتر عمل کرد و همچنین مواد شوینده قدرتمندتری نیز استفاده کرد که معمولاً مواد شیمیایی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد مرسوم‌تر است.

همچنین برای براق کردن سطح پارکت می‌توانید از واکس‌ها و براق‌کننده‌های مخصوص این کار که در بازار موجود هستند استفاده کنید.

براق کردن پارکت

کلام آخــــر

تمیز کردن پارکت چوبی و پارکت لمینت، یکی از مهم‌ترین موضوعات برای دارندگان این نوع کفپوش‌ها است تا بتوانند همواره علاوه بر حفظ ظاهر و زیبایی پارکت‌های منزل خود، سلامت فیزیکی آن‌ها را نیز حفظ کنند. امروزه سرامیک طرح پارکت جایگزین خوبی برای انواع پارکت و لمینت هست که مقاومت خوبی دارد و تمیز کردن آنها به مراتب آسانتر از کفپوش های چوبی و لمینت هست.

 در صورتی‌که قصد خرید کاشی و سرامیک طرح چوب و سایر مصالح ساختمانی از ست سرویس بهداشتی گرفته تا انواع شیرآلات را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق فروشگاه سرام پخش اقدام کنید تا بهترین محصول با قیمت مناسب در اختیارتان قرار بگیرد. تنها کاری که برای خرید از سرام پخش باید انجام دهید انتخاب محصول مورد نظر و سپس تکمیل فرایند خرید است.

خرید آسان و اقساطی کاشی و سرامیک طرح پارکت از بازار آنلاین سرام پخش

انواع مدل سرامیک کف پذیرایی

سوالات متداول…

پاسخ به این سوال بستگی به  دلیل کثیفی و شدت آن دارد اما به صورت کلی استفاده از ترکیبات طبیعی بهتر و بی ضررتر است.

تی مناسب پارکت باید از الیاف نرم باشد تا هیچ آسیبی به تایل های پارکت نزند.

از لک‌ها خیر ولی می‌توان آشغال‌های ریز و همچنین گرد و غبارها را با استفاده از جاروبرقی از روی پارکت جمع‌آوری کرد.

در بازه‌های زمانی فاصله دار و به صورتی مقطعی بله اما استفاده مداوم از این محصولات باعث آسیب به بافت کفپوش می‌شود.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments