پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تعمیرات ساختمان؛ استفاده از شیشه‌های مشجر در دکوراسیون داخلی

تعمیرات ساختمان؛ استفاده از شیشه‌های مشجر در دکوراسیون داخلی

تعمیرات ساختمان؛ استفاده از شیشه‌های مشجر در دکوراسیون داخلی

شیشه‌­ها یکی از وسایلی هستند که کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی دارند. از آن­‌ها می‌­توان برای درب­‌ها، پنجره‌­ها، دیوار­ها و یا پارتیشن­‌ها به‌منظور بالا رفتن زیبایی بهره برد. شیشه­‌های مشجر یکی از انواع شیشه‌­هایی است علاوه بر زیبایی به امنیت (حفظ حریم خصوصی) نیز توجه دارند. این شیشه­‌ها معمولاً در قسمت­‌هایی همچون سرویس بهداشتی و آشپزخانه­‌ها به چشم می­‌خورد. در این مقاله پس از تشریح شیشه­ مشجر، به کاربرد­های آن در دکوراسیون منزل اشاره می­‌کنیم و به بیان طرح‌­های مختلف می‌­پردازیم.

انواع شیشه‌­ها

شیشه‌ها به‌طورکلی ازنظر نوع ساخت به دو دسته ساده و مشجر (طرح دار) تقسیم می­‌شوند که در ادامه به آن­­ها اشاره خواهیم کرد.

شیشه ساده

به شیشه­ شفاف و بدون نقش و نگار (طرح)، شیشه ساده می­‌گویند. به‌طور مثال شیشه‌­های پنجره را می­‌توان در دسته شیشه­‌های ساده قرار داد.

شیشه مشجر

مشجر در لغت به معنی درخت‌کاری شده است؛ اما در اصطلاح به شیشه‌­هایی گفته می‌­شود که نیمه شفاف (مات) و دارای نقش و نگار و برجستگی هستند و بیشتر برای زیباسازی محیط، پخش کردن نور محیط و … از آن­ها استفاده می­‌کنند.

تاریخچه شیشه و استفاده از شیشه مشجر

شیشه‌­های مشجر ابتدا در قرن نوزدهم مورداستفاده قرار گرفتند. در سال ۱۹۲۷ بروشور جهانی Millwork در طرح­‌های ارائه‌شده خود، چند نمونه از کاربرد­های شیشه‌­های مشجر را در تراس­‌ها، پنجره دادگاه­‌ها، درب­‌ها و … به نمایش گذاشت؛ اما در اواسط قرن بیستم استفاده از شیشه­‌های مشجر در بین مردم رواج یافت و در بخش­‌های مختلف منزل از آن بهره بردند. طرح­‌هایی که در ابتدا وجود داشت به شکل گیلاس و دانه­‌های برف بود؛ اما با گذشت زمان طرح­‌های بیشتری به آن اضافه شد که طرفداران زیادی را برای طراحی دکوراسیون داخلی به سمت خود کشاند.

تعمیرات ساختمان؛ استفاده از شیشه‌های مشجر در دکوراسیون داخلی

کاربرد­های شیشه‌­های مشجر

شیشه­‌های مشجر علاوه بر زیبایی، کارایی­‌های بسیاری در دکوراسیون داخلی نیز دارند که در بخش زیر چند نمونه از آن­ها را بیان خواهیم کرد.

۱ – آشپزخانه­‌ها

یکی از کاربرد­های شیشه‌­های مشجر، استفاده از آن­ها در آشپزخانه­‌ها است. این شیشه­‌ها را می­توان در بخش­‌های مختلفی از آشپزخانه مانند درب کابینت، میز غذاخوری به کار گرفت و محیطی زیبا و آرامش‌­بخش ایجاد کرد.

۲ – حمام و سرویس بهداشتی

از شیشه­‌های مشجر در سرویس بهداشتی و حمام­‌ها استفاده می­‌کنند. از شیشه‌های مشجر در پنجره­‌های سرویس بهداشتی و حمام­‌ها می‌­توان بهره برد.

۳ – سالن­‌های پذیرایی

در برخی موارد، شیشه‌­های مشجر را در دکوراسیون سالن‌­های پذیرایی نیز مورداستفاده قرار می‌­دهند و به کمک آن­ها نمای خیره‌کننده‌ای را پدید می‌­آورند. از این شیشه­ها می­توان در ساخت مبلمان شیشه­ای و یا پارتیشن‌بندی اتاق پذیرایی بهره برد.

۴ – ادارات و ساختمان­های تجاری

شیشه­‌های مشجر علاوه بر منازل در ادارات و ساختمان‌­های تجاری نیز کاربرد دارند. دیوارهای شیشه­­‌ای، بخش‌­بندی قسمت‌­های مختلف یک اتاق از مواردی هستند که می­‌توان در آن­ها از شیشه‌­های مشجر استفاده کرد.

تعمیرات ساختمان؛ استفاده از شیشه‌های مشجر در دکوراسیون داخلی

انواع شیشه مشجر

شیشه­‌های مشجر را می‌­توان از نظر الگو به طرح‌­های زیادی نظیر طرح کندو، بامبو، چینچیلا و … تقسیم‌­بندی کرد. در زیر به شرح برخی از این طرح­­ها می‌­پردازیم.

طرح کندو (Beehive Glass Pattern)

برای ساخت این طرح از شیشه­‌های مشجر، از کندوی عسل الگو گرفته‌­اند و از قرار دادن شش‌ضلعی‌ها در کنار یکدیگر، طرحی زیبا را به وجود می­‌آورند. شیشه­ مشجر طرح کندو به دلیل اینکه نور را به خوبی منعکس می­‌کند، برای استفاده در منازل و مکان­‌هایی که نیاز به نور ملایم است، می­‌توان از آن بهره برد.

طرح الماس (Diamond Pattern)

این مدل از شیشه‌­های مشجر، طرحی شبیه الماس­ دارد که برای بیننده بسیار چشم‌نواز خواهد بود. به دلیل زیبایی این طرح، می­‌توان از آن در بخش­‌های مختلف دکوراسیون داخلی و تزئینات استفاده کرد. از این شیشه­‌ها می­‌توان در طراحی داخلی منزل و بخش‌­هایی مانند پارتیشن‌­ها، پنجره­‌ها، درب­‌ها و حمام‌­ها بهره برد.

طرح بافت (Woven Pattern)

یکی از محبوب­‌ترین طرح­‌های شیشه­‌های مشجر، طرح بافت است. برای طراحی این الگو از شکل بافت (لباس بافتنی) الهام گرفته‌اند. این شیشه­‌ها را که برای تزئین دکوراسیون داخلی مناسب هستند می‌­توان با شفافیت­‌های مختلف در بازار تهیه کرد. به دلیل اینکه در شفافیت­‌های گوناگونی تهیه ­می‌­شوند، می­‌توان آن­ها را در بخش‌های متفاوتی مورداستفاده قرار داد. این شیشه­‌ها را به‌طورمعمول در رنگ‌­های مختلفی همچون برنزی روشن و … می‌­سازند.

طرح آب (Water Pattern)

یکی از الگو­های ساده شیشه‌­های مشجر، طرح آب نام دارد. ایده ساخت طراحی آن برگرفته‌شده از امواج آب است. این طرح در رنگ‌­ها و ضخامت‌­های مختلف ساخته می‌شود که می‌­توان از آن­ها در حمام­‌ها، درب­ و پنجره­‌ها و … استفاده کرد.

شیشه­‌های مشجر در طرح­‌های دیگری نظیر طرح فلورا (Flora Pattern)، طرح چینچیلا (Chinchilla Pattern)، طرح رز (Rose Pattern) ساخته می­‌شوند که تنها تفاوت آن­ها نسبت به طرح­‌های دیگر، شکل ظاهری‌شان است.

تعمیرات ساختمان؛ استفاده از شیشه‌های مشجر در دکوراسیون داخلی

نکاتی که در هنگام نصب شیشه­‌ها مشجر باید رعایت شود

برای استحکام و طول عمر بیشتر شیشه‌­های مشجر، بهتر است به نکات زیر توجه کرد:

۱ – محل نصب شیشه باید خشک و دارای دمای ثابت باشد.

۲ – به‌طورمعمول در فضاهای باز از این شیشه‌­ها استفاده نمی‌­کنند.

۳ – باید به دور از هر نوع مواد شیمیایی مانند اسید، مواد قلیایی و … نصب گردد.

تعمیرات ساختمان؛ استفاده از شیشه‌های مشجر در دکوراسیون داخلی

نتیجه­‌گیری

امروزه تعداد ساختمان‌­هایی که از شیشه در دکوراسیون داخلی و حتی دیوار­­ها استفاده می‌­کنند، افزایش‌یافته است. اگرچه نصب شیشه در دکوراسیون داخلی منزل سبب زیبایی فضا می­‌شود، ولی خطراتی مانند شکستن را نیز به دنبال دارد که باید در استفاده از آن­ها احتیاط لازم را به خرج داد. همان‌طور که در قسمت‌­های مختلف این مقاله اشاره کردیم، شیشه­‌های مشجر علاوه بر زیبایی، کاربرد امنیتی نیز دارند و می‌­توان از آن­ها در بخش‌­های مختلف منزل مانند سرویس­‌های بهداشتی، حمام‌­ها و … استفاده کرد. این شیشه­‌ها در طرح­‌های زیادی تولید می‌­شوند که بسته به سلیقه و نوع دکوراسیون منزل می­‌توانند انتظارات افراد را برآورده سازند.

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments