پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چگونگی نصب کاشی دیوار

نصب کاشی روی دیوار سیمانی

چگونگی نصب کاشی دیوار

چگونگی نصب کاشی دیوار | آموزش گام به گام

کاشی و سرامیک گزینه مناسبی برای دیوار ، حمام و آشپزخانه هستند، چرا که این نوع دیوارپوش در برابر نفوذ رطوبت مقاوم است و خشک شدن آن از سایر دیوارپوش‌ها راحت‌تر است. بنابراین یادگیری نحوه نصب کاشی بر روی دیوار بسیار مهم است.

گام اول: آماده‌سازی اولیه دیوار وکاشی

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

اطمینان حاصل کنید که دیوار آماده کاشی‌کاری است. پس از برداشتن تمامی پوشش‌های دیواری و وسایل دیواری مانند روکش‌های کلید لامپ و … ساختار دیوار را بررسی کنید تا از میزان پوسیدگی و یا مقاومت دیوار اطمینان حاصل کنید. زیرا پوسیدگی دیوار باعث می‌شود تا هنگام کاشی‌کاری، دیوار شکاف بردارد یا حتی بشکند.

به دنبال علائمی باشید که ممکن است نشانه عدم استحکام دیوار باشند مانند ترک و یا پوسیدگی و… چرا که در این صورت دیوار نیاز به تعویض دارد.

به دیوار نیرو وارد کنید و مقداری با یک میخ فشار دهید، اگر میخ‌ها به راحتی در دیوار فرو روند احتمالا دیوار مستحکم نیست و نیاز به کار دارد.

اگر قصد دارید که دیوار با مساحت بزرگ را کاشی‌کاری کنید به یاد داشته باشید که از کاشی‌ها به عنوان ساپورت هم استفاده کنید و کاشی‌ها را به طور مستقیم روی دیوار نگذارید.

برای اندازه‌گیری دیوار و کاشی‌ها از متر نواری و یک تراز استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از متر خطوط میانی دیوار در منطقه مورد نظر را علامت بزنید. شما باید خطوط افقی و عمودی دیوار را علامت بزنید و میان آنها را پیدا کنید و از این خطوط برای صاف نگه‌داشتن کاشی‌ها استفاده کنید. هرگز تصور نکنید که یک سطح در اتاق، کف یا دیوار و یا حتی سقف باید کاملا مسطح باشد. صاف‌بودن یک سطح کاملا به ندرت اتفاق می‌افتد. این موضوع از دیدگاه تکیه‌گاه کاشی‌ها بسیار مهم است.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

مکان‌های مهم روی دیوار را با گچ علامت‌گذاری کنید و با استفاده از یک خط گچ فوری، خط‌های میانی و عمودی و افقی را که قبلا اندازه‌گیری کرده‌اید علامت‌گذاری کنید. اگر قبلا از خط گچ استفاده نکرده‌اید اصلا نگران نباشیدکار آسانی است! به سادگی میخ را در انتهای فضایی که مشخص کردید قرار دهید و رشته نخ را به آن وصل کنید و آن را محکم به سمت پایین بکشید. به این ترتیب یک خط کاملا مستقیم روی دیوار باقی می‌ماند.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

برای درست‌کردن خط گچ می‌توانید از نخ‌ها و یا رشته‌های معمولی استفاده کنید. و آن را به صورت دستی بسازید و استفاده کنید. استفاده از جعبه گچ ممکن است راحت‌تر باشد زیرا روند کارها را سریع‌تر می‌کند.

اتصالات را خشک نمایید و سپس کاشی‌ها را با یک اره مرطوب الماس برش دهید.کاشی‌ها را خشک نمایید و مطمئن شوید که که ظاهر کاشی همان‌طور است که شما می‌خواهید، باشد. احتمال دارد برای بعضی بخش‌های دیوار نیاز به برشی از یک کاشی داشته باشید، این بار هم با استفاده از یک اره مرطوب کاشی را اندازه بگیرید و برش دهید.

برای مثال اگر طول دیواری که مد نظر دارید ۵ فوت باشد و کاشی‌ها ۶ اینچ باشند و با فاصله ۴/۱ اینچ از هم فاصله داشته باشند، برای پوشش دادن دیوار به تعداد ۶/۹ کاشی نیاز دارید. یعنی ۹ کاشی کامل و یک برش۶/۳ اینچ.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

اگر اره مرطوب یا الماس ندارید، می‌توانید از یک فروشگاه برای مدتی اجاره کنید، همچنین می‌توانید از یک کاتر مخصوص کاشی استفاده کنید اما ممکن است منجر به شکستن کاشی شود. بنابراین اگر از کاشی ارزان قیمت استفاده کرده‌اید می‌توانید بدون نگرانی از یک کاتر استفاده کنید.

اگر کاشی‌ها را طوری قرار می‌دهید که از الگوی خاصی پیروی می‌کنند لازم است به اتصالات توجه زیادی کنید. نباید اشتباه کنید مخصوصا زمانی که از ملات استفاده می‌کنید و ملات را روی دیوار می‌کشید.

می‌توانید الگوی طرح کاشی را در حالت خشک با تکه‌های چوب تست کنید. کاشی‌ها را روی چوب قرار داده و مفاصل را علامت بزنید. برای دیدن نحوه قرار گرفتن کاشی‌ها روی دیوار از چوب طرح استفاده کنید.

برای نگه‌داشتن اولین ردیف خود، می‌توانید یک تکه چوب نصب کنید و یا می‌توانید یک تکه بتونی نصب کنید تا به شما در صاف و مستقیم نگه‌داشتن کاشی‌ها کمک کند. لبه بالایی چوب را به گونه‌ای تراز کنید که دقیقا در امتداد خط سطح میانی که مشخص کردید، باشد سپس آن را با میخ به دیوار متصل کنید.

————————————-

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چسب کاشی بهتر است یا ملات سیمان را مطالعه بفرمایید.

————————————-

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

پس از قرار دادن کاشی‌ها به راحتی آن را جدا کنید. قبل از نصب کاشی‌ها روی ملات دوباره آن را چک کنید. همچنین باید در تمام طول مدتی که در حال نصب کاشی هستید آن را چک کنید چون ممکن است کاشی‌ها در همین حین به سمت پایین حرکت کرده باشند و با چوب هم‌پوشانی پیدا کرده باشند.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

گام دوم: نصب کاشی‌ها

چگونگی نصب کاشی دیوار | ملات را مخلوط کنید. طبق یک قاعده کلی، پودر را در سطل ریخته و آب را کم‌کم اضافه کنید تا قوام آن شبیه کره بادام‌زمینی باشد. پس از مخلوط شدن اجازه بدهید تا مخلوط ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند و سپس دوباره آن را مخلوط کنید. حال ملات آماده استفاده است.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

ملات را به طور کامل روی سطح پخش کنید. کار را روی سطح ۲ *۳ شروع کنید و از یک ماله برای پخش‌کردن یکنواخت ملات استفاده کنید. ماله دندانه‌دار را با زاویه کم روی دیوار بکشید تا ملات حالت موج‌دار روی دیوار پخش شود. جهت شیارها مهم نیست بلکه همه خطوط باید موازی باشند.

اندازه ماله شما به اندازه و نوع کاشی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. برای کاشی‌های متوسط و کوچک دیواری که در حال حاضر محبوب هستند ماله با دندانه مربعی ۴*۱ استفاده کنید.

کاشی را آزمایش کنید تا مطمئن شوید ملات به خوبی روی سطح پخش شده است. یک بخش کوچک از دیوار را ملات بزنید و سپس کاشی را قرار دهید و به سمت بالا بکشید و به الگویی که در پشت کاشی ایجاد شده است نگاه کنید. اگر خطوط را واضح می‌بینید، به این مفهوم است که ملات خیلی خشک است و اگر به صورت تپه تپه می‌بینید یعنی ملات خیلی خیس و مرطوب است.

کاشی‌های خود را روی دیوار قرار دهید. با آماده شدن ملات می‌توانید کاشی‌کاری را شروع کنید. فاصله بین کاشی‌ها را حفظ کنید.کاشی‌ها معمولا به صورت متقاطع قرار می‌گیرند ولی اگر کاشی‌هایی با الگوهای خاص دارید باید از طرح‌های بداهه و ایده‌های جدید خودتان استفاده کنید. اگر ملات را تا کاشی‌های بالایی همین‌طور ادامه دهید ممکن است خیلی ضخیم شود و بنابراین به ماله کوچک‌تر نیاز خواهید داشت. سطح کاشی‌ها را در حین کاشی‌کاری اندازه‌گیری کنید.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

گام سوم: ریختن ملات روی کاشی‌ها

چگونگی نصب کاشی دیوار | ملات خود را انتخاب کنید و آن را با آب مخلوط کنید. بسته به میزان شکاف بین کاشی‌ها باید انتخاب کنید، که چه نوع ملاتی برای شما مناسب است. پس از انتخاب ملات براساس دستورالعمل روی بسته‌بندی مخلوط را آماده کنید و هر نوع افزودنی که در دستورالعمل آمده است را اضافه کنید. معمولا با یک کاسه آب شروع کنید و پودر را کم‌کم اضافه کنید تا زمانی که قوام بیاید و مشابه خمیر دندان بشود. دقت کنید که فقط به مدت ۲۰ دقیقه دوغاب را مخلوط کنید، زیرا مخلوط کردن بیش از اندازه باعث خشک شدن ملات می‌شود.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

ملات ماسه‌ای برای شکاف‌هایی بزرگ‌تر از ۳ میلی‌متر استفاده می‌شود.

ملات غیرماسه‌ای برای شکاف‌های کمتر از ۳ میلی‌متر استفاده می‌شود.

در صورت لزوم می‌توانید مواد افزودنی را از سرام‌پخش خریداری کنید. معمولا این افزودنی‌ها مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و همچنین در برابر تغییر رنگ ایجاد می‌کنند.

ملات را با استفاده از ماله مخصوص لاستیکی روی سطح پخش کنید. اکنون ملات را حدود ۲۰ دقیقه در ناحیه ۳*۳ پخش کنید و شناور را با زاویه ۴۵ درجه نگه دارید و با استفاده از شناور ماسه‌ها را به داخل شکاف‌ها فشار دهید. ملات را نباید به موازات خطوط فشار دهید زیرا این موضوع می‌تواند ملات را از شکاف‌ها خارج کند.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

با استفاده از ماله لاستیکی می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید.

پس از ریختن ملات با یک اسفنج روی کاشی‌ها را تمیز کنید. از یک اسفنج مرطوب برای این‌کار استفاده کنید و هرگونه ماسه اضافی را از بین کاشی‌ها خارج کنید. فقط یک ناحیه کوچک را پاک کنید و اسفنج را تمیز کنید و دوباره سطح را پاک کنید.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

اجازه بدهید که مدتی بماند تا کاملا خشک شود. مدت زمانی که لازم است تا ملات خشک شود حدود ۳ ساعت است ولی ممکن است دستورالعمل آن نکته خاصی در ارتباط با زمان خشک شدن ذکر کرده باشد که باید طبق آن عمل کنید. برخی مواد افزودنی ممکن است باعث شود، روند خشک شدن، کندتر پیش رود. افزودنی‌های مختلفی برای اهداف مختلف را می‌توانید براساس میزان و نوع اثرگذاری انتخاب کنید. شما می‌توانید با استفاده از آب و یک پارچه خشک ملات‌های اضافی را پاک کنید.

چگونگی نصب کاشی روی دیوار

پس از نصب تمام کاشی‌ها می‌توانید آب‌بندی را انجام دهید. برای جلوگیری از رشدکردن شکاف‌ها هر شش ماه یک بار آب‌بندی را انجام دهید. شما می‌توانید از درزگیرهای به صورت اسپری یا قلم مو مانند هستند استفاده کنید. این درزگیرها را بر روی کاشی‌های بدون لعاب و ناتمام قرار ندهید، چرا که ممکن است جذب کاشی شود و رنگ کاشی را تغییر بدهد.
چگونگی نصب کاشی روی دیوار

تهیه و ترجمه مقاله ” چگونگی نصب کاشی دیوار ” توسط تیم تولید محتوا سرام پخش


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments