پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بازسازی کاشی ها: نقاشی روی کاشی (بخش اول)

کاشی و سرامیک پرسپولیس

بازسازی کاشی ها: نقاشی روی کاشی (بخش اول)

هنگامی که کاشی های سرامیکی را به عنوان کفپوش انتخاب می کنید، تقریبا مطمئن هستید که این کاشی ها حداقل برای دو یا چند دهه در دکوراسیون خانه شما نقش دارند. زمانی که دکوراسیون خانه تان را تعویض می کنید و یا از کاشی های قدیمی خسته شده اید، بهترین و اقتصادی ترین روش، نقاشی روی کاشی و تعویض طرح یا رنگ کاشی است. نقاشی روی کاشی ها، تنها راه حل نهایی برای کاهش هزینه های بازسازی به نظر می رسد. با این حال می دانیم که این طرح ها همیشگی نیستند و طول عمر بالایی ندارند اما هنوز هم به نسبت تعویض کل کاشی ها و هزینه ی نسبتا زیاد آن، راه حل موقتی خوبی محسوب می شود.

کاشی هایی که نمی توان روی سطح آن را به راحتی نقاشی کرد

کاشی هایی که سطح آن به صورت تقریبا زیادی آسیب دیده باشد: لکه داشته باشند(به صورتی که رنگ های متفاوتی را روی سطح کاشی مشاهده شود)، ملات روی سطح کاشی باقی مانده باشد(کار نقاشی را ناهموار می کند)، هرگونه موادی مانند روغن یا تکه های غذا روی سطح کاشی خشک شده باشد.

آیا ته به حال تجربه کار هنری داشته اید؟  اگر این کار را قبلاً انجام داده اید، پس شانس موفقیت شما در نقاشی کردن کاشی بسیار بالا می رود.

اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید و از نتیجه کار مطمئن نیستید، پیشنهاد می کنم روی چند کاشی کوچک نقاشی را تمرین و خودتان را آماده کنید.

 

جنبه های مثبت نقاشی روی کاشی

  • طول عمر کاشی شما با رنگ زدن آن، افزایش پیدا می کند، چرا که با این کار، یک لایه را روی سطح کاشی اعمال می کنید و خطر آسیب رسیدن به کاشی را کاهش می دهید.
  • از پرداخت هزینه های (کمی زیاد!) تعویض کاشی ها و تمام کثیف کاری های ناشی از برداشتن کاشی ها و نصب مجدد آن جلو گیری می کنید.
  • با این کار شما دقیقا رنگ دلخواهتان را به دست می آورید.
  • به شما امکان می دهد تا ترک ها و خرابی ها را بپوشانید.

 

جنبه های منفی نقاشی روی کاشی 

  • رنگ به مرور زمان شروع به پوسته پوسته شدن می کند.
  • نقاشی روی کاشی به معنی رنگ کردن ملات نیز هست.
  • شما برای آماده کردن سطح کاشی نیاز به تمیز کاری زیاد و دقیقی دارید.
  • خریداران بعدی خانه ممکن است طرح کاشی ها را دوست نداشته باشند. در بهترین حالت این نقاشی یک نقاشی موقت است.

 

با توجه به جنبه های منفی نقاشی روی کاشی، دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که اخیرا چسب های کاشی قوی در بازار ایران وجود دارد که شما می توانید با استفاده از این چسب، بدون نیاز به حذف کاشی های قدیمی، کاشی های جدید را نصب کنید. این کار چند مزیت عمده را به شما می دهد، از جمله اینکه هزینه های ناشی از حذف کاشی های قدیمی را از بین خواهد برد. در عوض ممکن است هزینه این کار از نقاشی روی کاشی ها بیشتر شود اما این کار ماندگاری بیشتری دارد.

برای مواد اولیه شما نیاز به رنگ دارید؛ رنگ کاشی را به سه دسته تقسیم کنید:

اسپری رنگ: اسپری سریع خشک بر پایه رزین های هوا خشک اصلاح شده، فرموله گردیده است و به دلیل خشک شدن سریع آن، کاربرد وسیعی بر روی انواع سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی، گچی و سیمانی در شرایط آب و هوایی مختلف دارد.

رزین اپوکسی دو جزئی: رزین ترکیبی است طبیعی یا مصنوعی که در صنعت ، معماری داخلی و هنر های تجسمی کاربرد بسیار دارد .رزین اپوکسی به واسطه ماه هارد نِر (سفت کننده) خودش را گرفته و سخت می شود از انجایی که رزیندر آب حل نمی شود به عنوان یک ماده ضد آب در زمینه های مختلف کاربرد دارد .و شما می توانید آن را با بُرس بروی کاشی ها اعمال کنید.

رنگ های دو جزئی پلی اورتان: رنگ پلی اورتان یک محصول دو جزئی است که بر پایه رزین پلی اورتان تهیه شده و دارای مدت زمان خشک شدن بسیار کوتاه است. رنگ های پلی اورتان مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع اشعه های نور خورشید و همچنین باران اسیدی دارند. این رنگ (رنگ پلی اورتان) به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت و چسبندگی عالی بر روی انواع سطوح وپوشش ها به عنوان لایه نهایی برای پوشش سطوحی که در معرض مستقیم نور خورشید و شرایط سخت آب و هوائی قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ های دو جزئی پلی اورتان ظاهر بسیار زیبا و چشم نوازی دارند واز هرگونه مشکل پوست پرتغالی بودن که یکی از معضلات بزرگ رنگ های پودری می باشد عاری هستند .

قبل از انجام هرگونه نقاشی، باید کاشی ها را از آلودگی هایی که در بالا ذکر شده، پاک و تمیز نمود. اگر این کار انجام نشود، در نهایت یک ظاهر نه چندان جذاب به وجود می آید و یا ممکن است نقاشی روی کاشی خیلی سریع تر از آنچه فکر می کنید، پاک شود. در نتیجه بهتر است، ابتدا سطح کار را تمیز نموده و سپس به انجام بقیه مراحل پرداخت.

شما هنگام نقاشی روی چوب و یا سنگ، ممکن است انجام این کار را فراموش کنید و این مسئله تاثیر زیادی بر نتیجه نهایی نخواهد گذاشت؛ اما اگر سطح کاشی خود را به درستی آماده نکنید، بعد از گذشت چند ماه، سطح رنگ پوسته پوسته خواهد شد و مشکل بزرگی که به وجود می آید این است که برخلاف نقاشی روی سطوحِ دیگر، شما نمی توانید این رنگ را به راحتی از روی سطح کاشی پاک کنید.

محل نصب و استفاده کاشی خود را دقیقا ارزیابی کنید زیرا این مسئله در نحوه رنگ آمیزی کاشی تفاوت ایجاد خواهد کرد. تمیز کردن کاشی های بین کابینتی و پیشخوان های کاشیکاری شده به علت نزدیکی به گرما و تماس با مایعات روغنی، دشوار خواهد بود.

کاشی های حمام و سرویس بهداشتی نیز مشکلات این چنینی را دارند، اما در تماس با شوینده ها نظیر صابون و دیگر پاک کننده ها قرار دارند.

حتی در یک محیط هم شما ممکن است از پاک کننده های متفاوتی برای هر قسمت استفاده کنید. برای مثال شما در سرویس بهداشتی، از شوینده های بیشتری برای کاشی های کفپوش استفاده می کنید.

شروع تمیز کردن کاشی ها و بند کشی بین آن ها کنید و اجازه دهید تا سطح کاملا خشک شود. می توانید از فرچه های کمی زبر و یا سمباده های نرم برای یکدست کردن سطح و پاک کردن هر گونه لکه ها و برآمدگی های احتمالی(ناشی از ملات) استفاده کنید و بعد آن را با آب تمیز کنید. برای تمیز کردن نهایی و بهتر ماندن رنگ روی کاشی، پاک کردن با استفاده از الکل صنعتی هم پیشنهاد می شود.

پس از خشک شدن کامل، سطح کاشی آماده نقاشی می شود.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله بازسازی کاشی ها: نقاشی روی کاشی (بخش دوم)را نیز مطالعه بفرمایید .

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments