پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چگونه کاشی خود را از میان کاشی‌های موجود در بازار انتخاب کنیم؟

طراحی داخلی، هنر، حرفه ، صنعت

چگونه کاشی خود را از میان کاشی‌های موجود در بازار انتخاب کنیم؟

چگونه کاشی خود را از میان کاشی‌های موجود در بازار انتخاب کنیم؟ | هنگامی که می خواهیم از میان کاشی های موجود در بازار، انتخاب نماییم می بایست دقت کنیم که کاشی ها باید دوام خوبی داشته باشند، در مقابل چربی ولک مقاومت کنند، پوشش سخت و خوبی برای سطح باشند، در مقابل آتش محافظ خوبی باشند، دارای رنگ ثابت بوده و به راحتی تمیز شوند.

معمولا کاشی ها برای دیوار و کف سرویس های بهداشتی، پذیرایی، آشپزخانه، حمام و در جاهایی که خطر آسیب رساندن آب وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه بتوانیم یک کاشی با کیفیت تهیه نماییم باید به چند سئوال پاسخ دهیم.

چه نوع کاشی هایی در بازار وجود دارد؟

به کاشی با ضخامت چند میلی متر نیاز داریم؟

چه میزان کاشی بایست تهیه کنم؟

شرایط سطحی که می خواهم روی آن را کاشی کنم به چه صورت است؟

ضمانت شرکت سازنده برای تضمین کیفی کاشی های چگونه است؟

سرامیک در حقیقت علم مواد کانی غیر فلزی است که کاشی یکی از اجزای این علم محسوب می شود. کاشی ها به انواع مختلف دیوار و کف طبقه بندی می شود.

بهتر است به جای استفاده از واژه سرامیک که امروزه برای کاشی های کف مورد استفاده قرار می گیرد، از کاشی دیوار، کف، پرسلان و یا گرانیت استفاده نمود.

انتخاب کاشی از میان کاشی‌های موجود در بازار

تفاوت میان کاشی ها

تفاوت میان کاشی ها هم چنین در فرآیند تولیدشان اعم از دو پخت و یا تک پخت بودنشان می تواند باشد. کاشی ها می توانند در اندازه های مختلف عرضه شوند.

این اختلاف در ابعاد می توانند از ۵ سانتیمتر تا ۲ متر نیز باشد. معمولا کاشی های بسیار کوچک برای استخرها و موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرند و این در حالی است که کاشی های با اندازه بزرگتر برای محیط های عمومی نظیر سالن های بزرگ، تالارها و … میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

معمولا کاشی های دیوار در قسمت بدنه دارای جذب آب بالایی می باشند ولی کاشی های پرسلانی و گرانیت جذب آب بسیار کمتری دارند.

انواع مختلفی از کاشی از قبیل کاشی های مقاوم در برابر یخ زدگی و حرارت، کاشی های کوچک، چهار گوش، کاشی های با سطح زبر و خشن برای جذب حرارت خورشید و انعکاس حرارت به داخل اتاق، کاشی های با جذب آب کم، کاشی های ضد باکتری و … وجود دارد.

کاشی های شیشه ای و زجاجی جزء کاشی های مقاوم نسبت به یخ زدگی و حرارت و کاشی های سخت تر محسوب می شود. کاشی های موزائیکی در اندازه حدود ۵ سانتی متر بوده و به دلیل کوچک بودن، قبل از نصب و برای راحتی کار نصب می بایست بر روی کاغذ سوار شوند.

خلق طرح کخلق طرح کاشیاشی

در هنگام انتخاب این نوع کاشی ها، بهتر است سعی شود کمتر از کاشی هایی که همراه با کاغذ و یا توری عرضه می شوند استفاده کرد و بهتر است چسب، مستقیم بر روی کاشی اعمال گردد تا اتصال محکم تر گردد. کاشی های چهارگوش در رنگ های مختلف همانند نارنجی و یا قرمز و ابعاد و ضخامت های متفاوت عرضه می شوند.

این کاشی ها می توانند مقاوم نسبت به یخ زدگی، غیر قابل نفوذ در مقابل روغن، مایعات و رطوبت، بسیار با دوام و نگهداری آن آسان باشد. کاشی ها می تواند لعاب دار و یا بدون لعاب بوده که برای ایجاد سطح صاف پولیش می شود.

کاشی ها می توانند دارای طرح و الگوی ساده بوده و یا طراحی ای پیچیده داشته باشند. سطح کاشی ها همچنین می توانند به میزان زیادی شیشه ای و یا مات باشند.

اگر سطح کاشی خیلی شیشه ای شده باشد بسیار درخشان بوده و خراش ها بر روی آن دیده میشود. کاشی های مات سطح تیره تری دارند.

کاشی ها هم چنین می توانند به صورت کاملا چهار گوش و یا با لبه گرد شده وجود داشته باشند که ریختن دوغاب یا سیمان در حالت دوم مشکل تر است.

انتخاب کاشی از میان کاشی‌های موجود در بازار

نصب کاشی ها

اگر شما می خواهید خودتان عملیات نصب را انجام دهید، نصب کاشی های لبه گرد مشکل تر است، زیرا در کاشی های چهار گوش هنگام نصب کافی است که امتداد کاشی قبلی را به عنوان مبنا در نظر بگیرید و آن را ادامه دهید.

اگر می خواهید کاشی ای را انتخاب کنید، به دنبال کاشی ای باشید که سوراخ نداشته باشد، ترک نداشته باشد، لب پر نشده باشد و نقطه سیاه بر سطح آن وجود نداشته باشد.

کاشی ها عموما در جایی آسیب می بینند که یا آن قسمت لعاب نخورده باشد یا اینکه در حین لعاب زنی آلودگی و یا مواد نامناسب در ترکیب وارد شده باشد.

کارخانه ها معمولا کاشی هایی که در آن عیوب وجود دارد را در درجات پایین تر، بسته به میزان عیوب شماره گذاری می کنند و اگر هیچ عیبی در کاشی نباشد، درجه یک به آن اطلاق می گردد.

انتخاب کاشی از میان کاشی‌های موجود در بازار

ممکن است برخی از کارخانه ها این کار را انجام ندهند و هنگامی که خریدار کاشی را تهیه می کند مخلوطی از کاشیها معیوب و سالم را تحویل بگیرد.

معمولا اگر کاشی ها درجه بندی شده باشند، نوع درجه کاشی بر روی کارتن کاشی نوشته می شود. اگر کاشی ای را انتخاب کرده اید بهتر است مقداری از آن کاشی به صورت اضافه تهیه کنید تا اگر احیانا کاشی آسیب دید آن را جایگزین کنید زیرا ممکن است آن نوع کاشی در آینده تولید نشود.

به کاشی با ضخامت چند میلی متر نیاز داریم؟

اگر ضخامت کاشی ها را اندازه گیری کنید، مشاهده می کنید که محدوده ضخامت کاشی ها بین ۰/۶ تا ۱/۹ سانتی متر متغیر است. هر چه ضخامت کاشی بیشتر باشد، ترک خوردن و شکستن کاشی سخت تر اتفاق می افتد.

اما به هرحال ضخامت پیشتر کاشی به معنای سنگین تر شدن آن کاشی است که در نتیجه اتصال به دیوار این کاشی به دقت و شرایط اتصال بهتری نیاز دارد.

هم اکنون شرکت های تولیدی سعی در ساخت کاشی های با ضخامت کمتر دارند که هم هزینه ساخت را به دلیل کاهش مواد مصرفی کاهش می دهد و هم در بحث حمل و نقل جای کمتری گرفته و کلا منجر به کاهش قیمت تمام شده کاشی می گردد.

خواص منحصر به‌فرد کف‌‌های کاذب مورد استفاده در نصب تاسیسات

چه میزان کاشی مورد نیاز است؟

کاشی ها به صورت متر مربع به فروش می رسند. بنابراین باید طول مکانی را که می خواهیم کاشی کنیم در ارتفاع آن ضرب کرده و میزان کاشی مورد نیاز را محاسبه نماییم.

البته باید مقدار پنجره ها و …. را از آن میزان کم کرد. اگر کف مکانی را کاشی کاری می کنید می بایست عرض و طول آن را برای محاسبه میزان متر مربع آن مکان محاسبه کنید.

شرایط سطحی که می خواهیم روی آن را کاشی کاری کنیم به چه صورت باید باشد؟

اگر شرایط نصب را رعایت کنیم می توان از کاشی بر روی پوشش چوب و سیمان استفاده کرد. سطح زیرین کاشی می بایست قبل از نصب کاملا سخت و جامد شده باشد.

برای این کار می توان از سیمان، صفحات مشبک ماسه، تخته چند لایه و … بهره برد. باید اطمینان اصل کرد که کاشی ها کاملا به صفحه زیرین چسبیده اند.

برای نصب، چندین روش وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از چسب های آلی، ساروج، اپوکسی و … است. استفاده از هر کدام از این روش ها و مواد، بسته به نوع و مکان جایی که می خواهیم کاشی کاری کنیم، متغیر است. چسب های آلی معمولا برای دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

لایه نازکی از ساروج بر روی سیمان خوب عمل می کند و چسب اپوکسی برای کف و دیوار هر دو می تواند مورد استفاده قرار گیرد ولی قیمت آن بالاتر است.

انتخاب کاشی از میان کاشی‌های موجود در بازار

ضمانت شرکت سازنده برای تضمین کیفی کاشی ها چگونه است؟

معمولا کاشی ها ضمانت نامه ای ندارند و روی کاشی ها و جعبه های آن می توان جملاتی نظیر: «کارخانه ضامن تفاوت رنگ و یا عیوب سطحی کاشی پس از نصب نیست» را مشاهده نمود.

اگر بعد از کار مقداری کاشی اضافه آمد احتمالا می توانید آن را به فروشنده مرجوع کنید، و می توانید قبل از سفارش کالا این موضوع را با فروشنده در میان بگذارید. اگر کاشی های شما از قبل شکسته باشد معمولا آن ها را فروشنده تعویض خواهد کرد.

به هنگام خرید کاشی شما می بایست به کدهای مندرج بر روی کارتن کاشی دقت کنید و علاوه بر طرح مورد نظر که می بایست یکسان باشد باید به رنگ کاشی، کد تن رنگی کاشی، تاریخ تولید و دوره تولید آن نیز توجه فرمایید. اگر کاشی تهیه شده در زمان های متفاوتی ساخته شده باشد این موضوع اهمیت بیشتری دارد.

کاشی های درجه یک می بایست از نظر عیوب سطحی و رنگ کاشی مشکلی نداشته باشد اما در کاشی های با درجات پایین تر ممکن است شکستگی و یا تفاوت رنگی در کاشیها مشاهده شود.

انتخاب کاشی از میان کاشی‌های موجود در بازار

اهمیت طرح و رنگ در کاشی

می دانیم رنگ مایه یا تونالیته در ارتباط با محیط از اهمیت خاصی برخوردار است. در نتیجه هنگام بوجود آمدن کنتراست نیز این عامل نقش مهمی از تاثیر رنگ را ایفا می کند.

از سه جنبه ای که برای رنگ وجود دارد (جنبه رنگی، میزان اشباع، درخشندگی) آنکه به جنبه سایه روشن یا رنگ مایه نزدیک تر است یعنی میزان اشباع آن از همه مهمتر است. از میان کنتراست های رنگ، مقدم بر همه آنها کنتراست رنگمایه است.

شاید قبل از این نوع کنتراست، مهم ترین کنتراست رنگی کنتراست سرد و گرم باشد که در آن رنگ ها را به دو گروه گرم یعنی زرد و قرمز و سرد یعنی آبی و سبز تقسیم می کند.

کیفیت دور شونده و عمق دار رنگ سبز – آبی باعث شده است که از آن ها برای نشان دادن ساخت های دور استفاده کنند در حالی که کیفیت قوی تر قرمز – زرد را به هنگام بیان انبساط مورد استفاده قرار می دهند.

از این کیفیات در تجسم بخشیدن به فضا استفاده های شایانی می شود، زیرا از طریق گرمای رنگ، تقریبا مقدار مسافت را می توان حدس زد.

انتخاب کاشی از میان کاشی‌های موجود در بازار B+H 45

کنتراست های رنگی دیگری نیز مطرح است که از آن جمله کنتراست مکمل ها و کنتراست همزمان است. کنتراست مکمل ها تعادل یافتن نسبی رنگ های سرد و گرم است.

بر طبق نظریه رنگ مو نسل در گردونه رنگ، رنگ های مکمل در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. رنگ های مکمل بصورت جامد یا ذرهای دو خصوصیت دارند: اول آنکه هنگام مخلوط شدن تولید نوع میانه خاکستری می کنند، دوم آنکه اگر در مجاورت یکدیگر قرار گیرند خصوصیت رنگی یکدیگر را با شدت بسیار زیادی نمودار می کنند.

در شماره بعد به بررسی بیشتر رنگ و طرح کاشی و تاثیر آن در محیطی که استفاده می شود خواهیم پرداخت.

اگر محتوای این مقاله برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید. همچنین شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مقاله با ما و سایر کاربران سرام‌ پخش در میان بگذارید.


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments