پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مقاومت سایش عمقی کاشی های بدون لعاب

کاشی بدون لعاب

مقاومت سایش عمقی کاشی های بدون لعاب

مقاومت سایش عمقی کاشی های بدون لعاب

هدف از تدوین این استاندارد ملی ارایه روش آزمون برای تعیین مقاومت در برابر سایش عمقی تمامی کاشی های سرامیکی بدون لعابی است که برای پوشش های کف مورد استفاده قرار می گیرند.

اصول آزمون

تعیین مقاومت سایش عمقی کاشی های بدون لعاب با اندازه گیری طول شیار ایجاد شده در سطح سالم مورد نظر به وسیله چرخ فولادی در حال چرخش تحت شرایط معین و با استفاده از ماده ساینده میباشد.

وسایل

  • دستگاه سایش شامل چرخ گردان، مخزن قیفی شکل با وسیله توزیع کننده ماده ساینده، تکیه گاه و نگهدارنده نمونه و وزنه تعادل میباشد.

ای چرخ باید از  E 235 A (Fe 360 A) منطبق با استاندارد با قطر mm 200 ± ۰/۲ و با ضخامت لبه mm1/0 ±۱۰ با نرخ گردش r/min 75 (دور در دقیقه) ساخته شود.

فشار که نمونه با آن در مقابل چرخ فولادی نگهداشته میشود باید با واسنجی کردن دستگاه با نمونه مرجع  تعیین شود. فشار باید به گونه ای تنظیم شود که بعد از ۱۵۰ دور با استفاده از ماده ساینده F80 شیاری به طول mm 5/0 ± ۲۴ ایجاد شود.

نمونه مرجع باید به عنوان استاندارد اولیه مورد استفاده قرار گیرد. از استاندارد ثانویه شیشه فلوت یا محصولات دیگر نیز می توان استفاده کرد.

هنگامی که قطر به اندازه ۵/۰ % قطر اولیه ساییده شود، چرخ فولاد باید تعویض شود.

  • وسیله اندازه گیری با دقت mm1/0
  • ماده سایشی با اکسید آلومینیوم پخته شده سفید با اندازه دانه F80

نمونه ها

نوع نمونه ها

آزمون ها باید با استفاده از کاشی ها کامل یا نمونه های با ابعاد مناسب انجام شوند. نمونه های با ابعاد کوچک تر باید قبل از آزمون به وسیله چسب بر روی تکیه گاهی بزرگتر بدون آنکه به یکدیگر متصل گردند، چسبانده شوند.

تهیه نمونه ها

باید از نمونه های تمیز و خشک استفاده شود

تعداد تمونه ها

حداقلل باید از ۵ نمونه استفاده شود.

روش انجام آزمون

نمونه ها را در دستگاه قرار داید به گونه ای که بر چرخ گردان مماس شود. اطمینان حاصل کنید که ماده ساینده به صورت یکنواخت با نرخ ۱۰±۱۰۰ گرم بر ۱۰۰ دور بر روی سطح مورد سایش جاری شود.

چرخ فولاد را ۱۵۰ بار بچرخانید. نمونه را از دستگاه برداشته و طول وتر ،L شیار را با دقت mm5/0 اندازه گیری کنید. هر نمونه را در سطح مناسب آن، حداقل در دو محل با زاویه  ۹۰ درجه نسبت به هم مورد آزمون قرار دهید.

می توان سطوح برجسته مزاحم در تعیین مقاومت سایشی را برطرف کرد اما نتایج آزمون آن ها با کاشی های مشابهی که دارا سطوح مسطح هستند، یکسان نیست.

از ماده ساینده مجدداً استفاده نکنید.

بیان نتایج

مقاومت در برابر سایش عمقی به صورت حجم V بر حسب میلیمتر مکعب از ماده ساییده شده بیان شده و با استفاده از معادله زیر از طول وتر L شیار محاسبه می شود:

که در آن:

α زاویه، بر حسب درجه است که در مرکز چر گردان با طو وتر شیار تشکی می شود
h ضخامت چر گردان بر حسب میلیمتر
d قطر چر گردان بر حسب میلیمتر
L بیشینه طول وتر بر حسب میلیمتر


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments