پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بازگشت دپو به بازار کاشی و سرامیک

بازگشت دپو به بازار کاشی و سرامیک

بازگشت دپو به بازار کاشی و سرامیک

بازگشت دپو به بازار کاشی و سرامیک

به گزارش سرام پخش به نقل از اقتصادآنلاین؛ کاشی و سرامیک ازجمله مصالح ساختمانی است که نقش مهمی در تزئینات و بهداشت ساخت و سازها دارد اما تولید و عرضه این محصولات نیز طی چند سال اخیر ناشی از نوسان قیمت‌ها و رکود ساخت واحدهای مسکونی و تجاری با مشکل مواجه شده است. گرچه رونق نسبی بازار و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته زمینه گرمی بازار انواع مصالح ساختمانی را فراهم کرد اما اکنون تولید‌کنندگان و فروشندگان این اقلام از بازگشت رکود تورمی به بازار و دپوی محصولات در کارخانه‌های کاشی و سرامیک خبر می‌دهند.

رشد هزینه تمام‌شده تولید و افزایش قیمت‌ها در حالی موجب بازگشت رکود تورمی به بازار کاشی و سرامیک شده است که مطابق برنامه راهبردی صنعت کاشی و سرامیک، کسب جایگاه چهارم تولید درجهان با ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰میلیون مترمربع و صادرات ۲ میلیارد دلاری هدفگذاری شده است. آمارهای تولید نیز نشان می‌دهد که میزان تولید کاشی و سرامیک از ۳۷۳ میلیون مترمربع در سال ۹۶به ۳۸۱میلیون مترمربع در سال ۹۷افزایش یافته و تولید‌کنندگان از تغییر رویکرد تولید و صادرات و پیش‌بینی تولید۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمربعی کاشی و سرامیک تا پایان امسال خبر می‌دهند.

رکود بازار و تغییر رویکرد تولید

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک درخصوص وضعیت تولید کاشی و سرامیک در کشور گفت: براساس سیاست غلط سالیان گذشته و صدور بی‌رویه مجوز ما شاهد مشکلات زیادی در این صنعت هستیم. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری عظیمی که در این حوزه صورت گرفته و اشتغال وابسته به آن به حدی است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم‌پوشید. مهدی فکری افزود: با وجود تحریم‌ها و مشکلات داخلی، تولید کاشی و سرامیک مشکل چندانی نداشته و به مدد بازارهای صادراتی، شرایط خوبی را تجربه می‌کنند. در این صنعت برخلاف بسیاری از صنایع، فروش موضوع اصلی است؛ چرا که ۱۴۷ کارخانه کوچک، متوسط و بزرگ در این حوزه فعالیت می‌کنند که مجموع تولید سالانه آنها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰‌میلیون مترمربع است. او با اشاره به روند تولید در کاشی الوند، افزود: امسال، شرایط سختی برای تولید‌کنندگان کاشی و سرامیک وجود داشت و توانستیم از فروردین تا آبان‌ماه ۷۳۴هزار مترمربع انواع مختلف کاشی به ارزش ۲۰میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به بازار عرضه کنیم که این عدد در آذر‌ماه به یک میلیون و ۴هزارمترمربع و فروش به ۳۰میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان و در دی‌ماه به ۷۳۷هزار مترمربع و فروش ۲۴میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی افزایش یافت. فکری یکی از مشکلات برخی شرکت‌های تولیدکننده را عودت‌شدن محصولات از سوی خریداران خارجی و داخلی به‌دلیل کیفیت پایین لعاب استفاده شده دانست و افزود: رشد نرخ ارز سبب شد تا لعاب‌سازان داخلی با ارتقای کیفیت محصولات خود، جای تولیدکنندگان خارجی را بگیرند. همچنین با وجود رکود بازار، بربهبود کیفیت محصولات متمرکز شدیم زیرا تجربه نشان داده که مردم به کالای باکیفیت اهمیت می‌دهند. با تولید این محصولات توانستیم علاوه بر کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌فارس به آلمان، روسیه و اروپای شرقی نیز صادرات داشته باشیم. همچنین به‌دلیل تغییر سلیقه مشتریان تولید محصولات لوکس و سایزبزرگ را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

بازگشت دپو به بازار کاشی و سرامیک

کاهش تقاضا و گرانی ۴۰درصدی

رئیس اتحادیه کاشی‌ساز و کاشی‌فروش از رکود تورمی بازار این محصولات خبر داد و گفت: بازار کاشی و سرامیک نیز مانند برخی دیگر از محصولات صنعتی با رکود مواجه است و متأسفانه رکود این بازار تورمی است. رشد هزینه تمام‌شده تولید موجب شده تا قیمت‌های کاشی و سرامیک نیز افزایش یابد و وضعیت کنونی بازار چندان خوب نیست. محسن گودرزی با اشاره به کاهش تقاضا، رشد هزینه تولید و گرانی کاشی و سرامیک، افزود: مشکلات تامین و تخصیص ارز و وابستگی این صنعت به واردات ماشین‌آلات و برخی مواداولیه تولید موجب شده تا تولیدکنندگان در شرایطی ناچار به افزایش قیمت محصولات خود شوند که تقاضای امسال بازار نسبت به سال گذشته حدود ۳۰تا ۴۰درصد کاهش یافته و قیمت‌ انواع کاشی و سرامیک نیز نسبت به سال گذشته حدود ۴۰تا ۵۰درصد افزایش داشته است. او افزود: عمده ماشین آلات مورد نیاز صنایع کاشی و سرامیک خارجی است و سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار ماشین‌آلات این صنایع بسیار ناچیز است، با این روند عمده واردات صنایع کاشی و سرامیک نیز مربوط به ماشین‌آلات تولید و قطعات مورد نیاز این ماشین‌آلات است که از کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و… وارد می‌شود. به گفته گودرزی، علاوه بر ماشین‌آلات برخی مواداولیه تولید مانند جوهر‌های مورد نیاز برای تزئین سطح کاشی وارداتی است و بخش دیگر آن از محل تولید داخل تامین می‌شود. واردات این اقلام با ارز نیمایی صورت می‌گیرد و موجب رشد هزینه تمام‌شده تولید و قیمت کاشی و سرامیک شده است.

از رکود تورمی تا دپوی محصولات تولیدی

رئیس اتحادیه کاشی‌ساز و کاشی‌فروش با بیان اینکه افت ساخت‌وساز مسکن به‌دلیل رشد کاذب قیمت‌ها و رکود حاکم بر این بازار به همراه کاهش قدرت خرید و عدم‌تمایل سرمایه‌گذاران به تولید و بی رغبتی مشتریان برای خرید مسکن موجب تشدید رکود تورمی حاکم بر بازار کاشی و سرامیک و برخی دیگر از مصالح ساختمانی شده است، گفت: به‌دلیل آنکه عمده بازارهای صادراتی کاشی و سرامیک، کشورهای همجوار مانند عراق و افغانستان بوده و اکنون برای صادرات این محصول به عراق با مشکلاتی مواجه هستیم در نتیجه میزان دپوی کاشی این محصولات در انبارها مجددا در حال افزایش است. گودرزی افزود: کاشی و سرامیک دپوشده سال گذشته به‌دلیل نوسان قیمت‌ها در بازار و صرفه صادرات ناشی از گرانی دلار و کاهش ارزش پول ملی جذب بازار داخلی یا بازارهای هدف صادراتی شد اما اکنون به‌دلیل رکود بازار و تنگناهای صادرات، دپوی کاشی و سرامیک گرچه نه به اندازه ۲سال گذشته، در انبار کارخانه‌های تولیدی را شاهد هستیم. او نیاز سالانه کاشی و سرامیک در شرایط رونق بازار  را حدود ۲۰۰میلیون مترمربع و میزان تولید این محصولات را بیش از ۳۵۰میلیون مترمربع اعلام کرد و افزود: بخش عمده این مازاد تولید جذب بازارهای صادراتی شده و باقیمانده آن نیز در کارخانه‌ها دپو می‌شود. گودرزی افزود: به‌دلیل آنکه کاهش میزان تولید موجب افزایش هزینه تمام‌شده کارخانه‌های کاشی و سرامیک می‌شود، میزان تولید این کارخانه‌ها کاهش مشهودی نداشته و اکنون حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ کارخانه در کشور به تولید کاشی و سرامیک مشغول هستند که از نظر کمی تغییر چندانی را در تعداد این کارخانه‌ها شاهد نبوده‌ایم.

نرخ بیش از یک میلیون تومانی لاکچری‌ها

رئیس اتحادیه کاشی‌ساز و کاشی‌فروش در مورد محدوده قیمتی انواع کاشی و سرامیک در بازار گفت: دامنه قیمتی محصولات در بازار کاشی و سرامیک بنابر کیفیت، مواداولیه داخلی یا خارجی مورد استفاده و ابعاد محصولات تولیدی بسیار وسیع است و نمی‌توان میانگین قیمتی برای این محصولات اعلام کرد. گودرزی افزود: نرخ انواع کاشی و سرامیک از هر مترمربع ۱۴ تا ۱۵هزار تومان تا ۱۵۰ و ۱۶۰هزار تومان در نوسان است. به‌نحوی که نرخ هر مترمربع کاشی و سرامیک ۲۵ در ۲۵تولید داخل حدود ۲۲ تا ۲۳هزار تومان و برای انواع خاص یک متر در یک متر پولیش یا یک متر و ۲۰سانتی‌متر در ۲متر و ۴۰سانتی‌متر اسلب ۱۵۰تا ۱۶۰هزار تومان است. او میزان واردات کاشی و سرامیک را با توجه به تعرفه ۱۰۰درصدی و کیفیت مناسب محصولات تولید داخل بسیار ناچیز دانست و افزود: ممکن است برخی افراد متقاضی کاشی خارجی نسبت به واردات برخی کاشی‌های لاکچری نیز اقدام کنند که سهم چندانی در بازار ندارد. رئیس اتحادیه کاشی‌ساز و کاشی‌فروش در مورد نرخ برخی انواع کاشی لاکچری در بازار نیز گفت: نرخ هر مترمربع کاشی‌های لوکس وارداتی اسپانیایی و ایتالیایی موجود در بازار به بیش از یک میلیون و کاشی و سرامیک ترکیه‌ای به ۷۰۰تا ۸۰۰هزار تومان می‌رسد.

بازگشت دپو به بازار کاشی و سرامیک

نبض بازار

نرخ انواع کاشی و سرامیک از هر مترمربع ۱۴ تا ۱۵هزار تومان تا  ۱۵۰ و ۱۶۰هزار تومان در نوسان است. به‌نحوی که نرخ هر مترمربع کاشی و سرامیک ۲۵ در ۲۵تولید داخل حدود ۲۲ تا ۲۳هزار تومان و برای انواع خاص یک متر در یک متر پولیش یا یک متر و ۲۰سانتی‌متر در ۲متر و ۴۰سانتی‌متر اسلب ۱۵۰تا ۱۶۰هزار تومان است. اما نرخ هر مترمربع کاشی‌های لوکس و لاکچری وارداتی اسپانیایی و ایتالیایی موجود در بازار به بیش از یک میلیون تومان و کاشی و سرامیک ترکیه‌ای به ۷۰۰تا ۸۰۰هزار تومان می‌رسد

داخلی سازی

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک: یکی از مشکلات برخی شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک عودت‌شدن محصولات از سوی خریداران خارجی و داخلی به‌دلیل کیفیت پایین لعاب مورد استفاده بود اما رشد نرخ ارز سبب شد تا لعاب‌سازان داخلی با ارتقای کیفیت محصولات خود، جای تولیدکنندگان خارجی را بگیرند.

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments