پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تعیین مقاومت سایش سطحی کاشی های لعاب دار قسمت دوم

تعیین مقاومت سایش سطحی کاشی های لعاب دار قسمت دوم

روش انجام آزمون

واسنجی دستگاه ساینده فقط در بعضی اوقات ضروری بوده ودر مواقعی انجام می شود که در نتایج بدست آمده تردید وجود داشته باشد. در پیوست الف یک روش کالیبراسیون ممکن شرح داده شده است.

نگهدارنده فلزی را بر روی سطح لعابدار هر آزمونه بر روی دستگاه ساینده، محکم کنید بار ساینده را از طریق مجرای بالایی نگهدارنده، به داخل بریزید. آن گاه مجرا را ببندید تا مانع خارج شدن بار ساینده شود. تعداد دورهای شمارنده دستگاه که بایدقبل از آزمون برای هر مرحله آزمون سایش تنظیم شود، برابر ۱۰۰ دور، ۱۵۰ دور، ۱۵۰ دور،۶۰۰ دور، ۷۵۰ دور، ۱۵۰۰ دور، ۲۱۰۰ دور،۶۰۰۰ دور و ۱۲۰۰۰ دور است. بعد از هر مرحله سایشی، یک آزمونه را حذف کرده و آزمون را تا زمانی ادامه دهید که اثر سایش مشاهده شود.

بعد از سایش، آزمونه ها را با آب روان بشویید و آن را در دمای °C 110 ± ۵ در خشک کن خشک کنید. اگر آزمونه ها دارای لکه های اکسید آهن باشند، لکه را کاملاً با استفاده از کلریدریک اسید V/V 10% برطرف کرده و بلافاصله آن را زیر آب روان شسته و خشک کنید.

برای مقایسه چشمی در اتاق تاریک و زیرنور به روشنایی lx300 ، اطراف یک آزمونه ساییده شده را با کاشی های ساییده نشده دقیقاً از همان نوع قراردهید. در اتاقی تاریک با چشم غیر مسلح ( یا در صورتی که ضعیف باشد، با عینک) از فاصله m2 و در ارتفاع m 65/1 به آن نگاه کنید. تعداد دورهایی که در آن سطح مورد سایش دچار تغییراتی شده باشدکه بتوان به آسانی تشخیص داده شود،یاد داشت کنید.

نیاز است که در حداقل سه مشاهده، توافق حاصل شود.

هنگامی که اثر سایش مشاهده شود،نتیجه رابا آزمون مجدد درمراحل بعدی بالاتر وپایین تر وارسی کنید. اگر نتیجه یکسان نباشد از مراحل سایشی دوم برای تصمیم گیری در مورد طبقه بندی استفاده کنید.

آن گاه ناحیه ساییده شده کاشی را که مرحله ۱۲۰۰۰ دور را سپری کرده است را برای مقاومت لکه پذیری آزمون کنید.

گلوله های فولادی را بعد از کاربرد، با آب و سپس با الکل متوکسید تمیز کنید و آ نها را برای جلوگیری از زنگ زدن، کاملاً خشک کنید. قبل از هر آزمون، گلوله های فولادی در بار ساینده را به مجموعه اندازه های مشخص شده تقسیم بندی کرده و هر گلوله را در هر مجموعه اندازه ای جایگزین کنید.

اگر توافقی برای تعیین جرم از دست رفته از یک سطح در اثر آزمون سایشی وجود داشته باشد، این مقدار را  با اندازه گیری جرم خشک سه آزمونه قبل از آزمون و بعد از ۶۰۰۰ دور چرخش انداز هگیری کنید. سپس طبق توافق، کاشی های ساییده شده که مراحل چرخشی ۱۵۰۰ دور، ۲۱۰۰ دور و ۶۰۰۰ دور برای مقاومت لکه گذاری را سپری کرده اند را در مرحله سایشی که در آن سایش ظاهری اتفاق افتاده، آزمون کنید. مشخصات دیگری همچون تغییر رنگ یا شفافیت لعاب رانیز می توان هنگام آزمون تعیین کرد. اطلاعات اضافی که طبق توافق به دست می آید نباید برای طبقه بندی کاشی ها استفاده شود.

رده بندی نتایج

آزمونه ها باید مطابق با جدول ۱ طبقه بندی شوند. هم چنین کاشی برای این که به عنوان رده ۵ طبقه بندی گردد باید آزمون مشخص شده را برای مقاومت در مقابل لکه ها بر روی سطح ساییده شده، طی کرده باشد.

الف – تنها یک کاشی ساییده شده (بیش از ۱۲۰۰۰ دور چرخش) می تواند استفاده شود، به شرطی که دقت شود تا از جدایش لکه ها اطمینان حاصل شود(برای مثال، بریدن کاشی ساییده شده قبل از آزمون مقاومت در برابر لکه ها)

ب – روش آزمون D مشخص شده در استاندارد باید بدون اجرای مراحل اولیه روش های آزمون A، B، C استفاده شود.

در صورتی که هیچ اثر سایش ظاهری بعد از ۱۲۰۰۰ دور چرخش مشاهده نشود و همچنین نتوان لکه ها را با هیچکدام از روش های آزمون A، B، C و D مشخص شده در استاندارد برطرف کرد، کاشی باید در رده ۴ طبقه بندی شود.


#کاشی #سرامیک #سرام_پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments