پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

۳۰ درصد اقتصاد یزد وابسته به کاشی و سرامیک

۳۰ درصد اقتصاد یزد وابسته به کاشی و سرامیک

۳۰ درصد اقتصاد یزد وابسته به کاشی و سرامیک

گروه معدن: استان یزد با ۷۶ واحد تولید کاشی و سرامیک فعال، پیشتاز این صنعت در کشور به‌شمار می‌‌رود.

۳۰ درصد اقتصاد یزد وابسته به کاشی و سرامیک | کارخانه‌های کاشی و سرامیک این استان نه‌تنها به‌طورمستقیم موجب اشتغال تعداد زیادی از یزدی‌ها شده‌‌، بلکه قطب صنعت کاشی و سرامیک کشور را به خود اختصاص داده است. درحقیقت این استان، بزرگ‌ترین تولید‌کننده کاشی و سرامیک ایران و نهمین تولیدکننده این محصول در عرصه بین‌المللی است.
صنعت کاشی و سرامیک یکی از پررونق‌ترین صنایع یزد است و نقش مهمی در اقتصاد این استان ایفا می‌کند.

اشتغال ۳۰۰ هزار نفری

نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران با بیان اینکه اقتصاد حدود ۳۰۰هزار نفر(۳۰درصد) از جمعیت یزد به این صنعت وابسته است، تاکید کرد: نبود زیرساخت مناسب برای صادرات و نبود رایزن اقتصادی ایران در بسیاری از کشورهای هدف، مهم‌ترین چالش این بخش به‌شمار می‌رود.
به گزارش ایرنا، نصرالله شریف‌فرد اظهار کرد: واحدهای کاشی و سرامیک یزد نه‌تنها به‌طور مستقیم زمینه اشتغال تعدادی از جویندگان کار را فراهم کرده بلکه استان را به قطب مهم این صنعت در کشور نیز تبدیل کرده است.
این کارشناس صنعتی با بیان اینکه یزد با ۷۶ واحد تولید کاشی و سرامیک فعال در این صنعت پیشتاز است، افزود: میزان تولید کشور ۵۵۰ میلیون مترمربع است که افزون بر نیمی از آن در استان تولید و روانه بازار می‌شود.
نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران درباره میزان مصرف کاشی و سرامیک کشور اظهار کرد: در بهترین شرایط اقتصادی، سرانه مصرف کاشی و سرامیک حدود ۴ مترمربع است ولی با توجه به رکود اقتصادی مصرف داخلی و توقف ساخت‌وسازها به‌ویژه مسکن مهر، مصرف این محصول به‌شدت کاهش یافت، به‌طوری‌که کارخانه‌ها ظرفیت تولید را کاهش دادند.
شریف‌فرد با بیان اینکه پیش از این ۴۰درصد تولید به صادرات اختصاص داشت، تصریح کرد: هرچند تحریم‌ها بر صادرات تاثیر داشت اما دولت هم برنامه اساسی برای صادرات کاشی و سرامیک نداشته است.
وی نبود رایزن اقتصادی ایران در بسیاری از کشورها را یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت کاشی و سرامیک عنوان کرد و ادامه داد: با وجود تلاش‌های انجام شده در این صنعت برای توسعه صادرات، به دلیل نبود رایزن اقتصادی، به اندازه کافی اهداف ایده‌آل در بحث توسعه صادرات محقق نشده است.
این کارشناس صنعتی، نداشتن تفاهمنامه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را از دیگر مشکلات در این راستا دانست و گفت: این امر موجب شد که حقوق و عوارض گمرکی برای ایران نسبت به کشورهای دیگر همچون عراق و سوریه افزایش یابد.

صادرات مشوقی ندارد

نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات، هزینه بالای حمل‌ونقل است که قدرت رقابت با تولید‌کنندگان خارجی را سلب می‌کند، افزود: درکنار این موضوع باید نبود مشوق‌های صادراتی را هم اضافه کرد.
شریف‌فرد خاطرنشان کرد: در گذشته دولت برخی مشوق‌های صادراتی را برای تولید‌کنندگان درنظر می‌گرفت که برای فعالان صنعت و تولید دلگرم‌کننده بود. هم‌اکنون نه‌تنها از مشوق‌ها خبری نیست بلکه ابلاغ بخشنامه‌ها موجب دلسردی و تبدیل به یکی از عوامل بازدارنده صادرات شده است.
وی در ادامه یادآور شد: به‌عنوان نمونه هنوز اقدامی برای همکاری بین بانک‌های ایرانی و کشورهای همسایه در زمینه گشایش اعتبار انجام نشده است، چنانچه صادر‌کنندگان اجناس خود را با ارز خارجی بفروشند امکان انتقال وجه وجود ندارد.
نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران مشکلات بانکی، افزایش مالیات، بالا بودن هزینه‌های آب، برق، گاز و تامین اجتماعی را از مهم‌ترین مشکلات این صنعت عنوان کرد.
شریف‌فرد در ادامه خاطرنشان کرد: دولت در شرایط کنونی از خود نرمشی برای بهبود وضعیت صنایع نشان نمی‌دهد، از طرفی مشکلات، قدرت رقابت تولیدکننده ایرانی با رقیبان خارجی را سلب کرده است.
این فعال صنعت کاشی و سرامیک استان یزد همچنین درباره سود وام بانکی افزود: سود بانکی در ترکیه ۴ تا ۶درصد است، تعداد رایزن‌های اقتصادی آنها در برخی کشورها قابل قیاس با شمار رایزن‌های ایران نیست، بنابراین چگونه می‌توان انتظار رقابت با تولید‌کننده خارجی را داشت؟
شریف‌فرد در ادامه دیگر مشکلات را نوسان نرخ ارز دانست و اضافه کرد: در چند ماه گذشته بسیاری از کارخانه‌ها برخی مواد اولیه و دستگاه‌های خود را به صورت چکی از خارج خریداری کرده‌اند و تفاوت نرخ اخیر موجب ایجاد مشکلاتی برای آنها شده است.
وی ادامه داد: برای نمونه نرخ یورو ابتدای سال ۹۶، ۴ هزار و ۱۱۰ تومان بود، یک سال بعد به ۶ هزار و ۲۰ تومان رسید و در ۱.۵سال بعد چند برابر شد و افزایش ۴۵درصدی نرخ ارز به معنای همین میزان ضرر برای تولید‌کنندگان است.

کارخانه‌هایی که با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند

نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک با بیان اینکه بخشی از تولید در انبار کارخانه‌ها موجود است، یادآور شد: هم‌اکنون تعدادی از کارخانه‌ها با ۵۰درصد ظرفیت و واحدهایی نیز با ۱۰۰درصد ظرفیت فعالیت دارند، به همین دلیل کارخانه‌های یزد با ۷۰درصد ظرفیت کار می‌کنند.
شریف‌فرد افزود: هم‌اکنون ۳ واحد از مجموع ۷۶ واحد تولیدی استان با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو هستند و امیدواریم مشکل رفع شود. وی در ادامه تصریح کرد: آینده این صنعت بستگی به حمایت جدی دولت دارد و با مدیریتی که در بخش خصوصی وجود دارد، امیدواریم بر این مشکلات غلبه کنیم.
لازم به یادآوری است که استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها، آبادی‌ها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””]۳۰ درصد اقتصاد یزد وابسته به کاشی و سرامیک


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments