پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کفپوش راش یا کفپوش چوب راش

کفپوش راش یا کفپوش چوب راش

کفپوش راش یا کفپوش چوب راش

  کفپوش راش یا کفپوش چوب راش | گونه‌های متفاوت درخت راش در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی یافت می‌شوند. راش آمریکایی، تنها گونه بومی است که در آمریکای شمالی وجود دارد. راش معمولاً در  شرق ایالت متحده آمریکا و استان‌های شرقی کانادا رشد می‌کند. بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های الوار راش در مناطق مرکزی و میانی آتلانتیک قرار دارند. درخت راش، حدوداً ۱۲۰ فوت رشد می‌کند و می‌تواند محیطی ۵۰ تا ۷۰ فوتی را پوشش دهد. بزرگ‌ترین انواع این درخت در اوهایو و دهکده‌های کنار رود می‌سی‌سی‌پی رشد می‌کنند؛ یعنی جایی که می‌توانند ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال عمر کنند. لایه‌های بیرونی راش، سفید است اما لایه‌های درونی قهوه‌ای مایل به قرمز هستند. بافت راش معمولاً خوب، صاف و یکنواخت است.

تاریخچه چوب راش

درخت راش، پیشینه‌ای ادبی دارد. مردمان آسیای باستان، نخستین افرادی بودند که زبان نوشتن را کشف کردند. آن‌ها، کلماتشان را روی پوست نرم و قابل‌انعطاف تنه درخت راش حک می‌کردند. چندی بعد به‌جای نوشتن روی تنه درخت، کتابی برای نوشتن اختراع کردند و آن را bok نامیدند. اگرچه در دنیای امروز از راش در صنعت کف‌پوش استفاده می‌شود اما در گذشته کاربردهای دیگری نیز داشته است. در گذشته از راش برای ساخت گوشتکوب، دسته هاون، جای ادویه، اسباب‌بازی، سبد، ریل قطار، تخته چندلا و دسته قلم‌مو استفاده می‌شد. همچنین چوب راش برای ذخیره غذا هم مناسب بود زیرا مانع انتقال بو و مزه محتویات درونش می‌شود.

کفپوش راش یا کفپوش چوب راش

دوام چوب راش

یکی از راه‌های تشخیص دوام یک کفپوش چوب سخت، مقیاس جانکا است. مقیاس جانکا به هر نوع خاص از چوب، عددی نسبت می‌دهد که میزان سختی یا نرمی آن را بیان می‌کند. کمترین مقدار این طیف، صفر است و نشان می‌دهد که چوب برای کفپوش خیلی نرم است. حد بالای مقیاس، چهار هزار است و بیان می‌کند که چوب خیلی سخت می‌باشد و برای کف‌پوش ایده آل است. عدد جانکا چوب راش ۱۳۰۰ است و کمی سخت‌تر از بلوط قرمز می‌باشد. طبق این عدد، راش برای کف‌پوش نواحی با ترافیک متوسط مناسب است.

کفپوش راش یا کفپوش چوب راش

کارایی چوب راش

اگر بخواهید با استفاده از ابزار یدی با الوار راش کار کنید؛ پروسه‌ای فوق‌العاده سخت پیش رو خواهید داشت و به همین دلیل است که در گذشته از راش به عنوان کفپوش استفاده نمی‌شد. به هر حال، ماشین‌های امروزی کار را راحت‌تر کرده‌اند. الوار راش باید به خوبی و با دقت خشک شوند چون خیلی آب می‌روند. وقتی که خشک شد؛ قوی، سنگین و سخت خواهد بود. راش، ضدضربه است و در برابر  پروسه خم با بخار به خوبی جواب می‌دهد. در نهایت، محصول را به خوبی پوشش داده و با استفاده از مواد نگهدارنده تیمار می‌کنند اما رنگ زدن این چوب، نسبتاً مشکل است. هم نوع چسبی و هم میخی این کف‌پوش، خوب هستند. مقاومت خاص راش در برابر فرسایش، این چوب را به انتخابی متفاوت برای کفپوش چوب سخت تبدیل کرده است.

موارد کاربرد چوب راش

دوام کفپوش راش، آن را با هر محیطی سازگار کرده است. درست مثل بیشتر کفپوش‌های چوبی، توصیه می‌شود از این محصول در نواحی مرطوب یا خیس مانند سرویس بهداشتی استفاده نکنید. اگر به دنبال کفپوشی با رنگ طبیعی هستید به سراغ راش بروید زیرا به سختی رنگ می‌شود. رنگ و بافت یکنواخت راش، ایده آل افرادی است که نمی‌خواهند نقش بین لایه‌های بیرونی و درونی چوب خیلی پیدا باشد یا دوستداران طرح‌های روکش‌داری که خیلی چشمگیر نیستند.

مراقبت و محافظت از کفپوش راش

اگرچه کفپوش راش، نسبتاً سخت و بادوام است اما باز هم یک محصول چوبی است و می‌تواند آسیب ببیند. برای حفظ زیبایی طبیعی کف‌پوش، یک سری اعمال پیشگیرانه و مراقبت‌های روتین ضرورت دارد. این اقدامات پیشگیرانه را باید در مناطق پر رفت‌وآمد مانند ورودی و راهرو رعایت کنید. کفش‌های پاشنه‌بلند به کف‌پوش صدمه می‌زنند؛ پس استفاده از آن‌ها را محدود کنید. زیر پایه مبلمان، پد بگذارید تا صدمات ناشی از آن‌ها را به حداقل برسانید و موقع جابه‌جایی مبل کفپوش آسیب نبیند. اگر حیوان خانگی دارید؛ ناخن آن را کوتاه کرده تا روی کفپوش راش خش نیاندازد. مراقبت‌های مرتب و روتین هم برای حفظ زیبایی کفپوش راش مهم هستند. با استفاده از جارو یا جاروبرقی، شن و گردوخاک را جمع کنید چون سطح صیقلی کفپوش را خراب می‌کنند. مایعات ریخته شده را هر چه زودتر پاک کرده و مانع نفوذ مایع به درون چوب شوید. بقیه نکات نظافتی به نوع روکش کفپوش خانه شما بستگی دارد.

مسائل زیست‌محیطی چوب راش

درخت راش، ملقب به مادر جنگل است زیرا لاشبرگهایی مغذی برای خاک جنگل فراهم می‌کند. میوه مغزدار این درخت، غذای حیوانات مختلفی چون پرندگان، موش، سمور، خرس سیاه، آهو و روباه است. مهم‌ترین خطری که درختان راش آمریکایی را تهدید می‌کند؛ ترکیب حشره و قارچ است. حشره‌ها به پوست راش حمله می‌کنند و آن را زخمی می‌کنند. این آسیب زمینه‌ساز رشد قارچ می‌شود. بعضی از این قارچ‌ها موجب مرگ ناگهانی درخت می‌شوند. در حال حاضر، تنها راه مقرون‌به‌صرفه برای جلوگیری از شیوع قارچ، قطع درخت بیمار و درختان اطرافش است. برای حفظ درختان تزیینی و ارزشمند از حشرات، می‌توان از حشره‌کش‌ها استفاده کرد.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments