پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تاثیر کرونا ویروس در مسیر جاده ابریشم

تاثیر کرونا ویروس در مسیر جاده ابریشم

تاثیر کرونا ویروس در مسیر جاده ابریشم

ایران مبدل به کانون اصلی گسترش ویروس کشنده کرونا در خاورمیانه شده است. به همین علت، اکثریت کشورهای همسایه ایران خصوصاً عراق و ترکیه که با ایران روابط خوب بازرگانی و گردشگری داشته اند، مرزهای هوایی و زمینی خود را بر روی ایران بسته اند. پس از تحریم های بسیار گسترده آمریکا علیه ایران، و پس از آنکه گروه ویژه اقدام مالی روز جمعه گذشته ایران را دوباره به فهرست سیاه این نهاد نظارت مالی بین المللی برگرداند که در نتیجه آن  تراکنش های مالی و بانکی ایران با همه جهان مشکل  می شود، گسترش ویروس کرونا در ایران ضربه بسیار محکم دیگری است که بر پیکر اقتصاد تضعیف شده و به زانو افتاده ایران فرود می آید.

تاثیر کرونا ویروس در مسیر جاده ابریشم

درحالیکه جاده ابریشم باستان، از غرب چین منطقه ترکستان چین، وارد ترکستان روس (آسیای مرکزی کنونی) می‌شد و از آنجا از ترکمنستان یا مرز کنونی در ترکمنستان این جاده وارد ایران می‌شده است. سپس از ایران به سمت بین‌النهرین ادامه پیدا می‌کرد. از بین‌النهرین که عراق کنونی است، وارد صحرای شام و از آنجا در غرب سوریه کنونی به کناره‌های شرقی دریای مدیترانه در محلی به نام تدمر کنونی ادامه می‌یافت. از آنجا نیز یک شاخه به شمال آفریقا در مصر رفته و شاخه دیگر به سمت شمال (ترکیه کنونی) و از آنجا در خاک اروپا به ونیز امتداد پیدا می‌کرد.

جاده ابریشم قدیمی که از دوران باستان تا سده‌های میانی شبکه‌ای کارآمد بود و در این روزها چین با معرفی ایده “یک کمربند، یه راه” در حال سرمایه‌گذاری برای احیاء این مسیر در این راه شبکه‌ای از راه‌های دریایی، زمینی، بنادر، فرودگاه‌ها، کریدورها و مناطق اقتصادی برای توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته است. با توجه به اینکه جهان در حال تحول است و در شرایط کنونی که ممکن است تحریم‌ها ادامه‌دار باشد و اوضاع حساس شود، هم چین هم ایران می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند، ایران تاکنون به این ایده توجه نکرده است.

با ورود کرونا به ایران، اولین‌بار نیست که یک بیماری همه‌گیر مردم ایران را می‌ترساند. در تاریخ ایران این اتفاق چندبار رخ داده و عواقب آن به ثبت رسیده است. شیوع بیماری‌های همه‌گیر در ایران تاریخی طولانی دارد. بیماری‌هایی مثل جذام و طاعون که در کتب‌ قدیمی ایران از آن‌ها یاد شده و برای مقابله با شیوع‌شان هم به دستورالعمل‌هایی برای نیالودن خاک و آب و رعایت بهداشت فردی برمی‌خوریم.

اکثرا هم بازرگانان از ناقلان اصلی این بیماری بوده‌اند و راه ابریشم هم یکی از مسیرهای مهم انتقال آن بوده است. الان این مسیر تجاری تحت‌الشعاع سرعت شیوع این ویروس جدید بنام “کووید ۱۹” معروف به کرونا ویروس قرار گرفته است. در سال‌های اخیر هم بیماری‌های همه‌گیر چند باری در ایران شیوع داشته‌اند. اینکه تاریخ بعدها درباره پیشگیری‌ها از شیوع این بیماری در ایران چه می‌نویسد بستگی به عملکرد امروز مسئولین دارد. امیدواریم با برنامه‌ریزی و تدبیر با عملکرد بهتر در راه از بین بردن آن بوده تا بتوان اقتصاد کشور را شکوفا کرد.

 

 


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments