پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

استاندارد تعیین مقاومت در برابر یخ زدگی

استاندارد تعیین مقاومت در برابر یخ زدگی

هدف از تدوین این استاندارد تعیین روش آزمون مقاومتدر برابر یخ زدگی برای تمام کاشی های سرامیکی می باشد، که قرار است در شرایط یخ زدگی در مجاورت آب به کار برده شوند.

اصول آزمون

بعد از اشباع کردن کاشی ها از آب، آنها را به طور متناوب در دمای ۵- و ۵+ درجه سانتی گراد قرار می دهند. تمامی قسمت های کاشی باید در معرض یخ زدگی قرار گیرند و عمل یخ زدگی حداقل برای ۱۰۰ بار تکرار شود.

وسایل مورد نیاز

  • خشک کن با دمای ۵±۱۱۰
  • ترازو با دقت ۰۱/۰%
  • دستگاهی برای اشباع کردن کاشی ها از آب بعد از تخلیه هوا توسط پمپ خلا
  • یخ زن
  • جیر نازک
  • آب
  • ترموکوپل

نمونه های مورد آزمون

حداقل ۱۰ عدد  کاشی کامل با مساحت حداقل m۲ ۲۵/۰ باید مورد آزمون قرار گیرند.این کاشی ها باید عاری از هرگونه عیب باشند. اگر مجبور باشید که کاشی های معیوب را آزمایش کنید، باید قبل از آزمون، عیوب بوسیله رنگ مشخص شوند و پس از آزمون مورد بررسی قرار گیرند.

در ابتدا باید کاشی ها را در داخل خشک کن در دمای ۵±۱۱۰ درجه سانتی گراد نگه داری شوند، تا به جرم ثابت برسند. به این ممعنا که اختلاف ۲ توزین به فاصله ۲۴ ساعت کمتر از ۱/۰ % باشد. جرم خشک هر یک از کاشی ها (m1) را ثبت کنید.

اشباع کردن نمونه ها از آب

بعد از سرد شدن نمونه ها تا دمای محیط، کاشی ها را از طول بزرگ آن ها به طور عمودی در داخل تانک خلا خشک قرار داده شوند به صورتی که هیچ گونه تماسی با یکدیگر و یا بدنه تانک نداشته باشند. سپس پمپ خلاء را وصل کرده و تا فشارkPa  ۶/۲ ± ۴۰ پایین تر از  فشار جو است، عمل تخلیه هوا را ادامه دهید و تحت فشار مذکور، آب را به داخل تانک وارد کنید و این عمل را آن قدر ادامه دهید تا آب به اندازه mm 50 بالای سطح کاشی ها را فرا گیرد. این شرایط را به مدت min  ۱۵ حفظ کنید و سپس حالت خلاء را شکسته و به فشار جو برسانید.

 یک پارچه جیر مانند را خیس کرده سپس با دست چلانده و بـه وسـیله آن رطوبـت سطوح خارجی کاشی را بگیرید و در حالی که بر روی یک سطح صاف کاشی را به آرامـی مـی چرخانیـد، همه سطوح آن را خشک کنید. رطوبت تمام برجستگی ها را با پارچه جیر مانند بگیرید.

 جرم تر هر یک از کاشی ها (m2) را ثبت کنید.

 مقدار آب جذب شده به کاشی ها را با معادله ۱ به شرح زیر محاسبه کنید :

سرام پخش

که در آن : E1 جذب آب اولیه کاشی قبل از آزمون برحسب درصد  m1جرم خشک هر کاشی برحسب گرم m2  جرم مرطوب هر کاشی برحسب گرم

 روش آزمون

 یکی از ضخیم ترین کاشی های مورد آزمون را که نماینده خواص نمونه ها باشد را انتخـاب کنیـد و یـک سوراخ به قطر mm 3 در وسط یکی از اضلاع آن با فاصله حداکثر mm 40 از لبه کاشی ایجاد کنید. سـپس یک ترموکوپل یا هر وسیله اندازه گیری مناسب دیگر را در سوراخ قرار داده و اطراف آن عایق بندی کنید. را با یک لایه نازک از ماده عایق حرارت (به عنوان مثال : پلی استایرن منبسط شونده) در صورتیکه ایجاد سوراخ در کاشی ممکن نمی باشد، ترموکوپل را در مرکز یکی از سطوح کاشی قرار داده و کاشی دوم را روی آن بچسبانید و سپس تمامی کاشی های مورد آزمون را در یخ زن  به صورتی قرار دهید که بین هر کدام از آن ها، فاصله مناسبی جهـت جریـان هـوا بـر روی تمـام سـطوح وجود داشته باشد کاشی که در آن ترموکوپل نصب شده است را در وسط نمونه هـا قـرار دهیـد. درجـه ترموکوپل بیانگر دمای تمام کاشی هـای مـورد آزمـون مـی باشـد. فقـط در مـورد آزمـون هـای تکـراری نمونه های مشابه، می توانید از نصب ترموکوپل صرف نظر کنید و فقط جهت اطمینان نهایی بایـد هـر از گاهی مراحل را با نصب ترموکوپل در کاشی انجام دهید.

تمام اندازه گیری های دما باید با دقت ۵ ± درجه سانتی گراد انجام شود.

دمای کاشی را با سرعتی که بیشتر از ۲۰ درجه سانتی گراد ساعت نباشد تا دمـای کمتـر از  ۵- پـائین آوریـد و در دمای ۵- به مدت min 15  نگه داری کنید، کاشی را به زیر آب فرو برید و یـا  بر روی آن آب بپاشید تا دمای کاشی بالاتر از ۵+ برسد. کاشـی را در دمـای بـالاتر از ۵+ بـه مـدت۱۵ min  نگه داری کنید.

این فرآیند را حداقل به تعداد ۱۰۰ مرتبه تکرار کنید.

آخرین مرحله فرآیند فقط باید در زمانی قطع شود که کاشی ها در آب با دمـای بـالاتر از ۵+ غوطه ور  باشند.

 جرم کاشی ها را بعد از آزمون (m3) و پس از خشک کردن آن ها تا مرحله جرم ثابـت (m4) ثبـت کنیـد.

 مقدار آب جذب شده نهایی بعد از آزمون برحسـب درصـد جرمـی از معادلـه ۲ بـه شـرح زیـر محاسـبه می شود :

که در آن:

 E2:

جذب آب نهایی کاشی برحسب درصد

m3:

جرم کاشی پس از آزمون برحسب گرم

m4:

جرم خشک هر کاشی پس از آزمون برحسب گرم

بعد از ۱۰۰ مرتبه تکرار آزمون، سطوح مورد نظر لعابدار و یا لبه کاشی ها را با چشم غیرمسلح ( یا با عینک معمولی اگر چشم ضعیف باشد) از فاصله cm 25 تا cm 30 در یک روشنایی حدود Lx 300 مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که در مراحل اولیه آزمون، نشانه هایی از بروز عیب مشاهده کردید، به منظور تسریع در ارائه گزارش، بازرسی سطوح در مراحل میانی آزمون مجاز است.

تمام عیب های ایجاد شده بر روی سطوح موردنظر لعابدار و لبه کاشی ها را ثبت کنید.


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments