پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چگونه با کمک وسایل قدیمی و عتیقه، دکوراسیون منحصر به فردی داشته باشیم؟

چگونه با کمک وسایل قدیمی و عتیقه، دکوراسیون منحصر به فردی داشته باشیم؟

چگونه با کمک وسایل قدیمی و عتیقه، دکوراسیون منحصر به فردی داشته باشیم؟

دکوراسیون خانه این روزها به یکی از دغدغه‌های مهم هر فرد، به ویژه خانم‌ها تبدیل شده است. دکور معمولا نشان دهنده‌ی روحیات و سلایق افراد خانه است، از این رو هرکسی سعی می‌کند تا با توجه به سلیقه، امکانات و توانایی خود بهترین فضا را در خانه و یا محل کارش ایجاد کند. در این بین افراد بسیاری هستند که به وسایل قدیمی و عتیقه علاقه دارند و به جمع آوری آن‌ها می‌پردازند. گاهی علی رغم هزینه و وقت بسیاری که صرف خرید این وسایل عتیقه می‌شود، نمایی که انتظار می‌رود در محل مورد نظر ایجاد نمی‌شود. در واقع برای داشتن چیدمانی منحصر به فرد با وسایل قدیمی، لازم است به نکات و چهارچوب‌های چیدمان و مدل‌های امروزی اشراف داشته باشیم. تنها با رعایت نکاتی ساده اما مهم و کارآمد، می‌توانید در عین استفاده از وسایل قدیمی و عتیقه، دکوراسیونی به روز و خاص داشته باشید.

در این مقاله به تفصیل درباره این نکات و اطلاعاتی که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد، پرداخته شده است.
در این مقاله مروری بر سرفصل‌های زیر خواهیم داشت:

چگونه از وسایل عتیقه و آنتیک بهترین استفاده را داشته باشیم؟

اقلامی که نقشی کلیدی در دکوراسیون‌های نوستالژیک و قدیمی دارند
نکاتی که در چیدمان وسایل قدیمی و عتیقه به کارتان می‌آیند

چگونه با کمک وسایل قدیمی و عتیقه، دکوراسیون منحصر به فردی داشته باشیم؟

هترین راه در استفاده از وسایل قدیمی و عتیقه استفاده از آن‌ها در فضا و حالتی یک دست و یکپارچه است. این گونه تمامی وسایل از لحاظ قدیمی بودن در یک سبک و قاب دیده می‌شوند و در نگاه اول منافاتی با دکورهای امروزی نخواهند داشت. مبل‌ها، چمدان‌ها، ظروف، قاب عکس و …. همگی می‌توانند در یک فضا کنار یکدیگر چیده شوند در حالی که یک هارمونی کلی در بینشان وجود داشته باشد. نکته مهم برای انجام این ایده این است که شما به هر یک از وسایل یک نقش کاربردی نیز بدهید، یعنی علاوه بر این که آن‌ها به عنوان یک عنصر دکوراتیو نقش زیبایی و تزیینی در فضا دارند، مورد استفاده هم قرار خواهند گرفت.
چمدان‌هایی که به عنوان میز در جلوی مبل‌ها قرار داده می‌شوند می‌تواند یک مثال رایج از این قضیه محسوب شود. فراموش نکنید که پارچه‌های قدیمی با نقش و الگوهایی که سال‌های بسیار دور مد بوده اند، می‌توانند اینجا دوباره به کار گرفته بشوند. روش دومی که برای چیدن وسایل قدیمی و آنتیک در دکوراسیون استفاده می‌شود این است که شما چند وسیله با ارزش تر و خاص تر را انتخاب کرده و فقط آن‌ها را به دکوراسیون مدرن و یا امروزی منزلتان اضافه می‌کنید. با این کار هم این وسایل به صورت تک دیده می‌شوند و هم تضادی با سایر مبلمان خانه به وجود نمی‌آورند.
یک گزینه محبوب، آویزان کردن عکس‌های قدیمی بر روی دیوار یا قرار دادن آن‌ها در قفسه است. گذاشتن عکس‌ها در یک قاب مدرن می‌تواند تاریخچه خانواده را زنده نگه داشته و یا خاطرات گذشته را برایمان مرور نماید. البته به غیر از قاب عکس‌ها، بشقاب‌های قدیمی، کاشی‌های سنتی و هر آنچه که بتوان روی دیوار نصب کرد و یا درون دکور گذاشت در این دسته قرار می‌گیرند در استفاده از وسایل عتیقه، محل قرار دادنشان در دکوراسیون نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. به روش‌های گوناگون می‌توان این کار را انجام داد که یکی از آن‌ها ایجاد نقطه کانونی است. به این صورت که شما یک چیدمان خاص برای شاخص تر کردن بخشی از فضای خانه ایجاد می‌کنید که در مرکز آن وسیله آنتیک یا قدیمی‌تان قرار گرفته و وسایل دیگر تکمیل کننده آن خواهند بود.

یک مبل قدیمی، تابلوی هنری بزرگ، صندلی تک با روکش با ارزش و حتی مجسمه‌های تاریخی، همگی می‌توانند نقش یک نقطه کانونی را برای شما ایفا نمایند. روش دیگری که برای استفاده از وسایل قدیمی وجود دارد این است که آن‌ها را با صنایع دستی در کنار هم قرار دهیم. این کار نیز مانند روش اول به ایجاد هماهنگی و هارمونی کلی بین وسایل دکوراسیون کمک زیادی می‌کند. به طور مثال عکس‌های بسیار قدیمی را با قاب‌های چوبی روستیک ترکیب کرده و روی دیوار نصب کنید. شما همچنین ممکن است برخی از قفسه‌های روستایی را برای چیدن وسایل عتیقه در نظر بگیرید. در این صورت بیش تر می‌توانید خلاقیت خود را به کار گرفته و ایده‌های جذاب خلق کنید. وسایل قدیمی و ساده را می‌توان از جمله جذاب ترین وسایل برای تزیین بخش‌های مختلف منزل دانست. ممکن است در منزل همه ما تعدادی وسیله قدیمی و سنتی وجود داشته باشد که اغلب یادگاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌باشند و یا آنها را از فروشگاه‌های مخصوص یا از مغازه‌های صنایع دستی خریداری نموده باشیم. در اینگونه مواقع است که باید به سراغ ایده‌هایی برای تزیین منزل با وسایل قدیمی و کهنه برویم و سعی کنیم نهایت استفاده را از این وسایل ببریم.

رنگ‌ها نیز در این نوع چیدمان‌ها بسیار مهم اند. مثلا رنگ‌های خاکی، کرمی و رنگ‌هایی که فضایی قدیمی را یادآوری می‌کنند، برای فضای قدیمی بسیار مناسب‌اند.

اقلامی که نقشی کلیدی در دکوراسیون‌های نوستالژیک و قدیمی دارند

نقشه ی جغرافیا

این نقشه‌ها حالتی نوستالژیک و بسیار زیبا دارند، مخصوصاً وقتی در رنگ‌های کمرنگ و کهنه نما به کار گرفته شوند، یادآور نمایی تاریخی خواهند بود. نقشه ی جغرافیایتان را قاب کرده و آنرا به دیواری از خانه که بهتر است یکی از دیوارهای اتاق نشیمن باشد نصب کنید و حتی می‌توانید تمام دیوار‌ها و یا یکی از دیوار‌هایتان را با نقشه جرافیا بپوشانید.

گلدان‌های قدیمی

گلدان‌های قدیمی‌اتان را پر از گل‌های تازه و زیبا و رنگی کنید و روی میزی که در گوشه‌ای از خانه قرار دارد بگذارید و حتی می‌توانید این گلدان‌ها را با اسپری به رنگ نقره‌ای در آورید تا به مانند یک عتیقه قدیمی زیبا درآید. معمولاً نقره و یا رنگ‌های سنگین برای گلدان‌ها و جزئیات ریز خانه؛ مثل اشاء کوچک، می‌تواند تاثیر بسزایی در بافت خانه داشته باشد.

سنگ فرش‌های قدیمی خانه

می‌توانید سنگ فرش‌های قدیمی داخل اتاق‌ها را که دیگر به درد نمی‌خورند را روی دیوار ایوان‌ها یا حیاط نصب کرده و به این ترتیب این دیوارهای ساده را تزئین کرده و از آنها برای نصب قلاب‌های آویزی و یا چوب لباسی استفاده کنید.

مانکن‌های قدیمی

می توانید مانکن‌هایی را که دیگر از بین رفته‌اند را در یک گوشه از اتاق خواب قرار داده و روی آن یک پارچه زیبا بیاندازید و بعد هم زیورآلات زیبایتان را به آن آویزان کنید و به این ترتیب نه تنها یک دکور زیبا در گوشه‌ای از اتاق درست کرده‌اید بلکه جای بسیار مناسب و در دسترسی را برای زیورآلاتتان آماده کرده‌اید.

رادیوها

ممکن است در خانه تان رادیوهای قدیمی داشته باشید ولی دیگر از آنها استفاده نکنید. اما شما می‌توانید این رادیوهای قدیمی را که در مدل‌های گوناگونی می‌باشند در یک قفسه قرار داده و از آنها یک دکوری زیبا بسازید. امروزه رادیوها و اسپیکرهایی با طرح رادیوهای قدیمی تولید می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها نیز در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

چگونه با کمک وسایل قدیمی و عتیقه، دکوراسیون منحصر به فردی داشته باشیم؟

چمدان‌های قدیمی

به راحتی می‌توانید از چمدان‌های قدیمی‌تان استفاده مجدد کنید . به این ترتیب که پایه‌ای زیر آن قرار داده و از آنها به عنوان یک میز در گوشه‌ای از اتاق خواب استفاده کنید. می‌توانید انواع وسایل تزئینی و حتی چراغ مطالعه تان را روی آن قرار دهید. اگر بخواهید می‌توانید زیر آن چرخ بگذارید و نه تنها با این روش زیباترش کرده‌اید بلکه به راحتی آن را به این طرف و آن طرف می‌برید.

تغییر مدل مبلمان

اگر وسایلی از خانه تان مانند مبلمان یا کنسول و آینه تان قدیمی شده‌اند می‌توانید به راحتی تکه پارچه‌ای از جنس ابریشم با هر چیز زیبای دیگری روی آنها بیاندازید و به طور کلی مدل آنها را تغییر دهید. حتی اگر از شکل و سبک آینه و کنسولتان خوشتان نمی‌آید می‌توانید روی کنسول یک ترمه بیاندازید و روی آنرا پر از وسایل تزئینی زیبا کنید.

کمدهای قدیمی

می‌توانید از کمدهای قدیمی که معمولا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود برای نمایش آثار هنری جذاب و زیبا استفاده کنید. یک صفحه نمایش فوق العاده و خاص در گوشه‌ای از خانه درست کرده و وسایل با ارزشی مانند انواع قاب عکس‌های قدیمی را روی آن قرار دهید.

پنجره‌های چوبی قدیمی

در بسیاری از خانه‌های قدیمی پنجره‌هایی قدیمی از جنس چوب قرار دارد که شما می‌توانید آنها را روی دیواری از خانه که خالی است نصب کنید و از دیدن یک اثر هنری قدیمی لذت ببرید.

شومینه

روی لبه شومینه می‌توانید لوازم جانبی گوناگون که مورد علاقه تان می‌باشد را قرار داده و هم چنین یک تابلوی فوق العاده بالای آن نصب کنید و یک صندلی راحتی جلوی این شومینه قرار دهید و هنگامی که احتیاج به استراحت دارید روی آن بنشینید و لذت ببرید.

پارچه‌های قدیمی

حتما همه شما در خانه تان پارچه‌های قدیمی دارید. می‌توانید آنها را به زیبایی تا کرده و به ترتیب رنگ در قفسه‌ای که به دیوار اتاق نصب شده است قرار دهید و به همین سادگی یک قفسه رنگی و زیبا از رنگ‌های فوق العاده شاد و گوناگون درست کرده و با این کارنه تنها به اتاق جذابیت بیشتری داده‌اید بلکه از این وسایل بی استفاده یک دکور زیبا هم درست کرده‌اید.
وسایل قدیمی از جمله گلدان‌ها و کوزه‌های قدیمی، میزهای چوبی کهنه، فرش‌ها و گلیم‌های قدیمی، دکوری‌ها و دیوارکوب‌های سنتی و قدیمی، بشقاب‌های دیواری و…. از جمله رایج ترین وسایل تزیینی قدیمی می‌باشند که نقش مثبتی در دکوراسیون سنتی منزل دارند. از این وسایل می‌توان در تزیین اتاق خواب، تزیین اتاق پذیرایی و حتی تزیینات مربوط به آشپزخانه استفاده نمود و از این طریق فضایی دلنشین و خاص در منزل ایجاد کرد.

نکاتی که در چیدمان وسایل قدیمی و عتیقه به کارتان می‌آیند
جزئیات در این دست از دکورها بسیار مهم و قابل توجه‌اند. تنها با رعایت و به کار گیری چند نکته و برخی اشیاء می‌توانید فضایی خاص ایجاد کنید. درهای چوبی قدیمی صلابت و سنگینی‌ای دارند که دکوراسیون آنتیک را به خوبی نشان می‌دهند. وسایل چوبی مثل میز تلویزیون و تخت خواب که زنگاری از پتینه بر خود دارند. دیوارهای رنگ و رو رفته که نشان از گذر زمان زیاد دارند. چمدان‌های قدیمی که می‌توانند به عنوان میز پاتختی شما باشند.
صندوقچه‌های قدیمی که می‌توانند به عنوان نیمکت و نشیمن در دکوراسیون خانه استفاده شوند. طاقچه چوبی بالای شومینه با کنده‌کاری‌های اصیل و ارزشمند. قاب عکس‌های قدیمی و رنگ و رو رفته. آباژورهایی با پایه‌های کار شده که مثل تندیس به نظر می‌رسند. دراورها و کابینت‌های چوبی قدیمی که معمولا از چوب‌های تیره تهیه می‌شدند. دستگیره‌های فاخر فلزی با پیچ و تاب‌های زیبا برای کمدها و کابینت‌ها. صندلی‌های چوبی لهستانی که البته می‌توانید صندلی لهستانی را با هر دکوراسیونی ست کنید. میز ناهاخوری با پایه‌های سنگین و کار شده. ظرف و ظروف قدیمی از جنس‌های مرغوب که امروزه کمتر به چشم می‌خورند. آینه‌هایی با قاب‌های انحنادار و کارشده که زنگاری از پتینه بر آنها دیده می‌شود.
چلچراغ‌های قدیمی با شمع‌های واقعی که با نور خود حس فضا را نیز آنتیک می‌کنند. دکوری‌های عتیقه و خاص که در هر خانه‌ای دیده نمی‌شود. ساعت‌های پایه‌دار و پاندولی چوبی که صدای تیک‌تیک‌شان در فضا می‌پیچد. فرش و قالیچه‌های دستبافت که گذر زمان، خواب تار و پودشان را گرفته است. کتاب‌های خطی قدیمی با جلدهای ضخیم و زخم برداشته. تمامی این جزئیات به نمای زیبا و منحصر به فرد شما اجازه ی جلوه و خودنمایی می‌دهند.

با استفاده از وسایلی بسیار ساده قدیمی، می‌توان دکوراسیونی بسیار زیبا و منحصر به فرد داشت. کافیست نکات لازم را رعایت کنیم و اشیاء را در جای درست به کار ببریم.

با توجه به آنچه گفته شد، حتی با در دست نداشتند وسایل بسیار ارزشمند هم می‌توان دکوراسیونی با نمای قدیمی داشت. هم چنین باید با رعایت نکاتی به چیدن وسایل پرداخت، در غیر این صورت حتی با در دست داشتن بهترین امکانات هم نمی‌توان فضای دلچسبی مهیا نمود


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments