پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ایجاد ارزش از مواد اولیه

ایجاد ارزش از مواد اولیه

ایجاد ارزش از مواد اولیه

  ایجاد ارزش از مواد اولیه | برای بیش از ۱۱۰۰۰ سال از محصولات سرامیکی به عنوان مثال برجسته ای یاد می شد که چطور می توان از یکی از دمِ دست ترین مواد اولیه جهان یعنی رُس ارزش آفرید. اصولا ارزش چینی بهداشتی و کاشی های سرامیکی به خاطر کاربرد آنهاست. بر اساس مطالعه ای که توسط British Medical Journal در سال ۱۹۹۹ انجام شد، پیشرفت های زیاد در بهداشت عمومی و علم بهداشت که با نصب این محصولات در خانه های اروپائیان و آمریکائی ها از قرن نوزدهم به این سو به دست آمد، سهم قابل توجهی در دو برابر کردنِ امید به زندگی داشته است. امروزه شاید بیشتر عادت کردیم که ارزش کاشی ها و چینی بهداشتی را از لحاظ زیبائی منحصر به فرد آن ها، ابعاد هر چه بزرگتر، شکل ها، پرداخت ها و زیبایی شناسی محصولاتی قضاوت کنیم که به حق جزو لوازم کامل مبلمان شده اند. این ملاحظات به ما کمک می کنند تا فهم بهتری از اهمیت سرامیک ها برای مصرف کنندگان هم در بازارهای کشورهای پیشرفته و هم در بازارهای کشورهای در حال توسعه و همچنین ارتباطی که همیشه بین مواد اولیه، سرامیک ها و سلامتی وجود داشته است، به دست آوریم.

گرایش های جهانی مانند شهرنشینی و بهبود پایدار در استاندارد زندگیِ طبقات متوسط، تولیدکنندگان کاشی و چینی بهداشتی ممتاز را به توسعه محصولات سرامیکی بر می انگیزد که تازه ترین گرایش های زیبائی شناسانه را دنبال می کنند و در همان حال مشخصات فنی برتر و سایزهای هر چه بزرگتری را ارائه می دهند.

ارزش بر واحد محصول در این بخش ها به طور پیوسته افزایش می یابد و بالابردنِ بهره وری کارخانه را مهمتر از گذشته می سازد. اکنون هر قطعه معیوب وزن ارزش بر واحد محصول در این بخش ها به طور پیوسته افزایش می یابد و بالاتری دارد و بنابراین به معنای دور ریختنِ مقدار زیادتری از محصول نسبت به چند سال پیش است. بنابراین کاهش عیوب یک هدف اصلی است و مواد اولیه نقش اساسی ا یفا می کنند.

وینچِنزو توره ( Vincenzo Torre ) معاون رئیس Global Business Ceramics از سیبِلکو (Sibelco ) گفت: «واضح است که برای ارتقای ارزشِ محصول سرامیکی نهائی (برای مثال، فاکتور ضرب ارزش افزوده) مهم است تا تأمین تضمین شده ای از مواد اولیه مرغوب همراه با پشتیبانی فنی مؤثر داشته باشیم .» توره ادامه داد: «یک خط تولید را در نظر بگیرید که از لحاظ مهندسیِ کارخانه کاملا بهینه سازی شده است و برای ساخت محصولات سرامیکی به کار می رود که بهای فروش آنها ده برابر بالاتر از هزینه مواد اولیه سازنده است. با مصرف مواد اولیه روزانه ۱۰۰ تن (با هزینه۵۰۰۰ یورو در روز)، بهره وری کارخانه ۸۵ تن محصول نهائی در روز است و ارزش ۴۲۵۰۰ یورو در روز تولید می کند. نشان داده شده که برای همان کارخانه و سطوح مصرف انرژی و هزینه کارگری، با استفاده از همان مقدار از مواد اولیه با کیفیت بالاتر ( ۱۰۰ تن در روز) می توان بهر ه وری را ۵ درصد و تا ۹۰ تن در روز افزایش داد که به مفهوم افزایش سود تا ۲۵۰۰ یورو در روز است. این معادل ۵۰ درصد صرفه جوئی در هزینه های مواد اولیه است.

اگر این افزایش در بهره وری می تواند با استفاده از یک جزء سازنده منفرد بدنه سرامیکی حاصل شود، این جزء نیز ممکن است هزینه های تدارکاتی قابل توجهی را جذب کند که در مجموع، افزایشی متناسب در ارزش را برای کاربر به همراه می آورد. این برای شرکت های سرامیکی با محصولات ممتاز که برای سا ل ها از مواد اولیه وارداتی با کیفیت بالا استفاده کرده اند که غالبا در کشورهای دیگر تولید و تصفیه می شوند (رس های اکراین، ر س ها و کائولن بریتانیا، فلدسپارهای ترکیه و هند و غیره) و کوشش هایشان را بر حداکثر عملکرد متمرکز ساخته اند، به هیچ وجه تازه نیست. اگر تقاضای بازار زیاد باشد، ۱ درصد افزایش بهره وری در یک کارخانه با اندازه متوسط/بزرگ تا ۱ میلیون یورو در سال افزایش در جریان نقدی به همراه می آورد.

پیشنهاد«جهانی»سیبلِکو

در ۲۰۱۶ سیبلکو یک فرایند انتقال را با هدف افزایش نقش خود به عنوان تأمین کننده راه حل هایی برای استفاده بهتر از مواد اولیه از طریق رویکرد بازارگرا به جای رویکردی صرفا محصو لگرا تا سال ۲۰۲۰ آغاز کرد . با این ذهنیت می توان بر منابع عالی کانی ها و محرکه ای نوآورانه و قدرتمند از لحاظ محصولات و فناور ی ها حساب کرد. در مجموع سیبلکو ۱۱۰۰۰ کارمند و بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی در ۴۴ کشور دارد که نیمی از آ نها در اروپا، ۲۰ درصد در آسیا و استرالیا و ۳۰ درصد در آمریکای شمالی و جنوبی هستند. سیبلکو از طریق چند Business Unit (واحد تجاری ) عمل می کند و گردش مالی کلی تقریبا ۳ بیلیون یورو دارد که حدود ۱۸ – ۲۰ درصد آن توسط چهار خط Ceramics Business Unit ( کاشی ها، لعا ب ها، چینی بهداشتی و رومیزی، سرامیک های زمخت) ایجاد می شود. سیبلکو از زمانی که در ۱۸۷۲ بنیان گذاری شد، ارتباطات نزدیک و پایدار با نواحی ای که در آن کار می کند و جوامع پیرامون آن را برقرار کرده است و فرهنگ و موانع آ نها را درک می کند. به لطف حضور محلی قدرتمند، همراه با فرایندهای فناورانه عالی و منابع کانی منحصر به فرد از لحاظ کیفیت و موقعیت جغرافیائی، بخش تازه تأسیس Global Ceramics قادر است به تولید کنندگان سرامیک راه حل های پایدار و ماندگار ارائه کند که در آ نها کانی های محلی را با محصولات وارداتی با ارزش بالا ترکیب می کند.

توره تأکید کرد: «این کار تأمین مواد اولیه باثبات را هم برای تولید کنندگان محلی و هم برای شرکت های چند ملیتی با سایت های تولیدی در سراسر دنیا تضمین می نماید. در هر دو مورد هدف، حداکثر کردنِ ایجاد ارزش (برای مثال، جریان نقدی) در بخش تولید کنندگان سرامیک از طریق استفاده هوشیارانه از کانی های مرغوب همراه با کانی های محلی (آنجا که در دسترس است) و در نتیجه،افزایش بهره وری می باشد .»

طیف محصول سیبلکو عبارتند از:

• رس های استخراج شده در آلمان، بریتانیا، اکراین، ترکیه، تایلند و ایالات متحده آمریکا

• کائولن های تولید و تصفیه شده در بریتانیا، آلمان، مالزی و ایالات متحده آمریکا

• فلدسپارهای تولید شده در ترکیه،اسکاندیناوی و هند

• نفلین ها از کانادا و نروژ

• شن های سیلیسی و فلدسپاتی تولید شده در سراسر جهان

• ولاستونیت، اکسید منگنز و کرومیت

• گلوله های فلینتی: ساینده های تولید شده در فرانسه

پرمصرف ترین محصولات ممتاز در تولید چینی بهداشتی، رس های تصفیه شده و کائولن های بریتانیا و آسیای جنوب شرقی هستند که مشخصات عالی از لحاظ ثبات رئولوژی، تشکیل ضخامت و استحکام مکانیکی نشان می دهند. بدون پرسش، رس های اکراین باکیفیت ترین مواد اولیه برای صنعت سرامیک هستند که مزایایی شامل استحکام مکانیکی بالا و تضمین کاهش انقباض خطی و در نتیجه مسطح بودن عالی در مورد سایزهای بزرگ را ارائه می دهند. به علاوه، برای همان سطح از عملکرد، این رس ها می توانند در درصدهای کمتر از دیگر انواع مواد استفاده شوند که امکان استفاده بیشتر از محصولات سخت را که مشخصات رنگی عالی دارند، فراهم می آورد. فلدسپارها و نفلین های ترکیه نیز مواد مهمی هستند و مشخصات استثنائی گدازپذیری، سپیدی و شیشه ای شدن یکنواخت را نشان می دهند و در نتیجه چرخه های پخت کوتاه تر را ممکن می سازند. سیبلکو این طیف وسیع از مواد را برای بخش های بازارِ با ارزش افزوده بالا مانند صنعت کاشی و چینی بهداشتی در اروپا و آمریکای شمالی و صنعت ممتاز در خاورمیانه، آفریقا و آسیا تأمین می کند.

اروپا

از میان ۱/۸ بیلیون متر مربع بر سال کاشی های تولید شده در اروپا و ترکیه، سهم قابل ملاحظه ای شامل کاشی های بدنه سفید و پرسلان بزرگ می باشد. ایتالیا ۳۳۱ میلیون متر مربع از میان کل ۳۹۴ میلیون متر مربع ( ۸۴ %) را تولید می کند؛ اسپانیا فرایند تبدیل خطوط تولید خود از بدنه قرمز به بدنه سفید را که در حال حاضر حدود ۵۰ % تخمین زده می شود، ادامه می دهد و در کشورهای دیگر (لهستان، ترکیه، آلمان و روسیه) سرمایه گذار ی های کلان جدید تقریبا به طور انحصاری برای خطوط تولید کاشی پرسلانی که غالب آنها در سایزهای بزرگ هستند، ا نجام می شود.
توره گفت: «طیف های محصول از متوسط به ممتاز، مخصوصا آ ن هایی که ارزش بیشتری دارند، با استفاده از ر س های اکراین و آلمان (غیر از ترکیه که آشکارا از رسهای محلی نیز استفاده می کند) همراه با ر س های ترکیه و تا اندازه کمتری فلدسپارهای ساردینیا تولید می شوند.
روسیه بنا به دلایل واضح اقتصادی و سیاسی واردات خود از محصولات اکراین و ترکیه را کاهش داده و آ نها را با کالاهای محلی جایگزین نموده است. در کل، حدود۱/۴ میلیون تن از ر س های اکراین هر سال به بندر راوِنا ( Ravenna ) در ایتالیا می رسند و حدود یک میلیون تن بر سال رس از وِسترِوالد (Westerwald) مستقیما توسط ریل به ناحیه سرامیکی ساسوئولو حمل می شود. تقاضا در اسپانیا با واردات رس های اکراین (حدود ۷۰۰۰۰۰ تن بر سال) همراه با تقریبا ۴۰۰۰۰۰ تن از ر س های محلی و مقادیر کمتری مواد اولیه از بریتانیا برای استفاده در لعاب ها، انگوب ها و چینی بهداشتی برآورده می شود.

آفریقای شمالی و خاورمیانه

تولید کاشی پرسلانی در سراسر کشورهای آفریقای شمالی به سوی کشورهای مدیترانه ای به طور یکنواخت توزیع نشده است. تقریبا در مراکش وجود ندارد، در الجزایر تازه شروع شده است، در تونس به صورت محدود ولی جاافتاده است و به کمتر از ۱۰ درصد تولید در مصر بالغ می گردد. پرسلان بدنه سفید در عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید می شود . برای این فعالیت های تولیدی، سیبلکو رس های اکراین، فلدسپارهای ترکیه و مواد اولیه از بریتانیا را تأمین می کند. رس ها و کائولن های بریتانیا در تولید چینی بهداشتی ممتاز استفاده می شوند.

هند

صنعت چینی بهداشتی هند تقریبا ۲۰ میلیون قطعه در سال تولید می کند که حدود ۵ میلیون قطعه جزو محصولات ممتاز هستند و جهت برآوردنِ تقاضای فزاینده در بخش طبقات متوسط در حال رشد تأمین می شوند. از آ نجائی که چینی بهداشتی با کیفیت پائین با استفاده از مواد محلی شسته نشده و تصفیه نشده تولید می شود و در بازار به بهای ۷- ۵ دلار آمریکا بر هر قطعه فروخته می شود، محصولات مرغوبتر می توانند قیمت های فروش را تا بالاتر از ۱۵ دلار آمریکا در هر قطعه بالا بکشند. این محصولات استفاده از مواد اولیه ای با کیفیت خیلی بالاتر را که بتوانند ضایعات را کاهش دهند و درصدهای درجه یک را افزایش دهند، توجیه می کند.

در این مورد، طیف سیبلکو رس های تصفیه شده تولید شده در بریتانیا، تایلند و فلدسپارهای تولید شده در بنگلور را که به جنوب شرق آسیا نیز صادر می شود، در بر می گیرد. در بخش کاشی تخمین زده می شود که حدود ۱۰ – ۵ درصد از تولید داخلی شامل محصولات ممتاز باشد که در برگیرنده پرسلان بدنه سفید است که نیاز به مواد اولیه با کیفیت بالاتر مانند فلدسپارهای محلی عالی و رس های اکراین دارد.

ایالات متحده

عملیات استخراجی سیبلکو در آمریکای شمالی شامل تولید نفلین در کانادا است که به سرعت فعالیت های تولید کاشی در خوشه سرامیکی تنِسِی را گسترش داد. همچنین سیبلکو در اینجا در بنادر رودخانه ای، فلدسپار ترکیه با کیفیت عالی را ذخیره می کند که ماده ای اصلی برای تولید ممتاز در بخش گرو ه های پیشتاز آمریکائی و شرکت های چند ملیتی ایتالیائی مختلف است که کارخانه هایی را در ناحیه جدید تولیدی افتتاح نموده اند.

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments