پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

گارانتی کاشی و سرامیک

گارانتی کاشی و سرامیک

گارانتی کاشی و سرامیک

  گارانتی کاشی و سرامیک |
در صنعت کاشی و سرامیک ایران چیزی بعنوان گارانتی برای حمایت از مصرف کننده وجود ندارد. علاوه بر این  عدم حمایت از مصرف کننده ، روی کارتن ها هم به وضوح نوشته شده که هر گونه شکایت قبل از نصب قابل رسیدگی میباشد. کاشیران از مدیران صنعت کاشی و سرامیک  تقاضا دارد برای یکبار هم که شده خودشان را جای خریدار قرار دهند.

برای اجرای  یک میهمانی مقدماتی لازم است ، اگر اجرا و نصب کاشی و سرامیک  را به یک میهمانی  تشبیه کنیم  ، میهمانان آن استادکار و کارگران هستند ، حال تصور کنید در یک مهمانی موقع صرف نهار؛ رستوران غذای اصلی را شور و غیر قابل  مصرف تحویل دهد ، تکلیف میزبان و تکلیف مهمان چه خواهد بود ؟؟؟؟

با توجه به اینکه  مصرف کننده معمولا تخصص تشخیص عیوب سرامیک را ندارد

در بهترین حالت ، کاشیکار و کارگران در حین کار متوجه غیر قابل مصرف بودن کاشی و عیوب آن میشوند ، تکلیف کارفرما و پیمانکار چه خواهد بود ؟

در بهترین حالت ، کاشیکار و کارگران در حین کار متوجه غیر قابل مصرف بودن کاشی و عیوب آن میشوند ، تکلیف کارفرما و پیمانکار چه خواهد بود ؟

آیا بغیر از اینست که کارگر و بنُا دستمزد روزانه شان را میخواهند ؟؟؟؟

آیا بغیر از اینست که کارفرما برای اجرای کاشی و سرامیک خود برنامه ریزی کرده است. مثلا یک اداره یا فروشگاه را در نظر بگیرید. برای پیشگیری از روند جاری پاسخگویی به ارباب رجوع و یا خریداران ، روز تعطیل را برای اجرا انتخاب کرده اند  ، واقعا چه زیان هنگفتی را باید متقبل شود و  تکلیف این کارفرما چیست ؟؟؟؟

در حالت دیگر ، بسیار دیده شده که اشکالات در خاتمه کار و بعد از بندکشی بروز میکند. مثلا پس از بندکشی اختلاف شید رنگ مشهود میگردد. چرا که در حین نصب ، نور کافی در ساختمان وجود ندارد و ممکن است کلید و پریزها هنوز قابل استفاده نباشد

حال مراحلی که یک خریدار باید برای احقاق حق خود طی کند کدامند:

در ابتدا باید به فروشنده مراجعه و موضوع را مطرح کند ، شاید فروشنده طی تماس  با پخش کننده و تولید کننده بتواند موضوع را به سادگی حل کند

خریدار به فروشنده نامه شکایت بدهد و فروشنده هم فرم شکایت مخصوص هر کارخانه  را تکمیل  و ارسال میکند

کارخانه هم اعزام بازرس را در برنامه قرار میدهد

اما به دفعات دیده شده ، بازرس ، از افراد کنترل کیفیت کارخانه است ، اگر بخواهد مشکل را تایید کند باید بخش کنترل کیفی ( یعنی خودش را در مقابل مدیرانش )  زیر سوال ببرد که قاعدتا پاسخ آن از قبل مشخص است

همچنین به دفعات دیده شده کنترل کیفی در حین بازدید و  تهیه گزارش ،  شفاها هم وجودعیوب را تایید میکند اما نسخه ای از گزارش و دیده های خود را به شاکی نمیدهد ، بعد از اینکه به کارخانه مراجعت میکند ، رنگ عوض میشود و بهانه میآورد و مخفیانه و غیر رسمی اعلام میدارد که اگر تایید کنم توسط مدیرانم توبیخ میشوم.

همچنین آنچه که بسیار رایج است ، در صورتیکه راه فرار نباشد ، ایراد را تایید میکنند و لطف کرده و تخفیف درجه ورحمت میفرمایند. یعنی با منت و بعد از جلسات پی در پی داخلی در کارخانه نتیجه را اینگونه اعلام میدارند که با تخفیف قیمت یک درجه موافقت گردید و کاشی درجه یک با قیمت درجه دو محاسبه میگردد. یعنی اگر کاشی سرامیک درجه یک را متری ۲۰.۰۰۰ تومان خریده اید ، با قیمت درجه دو مثلا با نرخ ۱۹.۲۰۰ تومان محاسبه میشود.

تولید کننده محترم ، لطفا از خود بپرسید قیمت تمام شده یک کاشی ۲۰.۰۰۰ تومانی در تهران با مصالح و اجرت نصب، متری ۴۰.۰۰۰ تومان تمام میشود. یعنی کسی که برای زیبایی کارش میخواهد ۴۰.۰۰۰ تومان هزینه کرده ، محتاج متری ۸۰۰ تومان تخفیف است و یا با این تخفیف درجه ، ایراد رفع و شیشه بشکسته سالم میشود ؟؟؟؟

همچنین به دفعات دیده شده که کارشناس عیوب را تایید میکند ، اما در ادامه میگویید به مرور زمان رفع عیب میشود و پشت نمایی  رفع شده و همرنگ میشود.

حالا تکلیف این کارفرمای  بخت برگشته چیست؟

یعنی چند روز یا چند هفته باید تامل کند.

چند روز به منزل نو اثاث نیاورد؟

فروشگاه خود را چیدمان نکند  و یا خریداران واحد مسکونی را برای بازدید راه ندهد ؟

 البته از قدیم گفتند وای به خونی که از یک شب  بگذره. همانطوری که خونخواه بعد از یک شب از اصرار بر حونخواهی سرد میشود ، کارخانه هم آنقدر وعده امروز و فردا میدهد تا شاکی از خیرش بگذرد.

ایراد پشت نمایی و تغییر رنگ در سرامیک درجه یک پرسلان ۶۰*۶۰ کارخانه ی   فلان

کارتنهای کاشی سرامیک را پس از اطمینان از صحت انجام کار معدوم کنید و تا قبل از پایان کار همه کارتنها را نگهداری کنید.

خریداران همیشه به مطالب زیر توجه کافی داشته باشند. بسیاری از کاشیکاران هم مطالب زیر را نمیدانند. عدم رعایت مطالب مهم زیر ممکن است باعث خسارات غیر قابل جبران گردد.

یک کاشی را مثال میزنیم

مثلا کاشی ترمه آبی روشن سایز ۲۵*۵۰ درجه یک محصول کارخانه الف

  با کاشی ترمه آبی روشن سایز ۲۵*۵۰ درجه یک محصول کارخانه الف

ممکن است سه تا اختلاف  داشته باشند. عدم توجه به این اختلافات ، قطعا موجب عدم قبول شکایت  مشتری از سوی کارخانه کاشی میباشد.

۱- اختلاف سایز

کاشیها اختلاف سایر طبیعی دارند ، روی بسته کاشی نوشته شده سایز  S-M-L  ( کوچک – متوسط – بزرگ )  یعنی در پروسه تولید این اختلاف سایز طبیعی هست یعنی همه کاشیهای سایز ۲۵*۵۰ شما باید کد M  یا  S  یا  L باشد تا کاشیها کوچک و بزرگ نباشند و بندکشی صحیح و یکنواخت انجام شود

تبصره : اگر داخل یک بسته کاشیها اختلاف سایز بیش از حدود ۲ میلیمتر با یکدیگر داشته باشند ، ایراد فنی تولید است.

توجه : برای پیشگیری از اختلاف سلیز امروزه کاشی و سرامیکها را کالیبر میکنند. اسامی رکتیفایر . چمفر . اسکوئر . لیزری . گونیا . بدون درز همه یک مفهوم را دارد.

۲- اختلاف شید رنگ لعاب

کد شید رنگ روی کارتنها را کنترل کنید کارخانه در یک زمانی لعاب خود را از کارخانه لعاب سازی A خرید میکرده و مدتی دیگر از لعابسازی B

لذا ممکن است کارتنها  اختلاف شید رنگ داشته باشند

تبصره : اگر داخل یک کارتن اختلاف رنگ وجود داشته باشد ایراد از تولید کننده میباشد.

۳-  اختلاف شید رنگ طرح

کد شید رنگ روی کارتنها را کنترل کنید کارخانه در یک زمانی رنگ چاپ خود را از کارخانه رنگسازی A خرید میکرده و مدتی دیگر از رنگسازیB

لذا ممکن است کارتنها  اختلاف شید رنگ داشته باشند

تبصره : اگر داخل یک کارتن اختلاف رنگ وجود داشته باشد ایراد از تولید کننده میباشد.

فروشنده محترم

کاشیران از شما میخواهد لحظه ای خود را جای خریدار بگذارید. چطور میتوان از خریداری که در طول عمر خود شاید برای یکبار بتواند اقدام به انتخاب و نصب کاشی کند ، انتظار داشت که کارشناس خبره کاشی باشد. فروشنده موظف است کالای یک کد فنی به خریدار تحویل دهد ، صرف اینکه پایین لیست قیمت و فاکتور بنویسیم که هر گونه ایراد قبل از نصب قابل رسیدگی هست ، کافی نیست. در بخش  تولید تمام کارخانجات موضوع اختلاف کد فنی رعایت میشود. کالاهای مشابه از لحاظ طرح و رنگ اما با اختلافات جزیی در کارخانه ، از واحد تولید به تفکیک به واحد فروش تحویل میگردد. اما کارکنان بخش فروش کارخانجات هم بر اثر ناآگاهی یا سهل انگاری ، برای یک خریدار ممکن است چند شید رنگ را در یک تریلر بار بزنند ، اما ضروری است از قبل خریدار را در جریان بگذارند که چیدمان کالاهای دارای اختلاف کد فنی در مکانهای متفاوت باشد و به تفکیک نیز به مشتریان فروخته شود.

واقعا نمیتوان از خریدار و مجری بعضا کم سواد این انتظار را داشت که بشیند و تک تک کدهای فنی را با هم مقایسه کند و از یکسان بودن کد فنی قبل از اجرا اطمینان یابد. این حرفها به زبان ساده و در عمل غیر ممکن است. بسیاری از کدهای فنی مخدوش و یا ناخوانا و آب خورده و عملا غیر قابل خواندن است. در نتیجه از فروشندگان محترم تقاضا داریم کالای یک کد را در مبدا به خریدار تحویل دهند و از یکسان بودن کدفنی آن اطمینان حاصل کنند و در صورت ناچاری در تحویل کالای دو کد ، از خریدار امضاو و تعهد عدم شکایت بگیرند.

گارانتی کاشی و سرامیک

نکته بسیار مهم :

در ۹۶%  انبار های کاشی و سرامیک ، موقع صدور حواله توجهی به اختلاف کدهای فنی کالا نمیشود ، چون در زمان ورود کالا ، کای و سرامیک را به تفکیک کد فنی وارد موجودی نمیکنند. وقتی از پخش کننده میپرسید که برای تکمیل کار نیاز به کد فنی فلان داریم ، میگویند نمیدانیم داریم یا نداریم و باید به انبار بگوییم روی کارتن را بخواند. واقعا  این عمل پخش کننده ، کاملا غیر حرفه ای هست.

درنظر داشته باشید اصطلاحی با عنوان  ” کاشی چمفر شده ” ، وجود دارد. اگر بخواهیم بدانیم در واقع چمفر کاشی چیست ، باید به سایز کردن کاشی در ابعاد و اندازه مورد نیاز سفارش دهنده با دستگاه مخصوص اشاره نمود.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””]گارانتی کاشی و سرامیک


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments