پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کوره رولری پخت کاشی

کوره رولری پخت کاشی

این کوره‌‌ ها جدیدترین و اقتصادی‌‌ترین کوره جهت پخت سریع محصولات سرامیکی هستند.

هزینه تولید توسط این کوره‌‌ها به مراتب نسبت به بقیه کوره‌‌ها کمتر بوده و تولید محصولات سرامیکی از جمله کاشی و ظروف چینی با آن مقرون به صرفه است. در این کوره به جای واگن از کف غلتکی استفاده می شود.

غلتکها از فولاد زنگ نزن و نوار نقاله ها از زنجیر فولادی ساخته شده اند. در دماهای بالاتر از غلتکهای چینی استفاده می شود. بنابراین علاوه بر امتیازهای کوره تونلی، این کوره امتیاز دیگری هم دارد و آن تعمیر و نگهداری آسان است.

البته برای اشکال پیچیده همچنان سایر روش‌‌ها مرسوم هستند. از آنجا کهکوره‌‌های رولری دارای ابعاد مشخص و همچنین زمان پخت کمی هستند، امکان پخت قطعات بزرگ (از نظر ارتفاع) و همچنین پخت قطعاتی با فرمول‌‌های متنوع (بدنه و لعاب) درآن‌‌ها وجود ندارد. این کوره‌‌ها در دو نوعتک‌‌پخت و دو‌‌پخت بکار می‌‌روند. نوع تک‌‌پخت اغلب برای تولید کاشی کف و نوع دو‌پخت آن برای کاشی دیواری و ظروف چینی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

ساختمان کوره‌‌های رولری بصورت یک تونل (محفظه) طویل بوده که بصورت پیش‌ساخته بر اساس نیاز مشتری با استفاده از نسوزهای سبک ساخته می‌‌شوند. کوره از تونلی که در یک خط مستقیم قرار گرفته است تشکیل شده و مقطعی مستطیلی دارد. کاشی‌های خام از یک طرف وارد کوره شده و پس از حرکت در طول کوره و طی کردن سیکل پخت از طرف دیگر خارج می‌شوند. رولرها کمی بالاتر از وسط دیواره کوره قرار گرفته‌اند و مشعل‌ها در سمت راست و چپ کوره، هم بالا و هم پایین رولرها به‌طور متناوب قرار می‌گیرند. چون حرکت کاشی‌ها یکنواخت است، هر مرحله از پروسه پخت توسط منحنی حرارتی خاصی که مخصوص آن قسمت از کوره است مشخص می‌شود. هر قسمت از کوره مشخصه رفتاری و کاربردی خاص خود را دارد تا شرایط بهینه جهت تبادل حرارت با کاشی‌ها و نیز کنترل مفید استحاله‌ها و واکنش‌های شیمیایی رخ داده در کاشی و رسیدن به محصول با کیفیت مورد نظر ایجاد گردد.

کوره رولری پخت کاشی

در این نوع از کوره، کاشی‌ها روی رولرهایی که با موتور به چرخش در می‌آیند با سرعت ثابت حرکت کرده و از مناطق مختلف دمایی می‌گذرند. این مناطق دمایی به نحوی روی کاشی‌ها اعمال می‌شوند که دیاگرام دما – زمان مورد نظر تحقق یابد. واضح است که طراحی و ساخت کوره‌های رولری و نیز منحنی پخت به گونه‌ای است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین میزان مصرف انرژی محصولی با کیفیت مورد نظر تولید گردد.

امروزه استفاده از کوره های تونلی در صنعت تولید کاشی از جمله تکنولوژی های قدیمی محسوب می شود زیرا معایب و محدودیت هایی به شرح زیر دارد:

۱. این کوره ها حجم و فضای زیادی اشغال می کنند.

۲. هزینه اولیه ساخت آن ها زیاد است.

۳. راندمان این کوره ها نسبتا پایین است.

۴. هزینه تعمیر و نگهداری واگن ها زیاد است زیرا واگن ها دائمل در حال سرد و گرم شدن هستند.

۵. عدم حرارت دهی یکنواخت به کاشی و در نتیجه افت کیفیت محصول

۶. بالا بودن میزان ضایعات تولید

۷. بالا بودن هزینه پرسنلی

۸. تلفات حرارتی بالا از دیواره ها

۹. این کوره ها انعطاف پذیری کمی دارند و سرعت واگن ها و دمای کوره تقریبا یکنواخت است و نمی توان زمان پخت را برای محصولات کوچکتر و بزرکتر کم و زیاد کرد.

۱۰. پس از راه اندازی کوره باید به طور شبانه روز بار کوره تامین شود و این بدان معناست که میزان تولید و ظرفیت کارخانه باید متناسب با ظرفیت کوره باشد. این کوره ها برای ظرفیت کم نمی توانند راه اندازی شوند.

امروزه با توجه به معایب ذکر شده و از طرفی توسعه تکنولوژی، از کوره های تونلی کمتر استفاده می شود و این کوره ها جای خود را به کوره های رولری (غلتکی) داده اند. در کوره های رولری با استفاده از تکنولوژی مدرن در نحوه پخت کاشی و لعاب، کیفیت محصول بالاتر و میزان ضایعات پایین تر است. علاوه بر این، در این کوره ها شاخص مصرف انرژی و میزان اتلاف آن پایین تر می باشد. از طرفی کنترل کوره های رولری ساده تر و هزینه های پرسنلی آن پایین تر است.

پیشرفت تکنولوژی ساخت سرامیک‌ها در چند دهه اخیر همراه با علاقه‌مندی ایجاد شده در جهت کاهش مصرف انرژی، صنعت تولید کاشی و سرامیک را به سمت استفاده از ماشین‌آلات و ابزارهایی هدایت کرده است که سرعت تولید را افزایش می‌دهند. بدین منظور کوره‌های رولری به‌طور گسترده‌ای مورد استقبال و استفاده صنعتگران قرار گرفتند. در کوره های رولری به دلیل باز بودن فضا و یک لایه بودن چینش کاشی ها مکش کمتری نیاز است در نتیجهتلفات انرژی کوره رولری کمتر از تلفات انرژی کوره تونلی است و تلفات محصولات آن نیز کمتر است.


#کاشی #سرامیک #سرام پخش

منبع:تردارک سرام

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments