پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تغییرات قیمت محصولات فولادی در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۱ و مقایسه با زمان مشابه سال گذشته

محصولات فولادی همواره نوسانات قیمتی زیادی را تجربه می کند

تأثیر قیمت محصولات فولادی در بخش‌های مهم زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست. از ساختمان و وسایل حمل‌و‌نقل گرفته تا کوچک‌ترین لوازم موردنیاز ما همچون تجهیزات آشپزخانه با این مقاطع تولید می‌شوند. به همین دلیل، کاهش یا افزایش بهاء آن‌ها‌ می‌تواند قیمت کلی بسیاری از کالاهای اساسی و پروژه‌های ساختمانی را تغییر دهد. در ادامه به بررسی نوسان ارزش مقاطع فولادی در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم و سپس، آن را با مدت‌زمان مشابهش در سال قبل مقایسه می‌کنیم تا بهتر با روند قیمت‌گذاری محصولات در بازار آهن آشنا شوید. با ما همراه باشید.

چه مواردی باعث نوسان قیمت آهن الات از ابتدای سال ۱۴۰۱ شده است؟

تداوم تحریم‌های اقتصادی و شرایط نامناسب حاکم بر گردش مالی کشور باعث نوسان در بازار آهن آلات شده است. از طرفی هم، شروع هرسال با افزایش قیمت محصولات همراه می‌شود که معمولاً این نوسان افزایشی پایدار نیست و به‌مرور کاهش می‌یابد. گاهی نیز ارزش محصولات به‌دلیل اختلال در میزان عرضه و تقاضا دستخوش تغییراتی می‌شود.
ممکن است برایتان این سؤال پیش بیاید که عرضه و تقاضا چطور باعث نوسان در قیمت می‌شود؟ پاسخ این است که اگر ظرفیت تولید و توزیع در بازار افزایش یابد، ارزش محصول پایین می‌آید و بالعکس. کمبود محصولات فلزی در بازار باعث افزایش قیمت آن‌ها می‌شود. بنابراین میان عرضه و تقاضای محصولات و ارزش آن‌ها رابطه مستقیمی وجود دارد.

دلایل نوسان قیمت آهن آلات در بهار و تابستان گذشته چیست؟

عوامل اساسی زیادی بر قیمت آهن آلات فصول بهار و تابستان سال ۱۴۰۰ تأثیر گذاشته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش تورم اشاره کرد. با روند فزاینده تورم شاهد افت شدید ارزش پول ملی کشور و به دنبال آن، افزایش نرخ ارز بوده‌ایم که این موضوع، پایه بسیاری از مشکلات در صنعت فولاد است.
تولیدکنندگان آهن آلات برای تهیه مواد اولیه خود بایستی ارز زیادی به فروشنده بپردازند که این وضعیت باعث بالا رفتن بی‌رویه قیمت محصولات فولادی در اوایل سال گذشته شده است. بنابراین تحلیلگران، عوارض تورم را به‌عنوان عاملی مهم در نوسان بازار می‌دانند. از سایر دلایل هم می‌توان به وضعیت آشفته بازار داخل و تورم جهانی اشاره کرد.

مقایسه تغییرات قیمت میلگرد در ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ با ۱۴۰۰

میلگرد از محصولات صادراتی است که قیمت آن دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. برای نمونه، این محصول در شروع سال ۱۴۰۰ با نرخ ۱۲۸۵۰۰ ریال عرضه شد. روند قیمت میلگرد در اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت‌ماه همین سال وارد شیب صعودی شد و آن را وارد کانال ۱۴۰۰۰۰ ریالی کرد. این ارزش‌گذاری دوام چندانی نداشت و شاهد سقوط آن به محدوده ۱۲۰۰۰۰ ریالی بودیم.

با توجه به نظر کارشناسان گرفت:

“انواع میلگرد، بر اساس برآمدگی‌های روی آن تشخیص داده می‌شود، با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. از آن‌جایی که حجم میلگرد خریداری شده برای پروژه‌های ساخت‌وساز معمولاً زیاد است، پس اطلاع از بهترین و مناسب‌ترین قیمت روز میلگرد موجود در بازار برای مشتریان این محصول از ارزش بالایی برخوردار است. تعیین قیمت میلگرد برای سایزهای ۱۴، ۱۶، ۱۸ و … انجام می‌شود و وزن آن‌ها نقش زیادی در افزایش یا کاهش آن‌ها دارد.”

سپس، از اوایل اردیبهشت تا اواسط ماه بعد در رنج ۱۳۰۰۰۰ ریالی قرار گرفت. با وارد شدن به ۱۷‌ام خرداد سال ۱۴۰۰ نیز شاهد رشد مجدد قیمت آن تا ۱۴۰۰۰۰ ریال بودیم. این نرخ تا ۱۷‌ام ماه بعد ادامه داشت و بعد در تاریخ ۱۹‌ام تیرماه در کانال ۱۵۰۰۰۰ ریال دادوستد شد. این قیمت‌گذاری تا ۲۴‌ام مردادماه دوام داشت، هرچند بهاء آن در روزهای مختلف همچنان نوسان داشت؛ اما از این کانال خارج نشد.

اکنون نوبت به بررسی ارزش میلگرد در سال ۱۴۰۱ می‌رسد. این محصول ابتدا با نرخ ۱۶۰۰۰۰ ریال قیمت‌گذاری شد که این بهاء تا ۲۶‌ام تیرماه مدام در کانال ۱۵۰۰۰۰ و ۱۶۰۰۰۰ ریالی در گردش بود. افت قیمت نیز در ۲۸‌ام تیرماه رخ داد و باعث عرضه آن در حد ۱۵۰۰۰۰ ریال شد. این کاهش ارزش همچنان ادامه داشت و سپس، با شروع مردادماه وارد قلمرو ۱۴۰۰۰۰ ریال شد.

نمودار قیمت میلگرد 14 اصفهان در 5 ماه نخست سال 1400 و 1401 را در تصویر مشاهده می کنید.

نرخ ورق از فروردین تا مرداد ۱۴۰۱ به نسبت مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۰ چه روندی را طی کرده است؟

بهاء ورق از فروردین تا مردادماه ۱۴۰۰ به نقطه تعادل ۲۰۰۰۰۰ الی ۲۱۰۰۰۰ ریالی رسید که این نرخ با نزدیک شدن به سال ۱۴۰۱ بیشتر شد. ارزش ورق در آغاز سال ۱۴۰۱ نیز به حد ۲۱۲۸۵۰ ریال رسید که این قیمت تا اوایل تیر در کانال ۲۱۰۰۰۰ و ۲۲۰۰۰۰ ریال مرتب در حال جابه‌جا شدن بود. نهایتاً با شروع تیرماه فاز کاهشی شروع شد و آن را به محدوده ۲۰۰۰۰۰ ریالی رساند. این کاهش قیمت همچنان ادامه داشت تا حدی که قیمت ورق، در اواخر تیرماه به منطقه ۱۸۰۰۰۰ ریالی ورود کرد.

کارشناسان گرفت بر این باور هستند که:

“با توجه به مصرف بالای ورق آهن سیاه ۲، ۳، ۶ و ۸ در صنایع مختلف استفاده از روش نوردکاری سرد یا روش‌های مشابه اصلا به صرفه نبوده، از این رو با استفاده از روش نوردکاری گرم قیمت ورق آهنی بسیار کاهش یافته و به صرفه بوده؛ در نهایت با توجه به مناسب بودن قیمت ورق آهن سیاه، تقاضا برای این محصول بسیار بالا بوده و همین امر باعث اهمیت فراوان قیمت ورق سیاه شده است.”

ارزش ورق در طول مردادماه نیز ثبات نسبی داشت؛ اما در اواخر آن مجدد دچار افت شد و به قلمرو ۱۷۰۰۰۰ ریال رسید. بنابراین ورق در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ با بهاء بهتری نسبت به سال ۱۴۰۰عرضه شد. به‌طورکلی، در حوزه ورق این سیاست‌های داخلی است که بیشترین تأثیر را بر روی قیمت تمام‌شده آن می‌گذارد. درواقع، از آنجایی که کارخانه‌های فولادی مربوط به بخش دولتی هستند، سیاست‌های دولت تأثیر زیادی بر ارزش روز آن‌ها می‌گذارد.

نمودار قیمت ورق سیاه از فروردین تا مرداد 1401 را در تصویر مشاهده می کنید.

قیمت نبشی را در ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل چگونه تحلیل می کنید؟

در یک تحلیل کلی می‌توان گفت که کمترین قیمت نبشی در سال گذشته مربوط به اوایل آن و محدوده ۱۳۰۰۰۰ ریال بود و بیشترین نرخ نیز در حدود ۱۷۰۰۰۰ ریالی ثبت شد. درحالی‌که این محصول در ابتدای سال ۱۴۰۱ با قیمت ۱۸۳۴۹۰ ریال فروخته شد.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“با توجه به بالا رفتن قیمت آهن آلات، قیمت نبشی به خصوص در سایزهای ۴، ۵ و ۶ نیز بالا می‌رود که در قیمت نهایی پروژه بسیار تاثیر گذار است؛ همچنین با افزایش قیمت انواع نبشی، قیمت مسکن نیز روند صعودی خواهد داشت، این موضوع امری مهم برای عموم مردم و مهندسان این صنعت است. در نتیجه آگاهی از قیمت روز نبشی، انتخاب درست نوع این محصول و خرید محصول داخلی می‌توان به قیمت و همچنین استحکام پروژه کمک بسیار کرد.”

بنابراین با شروع سال جدید سیر صعودی اتفاق افتاد. در کل، نبشی در ۵ ماه نخست سال بین ۱۷۰۰۰۰ الی ۱۸۰۰۰۰ ریال معامله شد که البته در برخی روزها مانند ۷‌ام الی ۱۱ام تیر شاهد وارد شدن آن به رقمی کمتر از ۱۷۰۰۰۰ ریال بودیم. همچنین ۳ روز اول مرداد نیز مجدد به کانال ۱۶۰۰۰۰ ریال وارد شد که این بها مرتب در حال کاهش بود به‌طوری‌که در روزهای بعد شاهد عرضه آن با نرخ تقریبی ۱۵۰۰۰۰ ریال بودیم.

در تصویر نمودار قیمت نبشی 4 شکفته را در 5 ماه نخست سال 1400 و 1401 مشاهده می کنید.

سخن پایانی

مهندسان و صنعتگران محترم کشور برای پیش‌بینی وضعیت کلی بازار نیاز دارند به جدیدترین قیمت آهن آلات دسترسی داشته باشند که این شرایط در سایت گرفت (gereft.com) فراهم شده است. شما عزیزان بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی می‌توانید به قیمت ثانیه‌ای محصولات فلزی دست یابید و بهترین خرید را تجربه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و سرام پخش در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments