پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کدام سرامیک برای مناطق گرمسیر مناسب است؟

کدام سرامیک برای مناطق گرمسیر مناسب است؟

زمانی که صحبت از مناطق گرمسیر می شود دسته بندی این اقلیم زیر شاخه های خاص خود را دارد که شامل اقلیم گرم و خشک و اقلیم گرم و مرطوب می شود در ابتدا برآن شدیم تا اقلیم گرم خشک که مناطق بیشتری از کشور را شامل می شود مورد بررسی قرار دهیم و شرایط آن را شناسایی کنیم :

این اقلیم بیشتر شامل مناطق نیمه استوایی ایران است و به این دلیل که وزش باد بسیار زیاد در این مناطق  داری آب وهوای بسیار خشک می باشد البته تابش مستقیم آفتاب در این مناطق بسیار شدیدتر از مناطق دیگر کشور است.آسمان این منطقه ها اصولا در بیشتر مواقع از سال بدون هیچ گونه ابرو بارانی است ولی بعد از ظهر ها  به طور معمول در اثر گرم شدن درجه هوا و حرکت لایه های ابر و هوای نزدیک به زمین، طوفان و گرد و غبارو در مواقعی مه بوجود می آید.البته لازم به ذکر است که دامنه تغییرات هوا در این مناطق بسیار متفاوت تر از مناطق دیگرکشور است. زمستان های بسیار سخت و تابستان های گرم و خشک شامل این مناطق است. این اقلیم خود به دو دسته بیابانی و نیمه بیابانی تقسیم می شود. تهران، مشهد، اصفهان و شیراز از جمله مناطق نیمه بیابانی این اقلیم هستند و شهر های  زاهدان و یزد از جمله مناطق بیابانی به حساب می آیند.

اولین نکته که باید در انتخاب مصالح مورد توجه قرار داد این است که مصالح مورد نظر حتما ظرفیت حرارتی بالایی داشته باشد در این مناطق  بهترین مصالح عموما آجر، خشت و گل هستند که ظرفیت حرارتی زیادی دارند. این مشالح با توجه به اختلاف دمای شب و دمای روز گرما را در خود ذخیره می کنند و در هنگام سردی هوای شب آن را منتقل می کنند. کاشی و سرامیک یکی از مصالح پر کاربرد در این مناطق است چون پایه آن با خشت ایجاد شده است.

پیشنهاد می شود در این مناطق از سرامیک هایی با رنگ های روشن استفاده شود زیرا جذب نور به آن بسیار کمتر است و فضای خانه را گرمتر نمی کند همچنین استفاده از طرح های برجسته می تواند تاثیر شایانی در زیبایی و همچنین جذب نور کمتر داشته باشد.

دسته دوم از اقلیم گرمسیر مناطقی هستند که دارای آب و هوای گرم و مرطوب هستند که سواحل جنوبی ایران که به وسیله رشته کوه های زاگرس را فلات بالایی خود جدا شده است تابستان های گرم و در عین حال مرطوب و زمستان های نسبتا معتدل که رطوبت هوا در تمام فصل خود را نشان می دهد اختلاف دمای شب و روز کم است شهرهای از جمله بندر عباس، جاسک ، آبادان و اهواز شامل این مناطق هستند که اصولا دارای نسیم های خنک دریایی است که این منطقه به دو دسته ی حاشیه خلیج فارس و حاشیه دریای عمان تقسیم می شود که باران های دریای عمان بیشتر تحت تاثیر بادهای موسمی است و باران های نامنظمی داردو بیشتر درگیر خشکسالی و بی بارانی است.

در این مناطق علاوه بر رعایت اصول معماری در آب و هوای گرم می بایست به اصول معماری در مناطق معتدل نیز دقت داشت استفاده از سرامیک هایی با جرم حرارتی کم و رنگ روشن یکی از بهترین گزینه ها برای این مناطق می باشد البته لازم به ذکر است باید توجه داشت که حتما از سرامیک هایی با جذب آب کم استفاده شود که بارش باران موجب آسیب به سطح کاشی و سرامیک نشود.

در مناطق آب و هوایی گرمسیر و در عین حال معتدل بهتر است حتما سرامیک های نما  اسکوپ شود که مشکلی برای آن ایجاد نشود و معمار با اطمینان خاطر بیشتر با تغییر آب و هوا و گرمی خورشید برای نمای  ساختمان و فضای حیاط مشکلی ایجاد نشود.

بهترین رنگ بندی ها در مناطق گرمسیر رنگ های سرد و ترجیحا روشن باشد که از گرمی هوا گرفته شود و زیبایی کار چندین برابر شود معماران در شرایط آب و هوای مختلف تلاش میکنند نهایت دقت را به عمل آورند و در مناطق گرمسیر ترجیحا از ملات هایی آستفاده میکنند که در اثر گرما و حرارت محکم تر و مقاوم تر شوند.

 


#کاشی #سرامیک #سرام پخش

منبع: کالاساخت

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments