پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

خرید آنلاین چه تحولی در زندگی مردم به وجود آورده است؟

گسترش خرید آنلاین در زندگی مردم ایران

خرید آنلاین چه تحولی در زندگی مردم به وجود آورده است؟

فهرست مطالب

خرید آنلاین چه تحولی در زندگی مردم به وجود آورده است؟این روزها روش زندگی مردم دگرگون شده است و این تغییر سبک خرید، متقاضیان و مصرف‌کننده‌ها را هم دربرگرفته است. همین تغییرات دومینو وار سبب شده که کسب و کارها هم در روند فروش و ارائه خدمات به خریداران و مشتریان خود مجبور به اعمال ترفندهای جدید شوند.

در این مقاله با استناد به داده‌های جامعی از شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc)، به کندو کاو خرید آنلاین و دگرگونی‌ها و تغییرات آن در زندگی خریداران ایرانی و همچنین کسب‌وکارها می‌پردازیم.

پراکندگی خریداران آنلاین

خرید آنلاین در زندگی مردم ایران گسترش پیدا کرده است. بر پایه داده‌های پژوهش انجام شده نفوذ خرید آنلاین در زندگی مردم ایران در سه سال گذشته بیش از همیشه بوده است.

برای نمونه این شاخص از ماه اکتبر ۲۰۱۶ تا اکتبر ۲۰۱۸ از رقم ۱۶% به رقم ۲۴.۶% افزایش پیدا کرده است. این افزایش می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد، از جمله؛ دگرگونی در سبک زندگی مردم ایران، صرفه‌جویی در زمان، وجود مشغله‌های کاری و … که بررسی موشکافانه این عوامل توسط صاحبان کسب و کار، آن ها را به شناخت و تعیین هدف در مورد مشتریان خود کمک می‌کنند.

یکی دیگر از موضوعات پرداخته شده در این پژوهش گستره فراوانی خرید آنلاین بین مشتریان و خریداران است. باتوجه به داده‌ها چیزی قریب به ۲۸% مشتریان آنلاین در هفته یکبار یا بیشتر، ۲۳% از مشتریان چندین خرید در ماه و ۴۹% کم تر از ماهی یکبار اقدام به خرید آنلاین می‌کنند.

چه کالاهایی پر مخاطب ترین هستند؟

همانطور که اشاره شد امروز دیگر اکثر خرید و فروش ها در بستر اینترنت و به ‌صورت آنلاین انجام می‌شوند. این روند حتی شامل محصولات و مواردی که پیش از این خرید آنها بدون وسواس و مشاهده امکان پذیر نبود هم شده است.

اما به‌هر صورت برخی محصولات در روند خرید آنلاین داری مخاطب بیشتری هستند. از جمله موارد بسیار پر مخاطب در بخش خرید آنلاین می‌توان به خرید لباس و کفش، کتاب و تهیه بلیط (چه حمل و نقل چه مربوط به رویدادهای هنری و ورزشی و غیره) اشاره کرد.

در ادامه مقاله به بررسی پر مخاطب‌ترین فروشگاه‌های آنلاین کشور می‌پردازیم. بیشترین تعداد سهم مخاطب در بین فروشگاه‌های اینترنتی به ترتیب ازآن دیوار، دیجی کالا، تخفیفان و شیپور است.

این چهار فروشگاه اینترنتی به تنهایی ۴۱% از سهم خریداران آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند. طبق این آمار مشاهده می‌شود که بازار رقابت تنگاتنگ و نزدیکی بین فروشگاه‌های آنلاین کشور برقرار است و فروشگاه‌های تازه کار در عرصه بازار آنلاین برای توسعه کسب و کار خود نیاز به ایجاد بستری حرفه‌ای و راحت برای خرید و فروش و همچنین جلب اعتماد هرچه بیشتر مخاطبان خود دارند.

اهمیت روش پرداخت در خرید آنلاین

یکی دیگر از موارد مهم در پروسه خرید آنلاین، شیوه پرداخت است. پیش از این خریداران از پرداخت هزینه برای کالایی که هنوز به دستشان نرسیده میانه خوبی نداشتند. 

امروز اما این رویه تغییر کرده است؛ تا حدی که ۷۰% از خریداران فروشگاه‌های آنلاین، در همان مرحله خرید و قبل از تحویل کالا پرداخت خود را نیز به صورت آنلاین انجام می‌دهند. این تعداد نشان دهنده اعتماد کامل خریداران ایرانی به خرید آنلاین و تغییر سبک خرید آنها است.

نکته دیگر در این میان تفاوت نگرش خرید آنلاین بین خانم‌ها و آقایان است. داده‌های پژوهش نشان می‌دهد که خانم‌ها بیش تر از آقایان اقدام به خرید آنلاین می‌کنند. 

به‌عنوان نمونه ۱۷% از خانم‌های مخاطب خرید آنلاین، برای خرید پوشاک به صورت آنلاین اقدام می‌کنند که در نقطه مقابل این رقم برای آقایان ۱۳% است.

 لازم به ذکر است که در مواردی هم خرید آنلاین آقایان از خانم‌ها پیشی می‌گیرد. اقلامی مثل گوشی همراه و لوازم جانبی آن و لوازم صوتی و تصویری، از جمله کالاهایی هستند که آقایان سهم بالاتری در درصد خرید آنها نسبت به خانم‌ها دارند.

مطالعه گروه سنی خریداران آنلاین

با مطالعه پژوهش انجام شده به نظر می‌رسد فعال ترین گروه سنی در اقدام به خرید آنلاین مربوط به گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال است. طبیعی است که فرایند خرید آنلاین در طبقه اقتصادی متوسط رو به بالا از سایر طبقات اقتصادی بالاتر است.

 

۲۳% از افراد معتقدند که سهولت خرید اینترنتی مهم تر از قیمت است و %۴۳% از ایرانیان معتقدند که باید مراقب کبفیت کالاهایی که از اینترنت می خرند باشند.

به نقل از شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز

بررسی شناختی خرید آنلاین

سیر تغییر سبک و نگرش نسبت به خرید آنلاین در بین ایرانیان نیز از جمله موضوعات مورد بررسی در این پژوهش است.

در این قسمت از پژوهش به مطالعه رفتار مخاطبان نسبت به خرید آنلاین در ماه اکتبر ۲۰۱۸ اشاره شده است.

در سال مذکور، رقم ۴۳% از خریداران آنلاین بر روی کیفیت کالای خریداری شده از فروشگاه‌های آنلاین اعمال حساسیت داشته‌اند.

رقم ۳۵% پیش از انجام خرید به جستجو در اینترنت می‌پرداختند. در این بین ۲۹% از متقاضیان، جستجوی آنلاین تأثیر بسزایی بر روی تصمیم گیری آنها گذاشته است و در نهایت ۲۶% بر این باور بودند که خرید آنلاین آسان شدن زندگی آنها را موجب شده است.

تحولات خرید آنلاین در زندگی مردم

باید بدانید که روند تغییر دیدگاه و نگرش خریداران نسبت به خرید آنلاین هم درخور توجه است. این تغییر نگرش در طی سه سال گذشته مدام در حال نوسان بوده و دچار صعود و نزول در سال‌های مختلف شده است.

برای نمونه طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ دیدگاه آسانی خرید آنلاین در درجه اهمیت بالاتری نسبت به قیمت قرار داشته است. این نگرش در سه سال گذشته در میان خریداران آنلاین دچار نوسان زیادی نشده و هنوز به قوت خود باقی مانده است.

در نقطه مقابل برای نمونه نگرش تأثیرپذیری از نظرات و انتقادات اینترنتی، در سه سال گذشته روند افزایشی به خود گرفته و داده‌ها نشان می‌دهند که خریداران لحظه به لحظه در روند خرید آنلاین نسبت به نظرات و انتقادات سایر مخاطبان حساسیت نشان می‌دهند.

گسترش خرید آنلاین در زندگی مردم ایران

کلام پایانی

در پایان مطالعه فرایند بازار آنلاین خرید و نگرش‌ها و رفتارهای خریداران، کمک شایانی به توسعه و پیشرفت کسب و کارهای آنلاین و ارائه خدماتی رقابتی تر به خصوص برای فروشگاه‌های تاره کار در عرصه فروش آنلاین خواهد کرد.

این روند البته شامل فروشگاه‌های سنتی نیز می‌شود. چراکه دیر یا زود روند خرید و فروش این نوع از فروشگاه‌ها نیز شامل سیر تغییرات در سبک ارائه و خرید شده و اگر صاحبان کسب و کارهای سنتی در چرخه این تغییرات قرار نگیرند بی شک در طول زمان دچار مشکل و حتی انحلال در کسب و کار خود خواهند شد. شما می‌توانید خرید خود را به‌صورت آنلاین از فروشگاه سرام پخش انجام دهید.


اینستاگرام ما را دنبال کنید

برای مطالعه بروز ترین و جامع ترین مطالب در حوزه مصالح ساختمانی، اخبار ساختمان و دکوراسیون داخلی به مجله سرام پخش مراجعه کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments