پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

گرانیت به عنوان پیشخوان در آشپزخانه

راه-حل‌های-فنی-پیشرفته-در-گونیا-کردن-کاشی-سایز-بزرگ

گرانیت به عنوان پیشخوان در آشپزخانه

برای پیشخوان آشپزخانه می‌توان از متریال‌های متفاوتی استفاده کرد. استفاده از گرانیت به عنوان پیشخوان در آشپزخانه یک انتخاب مناسب است زیرا با وجود جنس طبیعی گرانیت نیاز به پردازش زیادی ندارد.

عرضه گرانیت به بازار به دو صورت کاشی و تخته صورت می‌گیرد که از پیش برش داده نمی‌شوند؛ بلکه درمعدن یا محل نصب برش داده می‌شوند. سنگ گرانیت در پوسته‌ی زمین و در اثر سرد شدن به وجود می‌آید.

میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا سنگ گرانیت به وجود بیاید. گرانیت مورد استفاده در پیشخوان آشپزخانه نیز از سنگ‌های گرانیت موجود در زمین استخراج می‌شود.

گرانیت برای کانتر آشپزخانه

معادن سنگ گرانیت در ایران

در کشور ایران معادن متعددی وجود دارد که می‌توان سنگ‌های مختلف مورد نیاز را از آن استخراج و برای مصارف گوناگون به‌کار برد. نمونه‌هایی از این معادن، معادن سنگ گرانیت است که در شهرهایی مثل خرم دره، بیرجند، همدان، مشهد، نطنز، گیلان، طوس، نهبندان، یزد و زنجان وجود دارد. محصولات ‌هر منطقه با منطقه دیگر از نظر طرح و رنگ متفاوت است که ایران را از واردات سنگ  گرانیت بی‌نیاز کرده است.

کاربرد‌های گرانیت در ساختمان

این سنگ که از معادن استخراج می‌شود صیقل پذیری بسیار بالایی داشته و درعین حال مقاوم و بادوام است.  همین ویژگی در سنگ گرانیت باعث استفاده متداول از آن در صنعت ساختمان سازی شده است.

ویژگی دیگر این سنگ، تنوع در رنگ است که در زیبایی و ست کردن با هردکوراسیونی مستعد است. نمونه‌های کاربرد سنگ‌های گرانیتی در صنعت ساختمانی شامل:

  • سنگ‌فرش
  • روکابینیتی
  • پیشخوان آشپزخانه
  • پله
  • دیوارپوش
  • سینک روشویی
  • سینک آشپزخانه
  • محوطه سازی

طراحی کاشی های backsplash آشپزخانه

مزایای استفاده از گرانیت

از دلایل پرکاربرد بودن سنگ گرانیت و استفاده از آن در ساختمان‌سازی، مزایای زیاد آن است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • تنوع در رنگ

همانطور که گفته شد می‌توان سنگ‌های گرانیت را با رنگ‌های متفاوت در طبیعت مشاهده کرد. سنگ‌های گرانیتی بارنگ‌های قرمز، شکلاتی، قهوه‌ای، قرمز، سبز و آبی یافت می‌شوند و همین تنوع رنگ باعث شده از آن برای زیبا سازی ساختمان‌ها استفاده شود.

  • تنوع در طرح

به دلیل اینکه سنگ گرانیت طبیعی است بدون نیاز به طراحی دارای زیبایی منحصر به فرد و طرح‌های متنوع است.

  • طول عمر و دوام بالا

از ویژگی‌های مهم سنگ گرانیت که باعث شده در مکان‌های پر رفت و آمد مانند پله‌ها مورد استفاده قرار بگیرد طول عمر و دوام بالای آن است. گرانیت درمقابل فشار یا سایش آسیب کمی‌می‌بیند به‌این ترتیب دارای طول عمر بالا بوده و کاهش هزینه‌ها برای خرید مجدد یا تعمیر را در بر دارد.

  • قیمت مناسب

گرانیت به طور طبیعی در طبیعت و معادن وجود دارد بنابراین نیازی به صرف وقت و هزینه برای تولید نیست در نتیجه‌ قیمت آن کاهش می‌یابد. همچنین معادن سنگ گرانیت در کشور ما به وفور وجود دارد و فراوانی‌ هر کالایی باعث کاهش قیمت آن در بازار می‌شود. یکی از دلالیل استفاده از گرانیت به عنوان پیشخوان در آشپزخانه قیمت مناسب آن است.

خواص-سنگ-مرمر

  • مقاومت در برابر نفوذ آب و مایعات

در واقع سنگ گرانیت نوعی سنگ غیرمتخلخل است و همین‌ویژگی‌ باعث شده گرانیت در برابر نفوذآب و رطوبت مقاوم و برای ساخت سینک روشویی، سینک آشپزخانه، کانتر و کفپوش استفاده شود.

  • دوست‌دار محیط زیست

این سنگ که از منابع استخراج می‌شود خام است؛ یعنی در مواد اولیه آن ماده غیر طبیعی وجود ندارد در نتیجه برای محیط زیست مشکلی ایجاد نمی‌کند حتی سال‌ها پس از استفاده می‌توان آن را بازیافت کرد.

  • مقاومت در برابر حرارت

از ویژگی‌های دیگر گرانیت مقاومت در برابر حرارت است که آن را برای استفاده در آشپزخانه مناسب می‌کند. نمونه‌های استفاده ازگرانیت در اشپزخانه، استفاده از گرانیت به عنوان روکش پشت گاز و استفاده از گرانیت به عنوان پیشخوان در آشپزخانه است که اگر روی آن ظروف داغ قرار گیرند جای هیچ نگرانی نیست.

  • مقاومت در برابر خوردگی

سنگ گرانیت در برابر خوردگی، سائیدگی و خراش بسیار مقاوم است به طوریکه با ریختن مواد شیمیایی روی آن آسیب نمی‌بیند.

معایب سنگ گرانیت

سنگ گرانیت علاوه برمزایا ، معایبی نیز دارد که آشنایی با آن‌ها به شما در انتخاب و خرید کمک می‌کند.

  • وزن بالا
  • فقط باملات چسبانده می‌شود
  • زمان نصب بالا
  • عایق حرارتی نیست
  • عایق صوتی نیست
  • چسبندگی خوبی ندارد

انتخاب سنگ مناسب

برش دادن گرانیت در معدن

شاید بپرسید سنگ گرانیت چگونه به اشکال مورد استفاده در می‌آید؟ پس از استخراج سنگ گرانیت و جدا کردن آن از سنگ‌های اطراف با استفاده از چکش‌های خیلی بزرگ، نوبت به برش سنگ در ابعاد مناسب می‌رسد.

اغلب برای برش دادن گرانیت از اره‌برقی به همراه سنباده استفاده می‌شود. اگر اره نباشد می‌توان از اکسید آلومینیوم و الماس و… نیز به ترتیب استفاده کرد.

برش دهنده واترجت، با فشار قوی نیز برای برش خطوط معین وسیله‌ای مناسب است. برش گرانیت باید بصورت یکنواخت و با لبه های صاف باشد همچنین می‌تواند به شکل‌های دلخواه، به صورت کاشی یا صفحه‌ای برش بخورد.

معرق سنگ با استفاده از واتر جت (1)-min

شیوه استفاده از گرانیت به عنوان پیشخوان در آشپزخانه

اکنون سطوح یا کاشی‌های گرانیتی شما حاضر است. اما برای شروع کار لازم است ابعاد و اندازه‌های مورد نظر را به دست آورید. برای کشیدن سطوح و یا کاشی‌های گرانیتی روی کابینت‌ها لازم است با در نظر گرفتن فضا، سینک و تجهیزات آشپزخانه اقدام به خرید گرانیت کنید زیرا ابعاد سطوح گرانیت در معدن مشخص شده و برش زده می‌شود. اما گاها نیاز است آن را در خانه برش بزنید که باعث ایجاد گرد و غبار زیادی می‌شود و تمیز کردن آن دردسر دارد.

لوازم برش زدن گرانیت

یک نصاب برای استفاده از گرانیت به عنوان پیشخوان آشپزخانه نیاز به وسایلی مانند: دستگیره، اره چرخان با تیغه الماس و یک ابزار مکنده دارد. استفاده از این ابزار برای برش زدن گرانیت در قسمت‌های اطراف سینک ریخت و پاش حاصل از برش را به حداقل می‌رساند.

فروشندگان، معمولا دو محصول شابلون سینک و بالای اجاق‌گاز را نیز می‌فروشند. کاربرد شابلون‌ها مثل شابلون لوله دوبازو، کمک به نصاب برای برش دقیق و نصب است.

معمولا نصاب‌ها با توجه به اندازه‌ فضاهای موجود در هرخانه شابلون‌های جدیدی می‌سازند. پس از اندازه‌گیری گرانیت، آن را روی یک زیر لایه چوبی قرار داده و نصب می‌کنند و بین آن‌ها یک مانع بخار قرار می‌دهند. برای چسباندن گرانیت از مخلوط چسب پلاستیکی و صمغ گیاهی رنگی استفاده می‌شود.‌

ایده‌های استفاده از باقی مانده گرانیت

ممکن است پس از اتمام کار مقداری دور ریز از سنگ گرانیت داشته باشید اما با کمی خلاقیت می‌توان از آن در مکان‌های مختلف خانه استفاده کرد مانند:

  • روکش کردن پشت گاز
  • ساخت تخته خرد کن از گرانیت

کلام آخر

در این مقاله درباره سنگ گرانیت، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن صحبت شد. استفاده از سنگ‌های گرانیت دارای مزایای زیادی شامل: مقاومت بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر حرارت و ضربه، تنوع در طرح و رنگ و … است. اما از معایب گرانیت چسبندگی بازمان، کیفیت نامناسب و عایق صوتی و حرارتی نبودن است که باعث هدر رفت انرژی می‌شود.

کاربرد سنگ گرانیت شامل: روکابینیتی،  پیشخوان آشپزخانه، پله، دیوارپوش، سینک روشویی، سینک اشپزخانه، محوطه سازی و… است.

مجله سرام پخش

 

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments