پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

استفاده از نفلین در تولید لعاب مات

استفاده از نفلین در تولید لعاب مات

استفاده از نفلین در تولید لعاب مات

با لعاب های مات کاشی سرامیک بیشتر آشنا شوید

استفاده از نفلین در تولید لعاب مات | لعاب ‌های مات جلوه طبیعی شگفت ‌آوری به کاشی ‌ها می ‌دهند و امکانات طراحی بی ‌پایانی را به روی تولیدکنندگان کاشی سرامیک می‌گشایند. اما ساخت لعاب ماتی که از لحاظ سهولت تمیز کردن و مقاومت در برابر خراشیدگی و مواد شیمیایی نیز کاربردی باشد، می ‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

علاوه بر این، گرایش به سوی کاشی‌ های با اندازه بزرگ و اسلب ها به این معنی ست که تولیدکنندگان برای کاهش میزان ضایعات پخته پُر هزینه، به حداقل رساندن عیوب سوراخ سوزنی(pinhole) مرتبط با لعاب نیاز دارند.

نفلین سین Spectrum جایگزین فلدسپار

استفاده از نفلین در تولید لعاب مات | نفلین سینیت Spectrum که از کانسارهای سیبِلکو (Sibelco) در نروژ به دست می‌آید، ویژگی ‌های زیبایی ‌شناختی و عملکردی لعاب‌ های مات را از چند راه ارتقاء می ‌دهد و به کاهش هزینه‌ های تولید نیز کمک می‌کند. در مقایسه با سایر محصولات نفلین، محتوای آلومینای بالاتر  Spectrum  مقاومت به خراش را بهبود می‌ بخشد.

همچنین این بدان معنی است که فرمول لعاب به مقادیرکمتری از آلومینای کلسینته گران و رُس و کائولن کمتری نیاز دارد که مقدار زیاد از آن ‌ها می‌ تواند بر رئولوژی دوغاب لعاب و ظاهر زیبایی‌ شناسی سطح تأثیر منفی بگذارد.

وقتی کهSpectrum  به جای فلدسپار مورد استفاده قرار می‌گیرد، دمای ذوب لعاب را کاهش می‌دهد (به لطف مقادیر بالای سدیم و پتاسیم) و در نتیجه به کاهش مصرف کلی انرژی کمک می ‌کند.

همچنین  Spectrum ضریب انبساط حرارتی (CoE)بالاتر از فلدسپار سدیمی استاندارد دارد (شکل) و  CoE لعاب را با CoE بدنه کاشی سازگارتر خواهد کرد تا تطابق بدنه-انگوب-لعاب را بهبود بخشد.

ازلحاظ دماهای پخت، نفلین سینیت  Spectrum  تا ۱۰۷۰ درجه سانتیگراد بسیار پایدار است؛ د رحالی که نقاط سینترینگ و نرم شوندگی نزدیک به دمای پخت برای کاشی ‌های شیشه ‌ای شده لعاب ‌دار هستند.

 

توسعه رنگ، میزان ماتی و سفیدی با نفلین سین

آزمون ‌های آزمایشگاهی انجام شده توسط Sibelco نشان می‌دهد  Spectrum که فاقد منیزیا است و ۴/۰ درصد اکسید باریم دارد، توسعه رنگ جوهر دیجیتال را بهبود می‌دهد و در عین حال میزان مناسبی از سطح لعاب مات را به دست می‌دهد.

از این نظر، Spectrum  از سایر محصولات نفلینی در آزمایش‌ ها فراتر رفته است که یا توسعه رنگ مناسبی را با ماتی کمتر داشته‌ اند یا ماتی بالاتری را با توسعه رنگ کمتر ارائه داده‌ اند.

این آزمایش ‌ها همچنین نشان داد که کاشی‌ های شیشه ‌ای شده لعاب ‌دار با لعاب ساخته شده با   Spectrum نسبت به آن ‌هایی که با سایرمحصولات نفلینی ساخته شده ‌اند، راحتتر تمیز می‌ شوند.

وقتی که سفیدی اهمیت دارد، به لطف مقادیر کم اکسید آهن و دی اکسید تیتانیوم (۰.۲۱ درصد)  Spectrum دوباره از محصولات جایگزین نفلین بهتر عمل می‌کند. و به دلیل خلوص کانسار Sibelco در نروژ،  Spectrum محتوای نفلین بالاتر از محصولات جایگزین دارد و کوارتز آزاد ندارد.

 

شکل ۱_ مقایسه بین CoE ماده Spectrum و CoE فلدسپار سدیمی استاندراد

 

شکل ۲_ ترکیب کانی شناسی شیمیایی Spectrum

بالاترین سازگاری برای افزایش عملکرد

به لطف ابعاد قابل توجه کانسار نفلین سینیت Sibelco و تخصص فرآوری تلفیقی آن،  Spectrum  ویژگی ‌های عالی ثبات و کیفیت دارد.

Spectrum  به کاهش چشمگیر مشکلات مربوط به سوراخ سوزنی‌ ها کمک می‌ کند و در نتیجه ضایعات قراضه پس از پخت را کاهش می‌ دهد.

این امر به ویژه در هنگام لعاب زنی اسلب ‌های بسیار بزرگ (مانند ۳×۵/۱ متر) اهمیت ویژه‌ ای دارد. کانسار نفلین سینیت Sibelco در شمال نروژ، نزدیک به آلتا فیورد   (Alta Fjord)در دایره قطب شمال واقع شده است و ذخیره‌ ای بیش از ۸۰ سال را تضمین می ‌کند. امروز Spectrum برای مصرف در بازه گسترده‌ای از کاربردها شامل سرامیک ‌ها، پوشش ‌ها و پلاستیک ‌ها به مشتریان در سراسر جهان صادرمی‌ شود.

توضیح کمپانی :Sibelco

Sibelco  با ۱۹۵ سایت تولیدی که در ۳۴ کشور مختلف، یکی از تأمین‌کنندگان پیشرو جهانیِ مواد معدنی صنعتی و سایر مواد است.

نفلین سینیت  Spectrum  یک محصول کلیدی در سبد گسترده Sibelco از مواد برای سرامیک است که شامل رُس، کائولن، پِتالیت، بدنه‌های کریستوبالیت، دولومیت، کربنات کلسیم، فلدسپار، سیلیس، ولاستونیت آماده شده و خرده سنگ ‌های فلینتا ست.

 

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments