پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

استفاده از ضایعات صنعت سرامیک در صنعت سیمان

استفاده از ضایعات صنعت سرامیک در صنعت سیمان

استفاده از ضایعات صنعت سرامیک در صنعت سیمان

در رابطه با تولید سیمان بعلت مصرف بالای آن همواره محققین و تولید کنندگان در پی کاهش قیمت بوده اند.برای ارزانتر شدن محصول تولیدی علاوه بر ارائه روش های جدید تولید از مواد افزودنی ارزان قیمت که نیاز به فراوری نداشته اند نیز استفاده می شود ، که بخشی از این مواد را ضایعات صنایع مختلف تشکیل می دهند.استفاده از این ضایعات علاوه بر کاهش آلودگی های زیست محیطی باعث استفاده از آنها در یک کالای مصرفی جدید و حتی در مواردی بهبود آن می گردد. از جمله این ضایعات که در دنیا از آن استفاده می شود می توان به موادی چون سرباره ذوب فلزاتی چون آهن ، ضایعات تولید اسیدها ، ضایعات مواد بوراتی ، خاکستر بسیاری از سوخت های فسیلی باقیمانده در دودکش ها و…اشاره نمود.یکی از این ضایعات که برای اولین بار در ایران مورد بررسی قرار می گیرد ضایعات مربوط به صنایع سرامیک می باشد که در این پروژه بررسی شده است.
برای بررسی امکان استفاده از ضایعات صنعت سرامیک در صنعت سیمان که شامل انواع ضایعات خرده شیشه ، سرامیک ، چینی و غیره است از آزمایشات استاندارد و تکمیلی سیمان جهت اثبات این ادعا استفاده شد. از جمله این آزمایشات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱.اندازه گیری عدد بلین
۲.بدست آوردن درصد انبساط
۳.محاسبه L.O.I
۴.اندازه گیری باقیمانده نامحلول
۵.زمان گیرش اولیه و گیرش ثانویه
۶.اندازه گیری مقاومت های ۱،۳،۷،۱۴،۲۸ روزه
۷.محاسبه گرمای هیدراسیون
۸.اندازه گیری اکتیویته پوزولانی

در انتها نتایج به دست آمده با نتایج مربوط به استانداردهای اولیه سیمان مطابقت داده شد و مبانی استفاده از آنها نیز ارزیابی گردید و نشان داد که امکان استفاده از ضایعات صنعت سرامیک در صنعت سیمان تا ۱۵ درصد وجود دارد . اما در استفاده از این ضایعات در شرایطی که نیاز به گرمای هیدراسیون بالا و یا گیرش سریع باشد بایستی دقت نمود.
در این ضایعات نیز با توجه به اینکه درصد فاز شیشه در شیشه بیشتر از چینی و بیشتر از کاشی می باشد لذا با افزایش میزان ضایعات شیشه و چینی در این افزودنی ها خواص پوزولانی بازهم افزایش خواهد یافت .
این طرح دارای توجیه اقتصادی می باشد و افزایش سود آوری کارخانجات تولید سیمان را در پی دارد. اما با این حال نبایستی از نظر دور داشت فواید زیست محیطی حاصل از این طرح که شامل کاهش گاز کربنیک در اثر افزایش تولید بدون نیاز به پخت و جمع آوری ضایعات دور ریز کارخانجات کاشی می گردد به تنهایی توجیه کننده اجرای این طرح می باشد.


#کاشی #سرامیک #سرام پخش

منبع:باکس

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments