پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

استاندارد درجه بندی کاشی ها بر چه اساسی است؟

استاندارد درجه

استاندارد درجه بندی کاشی ها بر چه اساسی است؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی برای خرید کاشی و سرامیک اقدام کرده باشید متوجه شوید که کاشی ها با درجات مختلف قیمت های متفاوتی را دارند.

برای همین شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که استاندارد درجه بندی کاشی ها بر چه اساسی است؟ و چگونه بفهمیم که براساس تقسیم بندی چه کاشی بخریم یا به عبارت دیگر استاندارد درجه بندی کاشی ها برچه اساسی است.

بهترین کار برای این است که بفهمیم که کاشی و سرامیک برچه اساسی تقسیم بندی می شوند و معیارهای درجه بندی استانداد کاشی و سرامیک چیست؟

به طور کلی کاشی و سرامیک به پنج دسته تقسیم می‌شود که هر نوع کاشی دارای معایب ویژگیهای خاص خود هستند.

 ۱-کاشی های درجه یک

براساس استاندارد درجه بندی کاشی و سرامیک درجه یک همانطور که از اسمشان پیداست کاشی هایی هستند که کاملا سالم و بدون هیچگونه نقصی در سطح لعاب و کناره‌های آن به سمت بازار عرضه می‌شود .

این کاشی ها تنها نمونه کاشی است که بدون عیب می باشد و مابقی کاشی ها هر کدام به بسته به درجه ای که دارند معایب خاص خود را دارند.

 ۲- کاشی های درجه ۲

کاشی های درجه دو ممکن است از لحاظ ظاهری چند عیب را داشته باشد. البته این عیوب به نصبت کاشی های درجه پائین تر قابل اغماض و چشم پوشی است.

اول اینکه این درجه کاشی در فاصله دو سانتی متری کناره سطح انها کمتر از یک یا دو نقطه  آن هم حداکثر به قطر نیم میلیمتر و یا یک لعاب نگرفتگی به حداکثر قطر ۲*۳ میلمیتر وجود داشته دارد.

احتمال وجود قوس در کاشی های درجه دو نصبت درجه سه و چهار درجه پایین‌تر است.

۳- کاشی های درجه ۳

کاشی و سرامیک درجه ۳ همانطور که از اسمش پیداست کاشی سطح متوسطی می باشد. این کاشی ها درسته نامشان فقط یک خال به قطر حداکثر ۳ میلیمتر دارند و یا در سطح لعابشان دو یا سه خال به قطر حداکثر نیم میلیمتر داشته باشد.

 ۴-کاشی های درجه ۴

براساس استاندارد درجه بندی کاشی و سرامیک درجه چهار کاشی های هستند که از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.

این نوع کاشی ها در سطح لعابشان حداکثر  یک لعاب نگرفتگی به ابعاد ۳*۱۰ میلیمتر و یا دو لعاب نگرفتگی حداکثر به ابعاد ۲*۵ و یا در چهار گوشه آن یک لب پریدگی حداکثر به ابعاد ۳*۵ میلی متر وجود داشته باشد و یا در یکی از گوشه های آن یک لب پریدگی حداکثر به ابعاد ۲*۲ میلیمتر و لعاب شان یک لکه حداکثر به سایز نیم میلیمتر وجود داشته باشد.

۵-  کاشی های درجه ۵

کاشی های درجه ۵ کاشی هایی هستند که دارای لب پریدگی بیشتر ، لعاب نخوردگی بیشتر ، ابعاد با دقت کمتر، قوس بیشتر و کیفیت پایین تری هستند . در مجموع در اکثر شرکت‌ها کاشی های درجه ۵ خاطر کیفیت بسیار پایین در بسته بندی کارتون ای عرضه نمی گردد و بصورت فله ای وپالتی و تنی به فروش میرسد.

۶- کاشی های صادراتی

کاشی های صادراتی ، کاشی و سرامیکی هستند که به صورت مخلوط بین درجه های ۱ و ۲ بسته بندی می‌شوند. همانطور که میدانید اصولا صادرات کاشی با درجه پایین تر از سه امکان پذیر نیست و برای همین بیشترین کاشی های صادراتی از درجات ۱ و ۲ استفاده می شود.

نکته پایانی

در پایان ذکر این نکته ضروری است که دسته بندی که ذکر شد دسته بندی استاندارد کاشی و سرامیک است و بسیاری از شرکت ها ممکن است برخلاف استانداد درجه بندی کاشی و سرامیک عمل کنند.

همانطور که تا کنون شاهد بودیم در شرایط رقابتی بعضی از شرکت ها کاشی های درجه یک را در کارتن  درجه دو قرار می دهند و یا درجه دو را در سه  و یا سه را در چهار قرار می دهند.

پس همواره در هنگام خرید به شرکت سازنده کاشی و سرامیک توجه کنید.

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments