پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

شناخت-بازار-کاشی

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی | شناخت بازار و سلیقه مشتری، تولیدات شرکت های رقیب بازار، طرح های موجود، تکنولوژی های مورد استفاده در تولیدات سایر شرکت ها و … باید توسط تیمی که آگاهی مناسبی از انواع کاشی و تولید داشته باشد انجام گیرد.

با توجه به اینکه شناخت بازار یکی از مهم ترین مواردی است که هر شرکت برای انتخاب طرح مورد پسند و سلیقه بازار باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد، لذا این می تواند به شما کمک کند تا دیدی مناسب نسبت به روند بررسی و شناسایی بازار کاشی و در نتیجه شناخت نسبی ولی جامع نسبت به طرح های شرکت های رقیب، بررسی سلیقه مشتری در بازار، بررسی کیفی محصولات تولیدی سایر شرکت ها در مقایسه با تولیدات ما، مقایسه کلی تولیدات در مناطق جغرافیایی مختلف و … اطلاعات مفیدی کسب نمایید.

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

برای این که بتوان به نتایج مناسبی دست یافت، این موضوع باید به طور کارشناسانه مورد بررسی قرار گرفته و لذا باید مبانی این موضوع بررسی شده و نکات مربوط به آن پاسخ داده شود.

تحقیقات بازاریابی فرایندی است که سازمان را از طریق جمع آوری اطلاعات به بازار مرتبط می کند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مدیران، راهنمای ما در اخذ تصمیم های درست به شمار می آید. بدین منظور باید سه جنبه اصلی تحقیق، یعنی کتابخانه ای، کیفی و کمی را مد نظر قرار دهیم.

محصولات کاشی تولیدی ما برای کدام مشتری تهیه می شود؟

با توجه به این که تولیدات شرکت علاوه بر این که باید با درنظر گرفتن سلیقه مشتری باشد، باید مواردی از قبیل سیاست گذاری شرکت برای تولید محصولات و امکانات شرکت نیز مد نظر قرار داده شود و لذا صرف این که سلیقه بازار، محصول خاصی را طلب می نماید، نمی توان امید به تولید آن محصول داشت و باید مقدمات لازم برای تولید محصول بررسی و در صورت مثبت بودن برآیند هزینه های تولید و فروش آن محصول نسبت به خرید تجهیزات و یا تکنولوژی آن محصول اقدام نمود.

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

• در مرحله اول باید گروه های هدف اولیه و ثانویه تعیین شود و مشخص گردد کدام قشر از اقشار جامعه قرار است محصولات تولید شده توسط ما را تهیه نمایند.
• برای درک این موضوع ابتدا باید به سوالات زیر پاسخ داده شود تا در این خصوص تصمیم گیری مناسبی انجام شود:آیا قرار است سبد محصولات کاملی از انواع تولیدات برای هر نوع سلیقه بازار از محصولات گران قیمت و با کیفیت و یا محصولات ارزان قیمت ارایه گردد و یا بخش خاصی از بازار برای ما محوریت دارد؟
• آیا سیاست گذاری تعیین شده برای موظف نمودن فروش به انتخاب نوع محصولی که مد نظر برای تولید در شرکت است موفق بوده و اگر نیست نقاطی که در آن ضعف وجود دارد چیست؟

• آیا تمایلی به خارج شدن از محدوده تعیین شده برای نوع محصول از طرف واحدهای تولید و فروش وجود دارد و یا خیر؟
• آیا اگر تولیدات محصولات ویژه ای که برای تکمیل سبد مورد نیاز است تولید نمی شود، به دلیل ضعف تکنولوژیکی در تجهیزات است و یا علیرغم تکنولوژی بالای تجهیزات، کارشناسان تولید به دلیل عدم توانایی جهت رفع مشکلات قادر به اجرای طرح نمی باشند؟ آیا مشکل از کیفیت مواد اولیه در دسترس است که امکان اجرای بهینه را به ما نمیدهد؟
•آیا تمایلی به فروش محصولات در رنج قیمتی پایین در واحد فروش بدون در نظر گرفتن هزینه های تمام شده برای محصول وجود دارد؟ علت این موضوع در تکمیل بودن ظرفیت بازار و مناسب نبودن شرایط خرید مشتری است؟ آیا سیاست گذاری مربوط به رنج قیمتی صحیح نیست و باید در آن اصلاحاتی انجام پذیرد؟ آیا تجربه و دانش لازم برای فروش محصول با قیمت واقعی وجود ندارد و یا اطلاعات صحیحی نسبت به بازار در دسترس نیست و باید کار کارشناسانه بر روی انواع محصولات موجود در بازار صورت گیرد و یا آموزش برای این کار مورد نیاز است؟

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

 نکات موثر بر خرید محصول کاشی توسط مشتری

وجود فروشگاه با تجهیزات کامل، عرضه محصولات شرکت در نمایشگاه های مرتبط با صنعت کاشی و سرامیک و پایگاه فروش مجازی کاشی و سرامیک در اینترنت، یک ضرورت برای فروش مناسب است.

فروشگاه های مجهز در سطح شهر

مشتریان محصولات کاشی به چند دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول، افراد عادی ای هستند که برای منزل مسکونی خود نیاز به کاشی دارند، این افراد عموما تنها به فروشگاه های کاشی منطقه خود مراجعه می نمایند و یا از دوستان خود نشانی مراکز خرید معتبر را می گیرند.

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

 

برای گرفتن بازار چنین افرادی باید فروشگاه های سطح شهر مجهزی وجود داشته باشد که افراد بتوانند نمونه کاشی و طرحی که مد نظرشان است را از میان طرحهای موجود انتخاب نمایند.

عرضه محصولات در نمایشگاه های مرتبط

دسته دوم پیمانکاران و انبوه سازان هستند که علاوه بر امکان خرید از موارد فوق، در نمایشگاه های مرتبط با صنعت سرامیک نیز حضور داشته و سفارش کالا به میزان بیشتری می دهند.

به همین منظور وجود محصولات با دامنه قیمتی کم تا زیاد می تواند طیف های مختلف بازار از نظر بودجه را جذب نموده و همچنین ارایه سبد کامل محصول از نظر کیفی نیز می تواند تنوع سلیقه و کاربری مورد نیاز مشتری را پوشش دهد.

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

امکان خرید اینترنتی

امروزه استفاده از اینترنت برای خرید نیز امری مرسوم شده است و لذا پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی که در آن مشخصات کامل محصولات و امکان خرید اینترنتی مهیا باشد می تواند به فروش محصول کمک نماید.

بنابراین داشتن فروشگاه های مناسب، در دسترس و با سبد کامل محصول و همچنین فروشگاه های مجازی خرید و فروش کاشی و سرامیک در اینترنت می تواند مشتری بیشتری به ارمغان بیاورد.

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

تجهیز فروشگاه به دکور زنده و نرم افزارهای دکور کاشی

در گذشته افراد قدرت انتخاب زیادی برای انتخاب کاشی از میان انواع کاشی های موجود در بازار نداشتند و لذا برای فروش نیز به تجهیزات پیچیده نیاز نبود. تجهیز فروشگاه ها به جلوه های صوتی و تصویری برای ایجاد ارتباط نزدیک تر با مشتری یک ضرورت است.

امروزه مشتری تمایل دارد که نمای اجرا شده محصولی را که انتخاب نموده، مشاهده نماید و آن را تجسم کرده تا انتخابی بهتر داشته باشد.

برای این کار استفاده از دکورهای زنده در فروشگاه های کاشی و سرامیک، استفاده از نرم افزارهای چیدمان کاشی در فضای دلخواه مشتری به صورت آنلاین می تواند به جلب نظر مشتری در انتخاب طرح های عرضه شده کمک نماید.

ارایه پکیج کامل محصولات با حاشیه متناسب با طرح

ارایه بردر و حاشیه های زیبا و متناسب با طرح کاشی و با کیفیت مناسب نیز می تواند به عنوان یک فاکتور موثر بر انتخاب مشتری باشد.

بدین منظور استفاده از افکت های مناسب در طراحی بوردر، توجه به سلیقه بازار در رنگ بندی و … باید ارزیابی شود. ایجاد دکور با بردری که متناسب با طرح باشد می تواند جلوه بصری کاشی را دو چندان نماید.

استفاده از سایز متناسب با نوع طرح کاشی

استفاده از سایز متناسب با نوع طرح نیز می تواند کمک زیادی به افزایش جلوه طرح نماید. به عنوان مثال کاشی های برش خورده با عرض کم و طول بزرگ برای طرح های شبه چوب می تواند بسیار تاثیرگذار و زیبا باشد ولی مثلا همان طور که سنگ طبیعی بزرگتر قیمت بالاتری دارد، باید طرح های سنگ در سایزهای نسبتا بزرگ و نه در سایزهای کوچک تهیه شوند.

عرضه محصولات متناسب با نیاز بازار

برای پاسخ به این سئوال باید موارد زیر مشخص شود:

محصولات تولیدی با نیاز بازار هم خوانی دارد، محصولات تولیدی با محصولات سایر رقبا مقایسه شده است، از نظرات مشتریان نسبت به محصول تولیدی آیا به نحو احسن استفاده می شود؟

برای اینکه بتوان از بازار و محصولاتی که در آن است باید نمونه برداری از بازار انجام شود. بدین منظور باید یک تیم با دانش کافی نسبت به کاشی، نسبت به بررسی نمونه های موجود در بازارهای مختلف کاشی اقدام نماید.

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

جنبه های مختلفی از کاشی از قبیل مقایسه کیفی محصولات درجه یک تولیدی شرکت های مختلف، نوع لعاب مصرفی اعم از مات و ترانس، سایز کاشی های تولیدی، نوع افکت های استفاده شده در کاشی های شرکت های مختلف، ساده و یا استراکچر بودن طرح ها، رنگ بندی های مورد درخواست بازار، نوع طرح هایی که مشتری بیشتری دارند و… مشخص خواهد شد.

به عنوان مثال بازار کشورهای عربی و شمال آسیا، طرح های شلوغ و پر از گل و هم چنین استفاده از رنگ های طلایی و نقره ای را می پسندد ولی در بازار کشورهای اروپایی طرح های ساده و بی زرق و برق طرفدار بیشتری دارد.

البته در سال های اخیر بازار کشورهای عربی نیز دستخوش تغییر شده است و تمایل به استفاده از رنگ های ملایم خاکستری روشن و ساده با لعاب مات در این کشورها رو به افزونی است.

هم چنین استفاده از کاشی مات در کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر از بازار داخلی ایران است و رنگ بندی بازار اروپا بیشتر ته مایه خاکستری روشن و تیره با لعاب مات دارد و این در حالی است که بازار اصلی ما در ایران به رنگ بژ، قهوه ای و کرم روشن با لعاب شفاف بیشتر تمایل نشان می دهد. بنابراین متناسب با نیاز بازاری که قرار است محصولات عرضه شود باید تولید صورت گیرد.

برای ارزیابی نظرات مشتریان نسبت به محصولات تولیدی باید با ایجاد مراکز نظرسنجی اینترنتی و همین طور نظرسنجی در همایش ها و نمایشگاه هایی که متخصصین مربوطه در آن شرکت دارند نسبت به این مهم اقدام نمود.

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

این کار همچنین می تواند به وسیله چاپ پرسشنامه که هزینه پست آن تقبل شده است در نشریات دنبال شده و یا فردی به صورت جامعه آماری از مراکز فروش محصول آمارگیری نماید.

افزایش عوامل موثر بر وفاداری مشتری

هرچقدر کیفیت محصول افزایش یابد مشتری نسبت به خرید از یک برند مصمم تر میشود. در این جا مشتری فقط به قیمت محصول توجه نمی نماید و بلکه این نام برند است که می تواند بر روی خرید او تاثیرگذار باشد.

یکی از مواردی که می تواند تاثیر مستقیم بر روی کیفیت محصول نهایی و همچنین کاهش قیمت تمام شده بگذارد انتخاب صحیح تجهیزاتی است که قرار است برای تجهیز خط نصب شوند.

اگر قرار است سیستمی برای خطوط تهیه شود باید از میان گزینه هایی انتخاب شود که بیشترین کارایی را نصیب شرکت کند و در نتیجه برای انتخاب تک تک تجهیزات تولید و بسته بندی محصول که بسیار در انتخاب مشتری موثر است.

باید دقت بسیار بالایی مد نظر قرار داده شود. تجربه های بازاریابی نشان داده است که حفظ مشتریان فعلی، هزینه کمتری به شرکت تحمیل می نماید تا این که به دنبال مشتریان جدید باشیم و البته مشتریان وفادار به برند نیز سود بیشتری را نصیب شرکت می نمایند.

نکاتی در خصوص شناخت بازار کاشی

برای این کار باید سبد محصولات را از نظر رنج قیمت و کیفیت کامل نماییم، کیفیتی خوب و ثابت را به مشتری عرضه کنیم تا در صورت خرید مجدد، از انتخاب خود خرسند باشد.

تبلیغات در رسانه های مخاطب مشتری را مدنظر قرار دهیم و نوآوری‌های ایجاد شده را به ایشان عرضه نماییم، از نظرات پرسنل تولید و … برای افزایش بهره وری و رشد کیفی محصولات کمک بگیریم و آنان را در سود حاصله شریک کنیم، نظرات مشتریان را با ایجاد پرسشنامه های الکترونیک و یا چاپ شده در جراید به صورتی که هزینه ای برای مشتری نداشته باشد تهیه نماییم و از آن استفاده کنیم.

 

• اگر محتوای این مقاله برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید همچنین شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مقاله با ما و سایر کاربران سرام‌ پخش در میان بگذارید.

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments