پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بررسی تفاوت میلگرد شاهین بناب و ظفر بناب با ۶ سؤال

میلگرد بناب در سازه

بررسی تفاوت میلگرد شاهین بناب و ظفر بناب با ۶ سؤال

در حال حاضر تنوع کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در کشور کم نیست و بعید است بتوانید استان یا منطقه‌ای را پیدا کنید که دارای کارخانه تولید میلگرد نباشد. تراکم تعداد این کارخانه‌ها در برخی مناطق به حدی است که مناطق مذکور را تبدیل به قطب تولید میلگرد در کشور کرده است. در ادامه این متن، میلگرد دو کارخانه ظفر و شاهین بناب که در قطب تولید میلگرد شمال غرب کشور قرار دارند، با یکدیگر مقایسه شده است و اگر پروژه شما در این منطقه قرار دارد، بد نیست نگاهی به این مقاله بیندازید:

۱. قدمت میلگرد بناب بیشتر است یا قیمت میلگرد شاهین؟

برای برخی از افراد سابقه حضور یک کالا در بازار فاکتور مهمی در تصمیم‌گیری برای خرید آن است. هر دو میلگرد ظفر بناب و شاهین بناب، توسط کارخانه‌هایی تولید می‌شوند که در دسته تولیدکنندگان نسبتاً جوان میلگرد در کشور قرار می‌گیرند. هر دو کارخانه در سال ۱۳۸۶ شمسی تأسیس شده‌اند و با این حال، توانسته‌اند شهرتی معادل شهرت کارخانه‌های باسابقه و کارکشته مثل ذوب‌آهن اصفهان کسب کنند.

از منظر کارخانه تولیدکننده، تفاوت اصلی میلگرد شاهین و میلگرد بناب به ظرفیت تولید آن‌ها باز می‌گردد. کارخانه ظفر بناب با ظرفیت ۴۰۰.۰۰۰ تن در سال میلگرد تولید می‌کند، درحالی‌که ظرفیت تولید میلگرد شاهین، به ۵۲۰.۰۰۰ تن در سال می‌رسد. البته فولاد صنعت بناب (تولیدکننده میلگرد شاهین) دارای ۴ کارخانه زیرمجموعه و چندین خط تولید است و به همین دلیل، بالاتر بودن ظرفیت تولید آن منطقی به نظر می‌رسد.

لازم به ذکر است که هر دو میلگرد، در دسته میلگردهای صادراتی قرار می‌گیرند.

آمارتور بندی با میلگرد شاهین

۲. خرید میلگرد شاهین از درب کارخانه به‌صرفه‌تر است یا میلگرد بناب؟

یکی از روش‌های صرفه‌جویی در هزینه خرید میلگرد و هزینه‌های کلی پروژه، خرید این مقطع فولادی از درب کارخانه است. دلیل این موضوع هم روشن است: اول این‌که قیمت میلگرد امروز در درب کارخانه از قیمت میلگرد در بازار آزاد کمتر است و دوم این‌که در صورت نزدیک بودن کارخانه به محل پروژه، هزینه حمل بار پایین می‌آید.

هر دو کارخانه ظفر و شاهین، در نزدیکی شهر بناب، در استان آذربایجان شرقی و جنوب غربی شهر تبریز قرار دارند و به همین دلیل فرقی نمی‌کند که پروژه شما کجا قرار داشته باشد، چراکه هزینه حمل میلگرد از درب هر دو کارخانه با یکدیگر برابر است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت زیادشدن فاصله پروژه تا درب این دو کارخانه، کرایه حمل بار آن‌قدر زیاد می‌شود که دیگر این روش خرید به‌صرفه نخواهد بود. دلیل آنT حداقل خرید ۲۰ تنی از درب کارخانه است و برای این حجم بار، باید از تریلی استفاده کنید و کرایه تریلی برای مسافت‌های طولانی، سرسام‌آور است.

میلگرد در سازه

۳. میلگرد بناب تنوع بیشتری دارد یا میلگرد شاهین؟

همراه با نقشه‌ای که مهندس سازه به شما تحویل می‌دهد، یک جدول با نام جدول لیستوفر موجود است که تعداد، سایز و گرید میلگرد موردنیاز پروژه در آن قرار دارد و معمولاً گریدبندی درج‌شده در آن، بر اساس استاندارد قدیمی و روسی GOST انجام شده است. ازآنجایی‌که تنها یک سایز و گرید میلگرد در لیستوفر درج نمی‌شود، شما باید به دنبال کارخانه‌ای باشید که میلگرد آن تنوع سایز و گرید دارد. در جدول زیر، تنوع سایز و گرید کارخانه‌های شاهین و ظفر بناب با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه انواع میلگرد شاهین و میلگرد ظفر بناب

ردیف

نام کارخانه

گریدهای میلگرد تولیدی

سایز (میلی‌متر)

۱

شاهین بناب

A2

۸ و ۱۰

A3

۱۲ تا ۳۲

۲

ظفر بناب

A2

۸ و ۱۰

A3

۱۲ تا ۳۲

۴.میلگرد شاهین سنگین‌تر است یا میلگرد بناب؟

میلگرد ظفر بناب یکی از سبک‌بارترین میلگردهای موجود در بازار است. البته این معنای این موضوع به این معنی نیست که قیمت میلگرد بناب پایین‌تر از سایر میلگردهای موجود در بازار است یا کیفیت ندارد.  همانند سایر میلگردهای استاندارد، وزن این میلگرد نیز در محدوده وزنی جدول اشتال است اما چون به بخش پایینی بازه وزنی این جدول نزدیک‌تر است، به میلگرد بناب در اصطلاح میلگرد سبک‌بار می‌گویند. مزیت این میلگرد، در تعداد شاخه‌های آن در یک بندیل و ظرفیت بار است که به دلیل وزن سبک، بیشتر از کارخانه‌های دیگر است.

در جدول زیر، وزن میلگرد شاهین و ظفر بناب با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های ظفر بناب و شاهین بناب

سایز میلگرد (mm)

وزن یک شاخه میلگرد (Kg)

میلگرد شاهین

میلگرد ظفر بناب

جدول اشتال

۸

۴.۵

۴.۲

۴.۷

۱۰

۷.۲

۶.۳

۷.۴

۱۲

۱۰.۲

۹.۴

۱۰.۷

۱۴

۱۳.۸

۱۳.۸

۱۴.۶

۱۶

۱۸.۳

۱۷.۸

۱۸.۹

۱۸

۲۳.۱۶

۲۲.۶

۲۴

۲۰

۲۸.۶

۲۷.۷

۲۹.۷

۲۲

۳۴.۵

۳۳

۳۵.۶

۲۵

۴۴.۷

۴۴

۴۶.۲

۲۸

۵۶.۱

۵۶

۵۸

۳۲

۷۳.۰۵

۷۲.۵

۷۵.۸

۵. قیمت کدام‌یک بیشتر است؟ میلگرد شاهین یا میلگرد بناب؟

قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف معمولاً دائم در حال نوسان است و هر کارخانه فاکتورهای متفاوتی را برای قیمت‌گذاری روی میلگرد خود در نظر می‌گیرد. آنچه مسلم است، بالاتر بودن قیمت میلگرد بناب در مقایسه با قیمت میلگرد شاهین بناب به ازای هر کیلو است.

نمایی از میلگرد در سازه های بتنی

۶. تشخیص اصالت میلگرد شاهین و میلگرد بناب چگونه ممکن است؟

برای تشخیص اصالت میلگرد هر کارخانه، می‌توان به علائم اختصاری درج‌شده روی بدنه میلگردهای آن دقت کرد. معمولاً حروف اول این علائم از سمت راست، نام اختصاری کارخانه هستند و سایر حروف به روش تولید و گرید میلگرد در استاندارد ملی INSO 3132 اختصاص دارند. تشخیص اصالت میلگرد شاهین بناب و ظفر بناب با توجه به علائم زیر امکان‌پذیر است:

  • علامت CT برای تشخیص اصالت میلگرد بناب
  • علامت CT برای تشخیص اصالت میلگرد شاهین

برای خرید میلگرد شاهین و ظفر بناب و سایر میلگردهای باکیفیت موجود در بازار، می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید و خود را از دردسرهای خرید حضوری مثل مراجعه به بازار آهن، گشتن به دنبال میلگرد، سایز و گرید موردنظر و … رها کنید. قیمت میلگرد در این سایت به قیمت درب کارخانه نزدیک است و می‌توانید میلگرد موردنظر خود را هم از طریق سایت و هم از طریق تماس تلفنی سفارش دهید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و سرام پخش در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments